| Juozapas,
      
		MARIJOS SUŽADĖTINIS Nei 
		viena Ievos dukterų nebuvo taip išaukštinta, kaip Marija,  ir drauge nei 
		vienai negrėsė toks pavojus būti pasmerktai už svetimavimą ar  net 
		užmuštai akmenimis. Bet koks  galimas jos pasiteisinimas nebūtų buvęs 
		kitiems suprantamas. Išlaikydama sąžinės tyrumą, ji tylėjo, ramiai 
		pavesdama sprendimą tam, kuris buvo laikomas teisiu, nes pasitikėjo, kad 
		Dievas savo laiku ir savo būdu atskleis tiesą.O Juozapas? Galima suprasti, kaip jis turėjo būti sutrikęs ir nusivylęs, 
		nes tą, kurią jis taip mylėjo ir gerbė, dabar jam tenka įtarinėti 
		nusidėjus. Taip pat jis negali to tiesiog tik dovanoti, užmiršti, nes 
		kūdikis, kuris yra ne jo, jau yra pradėtas. Iš pagarbos Marijai jis 
		pirmiausia vengia visa tai išviešinti, nes, pagal žydų įstatymą, tai 
		baigtųsi jos mirtimi. Kita vertus, jis ir negali to įstatymo pritaikyti, 
		nes lieka neaišku, kaip visa tai įvyko: juk Marija tyli.  Negalime 
		Juozapo apkaltinti neryžtingumu, nes, kaip Evangelijoje sakoma, jis buvo 
		teisus, t.y. religingas, geras, gailestingas žmogus, atleidžiantis 
		kitam, nes supranta, kaip daug jam Dievas atleidžia.  Tai mus moko, kad 
		susidūrę su neaiškia situacija, pirmiausia turime išlaikyti užuojautą ir 
		gailestingumą asmeniui, kuris yra įtariamas  nepulti įtarimą palaikyti 
		ar didinti.
 Taigi Juozapas nusprendžia atleisti ją tylomis, kaip tai buvo daroma - 
		įteikiant jai skyrybų raštą tik dviejų liudininkų akivaizdoje, taip 
		išvengiant Marijai pražūtingo viešumo. Juozapas, būdamas teisus, t.y. 
		laikydamasis įstatymo, negali prieš visa tai užsimerkti ir 
		paprasčiausiai jos vesti, nes šitaip jis sau užsikrautų tą, su juo 
		nesusijusią, nešvarumo kaltę. Taigi, mylėdamas ir gerbdamas Mariją, 
		tokioje situacijoje jis gali tik tylomis ją atleisti.  Ką tai sako 
		mums?  Meilė ir įžvalgumas mus kviečia neviešinti, t.y. pridengti 
		daugybę nuodėmių, tačiau su joms nebendrininkauti.
 Būtent po to, kai Juozapas kančioje ir tylomis ieškodamas teisingo 
		sprendimo, nuspendžia pasielgti gailestingai  atleisti Mariją tylomis, 
		Dievas jam duoda savąją šviesą ir patarimą - siųsdamas per sapną angelą 
		Jis ne patvirtina jo teisų sprendimą, bet prašo padaryti tai, ko 
		Juozapas iki tol ir troško, o save  (štai kas labiausiai  netikėta!)  
		priimti kaip Dievo Sūnaus,  nešiojamo Marijos įsčiose,  žemiškąjį 
		tėvą... Tai reiškia juo rūpintis ir jį mylėti kaip savąjį vaiką, duodant 
		jam  tinkamą Jėzaus vardą. Žydai žino, kad Jozuė (hebr. Jehošua, 
		kas reiškia  Viešpats yra išganymas) vedė išrinktąją tautą į 
		išgelbėjimą, Jozuė buvo vyriausiasis kunigas. Viešpaties angelas, tarsi 
		paruošdamas Juozapą šiai netikėtai žiniai, kreipiasi į jį Dovydo 
		sūnau, tuo primindamas, kad iš Dovydo giminės turi gimti Mesijas. Taip 
		ir mes sunkoje situacijoje esame drąsinami: Nebijok, Dievo vaike, mums 
		primenant, kad visad turime Dievo Tėvo pagalbą.
 Juozapas, turbūt nelabai ką suprasdamas, kaip matome, yra Dievui klusnus 
		ir po to sapno atsikėlęs (atsikėlęs iš savo abejonių) padarė taip, 
		kaip Viešpaties angelo buvo įsakyta, ir parsivedė žmoną pas save. 
		Juozapas priima Mariją kaip žmoną, t.y. kaip tą, kuri Dievo yra jau 
		duota.
 Juozapas turbūt yra slėpiningiausias iš  visų šventųjų, ir mums visiems 
		Bažnyčioje, o ypač vyrams,  reikėtų jį dar atrasti  atrasti kaip 
		teisųjį, kaip klausantį Dievo, kaip tėvystės Bažnyčioje ir žemiškos 
		tėvystės pavyzdį. Atrasti, kad žmogiškoji tėvystė nėra vien 
		sėklos davimas (gyvūnų pasaulyje juk nėra tėvų, motinų ir vaikų, bet tik 
		patinai, patelės ir jaunikliai...). Žmogiškoji tėvystė, užgimstanti 
		santuokinėje vyro ir moters meilėje, išsiskleidžia rūpinantis Dievo 
		duotu vaiku, ištikimai mylint ir priimant atsakomybę. Tą liudija 
		Juozapas.
 
		Eglė Laumenskaitė, Mažoji 
		studija, Bernardinai.lt, 2007 |