|   Aleksandras
      Žarskus  Pavasario
      virsmas UŽGAVĖNĖS.
      GAVĖNIA
  
      
       Užgavėnių
      papročių išlikę labai daug, tačiau rašant apie šventes visada kyla
      papročių prasmės klausimas. Papročiai, apeigos, ritualai neišlieka
      pastovūs, bet, keičiantis pažiūroms ir pasaulėvokai, pamažu keičia
      savo formą. Tačiau dar ryškiau kinta jų aiškinimas. Senųjų šventinių
      papročių aiškinimą dar labiau apsunkina jų neatsiejamas susiliejimas
      su vėliau atėjusiomis krikščioniškomis šventėmis ir tradicijomis.
      Šis senosios lietuvių kultūros susiliejimas kartais yra toks gilus, jog
      mes nebeatskiriame, kas tikrai yra krikščioniška, o kas priklauso mūsų
      protėvių kultūrai. Juo labiau, kad krikščionybės apeigynas ir
      ritualai, susiformavę indoeuropietiškoje kultūroje, nebuvo svetimi baltų
      kultūrai.
       Dabartinis
      mūsų švenčių kalendorius  tai praeities įvykių: sukakčių,
      jubiliejų ar įvairių dienų minėjimų seka. Senovės lietuviai
      tokių švenčių nesuprastų, lygiai kaip ir mes menkai besuprantame senąsias
      šventes. Šventė senovės lietuviams ir apskritai provaizdžio kultūros
      žmonėms buvo ypatingų pasaulio ir gamtos rėdos bei žmogaus gyvenimo
      įvykių pažymėjimas vienokiu ar kitokiu būdu. Jeigu, švęsdami
      sukaktis, mes prisimename buvusius įvykius, tai mūsų protėviai
      ne minėdavo, bet papročiais ir apeigomis pergyvendavo šventės metu
      vykstančius virsmus (pasikeitimus). Dar daugiau  jie pramatydavo,
      tarsi programuodavo tolesnę gamtos ir savo kasdieninio gyvenimo eigą bei
      svarbiausius žmogaus gyvenimo įvykius. Kiekvienas žmogus būdavo šventės
      dalyvis. Apibendrinant galima sakyti, jog dabartinės šventės yra
      istorinės praeities minėjimo šventės, o senosios šventės buvo
      esamojo arba einamojo meto įvykių išgyvenimas.
  Užgavėnių
      ir Gavėnios ryšys
      
       Užgavėnės
       viena pagrindinių Rėdos rato švenčių. Po Kalėdų saulė vis
      ilgiau užsibūna danguje, o gyvybės kreivė pamažu pradeda kilti aukštyn.
      Po storu balto sniego patalu bunda gyvybinės gamtos galios. Artėja
      pavasarinis žiemos virsmas į vasarą. Patyžusiame sniege pakrypsta rogių
      vėžė, sprogsta balti, pūkuoti žilvičio katinėliai, kalasi pirmieji
      daigeliai, gyvūnijos pasaulis pasipildo nauja gyvybe. Tai metas, kai švenčiamos
      atbudimo, atsigavimo ir gimimo šventės Užgavėnės ir Velykos. Pradeda
      veikti formos virsmo formulė gimti  migti (žr. brėž.).
       Vieningą pavasarinio virsmo švenčių
      ciklą pertraukė krikščionybės įvestas 7-ių savaičių pasninkas
      prieš Velykas, kurį mes vadiname gavėnia ir manome, jog tai yra
      kartu su krikščionybe gimęs ar atėjęs žodis. Pirmiausia, atmetę
      visus žinomus aiškinimus, paklauskime savęs: kodėl pavasario sutikimo
      šventė vadinama Užgavėnės? Pavadinimai visada yra prasmingi.
      Juose atsispindi šventės ar kito reiškinio esmė. Nomen est omen
      - Vardas yra ženklas,  teigia senas lotyniškas posakis.
 Po Užgavėnių prasideda gavėnia  taip
      dabar yra įprasta manyti. Savaime kyla klausimas: kodėl Užgavėnės,
      kurios pagal pavadinimą (UŽ gavėnios) turėtų būti po gavėnios
      yra švenčiamos prieš ją? Norint atsakyti į šitą klausimą
      reikia patyrinėti žodį gavėnia. Šis žodis, sekant K. Būga,
      yra laikomas slavizmu. Tačiau, reikia atsiminti, kad požiūris į baltųslavų
      kalbų santykius labai pasikeitė, ir mes jau žinome, jog dažniausiai
      tie žodžiai, kurie pagal skambesį buvo palaikyti slavizmais, iš tiesų
      yra seni, o dažnai ir primiršti baltiški žodžiai.
    Kadangi
      kiekvienas daiktavardis sietinas su veiksmažodžiu, tai žodžiai gavėnia
      ir jos sinonimas gavėja bei daugiaprasmis žodis, reiškiantis ir Užgavėnių
      personažą  gavėnas, kaip nesunku pastebėti, yra kilę iš
      veiksmažodžių gautis ir gavėti. Veiksmažodžio
      gautis mes nebemokame teisingai vartoti. Dabar sakome: Man gavosi
      šis darbas. Kalbininkai bara už tokį netinkamą šio veiksmažodžio
      vartojimą, o senieji lietuviai mūsų tiesiog nesuprastų. Jie sakydavo:
      Ligonis gaunasi iš po sunkios ligos arba Gaunasi iš po žiemos
      miego žemė ir visi jos gyviai [LKŽ]. O veiksmažodžio gavėti
      reikšmė priešinga: Šunys, neturėdami ko valgyti ar lakti, turi gavėti
      [LKŽ]. Tačiau senesniuose raštuose gavėti buvo naudojama ir
      atsigavimo prasme: Tegavi širdis nuog dūmų piktų [LKŽ, Daukšos
      katalikiška postilė]. Iš esmės veiksmažodžiai gautis ir gavėti
      išreiškia visuotinį gamtos dėsnį (principą), t.y. vieningo reiškinio
      priešingas prasmes: pasninkavimą (liesėjimą) ir atsigavimą (stiprėjimą).
      Kai silpsta (gavėja) kūnas, stiprėja (gaunasi) dvasia ir priešingai
       kai stiprėja kūnas, silpsta dvasia. Panašių dalykų aptinkame ir
      slavų kalboje, nes senovinė slavų žodžio govetj prasmė yra ne
      tik pasninkauti, bet ir gyventi, dar plg. žodį blagogovetj
       būdamas palaimoje žmogus atsigauna.
       Taigi, galima drąsiai teigti, jog gavėnios
      laikotarpis puikiausiai galėjo būti ir prieš Užgavėnes. Gavėnia 
      tai žemės ir visos gamtos atsigavimo iš po žiemos miego laikotarpis.
      Gavėnia  tai gamtos nėštumo laikotarpis, kuriam pasibaigus, Užgavėnėse
      švenčiama gamtos atbudimo ir gyvybės - visokeriopa prasme - atsiradimo,
      gimimo šventė.
 Kad
      taip buvo iš tikrųjų rodo ir tai, kad dar palyginti visai neseniai žodis
      gavėnia kartais būdavo vartojamas priešinga, negu mums įprasta,
      prasme: Veselijos ir pokyliai bus keliami gavėnėje. Taip buvo rašoma
      J. Basanavičiaus redaguotoje Aušroje (LKŽ, III t. p. 188).
 Jeigu teigsime, jog krikščionybė gavėnios
      laikotarpį, trukusį nuo Kalėdų iki Užgavėnių, perkėlė nuo Užgavėnių
      iki Velykų, būsime neteisūs, nes gamtos lygmenyje esančio gavėnios
      tarpsnio neįmanoma perkelti. Senasis gavėnios laikotarpis nuo Kalėdų
      iki Užgavėnių išlieka, tačiau vis labiau pabrėžiant krikščioniškosios
      gavėnios laikotarpį, susijusį su žmogaus kūno marinimu ir jo dvasios
      atsigavimu, senoji gavėnia buvo vis labiau užmirštama. Tačiau, kaip
      matyti iš Lietuvių kalbos žodyno, dar gana ilgai išliko dvi žodžio
      gavėnia prasmės: Nuo gavėnios galo žmona pradėjo valgydinti
      sausai (LKŽ, III t. p. 188). Taigi, krikščionybė žodžio gavėnia
      neatnešė ir nepakeitė jo prasmės, bet jo prasmę (liesėjimo ir
      atsigavimo) iš gamtos lygmens pakėlė į žmogaus lygmenį. Senovinis
      gavėnios tarpsnis, kuris buvo susietas su gamtos atsigavimu ir gyvybės
      gimimu, tapo nukreiptas į žmogaus dvasinį atbudimą ir prisikėlimą. Gamta
      tyliai, pamažu atsigauna nuo Kalėdų iki Užgavėnių, o krikščionis,
      gavėdamas kūnu, dvasiškai atsigauna nuo Užgavėnių iki Velykų.
 S. Skrodenio ir kitų etnografų nuomone
      senosios Užgavėnės iki krikščionybės būdavo švenčiamos kovo mėn.
      viduryje, galbūt, pavasario lygiadienio metu. Dabartinės Užgavėnės
      yra kilnojama šventė, tačiau visada švenčiamos antradienį. Jų data
      susieta su Velykomis, kurios skaičiuojamos pagal mėnulio kalendorių.
      Pirmasis sekmadienis po mėnulio pilnaties, kuri būna po pavasario
      lygiadienio, ir yra Velykų šventės data, o 46 dienos prieš Velykas yra
      švenčiamos Užgavėnės. Senovėje ši šventė buvo švenčiama beveik
      savaitę, t. y. nuo ketvirtadienio iki antradienio imtinai. Dar XX a. pradžioje
      kai kuriose Lietuvos vietose Užgavėnės būdavo švenčiamos tris dienas
       sekmadienį, pirmadienį ir antradienį.
 Yra užrašyta daug įvairių Užgavėnių
      apeigų ir papročių: kaukės ir persirengėliai; važinėjimas, čiuožinėjimas;
      supimasis; įvairūs būrimai; Morės vežiojimas ir jos sunaikinimas; Lašininio
      ir Kanapinio dvikova; Gavėno varymas; laistymasis vandeniu; trinkos
      (blukio) vilkimas; apeiginiai valgiai.
  Kaukės
      ir Užgavėnių persirengėliai
      
       Užgavėnėms
      ruošiamasi kaip didelei šventei. Svarbiausia  persirengti kitomis
      dienomis neįprastais drabužiais, veidą paslėpti po kauke. Kiekvienam
      reikėjo išradingumo, kad atkreiptų dėmesį, kad už kitus būtų
      juokingesnis. Kartais kaukėmis pradėdavo rūpintis dar vasarą  jeigu
      nepasidarydavo kaukės, tai bent miške aptiktą tinkamą medžio ar žievės
      gabalą pasidėdavo į saugią vietą. Artėjant Užgavėnėms, imdavo
      taisyti pernykščius apdarus ir ruošti naujus, drožti kaukes. Kaukes
      dar darydavo iš seno kailio, o vėlesniais laikais  ir iš popieriaus.
       Visi svarbiausieji Užgavėnių kaukių
      pavidalai buvo iš kasdienės kaimo aplinkos. Dažniausiai kaukės turėdavo
      seno, negražaus žmogaus bruožų  buvo išryškinama nosis, iškreipiama
      bedantė burna, asimetriškos akys. Vienos kaukės būdavo išraiškingesnės,
      su didelėmis kumpomis nosimis, kitos  visai be jų. Užgavėnių kaukės,
      kokios jos bebūtų baisios, visos šypsosi.
 Kai persirengėliai kaukių nesidėdavo,
      veidą (ūsus, barzdą, skruostus) išsipaišydavo anglimi, suodžiais
      arba burokų rasalu. Spalvas neretai tyčiomis sukeisdavo. Drabužius
      persirengėliams ruošdavo išvakarėse ar net tą pačią dieną. Vyrai
      vilkdavosi senais išvirkščiais kailiniais, audavosi išvirkščiomis
      kailinėmis kelnėmis, moterys užsisegdavo ilgus sijonus. Dažnas vyras
      persirengdavo moterimi, o moterys vyrais. Persirengėliai rengdavosi slapčiomis,
      kad kiti neatpažintų. Pagal veikėjus persirengėlių kaukės skirstomos
      į dvi grupes: vienose pavaizduoti žmonių, o kitose  gyvulių bruožai.
      Ypač dažni buvo žydai, čigonai, vengrai,
      arkliai, ožiai, gervės, velniai, raganos,
      giltinės, ubagai. Būtini Užgavėnių eitynių dalyviai 
      Morė, Lašininis su Kanapiniu arba Gavėnas.
 Kokia kaukių ir persirengėlių prasmė?
      N. Vėlius Užgavėnių kaukes apibūdina taip: Velnias, giltinė, ožys,
      dvigalvis nykštukas, pagaliau ir patys populiariausi kumpanosiai,
      kuproti, pilvoti, šleivi bergždinikių pirkėjai  aiškiai
      chtoninės būtybės, primenančios kaukus. <...> Matyt
      neatsitiktinai Užgavėnių persirengėliai Bulgarijoje vadinami
      kukeriais. Rusų kalbininkas V. Toporovas bulgarų kalbos žodžius
      kuk, kukir, kuker sieja su lietuvišku žodžiu
      kaukas. Lietuvių kalbos žodyne randame keletą žodžio
      kaukas prasmių: 1. kaukė: Kaukas nešiodavo ant
      galvos; 2. namų dvasia: Turbūt, tau koks kaukas padeda?;
      3.  nekrikštytas kūdikis ir nekrikštyto mirusio kūdikio vėlė; ir
      4.  kūdikių marškinėliai. E. Glemžaitė Kupiškėnų senovėje
      rašo, kad po pirmųjų prausynų, kurias galima laikyti senuoju krikštu,
      kūdikį aprengdavo išvirkščiais marškiniais. O pagrindinis Užgavėnių
      persirengėlių (kaukų) atriburas yra išvirkšti kailiniai. Išvirkščiais
      kailiniais gaubti ir jaunavedžiai, o karstas taipogi būdavo statomas ant
      išvirkščių kailinių. Išvirkštumas yra gimties,
      vestuvių ar mirties virsmo simbolis.
 Paprastai teigiama, kad kaukas yra namų
      dvasia, vadinamojo chtoninio, t.y. požeminio pasaulio dievybė. Tačiau,
      kaip jau minėta, kaukas yra ne tik dvasia, bet ir kūdikis iki krikšto
      ar nekrikštyto kūdikio vėlė. Virsmo teorijos požiūriu, kaukas yra
      gimties virsme esančios grasos pasireiškimas. Paprasčiau sakant, kaukas
      yra gimties virsme  tai dar negimusi arba mirusi nepakrikštyta, arba
      dar nepakrikštyta žmogiška esybė. Papročiai rodo, jog nepakrikštytas
      kūdikis dar nebuvo laikomas pilnai gimusiu. Svarbu pažymėti, jog
      Bulgarijoje Užgavėnių kukeriai, t. y. kaukai po visų apeigų
      maudydavosi (krikštijosi) upėje, o lietuvių persirengėliai stengiasi
      aplieti vandeniu arba bent jį išversti. Šeimininkės, pastebėjusios
      persirengėlius, pirmiausia slėpdavo vandenį. Apliejimas vandeniu tai
      simbolinis krikštas ir išėjimas iš gimties virsmo, kurio taip trokšta
      visi kaukai. Jie sakmėse vaizduojami nuogi, prašantys ypatingu būdu
      pagaminto lino drabužio, t. y. krikšto marškinių.
 Tad Užgavėnių persirengėliai yra
      besibeldžiančios į šį erdvės ir laiko pasaulį, bet dar neturinčios
      regimojo materialaus pavidalo, būtybės, t. y. žmogiškosios esybės,
      įėjusios į gimties virsmą, kurio įveikimui būtina žemėje gyvenančių
      žmonių pagalba. Tokios pat išvados, tik kitu keliu, prieina ir A.
      Greimas: ... Kaukėmis prisidengusios būtybės atstovauja gemalines,
      dar neišbaigtas gyvenimo formas, ankstyvesnes už tikrąjį žmogaus
      gimimą.
 Šitokia Užgavėnių kaukių prasmė užkoduota
      ir žodžiuose lerva bei lyčyna, kurie yra kaukės sinonimai:
      Kaimo bernai užsideda ant burnos lervas ir eina žmonių gąsdinti,
      Ant Užgavėnių berniukai dirbo lyčynas iš medžio su kumpa arba
      ilga nosimi, su akimis indubusiomis... [LKŽ]. Kita vertus, žodžiai
      lerva ir lyčyna reiškia vabzdį ankstyvoje vystymosi
      stadijoje: Iš kiaušinių išsiritę vabzdžių jaunikliai vadinami
      lervomis [LKŽ]. Atitikimas akivaizdus. Kaukė vaizduoja žmogaus, esančio
      gimties virsme  lervos tarpsnį. Kaip iš bjauraus vikšro-lervos
      atsiranda grakšti peteliškė, taip ir iš neišvaizdaus žmogaus gemalo
      gimsta tobula žmogiška būtybė.
  Užgavėnės
      ir gimimas arba 
      
      martaujančiųjų skatinimas
      
       Kadangi
      martavimo pabaiga yra susijusi su pirmojo kūdikio gimimu, tai Užgavėnės,
      kaip gimimo šventė, vienokiu ar kitokiu būdu turėjo paliesti martaujančius,
      t. y. neištekėjusias (senmerges) ir nevedusius (senbernius) bei neseniai
      susituokusius ir dar vaikų neturinčius jaunavedžius.
       Keliaujantys iš trobos į trobą persirengėliai
      krėtė įvairiausius pokštus, dainavo, vogė ir reikalavo išpirkos,
      bei kitokiais būdais linksminosi ir linksmino kitus. Tačiau šalia įvairiausių
      pramogų jie dar būtinai turėjo reikalų su senmergėmis ir senberniais,
      t. y. martaujančiais. Ši apeiga tokia svarbi, jog neretai persirengėliai,
      t.y. kaukai vadinami bergždinėlių pirkėjais. Vaikščiojantys
      persirengėliai ieškojo pirkti bergždinėlių, t.y. likusių ant
      pernykščių šiaudų senmergių. Pašiepdavo ne tik senmerges, bet ir
      senbernius. Senberniams atnešdavę pliauską ar seną šluotražį,
      numesdavę ir sakydavę: Graužk! Rusijoje senbernius sodindavę ant
      apverstų akėčių ir švilpdami veždavę per visą kaimą, o kaimo gale
      išversdavo į pusnį. Senmergėms kabindavę po kaklu pelenų maišiuką,
      silkės galvą ar pliauską ir varydavę per kaimą. Radę kitą senmergę,
      pirmąją paleisdavo ir pakeisdavo ją kita.
 Tai nėra vien tik pajuoka, bet kartu ir
      paskatinimas išeiti iš užsitęsusio martavimo, skatinimas naujai
      gyvenimo kokybei, kuri leistų gimti naujai gyvybei. Šią prasmę
      atskleidžia vaišės, kurias suruošdavo senbernis (jei jis jau ruošdavosi
      vesti) persirengėliams, atnešusiems jam šluotražį ar pliauską.
 Panašaus apeiginio martaujančiųjų
      raginimo būta ir Latvijoje. Tą rodo latviškas ketureilis, kurį
      dainuodavo Užgavėnių karnavalo dalyviai:
 Budelėli stiprūnėli,
      / Išperk mano martužėlę.
      / Už martelės išpėrimą
      / Aš tau duosiu baltą vištą.
 Latvijoje persirengėliai vadinami
      budeliais. Iš ketureilio matyti, jog jie būdavo prašomi atlikti
      apeiginį marčios pėrimą, skatinantį kitai gyvenimo kokybei. Marti čia
      gali būti dar neištekėjusi arba ištekėjusi, bet dar vaikų neturinti
      moteris. Latviškas Užgavėnių persirengėlių pavadinimas
      budeliai rodo, jog jie yra pavasarinio ir gimties virsmo budintojai,
      žadintojai.
 Tverės gubernijoje 1874 m. buvo užrašytas
      atrodytų keistas ir nesuprantamas paprotys: Vienas iš valstiečių
      apsirengia čigonu ir visus be išimties praėjusiais metais susituokusius
      jaunavedžius kviečia į gatvę; o jeigu šie neina, išveda prievarta.
      Vaikai sniege iškasa pusės sieksnio gylio duobę, į kurią poromis, t.
      y. vyrą ir žmoną, įverčia ir užkasa sniege; ten jie turi išbūti
      apie 5 minutes, paskui iškasami ir paleidžiami namo. Papročio prasmė
      jau pamiršta  užrašytojui jau niekas negalėjo paaiškinti apeigos
      prasmės. Kitose Rusijos gubernijose tuo laiku šio papročio jau nebuvo,
      bet, einant lankyti jaunavedžių per Užgavėnes, buvo sakoma:
      eikime jaunųjų žentų
      užkasti.
 Apeigos prasmė lengvai paaiškėja, sugrąžinus
      senuosius prasminius jaunavedžių pavadinimus: marti ir martas.
      Prisiminkime jau žinomą iš vestuvinio virsmo žodžių marti ir
      martas prasmę (nuo žodžio marti, apmarti),
      prisiminkime jau pradėtą marčios marinimą vestuvėse (marčios
      kraujo gėrimo apeiga) ir lengvai suvoksime, kad minėtas paprotys yra
      marčios ir marto apeiginis numarinimas (palaidojimas) ir kartu simbolinis
      išvedimas iš martavimo Užgavėnių (gimimo) šventėje. Prie šio papročio
      labai tinka latviškas Užgavėnių persirengėlių pavadinimas
      budeliai, nes tam, kad išbudintum, pažadintum naujam gyvenimui,
      pirmiau reikia numarinti senąjį. Ką ir atlikdavo budeliai
      apeiginiu pėrimu.
 Slavų kraštuose, o ypač Rusijoje per Užgavėnes
      apeigų su jaunavedžiais būdavo tiek daug, jog kai kurie tyrinėtojai šią
      šventę vadino prazdnik molodožionov (jaunavedžių šventė).
      Apeiginis martų marinimas Rusijoje dar turėjo ir kitokią išraišką.
      Juos marindavo, slėgdami važinėjant rogėmis nuo kalniuko. Jaunavedžiams
      užlipus ant kalniuko, juos paguldydavo į roges, o ant jų susėsdavo dar
      5 ar 6 žmonės. Likusieji nustumdavo roges žemyn, o jaunieji slegiami
      stenėdavę ir rėkdavę.
 Ukrainoje visiems nevedusiems ir visoms
      netekėjusioms rišdavo kaladę. Nuo šio papročio Užgavėnių šventė
      Ukrainoje dažnai būdavo vadinama Kalodij. Kai kurie tyrinėtojai
      (V. Sumcovas) pabrėžia, jog tai pati būdingiausia ukrainietiškų Užgavėnių
      apeiga. Pririšus kaladę pririštasis turėdavo vaišinti. Būdavo
      sakoma, kad kaladė rišama tam, kad nebėgiotų, o greičiau vestų ar
      tekėtų. Kaladę dažniausiai rišdavo ištekėjusios moterys. Charkovo
      ir Chersono gubernijose kaladę rišdavo nevedusio ar neištekėjusios
      motinai, bausdami už tai, kad neištekino ar neapvesdino sūnaus ar
      dukros. Šis paprotys padeda suprasti Lietuvoje užrašytą paprotį:
      Anyta per Užgavėnes veža marčią ant verpstės. Šiuo papročiu
      anyta nubaudžiama, kad jos marti dar neturi vaikų, o marti žadinama,
      t.y. paraginama jų turėti.
 Užgavėnėse yra nemažai papročių,
      tiesiogiai susijusių su gimimu. Tarp persirengėlių eidavo moterys,
      apsirėdžiusios elgetomis ir nešdavosi suvystytus kūdikius.
 Yra užrašytas ir iš pirmo žvilgsnio
      keistas paprotys  kepurių mindymas Užgavėnių metu. Ką tai reiškia?
      Panašų paprotį randame ir žemaičių krikštynų papročiuose. Gimus
      berniukui, pribuvėja atiminėdavo vyrams kepures, kurias jie turėdavę išsipirkti.
 Rusijoje šis paprotys Užgavėnėse išlikęs
      grynesniu pavidalu. Vladimiro gubernijoje kepures atimdavo tik jaunavedžiams,
      t.y. martams, o jaunamartė (labai prasminga) tą kepurę turėjusi išsipirkt,
      pabučiuodama savo vyrą. Jau žinome, kad visiškai išeinant iš
      vestuvinio virsmo, t.y. baigus martavimą, moteriškei keičiamas galvos
      apdangalas. O šie ir lietuviški, ir rusiški papročiai su kepurėmis
       eilinė nuoroda į tai, kad galvos apdangalus keisdavo ir vyrams.
      Martas, baigęs martavimą, t.y. tapęs tėvu, pakeisdavo galvos apdangalą.
      Kepurių nuėmimas Užgavėnėse yra simbolinė apeiga, išlaikiusi prasmę
      ten, kur kepurės nuimamos ar mindomos ne visiems vyrams, o tik
      martaujantiems jaunavedžiams.
 Įdomus paprotys užrašytas Riazanės
      gubernijoje. Jaunavedžius atvesdavo prie vartų (apeiga vykdavusi
      vartuose). Martas atsistodavęs prie vartų stulpo, o žmona  priešais
      jį. Jaunamartė nusilenkdavusi jam ir klausdavusi: Ko jūs norite?
      Vyras atsakydavęs: Žuvelės. Po tokio atsakymo jaunamartė
      nusilenkdavusi iki žemės ir tris kartus bučiuodavusi vyrą.
 Jeigu prisiminsime, kaip pribuvėjos aiškina
      vaikams, iš kur jos ėmusios kūdikį, tai atsakymas  žuvelės,
      nestebins. Kūdikį pribuvėja pagauna vandenyje. Suprantama, kad žuvis,
      vanduo susiję su gimimu, o vartai  virsmo simbolis. Mūsų dainose
      dainuojama: Linko jievaras vartuose. Medis vartuose! Mums, jau
      atpratusiems nuo vaizdinio mąstymo, tai atrodo lyg ir nelogiška. Tačiau
      lietuvių liaudies dainose vartai  perėjimo iš vienos erdvės į kitą
       virsmo simbolis, o jievaras vartuose  tai šiapus ir anapus
      jungiantis gyvybės medis, dėka kurio ir gali gimti gemalinės būtybės
       kaukai, kuriuos vaizduoja Užgavėnių persirengėliai.
  Užgavėnių
      veikėjai
      
       Dėmesio
      centre buvo Morės vežiojimas. Žinomi dar ir kiti jos vardai: Kotrė,
      Raseinių Magdė, Raseinių Kotrė. Šie pavadinimai buvo paplitę Žemaitijoje,
      o šiaurės ir vidurio Lietuvoje vežiojamos pamėklės buvo vadinamos Čiučela,
      Diedeliu, Gavėnu.
       Morė yra Užgavėnių simbolis ir todėl,
      ją gaminant, reikėjo laikytis tam tikrų taisyklių. Darydavo ją taip.
      Paimama viena rogių pavaža, būtinai nekaustyta. Per pavažos vidurį
      pritaisomas vežimo ratas taip, kad galėtų suktis. Virš rato
      pritvirtinamos kartelės, rankų vietoje kryžmai prideda kitą kartelę
      ir apriša šiaudais. Galvą apriša pirmiausia balta, o ant jos viršaus
       juoda skarele. Vienoj rankoj pamėklė laiko spragilą, kitoj  šluotą.
      Ją pačią papuošia apdriskusios moterėlės drabužiais.
      Traukiant pavažą ratas, kuris vienu šonu liečia žemę, sukasi, o Morė,
      sukdamasi kartu su ratu, švaistosi spragilais ir šluota.
 Sumaniai suderintos rogių ir vežimo dalys
      reiškė besibaigiančią žiemą ir ateinantį pavasarį. Juodoji Morės
      skarelė reiškė besibaigiančias mėsiedo linksmybes, o apačioje esanti
      balta skarelė  greit prasidėsiantį tylų, dvasią gaivinantį gavėnios
      laiką.
 Kartais Užgavėnių pamėkles veždavo
      tiesiog rogėse, kuriose būdavo prisėdusių žydų, čigonų
      ir kitokių persirengėlių, grojančių savom muzikom. Grieždavo
      armonika, pūsdavo ragą, mušdavo būgną, daužydavo barškalus, barškindavo
      šaukštais, puodais, dainuodavo įvairias dainas. Vežamą Morę
      bandydavo sugauti giltinė. Ji, švaistydamasi dalgiu, sukiodavusis apie
      Morę. Pasibaigus apeigoms, vakare persirengėliai išveža Morę už
      kaimo ir ją sunaikina  sudegina arba paskandina. Jos mirtis pranašaudavo
      žiemos pabaigą ir pavasario pradžią.
 Vidurio ir Rytų Lietuvoje vietoj Morės rėdydavo
      čiučelą, diedelį. Kaip ir žemaičių Morė,
      diedelis buvo daromas ant rato, užmauto ant rogės pavažos.
      Diedelis būdavo su žiemine kepure, ruda sermėga, virve susijuosęs,
      rankas išskėtęs, o rankose  spragilai.
 Tačiau labiausiai tyrinėtojų dėmesį
      patraukė Gavėnas (Gavanas  Kupiškyje, Gavenis  Anykščių raj.).
      Gavėną mūsų šimtmečio pradžioje smulkiai aprašė Vaižgantas:
      Pusberniai taiso seną pavažą, vienu vidurin įkaltu stipinu. Mauna
      ant to stipino didįjį ratą. Ratlankį apvynioja šiaudų grįžtelėmis
      ir priraišioja lazdų galus; antrus galus suriša vienan  taip
      pasidaro ant rato guba. Dabar gubą reikia aptaisyti. Tai mažų vaikų
      darbas. Reikia patiekti  mažoji medžiaga: kuo bjauriausių ryzų,
      virvių ir kitų tokių. Per ištisi dvi dieni viso sodžiaus berniukai
      zuja aplink visas trobas, kaip tikrieji miestų lakatninkai: kur kokį
      skarmalą nutveria, kur kokį virvagalį iš palėpės ar padangtės nuriša.
      Visi Gavėnui dirbti skiriamieji daiktai turi būti jau be jokios vertės,
      nes jiems tikrų tikriausiai lemta pražūti. Visos tos gėrybės sunešama
      nemaža krūva ir visa tai sukariama ant Gavėno. Rankų vieton dedama kryžma;
      ant galų kryžmos rišama spragilų buožės, ant galvos sena triausė,
      ant burnos bjauri kaukė iškištu buroko liežuviu,  ir Gavėnas
      gatavas. Už pavažos tempiamas, vienon pusėn pakrypęs ir taip žemės
      šiaudais apvyniotu ratlankiu lytėdamas, Gavėnas sukasi, kultuvais
      mojuoja juo gyviau, juo sparčiau traukia.
 Kai kuriose Šiaurės Rytų Lietuvos
      vietovėse vaikščiodavo Gavėnu aprėdytas žmogus. Kaip užrašė 1927
      m. J. Balys: Vienas vyras apsirengia kokiu prastu skylėtu sijonu, ant
      galvos užsideda sietą, išsisuodina veidą ir eina palei kiemus, kiti su
      vytimis jį varo. Tai yra Gavano vorymas. Jo nemuša, tik varo. Jis
      irgi turi vytinę ir, kai jis atsigręžia, tai visi palydovai tuoj bėga
      atgal. Priėjęs prie kiekvieno lango, Gavėnas sako: Nevolgykit lašinių,
      turiu peilį ba kriaunų.
 Jeigu, Gavėną varant, kas nors jį paliečia,
      tai visi varytojai puola su vytimis jį ginti. Kiti stengdavosi Gavėną
      vandeniu aplieti, palydovai jį irgi gindavo. Perėjęs per visą kaimą,
      Gavėnas nusirengia, lieka tik paišinas, tada jį perveža rogėmis per
      visą kaimą; jis sau sėdi, kiti tempia rogeles. Išvežę kaimo galan išverčia.
 Ten, kur Gavėnas būdavo tempiamas, jį
      neišardytą ant aukšto laikė iki pusiaugavėnio. Vyresnieji juo
      baugindavo vaikus, kad šie per gavėnią laikytųsi pasninko. Per
      pusiaugavėnį, kai pasninko belieka tik pusė, Gavėnas vėl atsiranda,
      ir sakoma: Gavėnas per žardą pervirto. Besiversdamas ir dovanėlių
      vaikams išmeta. Vaikai bėgdavo žiūrėti, ar žarde neras saldainių,
      mergaitės  kaspinų. Velykų rytą, kaip rašė Vaižgantas, per iškilmingą
      procesiją Gavėną iš varpinės nušaudavo, kad užleistų vietą
      Velykiui.
  Lašininis
      ir Kanapinis
      
       Tarp
      Užgavėnių persirengėlių tai vieni, tai įsimaišę į kitų persirengėlių
      būrelius slankioja Lašininis su Kanapiniu. Lašininis dar būdavo
      vadinamas Lašinius, Lašinskas, Kumpickas ar Mėsinas, o Kanapinis 
      Kanapius, Kanapinskas, Kanapickas.
       Lašininis vaizduoja mėsiedą, sotumą,
      persivalgymą. Tokia ir jo išvaizda. Jis būdavo storas, su lašinių
      gabalu burnoje, kartais su kiaulės galvos kauke. Kanapinis  liesas,
      apdriskęs, skrybėlę susijuosęs kanapių pluoštu, su kanapine virve
      rankoje arba ant galvos užsidėjęs kanapių pėdą ar vainiką, su
      kanapiniu botagu besukantis apie galvą, nuspurusiais ūsais, o rankose
      turėjo ilgą lazdą Lašininiui iš kaimo vyti. Kanapinis su Lašininiu
      paprastai stumdosi, grūmoja vienas kitam, kol galiausiai Kanapinis
      nugali. Jų grumtynės vykdavo įvairiausiose vietose  kaimo gatvėse,
      kiemuose, patalpose  kad tik žmonės matytų.
 Kantaučių apyl. Lašininio ir Kanapinio
      dvikova vykdavo lauke. Susikaudavo du būriai. Vieni lydi Lašininį, kiti
      padeda Kanapiniui. Kovotojai  įvairūs gyvuliai, žvėrys,
      paukščiai, keisti raiteliai: lašininskiečiai  stori,
      riebūs, o kanapinskiečiai  išdžiūvę, liesi, vieni kaulai.
      Kovotojai būna labai sumanūs  juokingi žodžiai, lakios dainos,
      keisti ginklai, kad žiūrovams tenka juoktis pilvus susiėmus. Kovos
      pabaigoje, paprastai nelauktai pasirodo Morė. Ji stebi kovos eigą, vis
      sukiodamasi aplinkui, kolei persimetusi prie kanapinskiškių
      nulemia liesųjų pergalę.
 Lašininis po kautynių paprastai pabėga.
      Josvainių apyl. sakydavo, kad nubėgo pas Aprilį, ketindamas su
      Apriliumi sugrįžti. Puvočių žmonės aiškino, kad kovą Lašininis
      atidėjo iki Velykų, pailsės ir nugalės Kanapinį, kad Velykų šeštadienį
      jiedu vėl mušis ir Lašininis nugalės Kanapinį.
 Nugalėtojas Kanapinis džiaugdavosi, kad gavėnia
      atėjo, kad dabar žmonės nuolat jį prisimins ir mylės, nes sausą
      maistą teks gardinti kanapių pienu. Išsitraukęs iš kišenės buteliuką
      kartaus ir sūraus gėrimo imdavo visus vaišinti, o išvažiuodamas
      palikdavo, kad visai gavėniai užtektų.
 Pasvalio apylinkėse per Užgavėnes
      kamaroje nuo karčių nukabindavo lašinius, atnešdavo šiaudų kūlį,
      aptaisydavo drabužiais, uždėdavo kepurę ir pakabindavo lašinių
      vietoje. Dabar per gavėnią kamaroje kabos ne lašiniai, o Lašininis.
      Arba aptaisytą kūlį aprišdavo virve ir vilkdavo per slenkstį į kamarą,
      mušdami rykštėmis ir sakydami: Išeik, Lašinini, mums nereik, išeik,
      Lašinini! Pakarkim Lašininį! Kamaroje per kartelę, ant kurios
      kabojo lašiniai, permesdavo virvę, pakabindavo kūlį ir pririšdavo.
      Pakorus Lašininį prasidėdavo pasninko laikas.
  Pasivažinėjimas
      ir laistymasis vandeniu 
      
       Visoje
      Lietuvoje gyvas paprotys per Užgavėnes daug važinėti. Važinėjosi rogėmis,
      rogutėmis, geldomis ir kitkuo; važinėjo seni ir jauni. Arklius
      geresnius pasikinkydavo ir važiuodavo greičiau nei įprasta. Roges ir
      arklius išpuošdavo: iš karčių supindavo kasas, įrišdavo kaspinų,
      ant kaklų pakabindavo varpelius. Ypač mėgo važinėtis per Užgavėnes
      vaikai. Važinėdavosi po kaimą, laukus, iš kaimo į kaimą, pas gimines
      ar pažįstamus. Sakydavo, kad kuo daugiau kelio nukeliausi, tuo linai
      geriau derės, užaugs ilgesni. Kartais važiuodavo stati, kad linai
      ilgesni augtų. O jeigu išvirstama iš rogių, tai tam, kad linai būtų
      geresni. Buvo paprotys apvažiuoti laukus ir kelis kartus pasivolioti
      sniege  derlius būsiąs geresnis ir linai storesni.
       Važinėdavo rėkaudami, triukšmaudami,
      dainuodami. Nors pasivažinėjimo tikslai įvairiose Lietuvos vietose buvo
      tie patys, tačiau nuotaika skyrėsi. Vienur, ypač Žemaitijoje ir Šiaurės
      bei Vidurio Lietuvoje, pasivažinėjimas buvo daugiau pramuštgalviškas,
      kitur  romus, šventiškas, pakilus. M. Katkus taip aprašė pasivažinėjimą
      XIX a. pabaigoje Krakių apylinkėse: Jauni važinėjasi: prilipa
      pilnos rogės stačių ir sėdinčių  važiuoja per savo kaimą ir per
      kitus. Važiuojančius, kas nori, gali aplieti vandeniu. Bet jie turi tam
      reikalui prisirišę ilgus, storus rimbus, prisiartinusį liejiką
      negailestingai peršnioja. Tie užsimano lieti iš brukštuvo
      (balatankos). Mat brukštuvas ilgas ir siauras indas. Iš jo lyg iš vamzdžio,
      gali paleisti ilgą srovę vandens ir aplieti važiuojančius, prie jų
      nesiartinant. Ne vienas važiuojančių persirengia žydu, čigonu, velniu
       kažin kuom, kas kaip įmano, pasigauna lervų, kaukių. Susiėję į
      žinomą gryčią, juokauja kaip mokėdami. Juos vaišina alumi, degtine,
      mėsa.
 M. Katkaus pasivažinėjimo aprašyme
      matome dar vieną svarbų Užgavėnių paprotį  laistymąsi vandeniu.
      Laistymasis vandeniu, kurį jau minėjome kalbėdami apie persirengėlius,
       vienas svarbiausių Užgavėnių papročių. Jis reiškia gyvybės žadinimą,
      jos skatinimą gausesniam derliui ir apskritai krikšto, t.y. naujo pradžią.
      M. Davainis-Silvestraitis rašė, jog per Užgavėnes kas tik per sodžių
      važiuoja  ar tai ponas, ar kunigas, ar žydas, ar kits kas  aplieja
      su vandeniu ant tos paminklos, kad linai augtų. Apliedavo ir persirengėlius.
      Kad užgavėnininkus būtų galima kaip reikiant aplieti, juos sumaniai įviliodavo
      į pinkles.
 Laistymosi paprotys turėjo įvairių formų.
      Viena iš jų  tai bičių vežimas. Žeimelio apyl. Užgavėnių
      pavakaryje būdavo kinkomas pats eikliausias sodžiaus žirgas,
      apkarstomas varpeliais, spalvotais popieriukais. Į roges įkeldavo didelį
      kubilą arba daklą. Į kubilą sukeldavo vaikus ir liepdavo jiems rėkti
      kiek išgali visokiais balsais. Pro rogių sijas iškišdavo į abi puses
      kartis, kad niekas arti negalėtų prieiti ir važiuodavo šaukdami:
      Bitelėm, bitelėm! Vandens!. Kartais kubilas vežime būdavo su
      vandeniu ir papuoštas javų varpomis. Prie kubilo stovintis žmogus
      semdavo kibiru vandenį ir liedavo ant pakelėje stovinčių žmonių, o
      tie stengdavosi jam tuo pačiu atsilyginti.
 Bitininkai per Užgavėnes sueidavo draugėn
      ir vaišindavosi, kad bitės sektųsi. Kiti eidavo bičių žadinti,
      pasiklausyti ar gyvos, ar netrūksta joms maisto. Sakydavo, jeigu per Užgavėnes
      bičių neaplankysi, jos išnyks. Obelių apyl. per Užgavėnes bitininkai
      pildavo vandens ant avilių, kad vasarą bitės slapta neišspiestų.
 Iš įvairių aprašytųjų laistymosi
      papročių matyti, kad laistymosi arba šventinimo vandeniu apeiga buvo
      skirta apskritai visoms gamtos gyvybinėms galioms pažadinti. Papročio
      reikšmė ta pati, tačiau pati laistymosi vandeniu išraiška įvairiose
      Lietuvos vietovėse skirdavosi. Žemaičiai, kaip rašė laikraštis
      Trimitas, darydavo taip: Išgirsi: atskamba, atvažiuoja kaimo
      gatve vaikėzas, šaukdamas: Vandens, vandens, vandens!. Tai žinok
       Užgavėnių bitės važiuoja arba vadinamas vandens šventinimas,
      kad linai geriau augtų. Tas daroma taip: paprastose rogėse pasistato
      statinę ar kokį kubilą su vandeniu, pasikinko nebaikštų arklį, įsisodina
      kelias linksmas mergiotes, vikrus vaikėzas pasitaiso botagą ant ilgo
      virpčio ir lekia per kaimą šaukdamas vandens!. Kiemuose visi turi
      pasiruošę vandens, kad suspėtų važiuojantį aplieti ar šlapiu sniegu
      apmėtyti, o važiuojąs turi mokėti išsisaugoti vandens ir kitus
      aplieti arba ilgu botagu užtvoti per šonus, jei kas mėgina jį
      aplieti. Aukštaičiai į rogėse pastatytą kubilą sodindavo vaikus,
      kurie zyzdavo kaip bitės, ir važiuodami per kaimą prašydavo vandens.
      Visas šias apeigas ir papročius lydėdavo juokas.
 Juokų krėtimas ir kaimynų lankymas Užgavėnėse
      yra būtini. Beveik visuose Užgavėnių šventės aprašuose,  rašo
      N. Vėlius,  užsimenama apie šias šventes lydintį juoką, pastangas
      juokinti visus šventės dalyvius ir patiems juoktis. Užgavėnės
       įvairių išdaigų ir juokų diena  pritaria ir E. Dulaitienė-Glemžaitė.
      Juokas, linksmybės, kaip ir važinėjimasis,  žadinimo apeiga.
 Žadinimo apeigoms priklauso ir supimasis.
      Per Užgavėnes daromos sūpuoklės ir einama suptis. Kur supynės, ten
      juokas ir linksmybės. Seni žmonės pasakoja, kad ...seniau linguotis,
      suptis eidavo net seneliai. Žadinama buvo ir šokant lenton. Per
      padėtą ant žemės rąstgalį permesdavo lentą. Viena mergina
      atsistodavusi ant vieno galo, o kita šokdavusi ant iškilusiojo lentos
      galo, išmesdama pirmąją aukštyn. Lenton šokama tol, kol sudygsta
      rugiai. Rugiams sudygus, šokinėti drausdavo: Jau nešokite, nes
      rugelius primušite.
  Ateities
      spėjimai
      
       Nors
      daugiausiai buriama Kalėdų šventėse, tačiau ateitį spėdavo ir per
      kitas didžiąsias metų šventes arba per gamtos virsmus. Užgavėnių
      ateities spėjimai susiję daugiausiai su vedybomis ir būsimu derliumi.
      Jie labai panašūs į Kūčių nakties būrimus.
       Per Užgavėnes mergaitės, nugraužusios
      kaulą, muša juo į kiemo vartus ir klausosi, iš kurio krašto išgirs
      šunis lojant  iš ten reikia laukti per Velykas piršlių.
 Vakare reikia sušluoti iš visų kertelių
      šiukšles, išnešus išpilti ir klausytis, iš kur šunes loja,  iš
      tos pusės bus piršliai.
 Užgavėnių vakare merginos eina iš kiemo
      malkų glėbio atnešti. Parnešusios skaičiuoja pagalius: jei būna
      poros, tai tais metais ištekės.
 Mergaitės paima tris lėkštes: į vieną
      įpila žemių, į antrą įdeda žiedą, 
      o į trečią  rūtų vainiką. Užriša vienai akis ir paveda
      toliau. Paskui ji turi sugrįžti ir rinktis lėkštę. Jei nutvers už lėkštės
      su žiedu, tai po Velykų ištekės, jei su vainiku, tai liks senmergė, o
      jei už lėkštės su žeme, tai po Velykų mirs.
 Rytą, prieš saulės tekėjimą, reikia
      pelenus sijoti, paskui juos paslėpti, o kopūstams augant jais kopūstus
      apibarstyti  tada vabalai kopūstų neėsią.
 Kad vasaros darbus dirbant  pjaunant ar
      šienaujant  neskaudėtų pusiaujo, reikia pusiaunakty, 12 val., bažnyčios
      varpams skambinant, persiversti tris kartus per galvą.
 Jei Užgavėnių diena saulėta, pavasarį
      reikia anksti sėti.
 Jei  nepagada ir drėgna, tą metą
      gerai augs javai ir bet kur pasėti.
 Jei Užgavėnių dieną ant stogo yra
      sniegas, tai ir Velykos bus su sniegu.
 Valgiai
      
       
		 Senosios
      Užgavėnės tęsdavosi savaitę. Buvo nusistovėjusi tam tikra valgymo, užsigavėjimo
      tvarka. Užgavėnes švęsti pradėdavo ketvirtadienį. Jį vadino
      riebusis ketvergas ir valgydavo keturis kartus. Riebųjį
      penktadienį seniau mėsos neduodavo, nes pasninko diena, bet valgė
      kiaušinius, sviestą, pieniškus patiekalus penkis kartus per dieną.
      Riebųjį šeštadienį  šešis kartus, riebųjį sekmadienį
       septynis kartus, riebųjį pirmadienį  aštuonis kartus, o
      paskutiniąją Užgavėnių dieną  riebųjį antradienį 
      devynis kartus. Valgydavo daugiausiai riebius mėsiškus patiekalus.
       Dabar populiariausias Užgavėnių valgis
      yra blynai. Anksčiau svarbiausias valgis būdavo šiupinys, kurį virdavo
      iš kruopų, žirnių, pupų, lašinių ir mėsos. Šiupinyje būdavo ir
      kiaulės uodega. Vėl sutinkame stambių kruopų košę, galima sakyti
      kūčią (žr. Kalėdinis virsmas), tik riebią. Stambių
      kruopų košė, kuri Užgavėnėse buvo patiekiama su mėsa, yra apeiginis
      valgis, žinomas vestuvių, laidotuvių ir krikštynų apeigose. Stambių
      kruopų košę dažnai pakeisdavo barstomi grūdai. Stambių kruopų košė
      ar barstomi grūdai yra bet kurio virsmo  gamtos ar žmogaus 
      apeiginis valgis. Kiekvieno virsmo esmė yra mirtis ir gimimas, t. y. seno
      pabaiga ir naujo pradžia, o stambių kruopų košė ar grūdai yra šio
      vyksmo (dygti  daigoti) simbolis.
  Pelenų
      diena
      
       Pirmoji
      po Užgavėnių diena, trečiadienis, vadinama Pelenų diena arba
      Pelenija. Pelenų diena, kaip ir Užgavėnės, apipinta tradiciniais papročiais,
      bet kiek Užgavėnės triukšmingos, tiek Pelenija tyli, rami.
       Tie dideli pasikeitimai, kurie įvyksta po
      Užgavėnių, geriausiai atsispindi vaikiškoje sąmonėje. Štai, pvz.,
      rusų rašytojas I. Šmeliovas taip aprašo savo vaikystės įspūdžius,
      pabudus Pelenų dienos ryte: Prabundu nuo ryškios šviesos kambaryje.
      Šviesa kažkokia nuoga, šalta, nuobodi. Taip, juk šiandien jau Didysis
      pasninkas. Rožines užuolaidas su medžiotojais ir antimis nuo langų jau
      nukabino, ir todėl taip plika ir liūdna kambaryje. Pilkas, apsiniaukęs
      rytas  atlydys. Laša už lango  tarsi verkia. Senas mūsų dailidė
      vakar pasakė, kad Morė išeidama pravirks. Štai ir pravirko... kap,
      kap, kap. Štai kaip! Aš žiūriu į suglamžytas popierines gėles, į
      paauksuotą Užgavėnių meduolį. Nebėra nei meškininkų, nei kalniukų
       prapuolė linksmybės. Ir kažkas džiaugsmingo krebžda širdyje
      dabar viskas nauja viskas kitaip. Dabar siela atsigaus 
      kaip vakar pasakė senasis dailidė  dabar sielą reikia ruošti.
      Gavėti, pasninkauti, ruoštis Didžiajai Dienai  Velykoms (išryškinta
      mūsų).
 Pelenų diena  juodas pasninkas.
      Moterys užsivirina vandens, išplauna visus puodus, indus, šaukštus, nušveičia
      stalus, kad niekur nei taukų, nei pieno lašelio neliktų. Tą dieną
      nedirbdavo didelių darbų, tik smulkius būtinos ruošos darbus. Ir šeimininkėms
      su valgiu mažai rūpesčio  išverda kruopas, paduoda kanapių aliejų
      ir valgykit. Tik einantys į bažnyčią keldavosi anksčiau.
 Pelenija,  rašė Vaižgantas, 
      nuobodžiausia visų metų diena. Bažnyčioje pelenai ir priminimai, jog
      visi, dulkėmis būdami, neužilgo vėl dulkėmis pavirsią; namie  vėl
      pelenai, nes bažnyčioje buvę vyresnieji ir namo parsiveža pelenų tai
      skepetaitėje, tai skaros kertelėje, ir visus namie likusius
      dievobaimingai apibarsto. Ir taip visoje Lietuvoje. Kai kur
      pasirodydavo apsirėdęs senis su pelenų terbele, kuris vaikščiodavo po
      kaimus ir barstydavo pelenus. Jis buvo vadinamas Pelenium, Papelčium.
 Kai kuriose Lietuvos vietovėse gyvavo silkės
      įvesdinimo paprotys. Tą darydavo vaikai, prisirišę silkės iškamšą,
      kurią tempdavo į kiekvieną kaimo trobą, o kitose apylinkėse silkę įvesdindavo
      pirmoji viešnia, kuri, prisirišusi silkės galvą prie siūlo, vilkdavo
      ją per slenkstį sakydama: Čia, čia, čia! Vaikai rėkaudami per
      kaimą veždavo Gavėną arba diedelį. Sukdavosi ant ledo karuselė.
      Žeimelio apyl. per Pelenę mergos, važiuodamos į vieną kaimo galą
      šaukdavo: Vandens, vandens! Joms grįžtant jau visuose kiemuose būdavo
      paruošti kibirai su vandeniu. Tačiau aplieti mergas ne taip lengva. Jos
      turėdavo terbas pelenų ir žerdavo liejikams į akis.
 Pelenų dieną vilkdavo trinką arba kaladę.
      Ją vilkdavo Pelenų ryte anksčiau atsikėlusieji. Kaladė  tai stora
      malka, pagalys ar rąstgalis. Užneria virvę ar pantį, į pat trobą įvelka
      ir sako: Kaladę atvilkau. Jei rytą atėjęs kaladės neatvelka,
       atėjęs su nelaime. Kad sunkų rąstgalį laukan išvilktų, vilkėją
      kuo nors pavaišina.
 Valkininkų apyl. nešdavo pelenų į sodą ir
      pildavo ant vyšnių, kad duotų geresnį derlių. Kai kur šventintų
      pelenų pildavo į šulinį, kad vanduo būtų skaidrus.
  Literatūra:
       1. Lietuvių kalbos žodynas
      (LKŽ).
 2. Balys J. Lietuvių kalendorinės šventės. V., 1993.
 3. Buračas B. Lietuvos kaimo papročiai. V., 1993.
 4. Katkus M. Raštai. V., 1965.
 5. Dundulienė P. Lietuvių kalendoriniai ir agrariniai papročiai. V.,
      1979.
 6. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. V., 1983.
 7. Kudirka J. Užgavėnės. V., 1992.
 8. Kudirka J. Velykų šventės. V., 1992.
 9. Greimas A. Apie dievus ir žmones. Lietuvių mitologijos studijos. Čikaga,
      1979.
  
      
      
        Iš  leidinio Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė,
      2001
 © A. Žarskus
 © Vydija
            
         |