| Nušvitusios
      dulkės Pelenų trečiadienis
      - baisi diena Bažnyčios kalendoriuje. Baisesnė, beviltiškesnė už Vėlines
      ir Didįjį penktadienį. Liežuvis nesiverčia vadinti jos švente, nors
      šią dieną viskas šventiška: iškilmingos Mišios, ilgesni skaitiniai.
      Ir žmonių lyg per atlaidus. Jauni, gražūs veidai, kurie trokšta
      gyventi ir džiaugtis. Visi to trokštame. Bet mums skiriami anaiptol ne džiaugsmo
      ir optimizmo žodžiai. Atmink, žmogau, jog dulkė esi ir dulkėmis
      virsi, - tokia yra pagrindinė šios liturgijos mintis. Vis dėlto žiauri
      Bažnyčia: dar neišsisklaidžius Užgavėnių nuotaikoms, sukvietusi
      visus kaip į šventę, ji be jokių užuolankų, be jokio pasigailėjimo
      skelbia mums galą, mirtį, pelenų ir dulkių likimą. 
	  Senovės pagonių religijos žmogaus ar gyvulio pelenus laikė šventais,
      priskirdavo jiems gydomąją ir magiškąją galią. Ir mes, lietuviai,
      nors jau seniai nesame pagonys, su didele pagarba kalbame apie savo protėvių
      pelenus, vežame juos namo iš Sibiro ar Amerikos. Šventojo Rašto žmogus
      pelenams neturėjo tokių sentimentų. Pelenai ir dulkės, kurie hebrajų
      kalba vadinami labai panašiais žodžiais (heper ir hapar),
      visoje Biblijoje turi tik dvi reikšmes. Jie yra atgailos, liūdesio ženklas
      - tai viena.
 O antra - jie simbolizuoja trapų ir trumpą žmogaus gyvenimą, jo
      mirtingumą, jo išnykimą. Esu dulkė ir pelenai, - prisipažįsta
      Abraomas Pradžios knygoje (18, 27). Koheletas, Senojo Testamento
      pamokslininkas bei išminties mokytojas, buvo dar labiau pesimistiškas:
      Visi eina į vieną vietą, visi yra iš dulkių ir visi grįžta į
      dulkes (3, 20). Jam pritars Jobo knyga, beviltiškai vertindama žmogaus
      likimą: Tie, kurie gyvena moliniuose namuose, kurie turi pagrindą iš
      žemės, bus sunaikinti tarsi kandžių (4,19). Baisi neviltis. Ir jokių
      prošvaisčių.
 
	  Mes galėtume raminti save ir guosti mintimi, kad visa tai buvo parašyta
      Senojo Testamento laikais. Kad žmonės tuomet dar nežinojo, kas yra
      prisikėlimas, sielos nemirtingumas, pomirtinis gyvenimas, ir todėl jų
      samprotavimuose apie žmogaus likimą dažnai pasigirsta liūdesio ir
      pesimizmo gaidos. Mums atrodo, kad Naujasis Testamentas turėjo atšaukti,
      pakeisti šitokį juodą požiūrį į žmogų. Juk Kristus prisikeldamas
      tarsi įžiebė šviesą tunelio gale. Juk ir Jis, ir Jo apaštalai sakė,
      kad kiekvienas tikintis žmogus bus prikeltas ir apdovanotas amžinuoju
      gyvenimu. Ko gi mums nerimauti ir baimintis? Užverskime Senąjį
      Testamentą, kuo greičiau pamirškime tuos nevilties ir nusiminimo
      puslapius. Taip, mes suprantame, jog mūsų kūnai yra mirtingi, jog kada
      nors jie pavirs pelenais ir dulkėmis. Bet mes juk turime sielą, kurios
      mirtis negali sunaikinti, kuri atsiskyrusi nuo kūno gyvens per amžius.
      Be baimės galime nulenkti savo galvas byrantiems pelenams, nes žinome,
      kad jie išreiškia tik pusę tiesos apie žmogų.
 
	  Ar prisimenate, kaip vaikystėje, išgėrus karčių, neskanių vaistų,
      kas nors iš namiškių paduodavo šaukštą medaus ar kokį saldainiuką.
      Kad nejaustume burnoje šleikštumo, kad būtų lengviau nuryti. Bet
      vaistai vis tiek lieka vaistais. Jie nepasikeičia nuo to, kad juos
      pasaldiname. Ir tiesa apie žmogų yra viena, nesikeičianti, užrašyta
      jau pirmuosiuose Biblijos puslapiuose ir šiandien Bažnyčios mums
      visiems pakartota: Dulkė esi ir dulke vėl pavirsi (Pr 3, 19). Tu,
      žmogau, esi dulkė. Ne tavo kūnas, kuris sutrūnys ir susimaišys su žeme,
      bet tu visas. Visas tu esi mirtingas, o ne vien kuri nors tavo dalis. Ir
      neturėk iliuzijų, kad tavo siela verta kilnesnių apibūdinimų, kad ji
      yra daugiau už dulkes.
 
	  Jums keista, gal net baisu, ar ne? Jums nesitiki, kad toks požiūris į
      žmogų galėtų būti suderinamas su Naujuoju Testamentu, su krikščionių
      tikėjimo tiesomis? Nejaugi visa, ką Evangelijos kalba apie Kristaus
      Prisikėlimą ir žmogaus nemirtingumą, tėra iliuzija, noras sušvelninti
      kartų mirties prieskonį burnoje, nelyginant anas medaus šaukštelis
      vaikystėje?
 
	  Pelenų trečiadienis iš tiesų baisi diena Bažnyčios liturgijoje. Užuot
      šlaksčiusi mūsų galvas gaiviais krikšto vandens lašais, Bažnyčia
      beria pilkus pelenus. Mirties ir sunykimo simbolį. Gal gąsdina mus
      prasidedant gavėniai, kad daugiau pasninkautume, uoliau melstumės ir
      atgailautume? Kažin ar gąsdina. Ji sako paties Dievo apreikštą tiesą
      apie mus, šios žemės gyventojus. Griauna mūsų vaikišką norą kaip
      nors pasaldinti nemalonų suvokimą, kad esame laikini šiame gražiame
      mieste ir pasaulyje. Išmuša iš mūsų rankų visas kortas. Jos pasirodė
      netikros, ne tos, kurias išdalijo Dievas. Dabar prasideda nauja partija,
      ir koziriai bus tikri. Žymusis mūsų laikų Bažnyčios mokytojas Karlas
      Rahneris rašė, jog Kristaus Evangelija jam yra Geroji Naujiena dėl to,
      kad mes, žmonės, per Jėzų galime pasakyti Dievui tuos pačius Pradžios
      knygos žodžius: Atmink, žmogau, jog dulkė esi ir dulkėmis
      virsi.
 
	  Tikėjimas Kristaus Prisikėlimu ir žmogaus amžinuoju gyvenimu po
      mirties - tai ne medaus šaukštas, ne saldi karamelė, padedanti nuryti
      karčius vaistus. Ne mėginimas kaip nors sušvelninti bauginančią nežinomybę.
      Krikščionis žino esąs dulkė ir pelenų sauja. Užuot slapstęsis ar
      ieškojęs kitų kelių, jis eina tiesiai. Eina į pelenus ir į dulkes.
      Pasineria į juos tarsi į krikšto vandenis, nes pats Dievas buvo į juos
      pasinėręs, tapdamas kūnu ir apsigyvendamas tarp žmonių. Ir todėl šitos
      dulkės yra palaimintos. Nušvitusios, tariant mūsų poeto žodžiais.
      Jos yra kupinos gyvybės. Jų pilka spalva pražysta amžinatvės vaivorykšte.
 
	  Pelenai, kuriais pasibarstysime savo galvas, niekada nesiliaus simbolizavę
      mirties, mūsų trapumo ir sunykimo, bet drauge su Kristumi Pelenų diena
      yra šventė. Drauge su Kristumi mes sakome: šventieji pelenai, kuriuose
      Viešpats brėžia tikėjimo, vilties, meilės ženklą.
 
		 Julius Sasnauskas OFM, 1996
	  
         |