NEREALYBĖS ŠOU
      
      
      Turbūt turėčiau parašyti reportažą iš tradicinės Devintinių procesijos. 
      Per miestą nešamas baltas miltų ir vandens skrituliukas monstrancijoje, ir 
      daugelis tiki, jog tai pats Dievas. Rimti žengia baltaskverniai 
      klapčiukai, oriai žingsniuoja sutanoti dvasininkai, plevėsuoja vienuolių 
      skarelės. Toliau - įvairaus margumo ir dievobaimingumo publika. Nugirsti 
      visokių šnekų, bet eisena apimta iškilmingos ir susireikšminančios (štai 
      ką mes darome!) nuotaikos, religinių jausmų ir pagavų, jaudulio ir 
      nerimastingumo. Arba priešingai - tingios ramybės. Miestas švenčia Dievo 
      kūniškumą. Dievo matomybę. Simbolinių pavidalų rodytuves.
      Kur paruošti tau Velykų vakarienę? - Evangelijoje mokiniai klausia 
      Jėzaus, prieš švęsdami vieną svarbiausių savo iškilmių. Toliau viskas 
      vyksta lyg stebuklinėje pasakoje: sekite paskui žmogų, vandens ąsočiu 
      nešiną, eikite paskui jį į namus ir tenai apsistokite. Namų šeimininko 
      svetingumas kažkaip kontrastuojančiai primena Betliejaus viešbutininkų 
      nesvetingumą. Per Vakarienę Jėzus kalba kone, atsiprašau, kliedesiais. 
      Tai mano kūnas! - sako, laužydamas duoną. O apie taurę vyno  Tai mano 
      kraujas. Iš šiandienės nihilistinės perspektyvos - tiesiog žmogėdrų 
      puota. Vis dėlto Paskutinės vakarienės išgyvenimas lieka mistiškas ir 
      nesuprantamas. Mokiniai ir nekamantinėja, nuvokdami vyksmo slaptingumą. 
      Tai, kas vyksta, yra aukščiau nei kalba. Tos pačios sakralinės formulės 
      bus kartojamos tūkstantmečiais, įstingusios kalboje. Netgi daugeliui 
      nesuprantama kalba. Ir žmonės tikės, jog tai, kas ištariama, turi galią ir 
      prasmę. Suvoks ostijas, bet nesuvoks jose Dievo. Tikės kraujo ir vyno 
      paradigma. Verks kryžiaus kelio stotyse. Vitražuose išskaitys pasakojimus 
      sau suprantama kalba. Saulės, vėjo, spalvos kalba. Statys milžiniškas 
      šventoves, apimti Dievo patyrimo didybės. Perduos tą vienas kitam. 
      Kūniškas ir tiesiogiai patiriamas bus santykis su artimiausiu, kokį tik 
      galima įsivaizduoti, šioje tikrovėje esančiu asmeniu. Net suvokdami jį per
      kitą, esame su juo, patys to nesuvokdami. Devintinių procesijoje 
      mes tik duodame Dievui įkvėpti šiek tiek gryno oro, parodome jam savo 
      miestą ir savo miestui  jį. Dievas gyvena ne vien sacrum sferose, 
      jis simboliškai žengia tuo pačiu šaligatviu su manim, reikšdamas savo 
      esamumą. Nelaikyčiau, jog religinė simbolika prarado savo aktualumą. 
      Neseniai namuose netyčia įsižiūrėjau į medinį Nukryžiuotąjį ir netikėtai 
      suvokiau, kad taip jis dalijasi mano skausmu. Parodydamas tą visu savo 
      kūnu. Leisdamasis suvalgomas. Beveik nuogas ir vienas prieš mus. Kokiame 
      realybės šou išvystume intymesnį ir dar viešesnį meilės bei atsidavimo 
      liudijimą? Todėl Devintinių procesija  tai Nerealybės šou. Su tikrovę 
      pranokstančiu kūniškumu ir sielyste.
      
      -gk-, Šiaurės 
      Atėnai, Bernardinai.lt, 
      2006