| Aleksandras
      Žarskus    VASAROVIDŽIO
      virsmas RASA. KUPOLĖ. KREŠĖS
  
      
       RASA
      IR KITOS METŲ ŠVENTĖS Vasarovidžio
      naktį, kai stojasi trumpiausia metų naktis ir ilgiausia diena, visoje
      Europoje ant kalnų ir kalnelių užsiliepsnodavo šventiniai laužai, o jų
      atšvaitai atsispindėdavo tamsiame vandens paviršiuje. Tai metas, kai
      saulė ir visa gamta pasiekia aukščiausią savo galią. Tai ypatinga
      diena, nes ji yra persilaužimo  virsmo metas, kur susiduria kilimo ir
      leidimosi, vešėjimo ir nykimo, gyvybės ir mirties prieštara.Baltų žmogaus  tuo pačiu ir archainės Indoeuropos žmogaus 
      pasaulėvoka rėmėsi į augalo gyvenimą: gyvybingą, ramų ir slėpiningą.
      Pavasarį augmenija atbunda, atgimsta iš žiemos miego. Prasideda
      vegetacinis (augimo) laikotarpis. Pasak senovės graikų, iš rūsčiojo
      Hado požemių sugrįžta Kora į žemės-motinos Demetros (Persefonės)
      glėbį. Pakrypsta rogių vėžė patižusiame sniege, sprogsta balti, pūkuoti
      žilvičio katinėliai, kalasi pirmieji daigeliai, gyvūnijos pasaulis
      pasipildo nauja gyvybe. Tai metas, kai švenčiamos atsigavimo, prisikėlimo
      arba gimimo šventės  Užgavėnės ir Velykos.
 Pirmuosius pavasario daigelius pakeičia smaragdinė pavasario žaluma.
      Vis kaitrėjanti saulė brandina žolynus, vis sunkyn svyra javų varpos.
      Ir štai, po keturių mėnesių, birželio pabaigoje pasiekiamas aukščiausias
      vešlumas  kupos taškas. Tai lūžio metas augalo gyvenime,
      kuris užkoduotas lietuvių kalboje kaip nokti  nykti dėsningumas.
      Augalas subręsta tiek, kad jau gali pradėti, rasdinti naują
      gyvastį. Rasoja rugiai  virš lauko plūko žiedadulkių
      debesis. Tai RASA  atsiradimo, rasties, prasidėjimo, pradžios šventė.
      Kartu ji yra ir kosminės dramos kulminacija.
 Atlikusi savo didžiąją paskirtį  davusi naują gyvybę, augalija
      palinksta į marõs pusę. Perkopusi dangaus skliaute aukščiausią tašką,
      saulė vis mažiau šviesos siunčia žemei, o augalas brandina užmegztą
      vaisių. Artėja rudeninis vasaros virsmas į žiemą. Po keturių mėnesių
      švenčiamos mirtimi dvelkiančios Ilgės ir Vėlinės. Gamta išgyvena
      kritinį laikotarpį  virsmą iš gyvybingos ir žalios vasaros į baltų
      žiemos sapnų rimtį. Ilgės, Vėlinės yra vartai į marõs pasaulį,
      kur paliegę, būties šešėliai ilgisi būtosios saulės šviesos,
      ilgisi gajõs, gaivesio.
 Perėjusi į maros sritį, gyvybės kreivė vis dar leidžiasi žemyn iki
      žiemos saulėgrįžos, kuri yra priešprieša aukščiausiam gyvybės
      suklestėjimui  kupai. Tamsa vis tirštėja, pasaulis smenga pragarmėn,
      kol didysis Rėdos ratas pasiekia žemiausiąjį tašką. Tai Kalėdos 
      didžiausio gamtos apmirimo, nuovargio metas, maros pergalės valanda. Tačiau
      Kalėdos yra ir vilties pradžia. Būtent Kūčių vakarą įvyksta
      didysis lūžis  aukštyn, į šviesą, į viltį.
 Po Kalėdų saulė vis ilgiau užsibūna danguje, o gyvybės kreivė pamažu
      pradeda kilti aukštyn. Po storu balto sniego patalu bunda gyvybinės
      gamtos galios. Artėja pavasarinis žiemos virsmas į vasarą. Atkutęs,
      atgavęs žalią galią daigas laužia sniego plutą, šlaituose vėl žybčioja
      mėlyni žibučių žybsniai.
 Gyvybės ratas sukasi toliau.
     RASOS
      ŠVENTĖS PRASMĖ PAVADINIMUOSE Galbūt
      nė viena šventė neturi tiek įvairių pavadinimų-sinonimų, kaip
      senoji baltų Rasos šventė: tai Rasa (Rasos), Joninės, Kupolė, Vainikų
      šventė, Krešė (Krešės). Dabar žinomiausias šios šventės
      pavadinimas yra Joninės. Kiti pavadinimai yra gerokai primiršti ar net
      visai užmiršti, tačiau būtent juose slypi senosios baltų ir visų
      indoeuropiečių šventės prasmė ir esmė. Joninių pavadinimas apie šventės
      prasmę pasako nė kiek ne daugiau, kaip Petrinės, Mykolinės ar Oninės. Rasa
      ar JoninėsKai kurie autoriai mano, kad pavadinimas Rasa yra T. Narbuto išgalvotas
      ir Joninių šventę laiko grynai krikščioniška. Netgi priekaištauja
      vyskupui M. Valančiui, kad šis, rašydamas Žemaičių vyskupystę,
      Jonines kildino iš stabmeldiškos Rasos šventės. Be abejo, tai niekuo
      nepagrįstas kraštutinumas. Vienas kraštutinumas,  kai senovinėse šventėse
      matoma tik krikščioniškoji kilmė, o kitas  kai matom tik pagoniškuosius
      papročius. Tačiau tiesa yra ta, kad visų mūsų paskutiniųjų amžių
      švenčių papročiai ir apeigos yra ir senųjų, ir krikščioniškųjų
      švenčių darnus junginys, kurio dažnai nebeįmanoma išardyti.
 Pabandykime apžvelgti, kaip senasis indoeuropietiškųjų švenčių
      kalendorius per beveik 2000 metų pamažu tapo, galima sakyti, krikščioniškų
      švenčių kalendoriumi.
 Rasa
      ir KalėdosTai, kaip senoji indoeuropiečių saulės gimimo šventė buvo įvesta į
      krikščioniškąjį kalendorių ir tapo Kristaus gimimo švente, mes jau
      aptarėme (žr. str. Kalėdinis virsmas). Rasos šventės santykis
      su krikščionybe labai panašus į Kalėdų, nes Jėzaus Kristaus gimimo
      ir šv. Jono Krikštytojo gimimo datos yra susietos taip, kaip susiję yra
      Kalėdų ir Rasos šventės. Kaip ir pirmieji bandymai švęsti Kristaus
      gimimą (ne gruodžio 25 d., o kitomis datomis), taip ir pirmieji šv.
      Jono Krikštytojo dienos paminėjimai atsirado rytinėje Romos imperijos
      dalyje. Ten šv. Jono Krikštytojo šventė buvo Epifanijos (Kristaus krikšto
      Jordano upėje) šventės palydovė, kuri ir dabar tebešvenčiama Rytų
      Bažnyčiose sausio 7 d. Tačiau ir Kristaus gimimo, ir šv. Jono Krikštytojo
      gimimo dienos dabartinėmis, t. y. gruodžio 25 d. ir birželio 24 d.,
      datomis buvo pradėtos švęsti vakarinėje Romos imperijos dalyje, ten,
      kur vyravo indoeuropietiškųjų švenčių ir papročių įtaka.
 Jėzus Kristus ir Jonas Krikštytojas tiek religinės bei dvasinės prasmės,
      tiek ir istorinio gimimo požiūriu, tarpusavyje yra susiję taip, kaip
      susijusios Kalėdų ir Rasos šventės. Rasos ir Kalėdos yra Rėdos rato
      priešpriešos (žr. brėž.). Kalėdos yra žemiausiame Rėdos rato taške,
      o Rasos  aukščiausiame: nuo Kalėdų saulė didėja (gimsta), o po
      Rasos  mažėja. Šias šventes skiria lygiai šeši mėnesiai. Šv.
      Jono Krikštytojo gimimo data, kaip rodo Bažnyčios istorija, buvo
      nustatyta remiantis jau priimta Kristaus gimimo data (gruodžio 25 d.) ir
      Luko Evangelija (Lk 1, 36), kurioje minima, kad šv. Jonas Krikštytojas
      gimimė šešiais mėnesiais anksčiau už Jėzų. Kadangi Kristaus gimimo
      ir šv. Jono Krikštytojo šventės sutapo su saulės posūkio taškais,
      kurių vienas žymi mažėjimą (nuo Rasos šventės dienos pradeda trumpėti),
      o kitas didėjimą (nuo Kalėdų dienos ilgėja), tai šv. Augustinas šiame
      sutapime įžvelgė šv. Jono Krikštytojo žodžių: Jam skirta augti,
      o man mažėti (Jn 3, 30), kuriuos šis pasakė lygindamas save su
      Kristumi, kosminį, t. y. pačios gamtos patvirtinimą. Tokius teiginius
      patvirtino ir šių krikščioniškų švenčių atsiradimo seka. Jeigu
      Kristaus gimimo šventė  Kalėdos  gruodžio 25 d. buvo pradėtos
      švęsti IV a. viduryje, tai šv. Jono Krikštytojo gimimo diena birželio
      24 d. buvo pradėta švęsti VI a. pradžioje. Kristaus gimimo šventės
      įvedimas gruodžio 25 d. pamažu pakeitė senąją indoeuropiečių saulės
      gimimo šventę, o šv. Jono Krikštytojo gimimo dienos šventė
      atitinkamai pakeitė gyvybinių galių suvešėjimo šventę, kurią įvairios
      indoeuropiečių tautos vadino skirtingai: romėnai  Rožių
      dienomis, o baltai  Rasa, Kupole arba Krešėmis.
 Lyginant Rasas su Kalėdomis ir jų ryšį su krikščionybe, pastebime ir
      švenčių skirtumą. Kalėdų šventė, kurią mes jau švenčiame kaip
      Kristaus gimimą, išlaikė savo senąjį pavadinimą  Kalėdos, o
      Rasos šventei prigijo krikščioniškas vardas  Joninės. Rasos ir
      Joninių pavadinimų santykis toks pat, kaip ir slaviškųjų Koliada
      ir Roždestvo. Koliada  tai senasis saulės grąžos
      šventės pavadinimas, o Roždestvo, kaip mūsų atveju Joninės,
       krikščioniškas senosios šventės įvardinimas. Akivaizdus ir
      keistas senosios ir krikščioniškosios kultūrų ryšys. Kalėdos,
      kuriose labai daug krikščioniškųjų papročių, išlaikė savo senąjį
      pavadinimą, o Rasos šventei, kurioje beveik nėra krikščioniškų
      papročių, prigijo krikščioniškas pavadinimas  Joninės. Tačiau ir
      šitas, priešingas santykis rodo labai glaudų, galima sakyti, pusiausvyrą
      išlaikantį senųjų ir krikščioniškųjų švenčių persipynimą.
 RasaUžrašytų žinių apie Rasas iš tiesų yra nedaug. Be T. Narbuto
      Rasas mini L. A. Jucevičius. Joninių aprašyme jis mini, kad Vilniuje šv.
      Jono vaikštynės yra plačiai žinomos pavadinimu eiti į Rasas ir
      paaiškina, kad Rasos Vilniuje yra giraitė už Misionierių parapijos
      kapų, t. y. Rasos yra labiau vietovardis nei šventės pavadinimas.
      Tas teįrodo, kad Rasos giraitės (dabar - Rasų kapinės) pavadinimas galėjęs
      kilti iš šventės pavadinimo. Bet gi Rasos pavadinimo tikrumą nulemia
      tai, kad jis yra įtvirtintas tautosakoje, pvz., A. Juškos dainų
      rinkinyje. Dainoje, kurioje išvardijami metų darbai ir šventės,
      minima: Rasos šventė kai atėjo, šieną pjauti jau reikėjo.
      Rasos šventę mini ir J. Juška savo žodyne: Rasos šventė esta
      kirmičė su linksmomis dainomis ling joninės ant lauko (LKŽ). Šitų
      tikrų tautosakos šaltinių dėka Rasos šventė pateko ir į Didįjį
      Lietuvių kalbos žodyną.
 Beje, pirmosios rašytinės žinios apie Rasos šventę yra ne iš T.
      Narbuto, o grafo Kyburgo kelionės į Lietuvą 1397 m. aprašyme. T.
      Narbutas šį aprašymą, kurį gavo iš žinomo XIX a. istoriko Ž.
      Onaceviciaus, yra išvertęs į lenkų kalbą. Lietuviškas grafo Kyburgo
      kelionės aprašymo vertimas, kurį iš lenkiškojo išvertė J. Basanavičius,
      yra toks: Nesą dienoje šv. Jono lietuviai iš senovės amžių tur šventę
      kainą (bendrą,  mūsų past.) ir gudams, vadinamą RASA pas
      pirmuosius, o pas pastaruosius KUPULE. Grafas Kyburgas savo aprašyme
      nurodė, kad Rasa buvo švenčiama rytų link nuo gardo (nuo
      Vilniaus,  mūsų past.), ant kalnelio, t. y. maždaug ten pat,
      kur nurodo ir L. Jucevičius. Palyginkime  1397 m. (Kyburgas) ir 1842
      m. (L. Jucevičius). Keturi su puse šimto metų skiria šias dvi datas, o
      jų aprašymai sutampa. Labai svarbu, kad čia minimas ir kitas tos pačios
      šventės pavadinimas  Kupolė, apie kurį kalbėsime vėliau.
 Panagrinėkime, ką reiškia šventės pavadinimas  RASA? Šis žodis
      siejasi su prasidėjimu, žydėjimu: rasoti reiškia žydėti,
      plaukti (rugiai dvi nedėlias rasoja, dvi nedėlias grūdas auga, dvi
      nedėlias noksta  LKŽ). O žydėjimas yra apvaisinimas, pradėjimas.
      Todėl S. Daukantas apie šią šventę, kurią jis vadino vainikų švente,
      rašė: Rodos, jog šventino tą šventę minavonei įkūrimo arba sutvėrimo
      šio pasaulio ir visos šeimynos, (...) kada visas sutvėrimas buvo pradžią
      gavęs. Kodėl prasidėjimui gamtoje yra pasirinktas būtent tas
      laikas? S. Daukantas taip atsako į šį klausimą. O gi todėl, kad
      Dievas ... kaip koks tėvas, perą išgūžęs, paleidęs į pasaulį,
      ką tegalėjęs atlikti tokiu laiku, kuriame nuleistas peras nepragaištų
      pasauly, nesgi žinoma yra visiems, jog apie šventą Joną, oras yra visų
      jaukusis ir malonusis.
 Tačiau, Rasos prasmių sklaida tuo dar nesibaigia. Šis žodis
      vienas slėpiningiausių lietuviškame pasaulėvaizdyje. Jis sietinas su
      daugiaprasmiu veiksmažodžiu rastis. LKŽ nurodo jo reikšmes,
      artimas rasos prasminiam laukui. Rastis reiškia 'kilti,
      dygti, susidaryti': Pradėjo pamažėliu debesys rastis; Ant dirvų
      pradeda rastis žolelė; Po lietui rasis grybai; rastis reiškia
      ir 'gimti': Ten aš radaus ir augau, Tokis mažiukas veršiukas
      rados (LKŽ). Visos šios reikšmės  nuo natūralių, gamtinių iki
      apibendrintų  atkartoja tą patį atsiradimo, naujo, dar nebūto
      susidarymą, žodžiu,  prasidėjimo, pradžios, kilmės motyvą. Tad rasa
      yra gajos esmė, gyvasties dvasia, kuri rasdamasi, t. y. įsikūnydama
      fiziniame pasaulyje tampa naujos gyvybės priežastimi. Šventės
      pavadinimas Rasa išreiškia slėpiningiausią, akiai nematomą
      gyvybės esmę, be kurios neatsirastų jokia gyvybė.
 Apskritai žodis rasa yra būdingas lietuviškam pasaulėvaizdžiui.
      Dainose šis žodis sutinkamas greta žodžių rūta, rūtelė
      ir vainikėlis: ne bet kokia aš mergelė buvau, ant galvelės rūtelė
      rasojo; Ko rasoja vainikėlis ant tavo galvelės?; Krenta
      raselė nuo rūtytėlių (LKŽ). Dar pridėjus baltos (sidabro) spalvos
      motyvą: Stovėjo panelė kaip raselė balta; nuo ryto rasos aš
      esmu balta, nuo vėjužio raudona, galima nujausti Rasos šventėje
      slypinčią skaistos idėją. Tai savaime suprantama, nes rasa,
      kaip jau minėta, yra pati gyvybės, gyvybiškumo esmė, o esmė, kaip ji
      bepasireikštų, visada išlieka nesutepta ir skaisti.
 KupolėKitas, plačiau žinomas ir būdingesnis slavų kraštams, Rasos įvardinimo
      sinonimas yra Kupolė. Šis šventės pavadinimas kildintinas iš veiksmažodių
      kupti, kūpėti, kupinti, kurie reiškia  'gerai augti', 'vešėti',
      'virsti iš dirvos ar puodo', 'su kaupu pilti, kaupinti': Tai užderėjo
      nauda  visi laukai lūžta, kupa; Kai užderėjo vasarojus, tai
      net iš dirvos kupa; Neseniai įmaišiau tešlą, ir jau kupias;
      Nekupink, nesutilps! (LKŽ). Veiksmažodžiai kupti, kupėti,
      kupinti jau primiršti, tačiau jų vediniai daiktavardžiai kupeta,
      kupolas ir būdvardžiai kuplus, kupinas plačiai tebevartojami
      ir šiandien. Plg. latviškus žodžius kupla, kuploja, kurie reiškia
      'vešėti, tarpti, klestėti'; kuple  'vešlus, kuplus' ir kupena
      (latv.)  'pusnis'. Šaknis kup priklauso kaupti(s)
      prasminiam laukui. Kupa arba Kupolė  tai pilnaties, didžiausio
      suvešėjimo, sužaliavimo metas  didžiausioji gyvybinių galių
      sankaupa, palankiausia naujos gyvybės pradėjimui. Iš čia kilęs ir didžiausią
      gyvybinę galią turinčių vasarovidžio nakties žolynų pavadinimas 
      kupolė. Žolynų puokštė  kupolė iškeliama ant aukštos
      karties, iš jų pinami vainikai, jos vartojamos gydymui.
 Tačiau kupinti reiškia ne tik 'vešėti', 'kaupti', bet ir 'tirštinti,
      tankinti, kietinti'. Kupintas arba nukupintas pienas reiškia surūgusį
      pieną, nuo kurio nusunktos išrūgos, t. y. sutirštintas, sukietintas
      (LKŽ). Ši priešinga veiksmažodžio kupti prasmė reiškia, kad
      vešėjimas, žydėjimas pereina į tirštėjimą, kietėjimą. Plačiau
      apie tai žr. sk. Krešės.
 Atsekus pavadinimo Kupolė kilmę ir prasmę, nesunku pamatyti,
      kaip krikščionybės įtakoje senas šventės pavadinimas Kupolė pakeitė
      savo prasmę slavų (baltarusių ir ukrainiečių) kalbose. Mūsų amžiuje
      šią šventę slavai vadina sukrikščionintu vardu  Ivan-Kupala,
      t. y. panašiai kaip ir lietuviai  Joninės. Dabar žodis kupala
      verčiamas kaip 'maudytojas', t. y. Ivan-Kupala reiškia Jonas Maudytojas.
      Tai atrodo aišku, nes šv. Jonas, krikštydamas maudė žmones Jordano upėje,
      o ir pravoslavai net šiais laikais krikštydami maudo, t. y. visą
      kūdikį paneria į vandenį. Jų ir krikštykla vadinasi kupelj,
      t. y. 'maudyklė'. Atrodo  viskas tvarkoje, tačiau, jau minėjome, kad
      grafas Kyburgas savo kelionės į Lietuvą 1397 m. aprašyme teigia, jog
      gudai Rasos šventę vadina Kupule. Kitas nenuneigiamas įrodymas
      yra XIX a. V. Dalio išleistas prasminis rusų kalbos žodynas. Jame
      veiksmažodis kupitj reiškia skopliatj, kopitj, sobiratj v kupu
      (kaupti, rinkti į kupą), taigi yra tos pačios prasmės,
      kaip ir lietuviškas kupėti, kupti. Dalio žodyne yra ir žodis kupa,
      reiškiantis 'krūva, kupeta, grupė' (derevja stojat kupam), kuris
      išlikęs ir dabartinėje slavų kalboje. O svarbiausia  Dalio žodyne
      yra ir šventės pavadinimas Kupala, minimas kaip pavadinimo
      Ivan-Kupala sinonimas (Kupala ili Ivana - Kupala, denj 24 ijunia; b
      Beloj i Maloj Rusi v Baltsk. gub. i u južn. slavian). To pakanka
      pamatyti, kad ir lietuvių Kupolė, ir slavų Kupala, ir lietuvių
      Joninės bei slavų Ivan-Kupala yra ta pati didžiausių gamtos gyvybinių
      galių, augalijos suvešėjimo, vaisingumo, derlumo šventė, kuri krikščionybės
      įtakoje pakeitė pavadinimą. O su veiksmažodžiu kupatj šventės
      pavadinimą Kupala sieja tik panašus skambesys.
 Krešė(s)Yra dar vienas, beveik visai pamirštas šios šventės pavadinimas 
      tai prūsų kresze. V. Toporovo nuomone, ši šventė sietina būtent
      su Joninėmis, nes slavų šaknis kres žymi ne tik atgają, prisikėlimą
      (plg. voskresenije), bet ir saulės ratą, vasarinę saulės
      solsticiją (sen. rus. kres  'solncevorot'  posūkis). V.
      Toporovo nuomonę patvirtina ir lietuviški žodžiai. Krėšėti lietuviškai
      reiškia 'būti vešliam, puikiam, klestėti:' Toks medžiui bus lygus
      stovinčiam, prieg paversmių visad krėšinčiam (LKŽ). Šita, labiau
      primiršta veiksmažodžio krėšėti prasmė atitinka jau minėtą
      veiksmažodžių kupti, kupėti, kupinti prasmę. Dysnos ir Tverečiaus
      apylinkėse bei K. Jauniaus raštuose veiksmažodis krėšuoti reiškia
      rugių žydėjimą, o veiksmažodis kryšėti Merkinės apylinkėse
      reiškia 'žydėti': Jos (obelėlės) žiedeliai kryšėjo (LKŽ).
      Kaip prisimename, viena iš rasoti reikšmių yra 'žydėti',
      tad rasoti ir kryšėti (krešuoti) galima laikyti
      sinonimais (plg. vieną iš žodžio užkrėsti reikšmių 
      'apvaisinti'  LKŽ). Kita vertus, krėšėti prasmė 'vėšėti'
      dera prie kupėti, kupti. Todėl Krešė arba Krešės  dar
      vienas savitas baltiškas Rasos šventės pavadinimas, savo prasme
      lygiagretus Kupolei.
 Yra ir kita, labiau žinoma veiksmažodžio krėšėti prasmė 
      'tirštėti, džiūti, kietėti': Kiaulę pjaunant, kraujas krešėjo,
      kol sukrešėjo. Iš čia kilęs daiktavardis krešenos arba krekenos:
      Va, palaidžiau krešenų, galit kept (LKŽ). Tirštėjimo, kietėjimo
      prasmė yra priešinga vešėjimo, žydėjimo, skleidimosi prasmei. Iš
      pirmo žvilgsnio atrodo keista, kad taip pat ar labai panašiai skambantys
      žodžiai išreiškia priešingas prasmes, tačiau įsigilinus į vešėjimo,
      žydėjimo vyksmą aiškiai matyti, jog tai yra savaime suprantama. Vešėjimas,
      žydėjimas savaime pereina į tirštėjimą, kietėjimą, džiūvimą,
      nes žiedas užmezga vaisių, t. y. žiedas virsta vaisiumi, kuris kreša
      (tirštėja, kietėja, džiūsta). Kitaip sakant, žydintis žiedas pamažu
      susiformuoja, t. y. sukreša į vaisių, o apvaisinti reiškia užkrėsti
      žiedą sukrešėjimui. Tad šventės pavadinimas Krešės apjungia
      savyje prieštarą: augalijos bei gyvybinių galių suvešėjimą, sužydėjimą,
      ir jų sukrešėjimą, susiformavimą į kietą vaisių.
 Atidžiau pavarčius Lietuvių kalbos žodyną paaiškėja, jog ir
      pavadinimas Kupolė jungia savyje tą pačią prieštarą, nes veiksmažodis
      kupinti, kaip ir krešėti reiškia 'sutirštinti':
      Kupintą pieną, kietą kaip branduolą, jis dar vieną be duonos lapsės
      (LKŽ).
 Žydėjimas pereina į krešėjimą arba žiedėjimą (senstanti duona sužiedėja,
      plg. žydėti  žiedėti), vešėjimas pereina į vytimą (vešėti
       vysti); nokimas pereina į nykimą (nokti  nykti),
      daigas dygdamas virsta želmeniu (dygti  daigoti). Panašių
      prasminių porų, kurios panašiais žodžiais išreiškia vieno reiškinio
      perėjimą į kitą, yra ir daugiau (lapoti  leipti; želti  žilti;
      gyvėti  geibti; kūsti  kusti; kermėti  kirmyti; tarpti 
      tirpti). Šios žodžių poros išreiškia baltišką savimonę, kuri
      suvokė, jog tokie reiškiniai ar dalykai, kaip žydėjimas, vaisiaus
      nokimas bei puvimas, diena bei naktis, tamsa bei šviesa, negali būti
      atskiri. Viskas greičiau ar lėčiau išvirsta, anksčiau ar vėliau
      pereina į savo priešybę.
 Netikėta ir nuostabu! Gilindamiesi į šventės pavadinimų Kupolė,
      Krešės prasmę atradome, kad juose užkoduoti tie patys būties dėsningumai,
      kuriuos bandymų būdu eksperimentiškai atrado kvantinė fizika. Kvantinė
      fizika sugriovė iš atskirų dalių ir reiškinių sudarytą klasikinės
      fizikos pasaulėvaizdį ir parodė, jog erdvė ir laikas, banga ir dalelė,
      energija (esmė) ir materija (forma) nėra nepriklausomi, atskiri reiškiniai,
      bet vieningi, tarpusavyje susiję reiškiniai. Kitaip sakant, kvantinė
      fizika parodė, jog esmė (energija) virsta (pereina) forma (materija) ir
      atvirkščiai. Skirtumas tarp senovės baltų pasaulėvokos ir kvantinės
      fizikos atradimų yra tas, kad pastarieji dar netapo mūsų kultūrinio
      gyvenimo ir visiems suvokiamo pasaulėvaizdžio dalimi. O tai reiškia,
      kad jie dar (išskyrus mokslinius straipsnius) niekaip neatsispindi mūsų
      kalboje, papročiuose ar kituose kultūros reiškiniuose. Tuo tarpu mūsų
      senolių kultūroje šie būties dėsningumai buvo (sakau buvo, nes
      tos prasmės, kurias išrinkome iš LKŽ, yra jau beveik išnykusios) užkoduoti
      kalboje, išsakyti dainomis bei išreikšti papročiais ir apeigomis.
      Kitaip sakant, šie dėsningumai buvo visiems suvokiamo pasaulėvaizdžio
      dalis.
 Racionalaus mąstymo vystymasis ir atitolimas nuo gamtos ištrynė iš
      indoeuropiečių ir baltų kultūrų šių pagrindinių būties dėsnių,
      kuriuos vėl iš naujo atrado modernusis mokslas, suvokimą. Šiuolaikinis
      civilizuotas žmogus to nebesupranta, todėl išnyko ir senosios šventės,
      papročiai bei apeigos. Tačiau senovės baltai, kaip rodo jų kalba,
      papročiai bei apeigos, gerai suvokė, kad gyvybinė galia (esmė,
      energija) pereina į dygimą, augimą, vešėjimą, kurio aukščiausia
      fazė (virsmo viršūnė) yra žydėjimas, po kurios gyvybinė
      galia (esmė) standėja, kietėja ir sukreša į vaisių (formą). Kiečiausia
      vaisiaus dalis  sėkla paslepia savyje gyvybinę galią (esmę). Sėklai
      dygstant ir irstant jos formai, vėl ištrūkusi gyvybinė galia išsiskleidžia,
      suveši, pražysta ir vėl po to sutirštėja, sukreša į naują formą.
      Šitokią pasaulėvoką gerai išreiškia žodžiai dainos, kuri būdavo
      dainuojama lankant rugius jų kupėjimo, vešėjimo metu:  Sakė
      vosilka rugeliams: /  Augte ir žydėte, /
      Peržydėjus prinokte.
 Tai didysis būties dėsnis, kurį mes vadiname virsmu, o senovės graikai
       enantiodromija (enantios  priešingas + dromos  bėgimas,
      t. y. bėgimas priešpriešiais). Šis dėsnis yra bet kokio gyvastingumo,
      bet kokios gyvybės pagrindas. Baltai savo pagrindines šventes švęsdami
      metiniuose augalijos virsmuose skatino ir palaikė šio dėsnio pasireiškimą
      arba, kitaip sakant, savo apeigomis išreiškė ir skatino virsmus.
 KUPOLIAVIMAS Kupoliavimas
       vienas būdingiausių Rasos šventės papročių. Kupolės ar
      kupoliavimas minimi senuose raštuose: Ipatjevo metraštyje (1262 m.),
      Lietuviškoje Postilėje (1573) kupolomis vadinami Joninių dieną
      surinkti žolynai. M. Strijkovskis (1582 m.) rašo, kad lietuviai Joninių
      šventę vadino kupola. Šiuo vardu Rasos šventę vadina ir
      Pretorijus (XVII a.). Kupoliavimą mini vyskupas M. Valančius, M. Katkus
      ir kiti vėlesni, tautosakos šaltiniai.Neretai kupolėmis yra vadinami žolynai, turintys gydomąją galią arba
      atskiros žolynų rūšys, pvz., K. Milkus ir F. Kuršaitis kupolėmis
      vadino jonažoles, J. Basanavičius  ramunes, A. Viemis ir A.
      Sabaliauskas  mėlynai-geltonai žydinčias žoles ir pan. Tačiau, apžvelgus
      platesnę medžiagą darome tą pat išvadą, kaip pasakyta ir Lietuviškoje
      Postilėje  kupolė yra kiekvienas vasarovidžio, t. y. didžiausią
      gyvybinę galią pasiekęs žolynas.
 Papročių ir apeigų su žolynais bei vainikais būta ir prieš Rasas 
      Sekminėse ir Devintinėse, nes suvešėjimas ir žydėjimas prasideda jau
      prieš vasarovidį. Prieš Sekmines trobas išpuošdavo žalumynais ir berželiais,
      piemenys žalumynais apvainikuodavo galvijus, o jaunimas ir gaspadoriai
      eidavo rugelių lankytų. Jeigu Sekminėse rugelius aplankai, 
      sakydavo,  tada javai geriau auga ir gausiau dera (M. Vodželo ir kitų
      tyrinėtojų atlikti augalų sąmoningumo bei telepatijos tyrimai rodo,
      jog senoviniai derlingumą skatinantys papročiai bei apeiginis
      bendravimas su augalais nebuvo beprasmis; šiuolaikiniai prietaisai jau užregistruoja
      žmogaus minčių poveikį augaluose vykstančioms elektrocheminėms
      reakcijoms). Parugėse jaunimas dainuodavo, šokdavo, vaišindavosi. Būdinga
      tai, kad Sekminėse parugėse dainuojamos dainos vadinamos kupolinėm,
      o laukų lankymas  kupinės: Kokios čia kupinės  kas
      sau; seniau visas kaimas eidavo, alaus padarydavo, ugnis kūrendavo,
      jaunimas šokdavo  tai bent kupinės (LKŽ).
 Per Devintines berželius sustatydavo bažnyčioje ir jie ten būdavo
      devynias dienas iki paskutinių mišparų. Moterys Devintinėse į bažnyčią
      nešdavosi po devynis vainikus ir laikydavo juos kartu su berželiais.
      Namo vainikus parsinešdavo po paskutinių mišparų, kai nulaužydavo berželius.
      Vėliau nešdavosi nebe vainikus, o tik žolynų puokštę. Devintinių
      berželių šakelės ir vainikai ar žolynai buvo vartojami kaip vaistas
      nuo įvairių ligų, arba daržuose apsaugai nuo kenkėjų. Kai kuriose Žemaitijos
      vietovėse galvijus vainikuodavo per Devintines, ir tą vakarą vadindavo
      vainikų vakaru.
 Tačiau pagrindinės apeigos su kupolėmis būdavo per Rasos šventę.
      Kupoliavimu, t. y. žolynų rinkimu prasidėdavo šventės apeigos.
      Kupoliaudavo būreliais ar po vieną. Iš surinktų žolynų sudarydavo
      didelę puokštę, kurią pritvirtindavo ir iškeldavo ant aukštos žalumynais
      apvainikuotos karties. Dabar tai  šventės simbolis, vadinamoji kupolė.
 XIX a. Mažojoje Lietuvoje užrašyti papročiai rodo, kad tokią kartį
      su žolynais puošdavo ne tik žalumynais, bet ir kaspinais. Ją puošdavo
      ir gale kaimo šalia rugių lauko pastatydavo merginos. Jos šalia kupolės
      dainuodamos būdavo ir saugodavo nuo vaikinų, kurie stengdavosi ją
      pagrobti, iki šventės pabaigos (dvi naktis ir vieną dieną). Išsaugotą
      kupolę tarpusavyje pasidalindavo kaip ir Devintinių berželius, vainikus
      ar žoles, ir naudodavo tuos žolynus gydymui bei apsaugai nuo kenkėjų.
 Kupolė,
      marti ir martavimasMinėtas kupolės puošimo vainikais ir kaspinais bei saugojimo nuo vaikinų
      paprotys atskleidžia kupolės ir marčios arba Rasos šventės ir vestuvių
      ryšį. Kaip kupolė yra didžiausią gyvybinę galią pasiekęs ir
      galintis pradėti naują gyvybę žolynas, taip marti yra subrendusi,
      tinkama tekėti mergina: Kaip mes buvom jaunos marčios (LKŽ). Kita
      marčios prasmė yra nuotaka: Su marčia šiandien susivenčiavosim
      (LKŽ). Nuo sužadėtuvių iki vestuvių marti 2-3 savaites vaikščiodavo
      su vainiku ir palaidais plaukais arba papuošta kaspinais.
 Kupolės saugojimas nuo vaikinų  tai savo jaunystės ir mergystės
      saugojimas. Kupolės sunaikinimas  jos išdraskymas ir pasidalinimas
       tai žydėjimo arba martavimo pabaiga. Žydėjimas  tai augalo
      vestuvės. Pražydęs žolynas užmezga vaisių, o ištekėjusi marti
      baigia martavimą, pagimdydama kūdikį: Tebeesu marti, neturiu vaikų
      (LKŽ). Vėliau ši apeiga supaprastėjo ir pavirto Devintinių berželių
      laikymu ir jų laužymu (sunaikinimu) po paskutinių mišparų.
 Slavų merginos per Trejybės šventę (pirmą sekmadienį po Sekminių),
      panašiai kaip lietuvaitės, puošdavo ir saugodavo ne kupolę, o berželį.
      Pindavo jam kasas, puošdavo vainikais bei kaspinais. Dainuodamos dainas,
      saugodavo jį visą savaitę, o po to, suvalgiusios apeiginį valgį 
      kiaušinienę, kuris būdavo valgomas ir lankant gimdyvę, berželį
      nurengdavo, nulaužydavo šakas, skandindavo arba sudegindavo Kupolių šventės
      lauže. Gimus naujai gyvybei marti, šiuo atveju kupolė ar berželis,
      turi mirti.
 Polesėje ir kitose slavų gyvenamose vietovėse gyvavo laumių išvarymo
      paprotys. Laumės, kurios pasirodydavo per Sekmines ar Trejybės šventę
      (lietuvių patarlė Laksto, kaip Sekminių laumė su virtiniais
      rodo, jog anksčiau panašūs papročiai su laumėmis galėję būti ir
      Lietuvoje), po laumių savaitės rituališkai išvaromos Kupolės šventės
      išvakarėse ar apie Petrines. Laumės gyvendavo rugiuose. Iš pradžių
      jos palankiai veikdavo rugių augimą, t. y. skatindavo vešėjimą, kupėjimą,
      bet vėliau jos jau trukdydavo rugiams užmegzti vaisių ir subręsti.
      Tada jas rituališkai išvarydavo. Laume aprėdomą merginą išpuošdavo
      žalumynais ir vainikais nuo galvos iki kojų taip, kad drabužių
      nesimatydavo. Kitur laumė būdavo apsirėdžiusi kaip nuotaka, tik
      gausiai papuošta žalumynais. Laumes išvarydavo į kapines arba į rugių
      lauką, o dažnai  ir į kapines, ir į rugių lauką. Išvarę laumę,
      ją nurėdydavo, o jos žalumynus pasidalydavo tarpusavyje ir naudojo taip
      pat, kaip ir lietuvaitės kupolės žolynus  nuo ligų ar daržo kenkėjų.
      Laumių išvarytojai, grįždami atgal, privalėdavo rituališkai tris
      kartus virsti per galvą kūliavirsčio, kaip virsdavo piemenys ar vaikai
      išgirdę pirmąjį pavasario griaustinį. Virsmą reiškiantis kūliavirstis
      rodo, jog laumės išvarymas tėra tik virsmas, perėjimas iš
      žydėjimo į vaisių nešantį gyvenimo tarpsnį.
 Kupolės puošimas ir jos saugojimas, Devintinių berželiai Lietuvoje, o
      slavų kraštuose berželio, dažnai vadinto laume, puošimas ar
      laumių išvarymas slavų kraštuose, nors formos požiūriu yra gana
      skirtingi papročiai, tačiau jų esmė ta pati. Kad žolynas, rugiai ar
      mergina galėtų brandinti vaisių, reikalingas virsmas, o rituališkai
      tai išreiškiama kupolės, laumės ar marčios išvarymu ar sunaikinimu.
      Kitaip sakant, reikia, kad vešėjijmas ir žydėjimas per ilgai neužsitęstų
      ir pereitų į žiedėjimą, kietėjimą ir sukrešėjimą į kietą vaisių.
 Mes visi žavimės ir džiaugiamės, kai kiekvieną pavasarį pražysta
      gamta  sodai, gėlynai, daržai, ir javų laukai. Tai gražiausias metų
      laikas, bet jis trunka neilgai. Per žydėjimą užsimezga vaisius, kuris
      vėliau brandinamas. Taip subręsta sėkla naujam žydėjimui ir duona mūsų
      stalui.
 Gražu, kai jaunos merginos pražysta kaip puikiausi žiedai. Tačiau jų
      žydėjimas, kaip ir gamtos, turi peraugti į vaisingumą. Mūsų
      laikais moterys tą žydėjimą stengiasi dirbtinai palaikyti. Jos žydi
      ir žydi. O kokios pasekmės? Pagalvokime, kas būtų, jeigu sodai, daržai
      ir laukai nepaliautų žydėję. Būtų gražu, bet ar mes nealktume? Kai
      mūsų moterys vis ilgiau žydi ir neneša vaisiaus, mes alkstame motiniškos
      šilumos, meilės ir globos. Antra vertus, žydėjimas  pats imliausias
      gyvenimo tarpsnis. Jam palaikyti reikia daugiausia energijos, kuri gaunama
      kitų sąskaita ar net gyvybės kaina.
 Ilgas vešėjimas ir žydėjimas  kaip ir ilgas martavimas 
      nemezgant vaisiaus, yra nenatūralus ir žalingas, tačiau virsmas iš žydėjimo
      į vaisiingą gyvenimo tarpsnį yra nelengvas, nes tenka prarasti žydėjimą.
      Tam reikia pasiruošti. Nuo Sekminių iki Petrinių jaunimo atliekamos
      apeigos ir papročiai bei žaidimai būtent ir buvo pasiruošimas jų
      laukiančiam sunkiam ir didžiausiam gyvenimo virsmui  vestuvėms.
 Rasos
      šventės vainikaiVainikai, kaip ir
      kupolė,  vieni svarbiausių Rasos šventės simbolių. Vainikus
      pindavo iš surinktų žolynų. Rasos vainikai pinami ypatingai: tylomis,
      nevartojant siūlo ir iš devyneriopų kupolių. Rasos šventėje  visi
      su vainikais, o ypač jaunimas. Šventės vainikas yra ypatingas.
 Vainikas, kaip ir kiekvienas simbolis, turi ne vieną prasmę. Vainikas be
      pradžios ir pabaigos  tai amžinumo, nuolatinio pasikartojimo
      simbolis. Sidabro rasa padabintas vainikas  skaistos simbolis. Iš
      kupolių, brandžiausių žolynų supintas vainikas  tai brandos
      simbolis. Vainikas  pilnametystės, pakėlimo į marčias ženklas.
      Vainikų Rasos šventėje tiek daug, kad S. Daukantas šią šventę
      pavadino Vainikų švente. Nors vainikai labai gerbiami ir su jais
      atliekamos įvairios apeigos bei būrimai, vėliau jie sudeginami šventės
      lauže, skandinami ar kitaip sunaikinami. Tai būtų keista, jei vainikų
      prasmė būtų viena. Tačiau vainikai yra naikinami kaip brandos
      simbolis, t.y. reiškia marčios arba laumės išvarymą. Slavų jaunimas
      atlikęs laumės išvarymo apeigas, savo vainikus sudegindavo laužo
      ugnyje. Apie vainikų naikinimą išliko nedaug papročių ir galbūt todėl
      jis mažiau žinomas. Toks paprotys užrašytas Raseinių apyl.: Joninių
      naktį renka gėles ir pina vainikus, paskui sukuria ugnį ir šoka apie ją
      degindami vainikus. Kurie nesudega, tuos atiduoda karvėms, kad daugiau
      pieno duotų.
 Tačiau yra užrašyti ir visiškai priešingi papročiai: Joninių
      vainikus mergaitės pagarbiai saugojo: laikė pakabintus po sija ties
      lova, greta šventųjų paveikslų (Rokiškio apyl.), ar klėtyje ties
      lovos galu (Girkalnis). Toks priešingas elgesys su vainikais būtų labai
      keistas, jeigu vainikas teturėtų vieną prasmę. Ir Rasos šventėje,
      kaip ir per vestuves, vainikas prarandamas ar apeiginiai sunaikinamas kaip
      brandos ir jaunų dienų simbolis, bet kartu ir pagarbiai saugomas
      (vestuvinius rūtų vainikus  kraitinės skrynios prieskrynėje).
      Kadangi Rasos šventėje vainikus dėvi ir seni, ir jauni, ir maži, ir
      dideli galima įžvelgti dar vieną vainiko prasmę. Jeigu brandos
      simbolis tinka jaunimui, tai kita prasmė tinka visiems. Vainikas reiškia,
      kad žmogaus kūnas, kaip pasakyta šv. Rašte panašus į žolyno:
      Kiekvienas kūnas  tartum žolynas, ir visa jo garbė tarsi žolyno
      žiedas. Žolynas nudžiūsta, ir žiedas nubyra (1 Pt 1, 24).
 Burtai su vainikais daugiausiai būdavo vedybiniai. Merginos mesdavo
      vainikus per galvą atgalia ranka ant medžio arba ant šakotos karties. Iš
      kelinto karto vainikas užsikabins, po tiek metų ištekės. Apie Panevėžį
      ir Švenčionis nupintus keturis arba du vainikus merginos įmesdavo į šulinį.
      Jei jie susieidavo, tikėdavosi tais metais ištekėti. Rytprusių lietuvės
      nupintą iš devyneriopų gėlių vainiką mesdavo pro langą į pirkią,
      paskui jį dėdavo po pagalve, tikėdamosi susapnuoti skirtąjį. Vainikus
      plukdydavo tekančiame vandenyje ir pagal tai, ar jie susitinkdavo vienas
      su kitu ar  ne, spręsdavo, ar šiais metais ištekės. Buriama būdavo
      ir iš surinktų žolynų puokštės  kupolės.
 VASAROVIDŽIO
      NAKTIS Laužai
      ir ugnysVietą vakaronei ir šventimui parinkdavo ant kalnelių ar piliakalnių,
      kad toliau būtų matyti. Lygumų gyventojai įsikurdavo ir gojeliuose ar
      kur nors kitur gražioje vietoje, prie upės ar ežero. Visi stengdavosi,
      kad vanduo būtų netoli. Aikštelės viduryje,  kad aplinkui būtų
      vietos šokiams ir žaidimams  sukraudavo aukštą laužą. Kartais
      vietoj laužo statydavo dervos statinę. Aukščiausioje vietoje iškeldavo
      ilgą kartį su vežimo ratu, į kurio stebulę pripildavo dervos ar pridėdavo
      beržo tošių. Keldavo ant karčių ir šiaudų kūlius ar dervoje išmirkytus
      pakulų kuodelius.
 Laužą užkurdavo jau sutemus, apie 11 val. vakaro, o vidurnaktį uždegdavo
      ir ant karčių iškeltas ugnis. Laužo ugnį įskeldavo titnagu arba
      senoviniu būdu  trinant du sausus pagaliukus. Sakralus įžiebimas
      simbolizuoja naujo pradžią. Joninių laužo ugnis ypatinga  ja
      atnaujindavo namų židinio ugnį. Ypač Joninių ugnies stengdavosi
      parsinešti jaunavedžiai, kad šeimoje būtų santarvė ir ramybė. O
      darydavo taip: seną židinio ugnį gesindavo švariu vandeniu ir iš šventinio
      laužo kempinėje parsinešta kibirkštimi įžiebdavo naują židinio ugnį.
      Nuo Joninių ugnies įkurto laužo dūmais smilkydavo pastatus ir į lauką
      genamus gyvulius, apsaugai nuo nelaimių. Šventinio laužo pelenus barstė
      ant laukų, anglis pasidėdavo vaistams  sutrynus duodavo sergantiems
      nuomariu, anglimi apibrėždavo šunvotes, o sloguojantys kaitindavo kojas
      karštoje Joninių laužo pelenų vonelėje.
 Užkūrus laužą, kurį laiką visi tylėdavo, paskui pagyvėdavo ir
      aplink laužą prasidėdavo rateliai, šokiai, žaidimai, dainos. Baigiant
      degti laužui per jį pirmiausia šokinėti pradėdavo vyrai ir
      jaunuoliai. Nuo jų neatsilikdavo merginos ir vaikai. Jeigu vaikinui ir
      merginai pavyksta peršokti laužą susikibus rankomis, tai ženklas, kad
      tais metais susituoksią. Ugnis visada švarina, apvalo, o ypač 
      vasarovidžio nakties ugnis. L. Jucevičius rašė, kad per ugnį šokinėjama,
      kaip ir maudomasi, norint apsivalyti nuo nuodėmių ir visiems
      ateinantiems metams apsidrausti nuo visokių ligų. Švarinamoji ugnies
      galia būdavo naudojama ir kaimą užpuolus epidemijai. Tuo atveju per
      sukurtus laužus šokdavo visi, pernešdavo ligonius ir pervarydavo
      gyvulius.
 Greta laužo medžiuose įrengdavo supuokles. Supdavosi jaunimas ir
      vaikai, o merginas supdavo vyrai. Mažojoje Lietuvoje sūpuoklės 
      neatskiriama šventės linksmybių dalis. Jas aprašė A. Becenbergeris:
      Iš lanksčių berželių kamienų padaromos sūpuoklės. Tada supasi
      abiejų lyčių asmenys, ir kuo aukščiau sūpuoklės lekia, tuo didesnis
      besisupančių ir žiūrovų džiaugsmas.
 Joninių naktį svarbus vaidmuo buvo teikiamas ir vandeniui. L. Jucevičius
      XIX a. viduryje rašė, kad upėse ar ežeruose maudomasi, norint
      apsivalyti nuo ligų. Balninkų, Leipalingio ir kitose apyl. irstydavosi
      valtimis ir taškydavosi, kitur laistydavosi, kad vanduo suteiktų
      gyvasties, žvalumo ir stiprybės. Arnionių apyl. ir maudydamiesi taškydavosi,
      nes vanduo apvalo. Biržų ir Pabiržės apyl. maudydavosi moterys
      ir merginos. Tai darydavo todėl, kad šią naktį ir laumės maudosi, o
      merginos dar ir tam, kad ištekėtų.
 Ugnies
      ir vainikų plukdymasApie vidunaktį degančiais fakelais nešina ir dainuojanti eisena
      patraukia prie tekančio vandens. Prasideda įspūdingiausioji šventės
      dalis  ugnies ir vainikų plukdymas.
 Buvo paprotys vasarovydžio naktį ežeruose ir upėse plaukioti vainikais
      ir žolynais išpuoštomis valtelėmis, kuriose kūrendavosi ugnis. Tokių
      valtelių dar 4-me XX a. dešimtmetyje buvo galima matyti Vilniuje Neries
      upėje. Josvainių apylinkėje plukdydavo vainikais apipintus vežimų
      ratus su degančia derva stebulėse. Kitur, apie Rokiškį bei Molėtus
      plukdydavo žalumynais papuoštus plaustelius su lauželiais. Tačiau dažniausiai
      nakčia į vandenį leisdavo vainikus su prie jų pritvirtintomis degančiomis
      žvakelėmis.
 Šio amžiaus pradžioje Druskininkų jaunimas rinkdavosi į Meilės
      salą Nemuno upėje. Čia kurdavo laužą, šokdavo ir dainuodavo.
      Dvyliktą valandą nakties merginos eidavo į kairį salos krantą, o
      vaikinai  į dešinį. Tada kiekvienas į upę leisdavo savo vainiką
      su degančia žvakute. Prie vainikų pririšdavo lenteles su savininko
      vardu. Salos (ilgis apie pusė kilometro) gale, kur suteka upės srovės,
      susitinkdavo ir vainikai. Susiporavusius vainikus stebėdavo
      budintieji valtyse ir garsiai skelbdavo laimingųjų porų vardus.
 Išorinė, paviršutinė ugnies ar vainikų su degančiomis žvakelėmis
      plukdymo apeigos prasmė aiškiai suvokiama iš Druskininkų jaunimo papročio.
      Tačiau, kaip kiekvienas simbolis ar apeiga, taip ir ši prasmės atžvilgiu
      yra daugiasluoksnė. Tai dviejų prieštarų  ugnies ir vandens 
      jungtuvės, reiškiančios naujo atsiradimą. Nauja visad gimsta prieštarų
      sandūroje. Gyvybė radosi vandenyje sušvitus kosmoso ugniai  saulei.
      Vaizdžiai sakant, gyvybė  tai gaisras pasaulio vandenyne. Tad ugnies
      plukdymas  tai kosminis simbolis, reiškiantis gyvybės, kurią
      vaizduoja iš kupolių nupinti vainikai, atsiradimą, jos pradžią. Čia
      vėl tinka prisiminti S. Daukantą, kuris apie Rasos šventę rašė, jog
      šventino tą šventę minavonei įkūrimo, arba sutvėrimo šio
      pasaulio ir visos šeimynos. Taip simboliškai ugnies plukdymo apeiga išreiškiamas
      biologinės arba kūniškosios gyvybės atsiradimas. Kūnui jungiantis su
      dvasia atsirado nauja gyvybės kokybė  žmogus.
 Taigi, žmogus yra labai sunkiai suderinamų prieštarų  kūno ir
      dvasios  junginys. Kūnui ir dvasiai, aistrai ir skaistai suderinti
      buvo skirta slėpiningiausioji šventės apeiga  paparčio žiedo ieškojimas.
 Paparčio
      žiedasVasarovidžio naktis, kaip Kalėdų naktis, nepaprasta  joje pražysta
      papartis. Kaip ugnies plukdymo vandenyje bei kitų apeigų, taip ir paparčio
      žiedo ieškojimo prasmė yra daugiasluoksnė. Tai, kad paparčio žiedo
      slėpiniui pavaizduoti pasirinktas nežydintis augalas, daugumai šiuolaikinių
      žmonių reiškia, jog tai  tik graži pasaka. Tačiau, žvelgiant kitu
      žvilgsniu, niekad nežydinčio paparčio parinkimas šiam slėpiniui išreikšti
      sako, jog jame glūdi labai gili, paviršutiniškai visai neįžvelgiama
      prasmė. Jau vis labiau pripažįstama, jog pasaulio sudėtingumui
      atskleisti tinkamesnis ne mokslinis, bet mitologinis mąstymas 
      naudojant vaizdinius bei simbolius.
 Apie paparčio žiedo ieškojimą, apie galias, kurias gauna paparčio žiedą
      radęs žmogus, ir apie jo išsaugojimą yra daug padavimų ir pasakojimų.
      Nors šie padavimai, užrašyti įvairiose Lietuvos vietose, šiek tiek
      skiriasi, tačiau jų esmė ta pati. Paparčio žiedui rasti būtina išpildyti
      tam tikras sąlygas, kurios šiek tiek skiriasi įvairiose legendose, tačiau
      visos jos pasakoja apie žiedo nepaprastumą ir apie piktąsias galias,
      bauginančias paparčio žiedo ieškotoją, apie tai, kad žiedo radėjas
      įgyja visažinojimą  vydą bei kad labai svarbu ir nelengva išsaugoti
      surastąjį žiedą, kuris vėl galįs dingti. Kartu su paparčio žiedu
      pradingsta ir įgytasis visažinojimas.
 Paparčio žiedo ieškojimo prasmę panagrinėsime pagal žemaičių
      pasakojimus, užrašytus sename (1862 m.) leidinyje.
 Ruoštis žiedo ieškoti pradedama iš anksto: reikia prieiti išpažinties
      ir nuoširdžiai melstis, kad švaria sąžine galėtum vienas eiti
      į tą vietą, kur vasarovidžio naktį pražystąs Žemaitijoje vadinamas
      šv. Jono papartis arba Ugnies papartis. Jau vien tai, kad
      prieš žiedo ieškojimą reikia eiti išpažinties ir ieškoti žiedo
      vienam rodo, jog kalbama ne apie išorinius, o apie vidinius dalykus.
      Pavadinimas Ugnies papartis vėl simboliškai kalba apie ugnį ir
      jos perkeičiančiąją galią. Paparčio žiedo ieškotojas jau kūreno
      ir šokinėjo per Joninių laužą, plukdė ugnį vandenyje, o dabar eina
      ieškoti Ugnies paparčio žiedo. Skirtingose apeigose ugnies prasmė
      vis kitokia. Jeigu laužo ugnis yra apvalanti, o sujungta su vandeniu
      ugnis išreiškia gyvybės atsiradimą, tai paparčio žiedo ugnis 
      ypatinga, jau perkeista: šviečianti, bet nebedeginanti. Tai ugnis,
      kuri pražysta žmogaus dvasiniame centre  širdyje.
 Ieškotojas turi eiti į tokį papartyną, kuris būtų taip toli, kad
      nesigirdėtų nei žmogaus balsas, nei gaidžio giedojimas ar šuns
      lojimas. Atvykus į vietą, šermukšnio lazda brėžiamas ratas. Rato
      viduryje tiesiama balta paklodė, statomas indas su švęstu vandeniu,
      dedama maldų knyga bei uždegta žvakė, o po paparčiu patiesiama šilkinė
      skepetaitė.
 Taip pasiruošęs ieškotojas skaito knygą, meldžiasi ir laukia, kada
      ant patiestos skepetaitės nukris ugnimi šviečiantis bet nedeginantis,
      panašus į deimantą paparčio žiedas. Tačiau belaukiant šios iškilmingos
      akimirkos, tenka nugalėti daug sunkių kliūčių ir pavojų, kurias įveikia
      tik retas paparčio žiedo ieškotojas. Sukyla visos pragaro ir tamsiosios
      galios, kurios, pavydėdamos ieškotojui tokios laimės, panaudoja įvairiausias
      priemones ir visą savo išmonę, kad įbaugintų ieškotoją ir priverstų
      atsisakyti sumanymo, kurio įvykdymas suteiktų jam nepaprastą išmintį
      bei visažinojimą. Tirštėjant tamsai darosi vis baugiau, pasirodo baisūs
      reginiai, malda, atrodo, nebeveikia. Dingsta dangaus šviesuliai, mišką
      uždengia tamsūs debesys, siaučia audra ir iš visų pusių, bandydami
      priversti drąsuolį pabėgti, ima rodytis įvairiausi pavidalai ir
      baidyklės: tūkstančiai gyvačių ir kitų šlykščių gyvūnų šliaužia
      į jį, įsiutę juodi šunes, norėdami jį sudraskyti, atakuoja apsibrėžtąjį
      ratą.
 Vienintelis žmogaus išsigelbėjimas  malda, drąsa ir kantrybė.
      Nekreipdamas dėmesio į jokias pragaro pastangas įbauginti, ieškotojas
      turi tvirtai likti savo vietoje ir, norėdamas likti gyvas, neperžengti
      apsibrėžtojo rato ribos. Jei žmogus ir po tokių bauginimų nepraranda
      ryžto ir nenustoja melstis, įsiutintos tamsiosios galios randa naujų
      priemonių: drąsuolį pradeda gąsdinti audra ir baisiu viesulu.
      Griaustinio dundėjimas ir viesulo sūkuriai kaip galingas milžinas
      artinasi prie jo, laužydamas ir versdamas medžius. Smarkus lietus, kruša,
      žaibas po žaibo, sieros ugnis be perstojo trykšta iš debesų kaip iš
      ugnikalnio, atrodo, tarsi stojo Paskutiniojo teismo diena su mirties
      nuosprendžiu. Jeigu žmogus, kupinas gilaus tikėjimo ir maldos, didvyriškai
      atlaiko pragaro jėgų gąsdinimus ir lieka savo vietoje, tada palengva išnyksta
      baisūs vaizdai, nurimsta audra ir ima švisti. Bet tai netikra aušra,
      tai nauja apgaulė, spąstai pražudyti žmogaus sielai. Lengvatikis ieškotojas,
      manydamas, kad tariama aušra išgelbėjo jį iš pavojų, norėdamas grįžti
      į namus, žengia iš rato. Ir tada tuojau pat ūžteli buvusioji audra.
      Po jo kojomis su trenksmu prasiskiria žemė ir praryja jį. Tačiau
      labiau patyręs ir tamsiųjų galių klastas suprantantis, nesiduoda
      apgaunamas, lieka savo ankštame rate, laukdamas paparčio žiedo. Po
      kurio laiko viskas pasikeičia: pragaro išmonės su riksmais ir triukšmu
      prapuola skradžiai žemės. Įsiviešpatauja ramybė ir tyla, nėra
      daugiau pavojų, baimė nejučia virsta neapsakomu džiaugsmu ir
      susijaudinimu, o mažas, baltas, dieviškas paparčio žiedas, spindintis
      ryškia šviesa, nukrenta ant skepetaitės. Jis ieškotojui atlygina už
      visas pastangas, vargą ir pavojus, padarydamas jį laimingą. Tereikia
      prisiliesti prie žiedo, kad įgytum turtus, išmintį, aiškiaregystę,
      pranašavimo dovaną. Radėjas gali patirti kito mintį, žinoti viską,
      kas vyksta tolimiausiuose kraštuose, atpažinti ligas ir jas išgydyti.
      Jo negali ištikti jokios nelaimės, nuodai, burtai, prakeiksmai bei užkeikimai
      nekenkia ir neturi pražūtingų pasekmių.
 Taip pavojus, laukiančius ieškotojo, bei paparčio žiedo suteikiamas
      galias aprašo K. Kosarževskis pagal dar baudžiavos laikais surinktus
      pasakojimus. Tačiau nepakanka surasti paparčio žiedą, reikia dar ir
      sugebėti jį išsaugoti, kitaip sakant,  žmogus savo dvasiniu
      brandumu turi būti vertas turėti paparčio žiedo suteikiamas galias.
      Dalis legendų apie paparčio žiedą yra skirtos parodyti žiedo išsaugojimo
      reikšmę. Jos visos pasakoja apie tai, jog paparčio žiedas kartais
      atsitiktinai įkrenta į drabužius ar į apavą piemeniui ar kitam
      asmeniui, einančiam per papartyną. Tokiu atveju, paprastas žmogus
      staiga ima matyti visus žemės lobius ir sužino visas paslaptis. Sugrįžęs
      į namus, ima pasakoti tokius dalykus, apie kuriuos anksčiau ir nenutuokė.
      Visi stebisi jo išmintimi, tačiau nusivelkant drabužius ar nusiaunant
      apavą iškrinta paparčio žiedas, kurį tuoj pat pagauna ir nusineša
      pro šalį bėganti pelė ar kas nors kitas, ir visa jo išmintis
      pranyksta. Žmogus lieka toks pat kaip buvęs.
 Todėl legendos apie paparčio žiedą dažnai pabrėžia, jog žinią
      apie surastą žiedą reikia laikyti paslaptyje (o ne plepėti visiems,
      rodant savo išmintį), o patį žiedą paslėpti saugioje vietoje. Tačiau
      padavimai pataria slėpti paparčio žiedą vėlgi fiziškai neįmanomoje
      vietoje, kaip rašo minėtas autorius,  giliai žmogaus kūne.
      Tai ir vėl nurodymas, šįkart jau tiesioginis, bet mokslinei pasaulėvokai
      nesuprantamas, jog paparčio žiedas pražysta žmogaus viduje,
      visą jį perkeisdamas iš esmės.
 K. Kosarževskis mini konkrečius asmenis, kurie tuo metu gyvenusių žmonių
      nuomone sugebėjo išsaugoti rastą paparčio žiedą. Tai paprasti,
      nemokyti valstiečiai, tačiau apylinkėje gerbiami ir plačiai pagarsėję.
      Vienas iš paminėtųjų  tai 1840 m. miręs Jurgis Adomaitis, o kitas
       Antanas Blažys, kuris dar tebegyveno Žemaitijoje, kai ši etnografinė
      medžiaga buvo renkama. Tai žmonės, į kuriuos kreipdavosi kiti asmenys
      ligos ar kito svarbaus reikalo atveju.
 Tai dar vienas nurodymas, jog iš esmės čia kalbama ne apie nežydinčio
      augalo žiedą, bet apie nuostabius pasikeitimus žmoguje. Vienoje
      legendoje apie paparčio žiedą, kilusioje iš baltų žemių centro 
      dabar Baltarusijoje esančios Polesės  yra retas nurodymas žiedo ieškotojui.
      Pražydusį ir nuriedėjusį ant skepetaitės žiedą reikia dešine ranka
      užsidėti ant viršugalvio, o kairiąją ranką priglausti prie širdies.
      Tai ypač reikšmingas nurodymas, leidžiantis žiedo ieškojimo padavimą
      susieti su šiuolaikinio mokslo atradimais ir dar kartą nurodo, jog paparčio
      žiedo suradimas,  tai įvykis žmogaus viduje. Smegenų tyrėjai
      atrado, jog tarp smegenų (proto) ir širdies (dvasinio centro) yra ryšys.
      Šį, anksčiau mokslui nežinomą ryšį jie vaizdžiai pavadino širdies
      ir smegenų pokalbiu. Tačiau smegenų tyrėjai atrado ir tai, kad šitas
      žmogaus intelekto ir jo dvasinio centro ryšys yra labai pažeistas arba
      visai nutrūkęs. Tai visų pirma liečia civilizuotų kraštų žmones.
      Padavime esantis nurodymas surastą paparčio žiedą dešine ranka dėti
      ant viršugalvio, o kairiąją ranką spausti prie širdies, yra aiški užuomina
      apie būtino ir dažnai prarasto širdies ir proto ryšio atstatymą arba
      patobulinimą.
 Protas ar intelektas  tai skaldantysis ir pažinimo centras, iš kurio
      kyla negyvos gamtos bei jos apvaldymo ir pavergimo idėjos. Širdis 
      tai vienijantysis, dvasinis centras, iš kurio kyla vieningos ir
      gyvybingos gamtos ir visos Visatos bei jos globojimo bei sergėjimo idėjos.
 Pasaulio ir žmogaus kūryba arba tapsmas tebesitęsia. Mano tėvas,
       sakė Kristus,  darbuojasi iki šiolei, ir aš veikiu. Rasos šventėje,
      kaip visa ko Pradžios šventėje, ugnies ant vandens plukdymo apeigoje
      galima vidiniai pergyventi pasaulio ir gyvybės atsiradimą, taip vaizdžiai
      kiekvienais metais atsikartojantį gamtoje. O ieškant paparčio žiedo,
      galima patirti žmogaus tapsmą, kitaip sakant, įžiebimą savyje amžinos,
      jau negęstančios ir nedeginančios paparčio žiedo ugnies, kurios
      kibirkštį mes visi nešiojamės. Paparčio žiedo ugnis, kylanti iš kūno
      ir dvasios, proto bei širdies jungties, nuskaistina prigimtines kūno
      aistras bei troškimus, o proto veiklą pajungia meilės principu
      besivadovaujančiai širdies veiklai. Ir tik paparčio žiedo radėjas
      pilnai įgyvendina Rasos šventės formulę: Užgesinsi
      seną ugnį tyru šaltinio vandeniu ir uždegsi naują ugnį skaisčiu ir
      šventu būdu.
 Rasos šventėje galima išgyventi ir žmogaus santykį su gamta. Žmogaus
      santykis su gamta gali būti dvejopas: užvaldantis bei pavergiantis arba
      globojantis. Paparčio žiedo radėjas, kuris, pasak padavimų, supranta
      paukščių, žvėrių, medžių, t. y. gamtos kalbą, iš gamtos pavergėjo
      tampa jos globėju. Naudojant šiuolaikines sąvokas, paparčio žiedo
      radėjas gyvena ekologiškai, t. y. tampa darniai su gamta sugyvenančiu
      žmogumi. Žvelgiant šia prasme, paparčio žiedo ieškojimo išgyvenimas
      galėtų būti viena iš geriausių ekologinio ugdymo ir širdies arba
      dvasinio centro pažadinimo priemonių.
 Paparčio
      žiedas ir savęs atradimasDar labiau paparčio žiedo ieškojimo, kaip vidinio žmogaus tapsmo prasmė
      atsiskleidžia palyginus jį su analitinėje K. Jungo psichologijoje aprašyta
      žmogaus individuacija (kelias į savo vidų). Individuacija  tai
      nuolat vykstantis nesąmoningas procesas, tačiau jis, kaip ir paparčio
      žiedo ieškojimas, gali būti sąmoningas ir paspartintas. Lyginant šiuos
      kelius ar kelionės būdus, paaiškėja ieškotoją bauginančių tamsiųjų
      galių prigimtis. Analitinės psichologijos požiūriu, tai kiekviename žmoguje
      esanti tamsioji pusė arba šešėlis. Nuolatinis susidūrimas su savo šešėliu
      yra neišvengiamas. Nusikratyti šešėliu ar kaip nors jį įveikti neįmanoma,
      nes tai  neatskiriama žmogaus pusė taip, kaip naktis neatskiriama nuo
      dienos ar tarpeklis neatskiriamas nuo kalno. Todėl labai svarbus yra žmogaus
      santykis su šešėliu. Jeigu asmuo su juo kovoja, bando jį paneigti ar
      nuo jo pabėgti (kaip išsigandęs paparčio žiedo ieškotojas), tada
      laimi šešėlis ir vidinė kelionė kuriam laikui nutrūksta arba, pasak
      padavimo, ieškotojas netenka paparčio žiedo. Tačiau jeigu žmogus,
      kaip moko analitinė psichologija, šešėlio neišsigąsta (kaip ir paprčio
      žiedo ieškotojas jį puolančių pabaisų ir šmėklų), bet mokosi jį
      pažinti ir su juo taikiai sugyventi, tada šešėlis iš priešo tampa
      draugu.
 Senosios kultūros, pvz., Tibeto, atlikdavo susipažinimo su savo tamsiąja
      puse arba piktosiomis dievybėmis (šešėliu) apeigas. Panašiai kaip
      paparčio žiedo ieškotojas, Tibeto vienuoliai  lamos brėždavo sudėtingą
      apskritimą, vadinamąją mandalą, kurios centre sėsdavosi susipažįstantis
      su žmogaus psichikos gelmėmis lama. Po šio ritualo lama, kaip ir radęs
      paparčio žiedą, įgydavo platesnį savęs pažinimą ir žinojimą.
      Senovės kiniečių kultūroje yra žinomas traktatas Paslaptis
      auksinio žiedo, kuris simbolizuoja tą patį paparčio žiedo apsauginį
      ratą arba mandalą. Šio kiniečių traktato aptarimą K.G. Jungas
      pradeda nuo svarstymo, kodėl europiečiui sunku suprasti Rytų kultūrą.
      Lygiai taip pat mes galime savęs klausti, kodėl mokytam lietuviui sunku
      suprasti savo prosenių kultūrą. Juk civilizuotas arba mokytas žmogus,
       sako Jungas,  bijodamas gyvo jausminio dalyvavimo, susupo savo širdį
      į vadinamojo mokslinio pažinimo apdarus.
 Paparčio žiedo atitikmuo savęs atradimo kelyje (individuacijos procese)
      yra savastis. Kaip ir radęs paparčio žiedą, taip ir radęs ryšį su
      savastimi, žmogus įgyja didesnį ar mažesnį visažinojimą, nes
      savastis, pasak analitinės psichologijos, aprėpia visą žmogaus psichiką
      ir yra visažinanti, galinti atskleisti daugybę paslapčių, kurių žmogus
      iki tolei net nenutuokė.
 Vasarovidžio
      nakties grasa ir chaosasVasarovidžio naktis, kaip ir Kalėdų naktis, yra virsmo metas, ir todėl
      visos galios, tamsiosios ir šviesios, yra sukilusios ir ypač veiklios.
      Virsme visada yra chaoso (sumaišties), kitaip sakant, viskas išjudinta iš
      savo vietų, nes naujo kūryba yra tik kažko seno perkeitimas. Virsmo būsenos
      nepastovumas yra palanki dirva pasireikšti ir gėriui, ir blogiui.
      Vasarovidžio nakties tamsiųjų galių veikla atsispindi legendose apie
      paparčio žiedo ieškojimą, pasakojimuose apie ant avilių ar piestų
      skraidančias raganas, apie jų susibūrimus tam tikrose vietose.
      Lietuvoje dažniausiai minima raganų sambūrio vieta yra Šatrijos
      kalnas. Kaip rašė M. Katkus: Net nežinoma, kurioje Šatrijos kalnas
      pusėje, bet kiekvienas moka apie jį šį tą pasakyti.
 B. Buračas yra aprašęs vieno berno, pabuvojusio raganų susibūrime,
      nuotykius: Joninių vakarą bernas išgirdo savo šeimininko dukteris
      besitariant lėkti Šatrijos kalnan Joninių vakarotų; o tos mergaitės
      buvo laumės. Nutarė jos joti ant avilių, o aviliai seniau būdavo
      kelminiai, tuščiaviduris medžio stuobrys. Tai išgirdęs bernas nuėjo
      sodan ir įlindo į tuščio avilio vidų. Vakare tos laumės užsėdo tą
      avilį ir skrenda oru stačiai į Šatrijos kalną. O lekia smarkiai, net
      kibirkštys eina. Berną apėmė didžiausia baimė, neiškentęs ėmė ir
      persižegnojo. Avilys su visais skraidytojais pradėjo kristi žemyn. Kai
      tas bernas iš didelio išgąsčio nusikeikė sakydamas: Tegu velniai
      tas mergas, per jas ir sprandą nusisuksiu!, avilys vėl pakilo aukštyn
      ir nusileido tik Šatrijos kalne. Ten jie visą naktį linksmai šoko ir gėrė,
      o paskui tas bernas tik po mėnesio raganų nukamuotas parkiūtino
      namo.
 Virsmo metas yra tinkamas laikas ne tik burtams ir spėjimams, bet ir
      raganavimui, magijai bei kitokiems piktiems darbams. Lietuvoje užrašyta
      daug pasakojimų apie raganas ar raganaujančias moteris, kurios
      atimdavusios iš svetimų karvių pieną. Pasakojama, kad ankstų Joninių
      rytą, kol nenukritę rasos, burtininkės vaikščiodavusios po svetimus
      laukus, braukdavusios nuo žolės rasą į savo milžtuves ir
      sakydavusios: Pijo, karvute, pijo..., arba Čia mano, čia
      mano. Taip atimdavo iš kito žmogaus karvių pieną. Todėl Joninių
      ryte, kol rasa nenukritusi, negindavo karvių į ganyklą, nes laumės
      velkančios ganykloje virvę, ir jei ją užmins karvė, tai iš tos karvės
      visas pienas pereis raganų karvėms. Daugelyje Lietuvos vietų, kad
      raganos neprieitų ir neatimtų pieno, tvartų arba diendaržių duris ir
      vartus apkaišydavo šermukšnių šakelėmis. Ožkabalių apyl. sakydavo,
      kad reikia namuose turėti rimbą iš pleiškių atžagariai nuvytą prie
      šermukšnio rimbakočio  raganos į tą namą neateisią. O
      naktigoniai, šią naktį išjodami, už kepurių užsikišdavo šermukšnių
      šakeles.
 Savo veikla išsiskiria tamsiosios galios (chaosas), kurios yra nukreiptos
      prieš paparčio žiedo ieškotoją. Čia pasireiškianti virsmo grasa yra
      nukreipta prieš asmeninį žmogaus augimą ir jo paties pastangas įveikti
      virsmą. Tai etinė virsmo grasa, su kuria susiduria ne tik paparčio žiedo
      ieškotojas, bet ir kiekvienas žmogus savo gyvenimo virsmuose. Rasos arba
      Kupolės šventėje jaunimas rituališkai išgyvendavo vestuvinį virsmą,
      t. y. išėjimą iš martavimo, kuris Lietuvoje išreikštas kupolės puošimu,
      saugojimu ir sunaikinimu, o slavų kraštuose  berželio puošimu,
      saugojimu ir sunaikinimu ar laumės išvarymu.
 Laumės išvarymo apeigose grasa yra šios apeigos sudėtinė dalis. Laumę
      išvariusios ir nuplėšusios nuo jos žalumynus bei vainikus, merginos
      greitai bėgdavo atgal nuo besivejančios laumės, kuri stengdavosi
      pagauti sprunkančias merginas, o vaikinai tamsoje bėgančias merginas gąsdindavo
      ir užtverdavo joms kelią virvėmis. Suklupusias ant virvių merginas
      apliedavo vandeniu. Taip rituališkai buvo išreikštos asmeninės
      pastangos, kurių reikia martavimui pabaigti.
 Buvo ir kitokia virsminės sumaišties (chaoso) apeiginė išraiška.
      Ritualinė sumaištis, anksčiau buvusi ir Lietuvoje, ilgiau išliko Polesėje
      ir slavų kraštuose. Būdingiausi ritualinės sumaišties veiksmai buvo
      tokie: vogė iš kaimynų daiktus, tampė po kaimą. Vogdavo ratus,
      valtis, roges ar juos apversdavo, išmėtydavo malkas, kartis, bačkas,
      kopėčias; išardydavo tvoras, šulinius, nukeldavo vartus, vogtais
      daiktais užtverdavo kelią, statydavo iš jų barikadas; ant stogų užkeldavo
      ratus, valtis, roges, kopėčias, statines, akėčias, plūgus, avilius,
      vartus; užkišdavo kaminus; sunkiais daiktais užremdavo duris; mesdavo
      į šulinius kalades, duonkubilius, linų mintuvus, žlugtą, kartis ir
      pan.; išleisdavo iš tvartų gyvulius, nuvarydavo arklius.
 Dar 7-me XX a. dešimtmetyje Polesėje po Joninių nakties kaime buvo
      galima pamatyti iš šulinio išimtą ir vidury gatvės numestą kibirą
      su grandine, skersai kelio numestą kartį, ištrauktas į kelią valtis,
      apverstus ratus ar nukeltus ir į kaimyno daržą įmestus vartus.
 Šią ritualinę sumaištį (chaosą) mes jau galime suprasti tik dėka šiuolaikinės
      chaoso teorijos, kuri kalba apie chaoso vertumą ir tvirtina, jog chaosas
      perauga į kūrybą.
 Saulės
      sutikimasPrieš saulės patekėjimą sudeginama šiaudinė iškamša,
      simbolizuojanti seno, atgyvenusio sunaikinimą, o nuo kalno ridenami
      degantys ratai ar lankai. Saulei tekant visi susirenka ant kalnelio saulės
      sutikti. Sutinkant saulę dainuojamos apeiginės dainos.
 Tą rytą sakydavo, kad saulė rėdosi, keičia spalvas, šokinėja ar
      būna vainikais apratuota. M. Glemžaitė rašė: Joninių rytą
      saulė būna apsupta vainikais. Tie vainikai apie saulę sukasi, bėga...
      Vieni vainikai būna kaip ir rausvi, kiti spalvingi, panašiai kaip laumės
      juosta. Kaimo jaunimas laukia saulės patekėjimo, kad pamatytų saulės
      vainikus. Paskui giriasi, kad jau kelintą kartą juos mato.
 Rytui auštant ypatingą galią turi vasarovidžio nakties rasa. Rasos
      gydomosioms galioms buvo teikiama daug reikšmės. Merginos prausdavosi
      rasa, kad veidai būtų skaistūs, o oda lygi. Kai kur mergaitės, kad gražesnės
      būtų, prausdavosi bijūnų rasa. Rasomis prausdavosi ir kad pajaunėtų,
      kad išnyktų šlakai ir spuogai, kad akys būtų sveikos. Braidydavo po
      rasą, kad būtų sveika kojų oda ar kad kojos išgytų nuo reumato. Drąsesnieji,
      norėdami būti sveiki, maudydavosi rasose, t. y. voliodavosi po
      rasotą žolę.
 Po prausimosi ar maudymosi rasoje, prie dar rusenančio laužo gera ramiai
      išgerti karštos arbatos ir neskubant dairytis namolio. Mažgaug taip
      baigiasi dabartinė, ramuviečių atgaivinta Rasos šventė. Anksčiau
      jaunimas atskirais susibūrimais, kaip rašo L. Jucevičius, šią šventę
      švęsdavo iki Petrinių. Susibūrimuose vyravo rateliai ir žaidimai su
      vartais, per kuriuos praeidavo visi dalyviai. Vartai reiškia perėjimą,
      virsmą į kitą vasaros ar gyvenimo pusę.
 Ir Rėdos ratas vėl rieda žemyn, link rudens...
   
		 Literatūra:
       1. Daukantas S. Būdas senovės lietuvių kalnėnų ir žemaičių.
      Raštai, I t., 1976.
 2. Balys J. Lietuvių kalendorinės šventės. V., 1993.
 3. Dundulienė P. Lietuvių šventės: tradicijos, papročiai, apeigos.
      V., 1991.
 4. Buračas B. Lietuvos kaimo papročiai. V., 1993.
 5. Patackas A. Rasa.  Vydija Nr. 7, Sekmadieninės kultūros mokyklos tęstinis
      leidinys. K., 1996.
 6. Kudirka J. Joninės. V., 1991.
 7. L. A. Jucevičius. Lietuva ir jos senovės paminklai. Būtis ir papročiai
      (1846), Raštai. V., 1955.
 8. Lietuvių kalbos žodynas, IXVIII t. V.,
 9. Dalj V. Tolkovyj slovarj živogo velikorusskogo jazyka, IIV t. M.,
      1955.
 10. Adam A., Berger R. Pastoral-liturgisches handlexikon. Herder, 1980.
 11. Vinogradova L. Mifologičeskij aspekt polesskoj rusaljnoj
      tradiciji, Slavianskij i balkanskij folklior. M., 1986.
 12. Tolstaja S. Ritualnyje besčinstva molodioži, Slavianskij i
      balkanskij folklior. M., 1986.
  Iš  leidinio Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė,
      2000
 © A. Žarskus
 © Vydija
 |