| Laisvės
      sapnas Kai
      iš nelaisvės Viešpats mus vedė, atrodė mums sapnas. Čia sakinys iš
      Senojo Testamento psalmės. O toliau ten  apie džiaugsmą, kuriuo netvėrė
      išlaisvintųjų širdys, apie nesuvaldomą liežuvių linksmybę. Ana
      kovo 11-oji, vėlų vakarą pranešusi apie prikeltą Lietuvą, tikrai
      pasiliks atminty lyg sapnas, už kurio susapnavimą nežinia ką
      atiduotum. Ir kad juo išsyk patikėta, kad jis neišsisklaidė nei tada,
      nei paskui baisųjį sausio rytą, niekaip kitaip nepaaiškintum kaip tik
      Viešpaties palaiminimu, siunčiamu visiems laisvės sapnams.Nesuprasiu, nenoriu suprasti tų, kurie ten mato savo didvyriškumo, savo
      išminties ar pasiaukojimo rezultatą. Jeigu jau 1918-ųjų vasaris
      vadintas kvapą gniaužiančiu istorijos paradoksu, tai juo labiau ši
      diena, sąžiningai prisiminus ir pasvėrus visa, kas buvo, verčia nustėrti
      iš nuostabos.
 Suprantu, Viešpaties dalyvavimas tautų ir valstybių likimuose visuomet
      kels keblumų net karščiausiai tikinčiam žmogui. Kodėl jis vienąsyk
      užleidžia vergiją (tai irgi biblinio tikėjimo dalis), o kitąsyk išvaduoja?
      Kodėl viena laisvės kova ramiausiai paliekama pralaimėti, o į kitą
      jis įsiterpia su savo visa nežemiška galybe ir logika? Gal turi kažkur
      danguose prisipildyti pavergtųjų kančios taurė ar pavergėjų niekšybė
      peržengti visas ribas? O gal jo pagalba pasirodo tuomet, kai beveik
      niekas ja rimtai nebetiki ir jos nelaukia, kada nusilpsta laisvės troškimas
      ir triumfuoja smaugikų galybė, kada lieka tik saujelė nesusitaikiusiųjų
      su pančiais?
 Turi apie tai galvoti, net jeigu netikėtum, jog pats karalaitis
      Kazimieras, raitas ant žirgo, vedė lietuvių būrius ne tik prie
      Polocko, bet ir aną kovo 11-ąją. Iš minties apie dovaną, kurios
      nebuvai vertas, randasi dėkingumas ir atsakomybė, troškimas dalytis ir
      priimti kitą. Tie nusistatymai, be kurių neišvengiamai klaiposi ir
      klumpa išlaisvintas gyvenimas. Kažkiek laiko, rodos, dar būta
      nuolankaus, sąžiningo žvilgsnio į dovanotą nepriklausomybę, tai dar
      turėjo pagauti mus laiminęs Jonas Paulius II. Paskui pamažu persikelta
      ant kitų bėgių. Ar ant senųjų, išvažinėtų ir pažįstamų. Šiandien
      mūsų liežuviai jau be anos linksmybės.
 Gal ir nelabai tinka moralizavimais palydėti šventinius sveikinimus.
      Bet, kita vertus, kada, jei ne tokią dieną reikėtų kelti sau tą
      nelemtą klausimą, kodėl išlaisvinta ir didžiuosius savo politikos
      tikslus pasiekusi Lietuva toli gražu ne visiems savo vaikams yra jaukūs
      ir brangūs namai, kuriais galima džiaugtis ir didžiuotis? Kodėl neįstengiame
      nė mėnesio nugyventi neišgirdę ko nors bjauraus apie savo valdžią?
 Galima pasiūlyti su panašiomis kalbomis persikelti į bažnyčią ar
      apskritai neaušinti burnos. Bet vis tiek iš mūsų miestų ir kaimų jau
      taip lengvai neiškrapštysi tos galingos svajonės, pažadintos aną
      1990-ųjų pavasarį. Jis kaltas, kad kasmet, kovo mėnesį, truputį
      suskausta, kad neramu, kad kitąsyk negali pažiūrėti į akis vaikams,
      kurie dar pilni nesutryptos vilties ir nežinia iš kur nusileidusio
      idealizmo.
 Nebijokime, yra ir bus kuo čia džiaugtis, ką švęsti, kam su pagarba
      nusilenkti. Tai lygiai tiek tikra, kiek ir anos visiems pakyrėjusios
      juodos litanijos. Tik ne partijai ir vyriausybei ačiū už tai.
      Laisvės sapnas, iš Viešpaties malonės atėjęs, yra didis dalykas.
      Stebuklas po stebuklo. Ir jeigu jis nė šiandien neišsisklaido,
      nepasiduoda, irgi belieka pripažinti, jog tebesame dangaus globoje. Būtų
      gerai, visuomet būna gerai, kada išlaisvintos tautos prisimena, kaip
      viskas buvo iš tikrųjų.
 Julius
      Sasanauskas OFM, Panorama, Bernardinai.lt, 2006
         |