| 
		ŠVENTASIS Juozapas 
		Šiam teisuoliui iš Dovydo giminės teko Dievo Sūnaus Jėzaus Kristaus tėvo 
		vaidmuo. Jėzus vadino save Juozapo sūnumi ir klausė jo kaip tikro tėvo. 
		Bažnyčia ypač gerbia Juozapą kaip globėją, nes pats Dievas paskyrė jį 
		savo šeimos sergėtoju. 1859 m. sausio 30 d. Pijus IX įteisino nuolatinį 
		jo kultą, o 1870 m. gruodžio 8 d. savo dekretu Quemadmodum Deus paskelbė 
		jį Visuotinės Bažnyčios globėju. Kaip paplitęs Juozapo kultas, liudija 
		jo vardas, bene populiariausias Italijoje, o gal ir pasaulyje.Juozapas buvo Marijos sužadėtinis, ir kai ji tapo nėščia, viešai jos 
		neišsižadėjo, saugodamas nuo negailestingo žmonių pasmerkimo. Juozapas 
		mokėjo klausytis, todėl kai sapne jam pasirodė angelas ir pranešė: 
		Juozapai, Dovydo sūnau, nebijok parsivesti į namus savo žmonos Marijos, 
		nes jos vaisius yra iš Šventosios Dvasios (Mt 1,20), - jam pakluso; dar 
		sykį jis pakluso angelui, liepiančiam kuo greičiau bėgti į Egiptą, 
		pakluso ir tada, kai šis liepė jiems grįžti (Mt 2,13-14.19-21.
 Apie Juozapą žinoma nedaug. Daugiausiai apie jį kalbama apokrifuose, 
		ypač Jokūbo Protoevangelijoje (V-VI a.): kai ant jo lazdos nutūpęs 
		balandis - Šv. Dvasia lemia jam tapti Marijos vyru, Juozapas 
		prieštarauja: Aš jau turiu sūnų ir esu senas, o ji dar visai mergaitė!
 Juozapas paprastai vadinamas dailide; Evangelijoje pagal Matą (13, 55) 
		graikiškai sakoma tekton, t. y. statytojas: dabar sakytume - 
		statybininkas, dailidė. Kadangi Juozapas buvo Jėzaus globėjas, su tuo 
		susijusi visa jo ikonografija: matome, kaip jam miegant apsireiškia 
		angelas, kaip jis ieško būsto, lydi Mariją, jojančią ant asilo ir vedamą 
		angelo; matome besimeldžiantį prie prakartėlės, budintį, triūsiantį, 
		besirūpinantį kūdikiu.
 Po Jėzaus vaikystės ir paauglystės, dažnai vaizduojamos Šventosios 
		Šeimos ikonografijoje ir glaustai paminėtos Evangelijoje pagal Luką: 
		Jis buvo jiems klusnus (2,51), - žinių apie Juozapą Evangelijose nėra; 
		tikėta, jog mirštantį jį labai stiprino Dievo Motina ir Jėzus, todėl 
		Juozapas, labiau nei kuris kitas šventasis, yra prašomas lengvos 
		mirties. Prisiminkime maldą: Jėzau, Marija, Juozapai, į jūsų rankas 
		atiduodu savo širdį ir sielą, Jėzau, Marija, Juozapai, padėkite man mano 
		mirties valandą, Jėzau, Marija, Juozapai, mirštu susitaikęs su jumis.
 Jonas Paulius II enciklikoje Redemptoris custos (8) apie Juozapą rašo: 
		Dievas pašaukė šv. Juozapą tarnauti Jėzui ir jo pasiuntinystei per savo 
		tėvystę: šitaip jis visada prisideda prie didelės Atpirkimo paslapties 
		ir iš tikrųjų yra Išganymo tarnas. Šv. Bernardinas Sienietis 
		(1380-1444) taip rašė apie šv. Juozapą: Juozapas - vienas linksmiausių 
		senukų, kada nors gyvenusių pasaulyje, šlovingosios Mergelės Marijos ir 
		jos vaikelio Jėzaus, šio didžiausio turto, sergėtojas.
 Juozapo kultas paplitęs visame pasaulyje. Nuo 1624 m. jis yra Kanados 
		globėjas; Monrealyje stovi didelė jo šventovė. Beveik ant visų jos 
		altorių užrašyta: Ite ad Joseph, Eikite pas Juozapą. Biblijoje tai 
		Jokūbo žodžiai apie savo sūnų Juozapą, kuris buvo parduotas į Egiptą ir 
		vėliau išgelbėjo ir šią šalį, ir savo šeimą, bet jie tinka ir dabar, nes 
		norima pasakyti, kad tas, kuris kreipiasi į Juozapą, nelieka nuviltas. 
		Nuo 1956 m. Juozapas minimas dar ir gegužės 1 d. kaip amatininkas: per 
		šią darbo žmonių šventę krikščionys darbininkai šlovina jį kaip pavyzdį 
		ir globėją, nes jis savo triūsu padėdavo Marijai su Jėzumi ir Dievo Sūnų 
		išmokė žmogiškų darbų. Daugelyje vietų Juozapo šventė švenčiama kovo 
		mėnesį: ne tik kūrenami laužai ir valgomi kepti Juozapinių saldumynai, 
		bet ir teikiama labdara, nes Juozapo šeimai dažnai padėdavo gailestingi 
		žmonės; pavyzdžiui, Italijoje yra paprotys kviesti pietų Juozapą, Mariją 
		ir Jėzų vaizduojančius tris vargšus, ir jiems patarnauja namų 
		šeimininkas; toks paprotys yra ir Filipinuose.
 Juozapas yra daugybės kompanijų, brolijų, kongregacijų bei lombardų 
		globėjas; 1963 m. sausio 18 d. Jonas XXIII paskelbė jį Kanados globėju; 
		nuo 1665 m. jis globoja Bohemiją, 1914 m. gegužės 14 d. Pijus X ir 1935 
		m. gruodžio 11d. Pijus XI šią globą atnaujino; nuo 1675 m. Juozapas 
		globoja Austriją; 1678 m. rugpjūčio 17 d. Inocentas XI paskelbė jį 
		misijų Kinijoje globėju, o 1957 m. kovo 19 d. Pijaus XII sprendimu jis 
		tapo Belgijos ir Peru globėju.
 Juozapas yra šeimos tėvų globėjas, o kadangi dėl ypatingų savo vedybų 
		turėjo susilaikyti, tai globoja ir viengungius. Juozapas yra visų 
		dirbančiųjų globėjas, ypač tų, kurie apdoroja medieną - stalių, 
		dailidžių, dėžių ir seifų meistrų, račių; jis globoja benamius, nes pats 
		yra ieškojęs prieglobsčio; keliautojus, nes bėgo į Egiptą; statinių 
		meistrus, nes retkarčiais vaizduojamas geriantis iš statinaitės kelionės 
		metu; tiltų statytojus, nes jie tiesdavo per upes medinius tiltus.
 Jo prašoma lengvos mirties ir nuginti mirties baimę, benamiai jo meldžia 
		stogo virš galvos, o tremtiniai - padėti grįžti į tėvynę. Norintieji 
		išsaugoti skaistybę ir nugalėti instinktus, po drabužiais nešiodavo šv. 
		Juozapo raištį. Škotai kreipiasi į jį su malda, kad ateitų lietus arba 
		giedra, priklausomai nuo to, ko reikia.
 Kadangi Juozapas buvo Jėzaus globėjas, jis vaizduojamas su Kūdikėliu 
		Jėzumi, o lazda, kurią visada laiko rankoje, ir išvaizda nusižiūrėta iš 
		apokrifų, kuriuose jis vaizduojamas senas. Evangelijose apie jo amžių 
		neužsimenama, tad ilgainiui jis imtas vaizduoti jaunesnis.
 Pagrindinis Juozapo atributas yra migdolo žiedais pražydusi lazda. Šis 
		iš Senojo Testamento paimtas simbolis primena, kad Mozės laikais Dievas 
		skyrė vyriausiuoju kunigu Aaroną - tai jo lazda pražydo migdolo žiedais 
		ir vedė migdolo vaisius; pražydusi lazda rodo Dievo pasirinkimą. 
		Apokrifuose yra aprašyta stebuklų, dėl kurių būtent Juozapas tapo 
		Marijos vyru; tų pasakojimų yra kelios versijos; tačiau visiems bendra 
		tai, kad kunigai kvietę visus ateiti į Šventyklą su savo lazdomis - tas, 
		kurio lazda pražysianti, būsiąs išrinktas (taip parašyta Jokūbo 
		Protoevangelijoje, Pseudomato Evangelijoje, armėniškoje Vaikystės 
		evangelijoje, Marijos Gimimo Knygoje, Dailidės Juozapo istorijoje. Pagal 
		Pseudomato Evangeliją (8,3), stebuklas, parodęs, kad Dievas pasirinko 
		Juozapą, buvo balandis, išskridęs iš jo lazdos, o pagal Jokūbo 
		Protoevangeliją (9, 1) - ant jos nutūpęs balandis.
 Migdolo žiedai priskirti Juozapui ne tik todėl, kad saldus migdolo, 
		graikiškai amigdale, branduolys kietame kevale yra tarsi brangenybė 
		nesudaužomame kiaute; hebrajiškas žodis saked, t. y. migdolas, labai 
		panašus į žodį šakad - saugoti, o Juozapas kaip tik ir saugojo Mariją 
		ir Jėzų. Pražydusi lazda gali būti aliuzija į apokrifuose aprašytą 
		epizodą, kai gundydama Juozapą piktoji dvasia pasišaipė, esą greičiau jo 
		sausa lazda pražysianti, nei jis patikėsiąs, kad jo žmonos motinystė 
		esanti iš Dievo, - ir lazda pražydo. Lazda primena skeptrą (skeptron 
		žodis graikiškai ir yra lazda), o skeptras savo ruožtu kelia minčių 
		apie galią ir jėgą, karaliaus valdžią (Juozapas buvo iš karaliaus Dovydo 
		giminės), gamtos jėgų valdymą ir stebuklingąją burtininkų lazdelę; taigi 
		ji - valdžios ir jėgos simbolis. Ja ginkluoti karaliai piemenys tarsi 
		kariai gindavo savo bandą, iš jos kilęs vyskupo pastoralas, kurio forma 
		primena pražydusią Aarono lazdą.
 Ikonografijoje yra ir lelija, reiškianti tyrumą, skaistybę ir, 
		prisimenant lauko lelijas iš palyginimo (Mt 6,28), - visišką atsidavimą 
		Dievo valiai; balandis, susijęs su vestuvėmis, labai retas: vienas iš 
		nedaugelio Juozapo paveikslų su balandžiu ant pražydusios lazdos yra 
		Florencijoje, Šventojo Kryžiaus bažnyčios Baroncelli koplyčioje. Du 
		balandžiai yra atnaša per pirmąjį Jėzaus apsilankymą Šventykloje. 
		Antraeiliai atributai - dailidės darbo įrankiai: pjūklas, kirvis, 
		oblius, kampainis.
 
		F. ir G. Lanzi; pagal 
		Šventieji globėjai ir jų simboliai; Bernardinai.lt, 2007 |