TARP VILTIES IR GEDULO
                  
                  Nuo 1941 m. birželio dienų, kai 
                  prasidėjo mūsų tautos genocidas, jau praslinko 65 metai, tiek 
                  laiko pakanka, kad susidarytų erdvė užmarščiai ir nejautrai. 
                  Gedėti darosi vis sunkiau, o ir gedinčiųjų pulkas mąžta. Be 
                  to, pavojinga yra užsiliūliuoti kančia, ją garbstyti, 
                  užsisklęsti gedėjimo kultais. Sustingęs ties praeitimi gedulas 
                  kuria efemeriškas nuotaikas, taip palengva praranda 
                  nacionalinį mastą ir tampa tik tų mūsų piliečių, kurie buvo 
                  tiesiogiai paliesti tremties, diena. Netruks ateiti metas, kai 
                  trėmimo kataklizmo poveikis gyvenančiai kartai apsiribos vien 
                  seneliais. 
                  Vis dėlto apeiti tyliai tremties klausimą, palikti jį vien 
                  tremtiniams ir istorikams, apsiriboti žvakučių deginimo, 
                  graudžių kalbų sakymo apeigomis reikštų nusižengti tautos 
                  sąmonei ir atminčiai. Labiau nei tautos kančios aukštinimo 
                  mums reikia giluminio trėmimo fakto ir jo padarinių 
                  įvertinimo. Kartais susidaro įspūdis, jog pasitenkiname 
                  dainomis, eilėmis bei liūdesio emocijomis, nors trūksta 
                  racionalių svarstymų ir net žingsnių.
                  Niekas neginčys, kad trėmimai tapo tikra tautos katastrofa. Ne 
                  tik jos genofondui, bet ir tautinei savimonei bei kultūrai. 
                  Turiu omenyje ne tai, kad Bernardas Brazdžionis JAV turėjo 
                  kurti patriotinius eilėraščius, o Marcelijus Martinaitis 
                  metaforomis verkė dėl tautos likimo. Aukštosios kultūros 
                  nuostoliai menki, palyginti su kultūros kaip žmonių gyvensenos 
                  būdo, įkūnyto materialinės ir dvasinės veiklos produktuose, 
                  socialinių normų sistemoje, žmogaus santykyje su kitais 
                  žmonėmis, pačiu savimi ir gamta. Pirmiausia tremtis palietė 
                  išsilavinusius, pasiturinčius, visuomeniškus piliečius. Be to, 
                  ji sudavė stiprų smūgį vyriškajai tautos pusei, juk neturėtume 
                  pamiršti, kad to meto mūsų visuomenė buvo itin patriarchalinė. 
                  Didžioji dauguma stiprių vyrų buvo išvežti arba žuvo 
                  pasipriešinimo judėjime. Sovietinėje visuomenėje dažniausiai 
                  išliko konformistai arba ne per stipriausios moralės vyrai. O 
                  iš tremties sugrįžo ne vienas dvasiškai palūžęs. Nuo to meto 
                  mus augino stiprios moterys, tai sukėlė rimtų padarinių, kurių 
                  poveikis jaučiamas iki šiol. Tai tik vienas 1941 m. dramos 
                  aspektas, kurio padarytą žalą sunku apskaičiuoti. 
                  Be to, būtina paminėti ideologinę žalą. Ten, kur buvo išrauta, 
                  išplėšta, išnaikinta, okupantai mikliai įdiegė nuostatų, 
                  fobijų bei požiūrių, kurie tebėra gajūs. Racionalus protas 
                  neranda argumentų, kaip tauta, kurios keli šimtai tūkstančių 
                  žmonių buvo vienu ar kitu būdu sunaikinti, gali romantizuoti 
                  sovietinę praeitį, su nostalgija žvalgytis į Rusiją. Pakanka 
                  žvilgtelėti, pavyzdžiui, į interneto vartų Delfi lankytojų 
                  komentarus, kurie keikia bei niekina viską, kas pilietiška ir 
                  tautiška. Tikrai tų komentarų autoriai nėra vyresnio amžiaus 
                  žmonės, vadinasi, mūsų kolektyvinėje sąmonėje bei atmintyje 
                  tvyro baltos dėmės. Sovietinis tvaikas tebėra gyvas mūsų 
                  atmintyje ir turime konstatuoti, kad egzistuoja nemenka 
                  visuomenės dalis, kuri stengiasi jį padaryti kuo gyvesnį. 
                  Pavojinga darosi, kai nemažas politikų būrys tam pataikauja ir 
                  šiomis nuotaikomis manipuliuoja. Tai, kad mūsų tautinė 
                  savimonė dar neatsistačiusi, liudija ir emigracijos mastai. 
                  Nevertėtų dėl visko kaltinti tik sunkią ekonominę bei 
                  socialinę padėtį, juk yra daugiau kraštų, kurie turėdami 
                  panašias socioekonomines sąlygas nepasiekia tokių emigracijos 
                  mastų. Tad esama giluminių pažeidimų (jų kilmę siečiau ir su 
                  1941 m. birželiu), į kurių diagnozę bei šalinimą pakankamai 
                  neatsižvelgiama.
                  Todėl neužtenka gedėti. Kaip ir apsiriboti lokaliu trėmimo 
                  fakto vertinimu. Lietuva turi apie trėmimo dramą ir jos 
                  pasekmes kalbėti tarptautiniu lygiu. Turime pripažinti, kad 
                  situacija tam bent nebuvo (gal nėra) palanki. Visų pirma 
                  Rusija laimėjo Antrąjį pasaulinį karą, ir Vakarų europiečiai 
                  yra linkę nesvarstyti šių klausimų. Komunizmas, nors ir 
                  bankrutavo, tebėra patrauklus, juk, pavyzdžiui, Italijos 
                  prezidentas  komunistas. Visuotinai smerkiama Stalino 
                  politika, bet ne komunizmas. Kol Europoje komunizmas nėra už 
                  įstatymo ribų, tol status quo išliks nepakitęs. Šiame procese 
                  Rytų Europos (taip pat ir Lietuvos) išgyventa patirtis bei 
                  pozicija gali suvaidinti didelį vaidmenį. Deja, atrodo, kad 
                  dažnai dėl eurų skambesio iš Europos fondų yra pasirenkama 
                  tyla.
                  Kitas aspektas: įsiterpti šalia žydų holokausto ir Balkanuose 
                  vykusių etninių valymų yra sunku. Tačiau ar esama noro? Juk 
                  Lietuvai tapus ES nare atsirado bent galimybė prabilti Europai 
                  apie savo istorijos skaudžiausios puslapius. Tik atrodo, kad 
                  mūsų valstybės strategijoje šiems klausimams nėra vietos.
                  Kad ir kaip ten būtų, bet įžvalgūs buvo tie, kurie įvardydami 
                  birželio 14-ąją šalia žodžio gedulas įrašė ir žodį viltis. 
                  Tad viltis gali tapti tuo tiltu, kuris jungia praeitį ir 
                  ateitį. Viltis, kad egzistuoja teisingumas, kad mūsų atmintis 
                  pagis.
                  
                  Tomas Viluckas,
                  Bernardinai.lt, 2006