| Pamąstymai
      apie pasninką   
		Pelenų
      Trečiadienis ženklina keturiasdešimt dienų trunkančios Gavėnios pradžią.
      Per šį laikotarpį ypač bažnyčiose žodis pasninkas skamba
      gana dažnai. Tad pabandykime pamąstyti ką mums, krikščionims, dar galėtų
      reikšti pasninkas XXI a. pradžioje?Prieš
      keletą dienų sekmadienio liturgijoje teko girdėti tokį pasakojimą:
      Jono mokiniai ir fariziejai pasninkavo. Žmonės atėję klausė Jėzų:
      Kodėl Jono mokiniai ir fariziejų
      mokiniai pasninkauja, o tavieji - ne? Jėzus atsakė: Argi
      gali vestuvių svečiai pasninkauti, kol su jais yra jaunikis? Kol jie
      turi jaunikį, jie negali pasninkauti. Bet ateis dienos, kai jaunikis bus
      iš jų atimtas, ir tada, tą dieną, jie pasninkaus (Mk 2, 18-20).
 Iš
      pirmo žvilgsnio atrodo, kad Jėzus nepalankiai žiūri į pasninką,
      kuris yra būdingas daugeliui religijų. Tačiau nuskambėjus Jo žodžiams
      apie jaunikio paslaptingą atėmimą, mes, krikščionys, atrodo, taip pat
      neišvengiame šios religinės praktikos.
 Jau
      antrajame amžiuje, krikščioniškos teisės aušroje, aptinkame priesaką
      pasninkauti prieš Kristaus Prisikėlimo šventę, ir tai motyvuojama būtent
      tuo, kad tomis dienomis buvo atimtas Jaunikis (Tertulijonas, Apie
      pasninką, 2,2). Tik daug vėliau buvo pradėta pasninkauti
      atgailaujant už nuodėmes.
 Mūsų
      dienomis pasninkas tapo dviprasmiška praktika. Senovėje buvo žinomas
      tik religinis pasninkas. Šiandien egzistuoja politinis ir socialinis,
      higieninis ir ideologinis, estetinis ir patologinis pasninkas. Be abejo,
      yra dar ir neišvengiamas pasninkas: milijonai žmonių, neturinčių ko
      valgyti ir gerti. Tačiau, kaip suprantame, šie pasninkai neturi nieko
      bendro su religija ir asketika.
 Kalbant
      apie pasninką, Biblijoje aptinkame gana įdomią laikyseną, kurią
      galime nusakyti: taip, bet. Senajame Testamente matome ir pritarimą,
      ir atsargią kritiką. Mozė ir Elijas pasninkauja keturiasdešimt dienų
      ir keturiasdešimt naktų (plg. Iš 34, 28; 1 Kar 19, 8); pranašas Joelis
      kviečia tautą pasninkauti stichinei nelaimei užklupus, kad būtų
      permaldauta Dievo rūstybė (plg. Jl 1, 14). Bet štai pranašo Izaijo
      knygoje Dievas sako: Argi man prie širdies šitoks pasninkas 
      diena, kai žmogus nusižemina, nuleidžia galvą kaip nendrė ir guli
      apsivilkęs ašutine pelenuose? Ar tu tai vadini pasninku, Viešpačiui
      malonia diena? Pasninkas, kokio aš noriu: nuimti neteisėtai uždėtus
      pančius, atrišti jungo valkčius, duoti laisvę pavergtiesiems, sulaužyt
      bet kokį jungą, dalytis su alkstančiu savo duona, priglausti pastogėn
      vargšą ir benamį, aprengti, ką pamačius, nuogą, neatsukti nugaros
      saviesiems (Iz 58, 5-7).
 Panašus
      taip, bet randamas ir Naujajame Testamente. Jėzus pasninkauja
      keturiasdešimt dienų ir keturiasdešimt naktų prieš pradėdamas savo
      misiją (plg. Mt 4, 2); Jis sako, kad tam tikra demonų veislė kitaip
      neišvaroma, kaip tik malda ir pasninku (Mt 17, 21); po Kristaus Prisikėlimo,
      Bažnyčia pasninkauja prieš priimdama svarbius sprendimus (plg. Apd 13,
      2-3; 14, 23); taip pat ir apaštalas Paulius pasninkauja (plg. 2 Kor 6,
      5). Bet štai bet: Jėzus kritikuoja griežtą ir liūdną pasninką
      (plg. Mt 6, 16-18) arba pasninką, norint pelnyti nuopelnų Dievo akyse
      (plg. Lk 18, 12); apaštalas Paulius nepritaria pasninkui ir kai kurio
      maisto atsisakymui, jeigu tame nėra vidinės laisvės ir meilės artimui
      (plg. Rom 14, 14-23).
 O mums,
      šiandienos krikščionims, Jėzus labiau pabrėžtų taip ar
      bet? Pirmiausia pastebime akivaizdžią pasninko krizę tarp krikščionių.
      Tarp visų privalomų pasninkų ir susilaikymų Katalikų Bažnyčios
      Kanonų Teisėje liko tik Pelenų trečiadienio ir Didžiojo penktadienio
      pasninkas bei susilaikymas nuo mėsos ar kitokio maisto per visus metus
      kiekvieną penktadienį (plg. kan. 1251), taip pat vienos valandos
      susilaikymas nuo bet kokio maisto, išskyrus vandenį ir vaistus, prieš
      priimant Švenčiausiąjį Sakramentą (plg. kan. 919). O ir tos kelios
      nuorodos šiandien nėra taip griežtai traktuojamos kaip seniau.
 Šis
      drastiškas privalomų pasninkų sumažinimas, vis dėlto yra pozityvus
      faktas, nes kitaip dėmesys neišvengiamai nukrypsta į išorinį įstatymo
      laikymąsi, o ne į vidinį širdies nusiteikimą. Biblija palieka
      pasninkui, kaip maldai bei išmaldos davimui, spontaniškumo erdvę: nėra
      užrašyto nė vieno privalomo pasninko, išskyrus vieną dieną per metus
      (plg. Kun 16, 29). Tačiau privalomų pasninkų sumažėjimas neturėtų
      reikšti ir visiško pasninko atsisakymo.
 Šiandien,
      be abejo, mes esame bet pusėje. Primename apie būtinybę
      dalytis su alkstančiu savo duona, priglausti pastogėn vargšą ir
      benamį, aprengti, ką pamačius nuogą (Iz 58, 7). Visai teisėtai jaučiama
      gėda vadintis pasninkaujančiais, kai tuo metu tai, kas mums yra per griežta
       valgyti šviežią duoną ir gerti gėlą vandenį  milijonams kitų
      žmonių tai jau yra ypatinga prabanga.
 Turėtume
      pabandyti atrasti taip teigiamas savybes. Juk šiandien Jėzus
      veikiausiai išgirstų panašų klausimą: Kodėl Budos ir
      Mahometo mokiniai pasninkauja, o tavieji ne? Mes nebegalime trauktis
      pasinaudodami Jėzaus atsakymu. Iš tikrųjų Jaunikis jau yra paimtas iš
      mūsų (net jeigu kita prasme mes žinome, kad Jis yra visą laiką tarp mūsų).
 Kokie visuomenėje
      galėtų būti argumentai, kurie mums padėtų atrasti pasninko naudą
      (taip vadinasi vienas šv. Augustino veikalas)? Katalikų Bažnyčios
      Katekizmas sako, kad pasninkas ir susilaikymas mus parengia liturginėms
      šventėms bei padeda mums valdyti savo instinktus ir pasiekti širdies
      laisvę (plg. n. 2043). Gyvename Vakarų kultūroje, kuri nebėra veikiama
      materijos ir dvasios dualizmo ar priešiškumo kūnui, bet greičiau 
      materializmo ir maksimalaus vartotojiškumo. Pasninkas mums gali padėti išvengti
      tos keistos mados būti nuvertintiems iki vartotojo būsenos;
      pasninkas mums padeda pasiekti tą brangų Dvasios vaisių, kurį
      apaštalas Paulius vadina susivaldymu (Gal 5, 19), vedančiu į širdies
      laisvę; pasninkas mus parengia susitikimui su Dievu, kuris yra dvasia. Šis
      pasninkas, pasirenkamas laisvai, yra ypač naudingas, kai turime ką nors
      svarbaus atlikti dėl Dievo Karalystės, kaip, pavyzdžiui, ikonų
      tapytojai, kurie pasninkauja prieš pradėdami perteikti ant lentelės Jėzaus,
      Mergelės Marijos ar šventųjų veido bruožus.
 Žinoma,
      turėtume neužmiršti, kad egzistuoja ne tik susilaikymas nuo maisto.
      Vienas senas posakis, kurį kai kurie šaltiniai priskiria net pačiam Jėzui,
      kalba apie pasninką nuo pasaulio. Šiandien mes galime atsisakyti rūkymo,
      alkoholio ir - turbūt tai dar svarbiau - banalių visuomenės informavimo
      priemonių, kurios šiandien yra tapusios pagrindinėmis pasaulio ir
      kūno platintojomis.
 Kalbėdamas
      Kafarnaumo miestelyje, Jėzus ištaria sakinį, kuris mums padeda užbaigti
      pamąstymus apie pasninką: Plušėkite ne dėl žūvančio maisto, bet
      dėl išliekančio amžinajam gyvenimui! Jo duos jums Žmogaus Sūnus
      (Jn 6, 27).
 Br.
      Ramūnas Mizgiris OFM, Bernardinai.lt, 2006
         |