| Kaip
      atsirado Trejybė?
       Daug
      šimtmečių iki krikščionybės įsigalėjimo buvo įvairių trejetų (arba trejybių) - Mesopotamijoje (Babilone, Asirijoje): 
      Visata padalinta
      į tris sritis, kurių kiekviena tapo dievo valda. Anu pasiėmė dangų,
      Enlil kliuvo žemė, o Ea tapo vandenų valdytoju. Kartu jie sudarė didįjį
      dievų trejetą. Kaip Trejybė, kurios sąvokos nėra Biblijoje,
      tapo pagrindine krikščionybės doktrina? Manoma, kad ji įtvirtinta 325
      m. Nikėjos susirinkime. Tai nėra teisinga. Nikėjoje tebuvo priimta, kad
      Kristus yra tos pačios prigimties (substancijos) kaip ir Dievas - o tai
      tapo vėlesnės Trejybės sampratos pagrindu. Šiame susirinkime nebuvo paminėta 
      Šventoji Dvasia, kaip trečioji Dievo dalis. Daugelį metų buvo 
      prieštaraujančių idėjai, kad Jėzus yra Dievas. Norėdamas išspręsti tą 
      problemą, Romos imperatorius Konstantinas sukvietė visus į Nikėją, kur 
      pats pirmininkavo ir pats pasiūlė Jėzaus dieviškumo formuluotę. Pats 
      Konstantinas nebuvo krikščionis ir iki pat mirties nepasikrikštijo. /.../ 
      Kodėl pagonis sprendė krikščionių
      Dievo dieviškumo klausimą? Nes manė, kad religijos parama yra svarbi jo
      imperijai.Po Nikėjos susirinkimo diskusijos tebevyko. Imperatorius Theodosijus įsakė,
      kad Nikėjos susirinkimo nutarimai privalo galioti jo valdose ir, kad išsiaiškintų
      esmę, 381 m. sušaukė susirinkimą Konstantinopolyje. Būtent jame Šventajai Dvasiai
      buvo pripažinta ta pati svarba, kaip Dievui ir Jėzui. Pradėjo formuotis
      Trejybės sąvoka. Bet ir po šio susirinkimo Trejybė netapo paplitusia
      koncepcija. Daug kas prieštaravo jai. Pilnas jos įsigalėjimas teįvyko
      Viduramžių scholastikoje apvilkus filosofijos ir psichologijos rūbais.
      Ją aiškiai išdėstė Athanasian Creed, klerikalas, palaikęs Konstantiną
      Nikėjoje: Mes garbiname vieną Dievą trijuose asmenyse... Tėvas
      yra Dievas, Sūnus yra Dievas, ir Šventoji Dvasia yra Dievas - visi jie nėra
      trys dievai, o Vienas. Tačiau aišku, kad šio rašto Athanasius nerašė. Jis 
      nežinomas Rytų bažnyčiai iki XII a. Tikėtina, kad tekstas yra
      parašytas pietų Prancūzijoje V a. ir jo įtaka tebuvo VI-VII a. pietų
      Prancūzijoje ir Ispanijoje. Vokietijoje liturgijoje jis naudotas IX a. ir
      tik vėliau Romoje (Encyclopedia Britanica). Tad E. W. Hopkins apibendrina,
      kad Trejybė buvo Bažnyčios politikos dalis.
 Po tris sugrupuotų dievų garbinimas buvo įprastas senovės pasaulyje.
      Po apaštalų mirties šie pagoniškieji tikėjimai pradėjo skverbtis į
      krikščionybę. Will Durant pastebi: Iš Egipto atėjo trejybės sąvoka.
      O Siegfried Morenz (Egipto religija) teigia: Trejybė
      buvo pagrindinė Egipto teologų tema. Trys dievai buvo sujungiami ir
      laikomi vienu. Tad III-IV a. klerikalai Aleksandrijoje atspindėjo tas 
      pačias idėjas (Ozyris, Izidė, Horas). Kažkiek įtakoti
      galėjo ir Platono (428-347 m. pr. Kr.) mokymai. Nors Platonas nedėstė
      Trejybės sąvokos dabartine jos forma, tačiau vėlesnės filosofinės
      mokyklos iš jo Dievo ir gamtos aiškinimo išvedė trejeto idėjas.
 Šyva
      yra vienas iš indų trejeto - griovimo, destrukcijos dievas. Kiti du yra Brahma 
      - sutvėrėjas ir Višnu - palaikytojas. Pažymint, kad visi šie
      procesai yra vienas ir tas pats, trys induizmo dievai taip pat yra sujungti į vieną.
 
      Pagal Vartiklis
         |