| 
                  
                  ŠEŠTINĖS LIAUDIŠKAI 
                  Krikščionių tikėjimas nėra 
                  svetimas žmogaus prigimčiai. Giliausi jo slėpiniai įgauna 
                  pavidalą žmonių papročiuose, kurie padeda sustoti ir 
                  įsigilinti, kokios nematomos realybės akivaizdoje žmogus 
                  stovi. Štai vienas, kreipdamasis į Kristų - tikrąją šviesą - 
                  užsidega žvakę. Kitas susitinka ramybės Dievą sėdėdamas 
                  bažnyčioje. Dar kitas, reikalingas paramos, sukalba Angele 
                  Sarge, man paskirtasis..., lygiai taip, kaip mokė močiutė.
 Taip pat Šeštinės, Kristaus žengimo dangun šventė, kai 
                  kuriuose Europos kraštuose  ankstesniais amžiais įgavo savitą 
                  liaudiško pamaldumo išraišką. Pažvelgę į šios šventės 
                  papročius, galime atpažinti esminius jos bruožus, būtent - 
                  tikėjimo slėpinius.
 
                  Išaukštintas Kristus - žmonių 
                  užtarėjas ir tarpininkasBūta papročio prieš Šeštinių šventę tris dienas (pirmadienį, 
                  antradienį, trečiadienį, mat Šeštinės švenčiamos 
                  ketvirtadienį, keturiasdešimtąją dieną po Velykų), 
                  pasninkaujant ir besimeldžiant, apeiti gyvenvietės ribas. 
                  Procesija su kryžiumi priešakyje sustodavo prie tam įrengtų 
                  altorėlių, pakelės kryžių ir laukų koplytėlių  taip 
                  tikintieji prašydavo apsaugos laukams nuo per didelės drėgmės 
                  ar sausros. Šis paprotys atspindi, kaip mūsų užtarėjas Kristus 
                  su savo žmogiška prigimtim įžengė į dangų ir mus tobulai 
                  užtaria Dievui Tėvui. Jis, kuris išgyveno žmogiškumą iki 
                  kryžiaus mirties ir buvo išaukštintas, nurodė žmonėms kelią 
                  pas Tėvą, pas kurį jie visą gyvenimą spėriai žygiuoja. Jei 
                  būdavo rengiamos šventkelionės, Šeštinių laikas buvo tam pats 
                  tinkamiausias.
 
                  Kristaus kilimas į dangųBūta papročio per Šeštinių šventę prisikėlusio Kristaus 
                  statulą, kuri iki šiol stovėjo ant altoriaus, lėtai virvėmis 
                  užtraukti į bažnyčios pastogę. Ją palydėdavo angelų atvaizdai 
                  su žvakėmis. O kunigai tuo tarpu smilkydavo visą bažnyčią, 
                  kuri paskęsdavo dūmuose tarsi debesyse. Namuose žmonės 
                  valgydavo paukštienos patiekalus ir paukščio formos kepinius, 
                  išreiškiančius kilimą dangun. Taip būdavo išreiškiama mintis, 
                  jog Jėzus Kristus savo išaukštinimu iki galo atvėrė 
                  susitaikinimo ir išgelbėjimo buveinę Tėvo namuose, kuriuose 
                  surengta didžiulė dangiška puota. Kartu su Jėzaus žmogiškumo 
                  išaukštinimu, išaukštinti visi žmonės, jų žmogiškumas 
                  giliausia šio žodžio prasme.
 
                  Kristus nugalėtojasKai kur būta papročio, pakėlus Kristaus statulą,  žemyn 
                  numesti velnio iškamšą, kurią kaimo berniokai primušdavo. Šis 
                  paprotys išreiškė mintį, jog Jėzaus Kristaus kaip Dievo ir 
                  Žmogaus išaukštinimas, pakėlimas į dieviškąją sferą nugalėjo 
                  žmogiškosios prigimties priešą. Tuo jis taip pat padovanojo 
                  žmonėms laisvės nuo mirties ir prisikėlimo malonę. Kristus yra 
                  tiltas į prisikėlimo uostą, kurio vartai jau atidaryti.
 
                  Kristaus - Tėvo dešinėjeBūta papročio šią dieną švęsti kaip Tėvo dieną, mat 
                  dangiškasis Tėvas šią dieną priima Sūnų į savo šlovę ir 
                  suteikia jam visą savo tėvišką garbę.  Jėzus atsisėda Tėvo 
                  dešinėje kaip žmonių gelbėtojas ir teisėjas.  Tėvo ir Sūnaus 
                  bendrystė apima visą žmoniją. Kristaus sekimo tikslas ir yra 
                  ši bendrystė.
 
                  Šventosios Dvasios laukimasKai ilgesingų žmonių žvilgsnių palydima prisikėlusio Kristaus 
                  statula pradingdavo angoje bažnyčios lubose, iš jos 
                  pasipildavo gėlės, obuoliai, šventųjų paveikslėliai, o kartais 
                  ir degančios medžio drožlės. Kol vaikai rungtyniaudavo 
                  rinkdami gėrybes, kunigai tikinčiuosius šlakstydavo švęstu 
                  vandeniu. Tai išreiškė mintį, jog nuo Kristaus išaukštinimo 
                  budintys maldoje tikintieji laukia jo žadėtos Šventosios 
                  Dvasios, kuri ir išliejama su gausiomis dovanomis. Dangun 
                  įžengęs Kristus teikia Paguodos Dvasią, kuri palaiko viltį 
                  nukeliauti ten, kur ir Kristus.
 
                  Eucharistinis KristusBūdavo, jog pro bažnyčios lubų angą pabirdavo ir nekonsekruotų 
                  ostijų (duonos paplotėlių) arba jos būdavo nuleidžiamos 
                  krepšelyje. Šis paprotys išreiškė mintį, jog Kristus, nors 
                  pakilo į dangų ir atsisėdo Tėvo dešinėje, vis vien pasilieka 
                  su mumis šventojoje Eucharistijoje, iš kurios Bažnyčia semia 
                  gyvybę.
 Vėliau paprotys berti ostijas buvo uždraustas, kad žmonės 
                  nepainiotų šių duonos paplotėlių su Kristaus Kūnu konsekruotos 
                  duonos pavidalu. Beje, ir kiti panašūs papročiai, atliekami 
                  bažnyčios patalpose, buvo Bažnyčios visiškai ar iš dalies 
                  uždrausti.
 
                  *** 
                  Šie senų laikų papročiai 
                  nuostabiai derina simbolių, išgyvenimų ir bendrystės vienas su 
                  kitu, o kartu ir su tikėjimo Teikėju, visumą.Čia paminėti Šeštinių papročiai mums šiandien gali atrodyti 
                  keisti ir nesuprantami, tačiau ano meto žmonėms jie 
                  išraiškingai perteikė tikėjimo slėpinius ir padėdavo į juos 
                  įsigilinti.
 Šiandienos tikinčiųjų bendruomenės neturėtų pamėgdžioti tokių 
                  jau svetimais tapusių papročių, tačiau jos yra kviečiamos 
                  atvirai ir kūrybingai ieškoti naujų simbolių ir formų, kad 
                  tikėjimo slėpinius išreikštų tikėjimo pradžiamoksliams, kurių 
                  neretas yra sulaukęs garbingo amžiaus.
 
                  Mindaugas Malinauskas SJ, 
                  Bernardinai.lt, 2006 |