| 
					
					UŽGAVĖNĖS 
                    
                  Dar nuo XX a. pr. Užgavėnes Lietuvoje šventė tris dienas,
                  teikė išskirtinę reikšmę trims paskutiniosioms Mėsiedo
                  laikotarpio dienoms - sekmadieniui, pirmadieniui ir
                  antradieniui - tikrajai Užgavėnių dienai (46 dienai prieš
                  Velykas). Tų dienų valgio likučiai būdavo sakrališkai
                  padalijami gyvuliams, kaip vaistai nuo visų ligų. Kad
                  geriau daržovės tais metais derėtų, Švenčionių apylinkių
                  šeimininkės per visas tris dienas virdavo riebią rasalienę 
                  iš paraugintų ruginių miltų ir burokų rasalo užsisrėbti
                  prie gausiai valgomų blynų. Sekmadienį mėsos valgydavo
                  triskart, pirmadienį šešiskart, o per Užgavėnes - net 12
                  kartų, kad per metus būtum riebus, sotus ir sveikas.Linksmos ir siautulingos Mėsiedo užbaigos išvaro žiemą. Užgavėnių
                  paprotys žinomas visoms Europos tautoms (data - tarp vasario
                  5-os ir kovo 6-os apskaičiuojama pagal mėnulio kalendorių,
                  priklausomai nuo Velykų laiko). Vėl kaimo ulyčioje
                  galima sutikti būrį pokštaujančių persirengėlių: Ožį,
                  Gervę, Žirgą, Mešką, Juodą-kudlotą, Giltinę (etnologai
                  aiškina, kad tai esą ateiviai iš dausų - anapus, toteminių
                  protėvių ar jų antgamtinių savybių personifikacijos). Švaistydamasi
                  kočėlu ir šluota, ant pavažos ir rato (žiema su pavasariu
                  susitinka) klibikščiuoja pamėklė Morė (kitur dar vadinama
                  Kotrė, Boba ir pan.) - pati nelabosios žiemos dvasia.
                  Dvyliktą valandą nakties ji supleškės lauže arba bus
                  nustumta į vandenį. Aukštaičiai panašiai pasielgdavo su
                  Gavėno pamėkle. Teateinie pavasaris! Persirengėlių vaikštynės
                  prasidėdavo dieną. Persirengėlių kaukės - iš medžio,
                  kailio, tošies, popieriaus (kumpos, didelės nosys, atsikišę
                  dantys, barzdos, ūsai), apsivilkdavo išverstus kailinius
                  arba kitokį tam tinkamą rūbą. Grupei vadovaudavo velniu, ožiu
                  ar kita kauke apsitaisęs sumaniausias, iškalbingiausias
                  vedlys, kurio pulke, be anksčiau minėtų gyvulių kaukių,
                  netruko ir ubagų, įvairiausių prekijų, būrėjų. Jų
                  sukeltas triukšmas aukštyn kojom apversdavo įprastą
                  kasdienybės tvarką. Keldami didžiausią sąmyšį,
                  persirengėliai apeidavo visas sodybas. Nepriimti, jų nepavaišinti
                  buvo didelė negarbė. Įsiprašę į vidų, jie krėtė 
                  įvairiausias išdaigas: tai ugnį užgesina, tai, išgraibę
                  iš puodo mėsą, įdeda į ją pasagą - siūlo pirkti arklį,
                  patys ieško pirkti bergždininkių (netekėjusių
                  merginų, kurios pagal amžių jau turėjo būti ištekėjusios),
                  gydo, buria, gieda. Pagrindiniai prekiautojai būdavo
                  persirengėliai žydai. Įsidėję į kojinę puodų šukių
                  (manyk - pinigai piniginėje) mainikaudavo, derėdavosi. Čigonai
                  tik ir žiūrėdavo, kaip kokį vertingesnį daiktą iš namų
                  nugvelbt, už kurį vėliau galima būtų didesnę išpirką
                  gauti. Grupę lydėdavo Lašininis ir Kanapinis, kurie
                  kaudavosi tarpusavyje. Jų kova baigdavosi Kanapinio pergale.
                  Lašininis būdavo išvejamas iki Velykų. Užgavėnių
                  dieną nenuobodžiausi: supamasi klojime, lenktyniaujama
                  raitomis, vežiojamos bitės - į roges įkelta rėčka,
                  pilna zvimbiančių vaikų, kuriuos dera apšlakstyti
                  vandeniu. Kuo toliau nuvažiuosi, tuo daugiau medaus vasarą
                  prineš bitės, ilgesnį pluoštą išaugins linai. Tam
                  tikslui taip pat buvo supamasi, leidžiamasi nuo kalnelio su
                  rogutėmis, vaikams karuselę ant ledo įtaisydavo, kūmos
                  viena pas kitą į svečius suvaikščiodavo. Suvalkiečiai tą
                  dieną povelius  vaikė - jauniklius kumelius, prie
                  rambesnio arklio prikinkę, pravažinėdavo. Daugelyje rajonų 
                  per  Užgavėnes  velėdavo žlugtą, kad  linų 
                  pluoštas būtų baltesnis ir ploniau siūlai  verptųsi.
                  Ta pačia dingstimi dusetiškės merginos būtinai pirkios
                  voratinklius išgaudydavo.
 Paskutinį kartą gausiai ir riebiai pavalgoma. Ypač mėsos:
                  sekmadienį triskart, pirmadienį - šešis, antradienį - net devynis.
                  Valgo šiupinį iš kruopų, žirnių, spurgas, kiaušinienę,
                  įvairiausius blynus. Po vakarienės šeimos galva tardavo:
                  Mes užgavėsime, tegu užsigavės mūsų bėdos ir nelaimės.
 Visomis Užgavėnių apeigomis siekiama pažadinti žemės
                  gyvybinę jėgą. Tad ir orai nurodo būsimą derlių: jei Užgavėnių
                  dieną sausa, pavasaris bus be lietaus, jei saulėta - bet kur
                  pasėti javai gerai derės. Jei Užgavėnių dieną drėgna,
                  linai gerai derės. Jei saulė anksti nušvinta, tikslingiau sėti
                  ankstyvuosius linus, jei apypiečiu - vėlyvuosius. Gerų linų
                  galėjai tikėtis tada, jei išgriuvęs iš rogių pasivoliosi
                  sniege.
  etno.lt |