| 
                  
                  ŠVENTIEJI PETRAS IR PAULIUS, 
                  APAŠTALAI 
                  
                  Petras prisimenamas 
                  kaip Jonos sūnus ir Andriejaus brolis, pirmas iš mokinių 
                  pripažinęs, kad Jėzus yra Mesijas, gyvojo Dievo Sūnus; pagal 
                  tradiciją, jis buvęs nukryžiuotas žemyn galva ir palaidotas 
                  Vatikano soduose, palei Triumfo kelią; Paulius laikomas 
                  pagonių apaštalu, jis buvęs nukirsdintas ir palaidotas prie 
                  Ostijos kelio; abu yra vienodai garbinami visame pasaulyje. 
                  Pagal tradiciją, prasidėjusią trečiojo šv. Petro įpėdinio 
                  Klemento Romiečio laikais (88-97) ir patvirtintą Eusebijo 
                  Cezariečio ( 339: žr.
                  Eusebijas 
                  Cezarietis, Bažnyčios istorija", II, 25, 8 ir III, I, 2), 
                  Petro ir Pauliaus liudijimas buvo laikomas vienu: birželio 29 
                  dieną minima abiejų mirtis, jie buvo nukankinti Romoje beveik 
                  tuo pačiu metu. Iš dokumentų matyti, kad jų kultas prasidėjo 
                  iškart po mirties, kurios tiksli data nėra žinoma: vieni 
                  teigia, kad jie buvę nukankinti valdant Neronui, 64 metais, 
                  kiti, ir tai labiau tikėtina, kad 67 metais.Petras ir Paulius buvo 
                  susitikę Jeruzalėje ir Antiochijoje, sprendžiant klausimą, ar 
                  atsivertę į krikščionybę žydai privalo laikytis Įstatymo. Nors 
                  pats Paulius buvo išauklėtas kaip tikras judėjas, jam nepavyko 
                  evangelizuoti žydų, o Petrui sekėsi geriau. Paulius tapo genies,
                  t. y. 
                  pagonių, apaštalu ir daug keliavo po jų kraštus, o Petras buvo 
                  žydų apaštalas. Tačiau Petro vardas dažniau siejamas su 
                  pasiuntinyste Romoje, kur jis atvyko bene 44 metais ar truputį 
                  vėliau ir buvo pirmas Romos vyskupas; jis galėjo susitikti su 
                  Pauliumi, kai šis buvo pirmą kartą įkalintas Romoje, bet apie 
                  tai žinių nėra. Tikriausiai jie dar kartą susitiko Romoje 
                  paskutiniais savo gyvenimo metais arba prieš pat mirtį. 
                  Krikščionybės tradicijoje ir, žinoma, ikonografijoje jie 
                  visada kartu. Paulius vaizduojamas kaip apaštalas ir dažnai 
                  užima Motiejaus vietą.
 Remiantis išlikusia 
                  istorine medžiaga, jie laikomi ir vaizduojami kaip dvi 
                  kolonos, drauge laikančios visą Bažnyčią: Paulius su savo 
                  mokymu, kuris sistemiškai išdėstytas Laiškuose, Petras - kaip 
                  autoritetingas tikinčiųjų bendruomenės ganytojas, turįs teisę 
                  surišti ir atrišti, t. y. atskirti tuos, kurie priklauso 
                  Bažnyčiai, ir tuos, kurie jai nepriklauso.
 Pagal tradiciją 
                  ikonografijoje abu apaštalai vaizduojami kartu: Petras gauna 
                  iš Jėzaus du dangaus karalystės raktus,  ir ši scena vadinama
                  donatio
                  arba 
                  traditio clavis.
                  Paulius 
                  gauna įstatymų, t. y. doktrinos, ritinį, todėl ši scena 
                  vadinama 
                  traditio legis, 
                  - tokia tradicija 
                  likusi iš antikos meno, vaizduojančio pareigų suteikimą Romos 
                  imperijos pareigūnams. Vėliau ji pritaikyta ir Petrui. Petras 
                  ir Paulius stovi abipus Kristaus, altoriaus šonuose, triumfo 
                  arkos papėdėje, - jie skirtingi, bet visada kartu, tarsi 
                  Bažnyčią laikančios kolonos, vaizduojami pagal 
                  donatio clavis 
                  ir 
                  traditio legis 
                  schemą.
 
                  
                  
                  Apaštalas Petras, 
                  apaštalų vadovas 
                  
                  Vasario 22 d. yra 
                  pirmiausia šv. Petro kaip vadovo šventė - 
                  Cathedra Petri, 
                  šv. Petro Katedros 
                  šventė (nuo katedros būdavo mokomi žmonės, ji buvo duota 
                  Petrui, nes juo turėjo remtis Jėzaus Bažnyčia).Petras buvo nebejaunas 
                  žvejys, vedęs, Galilėjos jūros, t. y. Genezareto ežero, žvejų 
                  artelės, kaip sakytume šiandien, vyresnysis Betsaidoje; 
                  tikriausiai jis buvo Jono Krikštytojo mokinys, kaip brolis 
                  Andriejus ir jo draugai. Po Jono Krikštytojo mirties Jėzus 
                  pamato juos su broliu Andriejumi metančius tinklą į ežerą ir 
                  pakviečia: Eikite paskui mane! Aš padarysiu jus žmonių 
                  žvejais" (Mk 1, 17). Petro gyvenime būta ir entuziazmo, ir 
                  abejonių - kaip tada, kai ežere šėlstant audrai bėgo per 
                  vandenį pas Jėzų, bet suabejojo ir būtų nuskendęs, jeigu Jėzus 
                  nebūtų ištiesęs jam rankos; jis kitų apaštalų vardu klausinėja 
                  Jėzų, bet tik jis vienas duoda Jėzui atsakymą, pakuždėtą 
                  Šventosios Dvasios: Tu esi Kristus, gyvojo Dievo Sūnus", - ir 
                  gauna gyvenimo užduotį: Tu esi uola; ant tos uolos aš 
                  pastatysiu savo Bažnyčią, ir pragaro vartai jos nenugalės. Tau 
                  duosiu dangaus karalystės raktus;
                  ką tu 
                  suriši žemėje, bus surišta ir danguje, ir ką atriši žemėje, 
                  bus atrišta ir danguje". Šiais žodžiais pabrėžiamas Petro 
                  pirmenybiškumas, kurį prisikėlęs Jėzus patvirtino (plg. Jn 
                  21, 15-17); jie sudaro ir ikonografinės temos pagrindą: Petras 
                  su raktais vaizduojamas kaip dangaus vartų sargas.
 Petras buvo tvirtai 
                  įsitikinęs galįs net gyvybę už Jėzų guldyti, jis kalaviju 
                  nukirto ausį vyriausiojo kunigo tarnui, bet neilgai trukus 
                  tris kartus savo Mokytojo išsigynė - dar gaidžiui
                  nepragydus, 
                  kaip ir buvo sakęs Jėzus, kuris dėl to nesiliovė jo mylėjęs, 
                  ir netgi pilnais kartėlio žodžiais apie įvyksiantį 
                  atsižadėjimą išreiškė jam begalinį gailestingumą. Petras po to 
                  graudžiai verkė. Kaip ir kiti apaštalai, išskyrus Joną, jis 
                  buvo atstu nuo kryžiaus ir netgi nuo kapo vietos, ir tik 
                  moterims pranešus, kad kūno kape nebėra, su jaunu mokiniu 
                  nuskubėjo pažiūrėti; jis pirmas įžengė į kapą, jam Jėzus liepė 
                  ganyti jo kaimenę, jam Jėzus pranašavo kankinio mirtį ir 
                  kvietė sekti paskui jį (Jn 21, 15-23). Jis pirmas Jėzaus mirtį 
                  ir Prisikėlimą pripažino kaip Šventojo Rašto išsipildymą (Apd 
                  1, 16) ir pasiūlė išsirinkti dvyliktąjį apaštalą; Petras 
                  pirmas kalbėjo Jeruzalėje susirinkusiems žmonėms per Sekmines 
                  (Apd 2, 14-36).
 Čia prasideda drąsūs 
                  Petro liudijimai: po Jėzaus Prisikėlimo jis padaro pirmąjį 
                  stebuklą -su Jonu nuėjęs į Šventyklą išgydo luošį: Jėzaus 
                  Kristaus Nazariečio vardu kelkis ir vaikščiok!" (Apd 3, 6); 
                  paskui jis pamokslauja, daro stebuklus ir pagaliau, Erodo 
                  Agripos įmestas į kalėjimą, nemurmėdamas susitaiko su likimu. 
                  Bičiuliams už jį karštai meldžiantis, Petras supančiotas 
                  dviem grandinėmis, miegojo tarp dviejų kareivių" (Apd 12, 6). 
                  Staiga ten atsirado Viešpaties angelas ir išvedė jį iš 
                  kalėjimo. Daugiau apie Petrą Šventajame Rašte beveik nieko 
                  neparašyta, bet pasakojimų apie jo atvykimą į Romą ir 
                  nukankinimą tradicija labai sena ir pagrįsta. Čia atsiranda jo 
                  susitikimo su Jėzumi epizodas. Tai atsitiko Apijaus kelyje, 
                  netoli dabartinių Sv. Sebastijono katakombų. Bėgančiam iš 
                  Romos Petrui pasirodė Jėzus. 
                  Domine, ąuo vadis?,
                  Viešpatie, 
                  kur eini?" - paklausė jį Petras, ir Jėzus atsakė einąs į Romą, 
                  kad jį nukryžiuotų antrą kartą. Petras suprato ir grįžo atgal. 
                  Toje vietoje, kur Petras sutiko Jėzų, stovi bažnytėlė, žmonių 
                  pavadinta 
                  Domine, ąuo vadis, 
                  joje saugomas akmuo su 
                  dviejų pėdų atspaudais: tradicija tvirtina, kad juos įspaudęs 
                  Jėzus.
 Šv. Petras tikriausiai 
                  buvo nukankintas per Nerono persekiojimus (64-68), po garsiojo 
                  Romos gaisro: jis buvo pasmerktas nukryžiuoti ir prašė, kad jį 
                  nukryžiuotų galva žemyn,
                  iš 
                  nusižeminimo, kad jo kančia nebūtų panaši į Kristaus; Petras 
                  buvo nukryžiuotas Kaligulos (37-41) pastatydintame cirke 
                  Vatikano soduose ir palaidotas netoli esančiose kapinėse.
 Šv. Petras pradėtas 
                  garbinti iškart po mirties: popiežius šv. Anakletas (arba 
                  Kietas, 76-88) ant jo kapo pastatydino koplytėlę. Išlikęs 
                  Gajaus liudijimas (apie 200 m.), kuriame šis giriasi: Aš 
                  galiu tau parodyti apaštalų trofėjus (paminklus). Nuženk į 
                  Vatikano kalvą arba nueik keliu į Ostiją ir atrasi ten 
                  paminklus tų, kurie įkūrė šitą Bažnyčią (Eusebijas 
                  Cezarietis, Bažnyčios istorija", II, 25, 7).-324 m. 
                  Konstantinas vietoj koplyčios pastatydino baziliką 
                  adcorpus, 
                  t. y. prie šventojo 
                  kūno; čia, sėdėdamas ant medinės katedros, kuri priklausiusi 
                  apaštalui, popiežius krikštydavo, čionai be paliovos traukė 
                  maldininkai, šioje vietoje popiežius Mikalojus V (1447-1455) 
                  įsteigė popiežių rezidenciją.
 Kadangi pats buvo 
                  žvejys, šv. Petras globoja žvejus, ypač gėlųjų vandenų, nes 
                  žvejojo Genezareto ežere, ir dar žuvų prekeivius, tinklų 
                  mezgėjus; jis buvo sukaustytas grandinėmis, todėl globoja 
                  metalo liejyklas, jų darbininkus, spynų gamintojus; jis 
                  globoja pjovėjus ir pintinių pynėjus, nes riša", kaip ir jie; 
                  laiko raktus, todėl globoja spynų gamintojus ir 
                  laikrodininkus, nes laikrodžiai, kaip ir užraktai, yra tikslūs 
                  prietaisai, be to, gaidys buvo tarsi jo gyvasis laikrodis; 
                  vien dėl vardo (gr. 
                  petros 
                  - uola", akmuo") yra 
                  mūrininkų globėjas. Kaip Dangaus vartų sargas, globoja 
                  durininkus. Jo prašoma padėti karščiuojant, ištikus pamišimui, 
                  įkirtus gyvatei, įkandus pasiutusiam šuniui, - mat nuvijo 
                  šalin burtininko Simono ant jo užsiundytus šunis. Jis visada 
                  su barzda, tvarkingai sušukuotais plaukais, tamsiais arba 
                  žilais, priklausomai nuo to, kokio amžiaus jį norima 
                  pavaizduoti; dažniausiai jis gana senas. Gausioje 
                  ikonografijoje pavaizduoti visi jo gyvenimo epizodai; dar 
                  reikia pridurti 
                  traditio fidei 
                  ikonografiją. 
                  Pagrindinis jo atributas yra raktai,
                  vienas 
                  auksinis, kitas sidabrinis - tai dangaus ir pragaro, surišimo 
                  ir atrišimo (t. y. nuodėmių atleidimo ir atskyrimo nuo 
                  Bažnyčios), dvasinės valdžios ir pasaulietinės valdžios 
                  raktai, nelygu kaip interpretuosi; jų gali būti ir trys: 
                  vienas simbolizuoja valdžią danguje, kitas - žemėje, trečias - 
                  mirusiųjų pasaulyje. Raktai yra surišti, susipynę, nes valdžia 
                  yra viena; dėl to šv. Petras gali būti vaizduojamas tik su 
                  vienu raktu.
 Kiti atributai yra 
                  tinklas, žūklės reikmenys, gaidys, užgiedojęs Petrui išsigynus 
                  Jėzaus, grandinės, iš kurių jį išlaisvino angelas, valtis, 
                  kurios yra vairininkas, t. y. Bažnyčia; kada ne kada vietoj 
                  stiebo yra kryžius. Kartais atributas yra apverstas kryžius, 
                  trigubos karūnos pavidalo tiara, žyminti pasaulietinę, dvasinę 
                  ir karališkąją valdžią, bei popiežiaus kryžius su trimis 
                  kryžmomis.
 
                  
                  
                  Paulius Tarsietis, 
                  pagonių apaštalas 
                  
                  Saulius gimė Kilikijos 
                  sostinėje Tarse, judėjų šeimoje. Jam buvo duotas pirmojo 
                  hebrajų karaliaus vardas. Gimęs jis turbūt negavo Pauliaus 
                  vardo, nors pagal to meto tradiciją žydai turėdavo du vardus: 
                  žydišką ir graikišką arba lotynišką, kuriais vadindavosi 
                  bendraudami su pagonimis. Mokslus baigė Jeruzalėje, Gamalielio 
                  mokykloje, priklausė fariziejų srovei; buvo uolus krikščionių 
                  persekiotojas. Keliaujant organizuoti jų persekiojimo į 
                  Damaską, prie miesto vartų jam apsireiškęs Jėzus atskleidė 
                  savo šlovę ir skyrė Gerosios Naujienos skelbėju tautoms. Jėzui 
                  paklausus: Sauliau, kam mane persekioji?" - jis suprato, kad 
                  Kristus gyvena Bažnyčioje. Viešpaties šviesa ir galybė jį taip 
                  sukrėtė, kad jis nukrito nuo žirgo ir laikinai apako. Si dangaus šviesa" 
                  Damasko kelyje tapo netikėto ir ryžtingo atsivertimo sinonimu. 
                  Šitaip įsitikinęs, kad Kristus gyvas savo Bažnyčioje (apie tai 
                  jis plačiai kalbės savo Laiškuose), Saulius vykdė dieviškojo 
                  balso nurodymus: Damaske nukeliavo pas Ananiją ir buvo 
                  pakrikštytas. Nepavykus pirmiesiems mėginimams atversti senus 
                  draugus, jis trejus metus atsidėjo apmąstymams, po to grįžo į 
                  Damaską, bet turėjo iš ten bėgti ir buvo nuleistas nuo miesto 
                  sienos pintinėje. Tada nuvyko į Jeruzalę, susitiko su Barnabu, 
                  kuris jautė jam didelę pagarbą ir supažindino su apaštalais. 
                  Ėjo 37-39 metai po Kristaus. Iš Jeruzalės Saulius grįžo į 
                  Taršą. Barnabas, nuvykęs skelbti Evangelijos į Antiochiją, 
                  pasikvietė Saulių į šį miestą, kuriame pirmą kartą Jėzaus 
                  mokiniai buvo pavadinti krikščionimis (Apd 11, 26). Netrukus 
                  susirinkusiems melstis Antiochijos išminčiams apsireiškė 
                  Šventoji Dvasia ir pasakė: Išskirkite man Barnabą ir Saulių 
                  darbui, kuriam aš juos pašaukiau". Išminčiai pasninkavo, 
                  meldėsi ir, uždėję ant Barnabo ir Sauliaus rankas, išleido 
                  juos atlikti pirmosios pasiuntinystės. Nuo šiol Saulius 
                  Apaštalų darbuose jau vadinamas Pauliumi - iš lotynų kalbos paulus,
                  t. y. 
                  mažas": šį vardą jis prisiėmė iš nusižeminimo. Iškilus 
                  klausimui, ar prieš krikštijant reikia tapti judėju ir būti 
                  apipjaustytam, jie abu iškeliavo į Jeruzalę apsvarstyti šio 
                  reikalo su apaštalais ir vyresniaisiais.
 Po vadinamojo 
                  Jeruzalės susirinkimo" Paulius su Barnabu dirbo kartu, 45-49 
                  m. atliko pirmąją apaštališkąją kelionę. Kilus ginčui, ar 
                  reikia pasiimti ir Morkų, būsimąjį Evangelistą, jie išsiskyrė. 
                  Morkus liko su Barnabu. 50-53 m. Paulius atliko antrąją 
                  kelionę, o 53-58 m. - trečiąją. Cezarėjoje jam buvo 
                  išpranašauta, kad jis bus suimtas ir pasmerktas mirti (Apd 21, 
                  10-14). Grįžęs į Jeruzalę, Paulius buvo judėjų apkaltintas 
                  išniekinęs Šventyklą, ir sukėlė minios pyktį. Romėnai išplėšė 
                  jį miniai iš rankų ir uždarė į kalėjimą. Bandymai išsiaiškinti 
                  nedavė rezultatų: kuo daugiau Paulius kalbėjo, tuo labiau 
                  judėjai pyko, o romėnai nieko nesuprato. Tribūnui įsakius 
                  Paulių nuplakdinti, šis pareiškė esąs Romos pilietis ir šios 
                  bausmės išvengė.
 Paaiškėjus judėjų 
                  kėslams Paulių nužudyti, romėnų tribūnas įsakė jį nugabenti 
                  pas valdytoją Feliksą, kad šis jį apklaustų kartu su jo 
                  kaltintojais - šie atvyko po penkių dienų. Feliksas išlaikė 
                  Paulių kalėjime dvejus metus, tikėdamasis gauti už jį išpirką; 
                  paskui Feliksą pakeitė įpėdinis Festas, ir judėjai atnaujino 
                  kaltinimą. Tada Paulius pareikalavo, kad jį teistų 
                  imperatoriaus teismas, ir Festas nutarė siųsti jį į Romą. 
                  Plaukiant į Romą, nepalankus vėjas nunešė laivą prie Maltos 
                  salos, dėl to Paulius tapo jos globėju. Po trijų mėnesių jie 
                  vėl leidosi į kelią ir 61 m. laimingai atplaukė į Romą. Čia 
                  turėjo prisistatyti ir kaltintojai. Jų belaukiant, Pauliui 
                  buvo leista apsigyventi atskirai su jį sergstinčiu kareiviu, 
                  kuriam dalyvaujant jis galėjo susitikinėti su kuo tik nori. 
                  Savo išsinuomotame bute Paulius išgyveno dvejus metus. Tuo 
                  baigiasi liudijimas apie Paulių Apaštalų darbuose. Iš kitų 
                  šaltinių ir ypač iš Laiškų galima daryti išvadą, kad Paulius 
                  tikriausiai buvo paleistas liudytojams neatvykus. Nerono 
                  persekiojimų laikais jo Romoje nebuvo, bet vėliau romėnai jį 
                  vėl suėmė ir atgabeno į Romą, tik šįsyk kalinimas buvo 
                  nepalyginti griežtesnis. Ištikimi draugai buvo toli, lankė jį 
                  tik Lukas (2 Tim 4, 11), tad Paulių labai slėgė vienatvė. 
                  Pagal patikimą literatūrinę ir archeologinę tradiciją, 67 
                  metais, Laurencijaus kelyje, dabartinių Trijų Šaltinių 
                  vietoje, jam buvo nukirsta galva, nes 
                  civis romanus - 
                  Romos pilietis - 
                  galėjo mirti tik tokia mirtimi. Nukirsta galva tris kartus 
                  atšoko nuo žemės, ir toje vietoje ištryško trys šaltiniai, 
                  davę šiai vietai vardą.
 Paulius buvo 
                  palaidotas bazilikoje Ostijos kelyje, tebematyti įrašas 
                  Pauliui, apaštalui kankiniui".
 Jis yra Graikijos ir 
                  Maltos globėjas; Graikijos globėju Paulių 1914 m. liepos 16 d. 
                  paskelbė Pijus X. Prieš pat atsivertimą jis nukrito nuo žirgo, 
                  todėl tapo raitelių globėju; jis globoja teologus, nes yra 
                  sistemiškai išdėstęs krikščioniškąją doktriną. Be to, Paulius 
                  globoja virvininkus, galbūt todėl, kad palapinėms austi 
                  naudojo virveles, susuktas iš Kilikijos ožkų odos, arba todėl, 
                  kad virves reikėjo sukti (lot. 
                  convertere - 
                  atsisukti" - 
                  reiškia ir atsiversti"). Beje, virvėmis jis buvo pintinėje 
                  nuleistas nuo Damasko sienų, todėl yra pintinių pynėjų 
                  globėjas; kadangi jam galvą nukirto blizgančiu kalaviju, jis 
                  tapo poliruotojų ir kardų gamintojų globėju.
 Paulius saugo nuo 
                  audrų, nes išsigelbėjo audrai užklupus laivą, ir nuo gyvačių 
                  įgėlimo bei nuodų, nes Maltoje liko gyvas įkirtus gyvatei; jo 
                  prašoma padėti nuo apakimo, nes pats buvo išgydytas, kai apako 
                  prie Damasko vartų.
 Ikonografijoje 
                  atsispindi pagrindiniai jo gyvenimo epizodai, ypač 
                  atsivertimas ir nukirsdinimas. Jis vaizduojamas brandaus 
                  amžiaus arba senas, su barzda, ūsais ir plaukų vainiku aplink 
                  plačią nuplikusią kaktą; pirmuosiuose atvaizduose jis yra su 
                  krikščioniškojo mokymo ritiniu, o kalavijas, kuriuo buvo 
                  nukirsta galva, tapo pagrindiniu jo atributu tik XIII amžiuje. 
                  Dar vienas atributas gali būti pintinė,
                  kurioje jis 
                  buvo nuleistas nuo Damasko sienos.
 
                  
                  Fernando ir Gioia 
                  Lanzi, Šventieji globėjai ir jų simboliai; Bernardinai.lt, 
                  2006 
                	 |