Vis
                  labiau Lietuvoje populiarėja Helovinas (angl. Halloween,
                  sutrumpėjęs iš sen. anglų (All) Hallow Eve  Visų šventųjų
                  išvakarės). Kaip tu žiūri į šį vis labiau plintantį
                  reiškinį?
                  
                  
                  Normaliai žiūrėti į šį
                  reiškinį negaliu, kadangi gyvenime jokių helovinų
                  nešvenčiau. Esu ne tos kartos žmogus. Manau, kad dažniausiai
                  Heloviną švenčia mokiniai, paaugliai. Mano laikais būdavo
                  kitokios nesąmoningos šventės  Rudenėlio šventė,
                  pionierių konkursai, Spalio šventės. Yra tam tikra rūšis
                  švenčių, atvežamų iš užsienio  tam, kad sudrumstų
                  protą. Nesu patyręs nei šitos, kaip galima pavadinti šventės
                  smagumo, nei nesmagumo, nei to jausmo, kurį ji sukelia žmogui.
                  
					Ar
                  tau neatrodo, kad Helovinas šiek tiek primena Užgavėnes,
                  kur svarbus akcentas  persirengėliai, eitynės, kaukės?
                  Panašu nebent tai, kad Užgavėnės
                  irgi švenčiamos išvakarėse  Gavėnios išvakarėse.
                  Prieš tą vidinio susikaupimo metą jos ir skirtos išsišėlti
                  prieš Gavėnią. Tačiau nežinau, ar tas šventes galima
                  apskritai sulyginti. Užgavėnės mums yra įaugusi į kraują
                  lietuviška šventė, kurią, nori to ar nenori, vis tiek
                  atsineši su savo tautybe, su savo gyvenimu šitoje kultūroje,
                  ir ta simbolika yra tau artima. Kartais gal visa tai darai ir
                  ne visai suprasdamas, kodėl gi čia vaikštai su kaukėm, kam
                  tą Morę degini, kam tas laužas. Švenčia ir katalikai Užgavėnės,
                  tai ir katalikų šventė. O tas Helovinas mums yra iš esmės
                  svetimybė, kokioje nors pasaulio vietoje gal žmogui kai ką
                  ir reiškianti. Galbūt tai  tam tikrų baimių, vaiduoklių
                  nugalėjimas. O mums tai svetima, nežinau  gal tai pamėgdžiojimas
                  - prisižiūri jaunimas filmų, siaubiakų
                  apie helovinus
                  ir išeina į gatves..
                  
					Atrodo,
                  kad kaip tik tuo metu  žmonės turėtų susikaupti prieš
                  Visų šventųjų dieną, prieš Vėlines, kai einama
                  aplankyti savo mirusiųjų, o dabar išeina lyg ir priešingai.
                  O ką pats veiki Visų šventųjų išvakarėse?
                  Nieko ypatingo. Nueinu į
                  kapines, uždegu žvakę. Tradiciniai dalykai. Per Vėlines -
                  taip pat. Vėlinės su Visų šventųjų  švente yra be
                  galo susijusios, todėl jos ir minimos šalia. Negalima jų
                  supriešinti, sakyti, kad tik per Vėlines galima į kapines
                  eiti, o per Visus šventuosius - tai jau ne. Kaip tik čia
                  labai gražiai pasirodo, kad mūsų mirusieji, kuriuos
                  prisimename ir už kuriuos meldžiamės per Vėlines, jie yra
                  ir Visų šventųjų būryje, kurių ir šventę minime. Tik
                  tiek, kad Visų šventųjų vardai yra surašyti litanijoje, o
                  mūsų mirusiųjų vardų ten nėra išvardyta.
                  
					Kaip
                  manai, kaip krikščionys turėtų reaguoti į visą tą
                  Helovino šventimą? Galbūt apskritai nereaguoti ar bandyti
                  žmones į protą atvesti?
                  Aš manau, kad geriau reikia
                  laikytis savo tradicinių švenčių, tradicinės kultūros,
                  nepersiimti visokiais abejotinais dalykais iš užsienio.
                  Vienintelis teigiamas dalykas, kurį aš čia matau, tai yra
                  Helovino sukomercinimas. Tikiuosi, kad komercija greitu
                  laiku pakirs jo šaknis, ir ta šventė apkars, kaip ir
                  daugelis kitų pseudošvenčių, kurias komercija po truputį
                  nužudo. Helovino atveju tas sukomercinimas - maximos,
                  naktiniai klubai ir visa ta televizijos pompastika labai
                  teisinga. Tik gaila, kad ir mūsų šventes tai žudo bei
                  darko.
                  
					Sakei,
                  kad, tavo nuomone, kad labiausiai į Heloviną įsitraukia
                  jaunimas. Bet jie nori pabūti kartu, išsišėlt,
                  pasilinksmint. Ką jiems patartum, pasiūlytum?
                  Šėlti galima bet kada. Ir per šventę, ir be jos. Tik per
                  šventę proga didesnė būna, labiau viskas organizuota.
                  Drausti tikrai nesiūlau. Labai smagu, kai kas nors ką nors
                  draudžia - kaip tik priešingai norisi daryti. Labai gaila,
                  kad yra dauguma bažnytinių švenčių, kurios turėtų būti
                  švenčiamos šiokiadienį, yra perkeltos į savaitgalį, į
                  sekmadienį. Kaip antai  Devintinės. Anksčiau ši šventė
                  būdavo švenčiama ketvirtadienį - kaip būdavo smagu bėgti
                  iš pamokų, iš mokyklos - į bažnyčią, į Mišias.
                  Tiesiog pasijusdavai tarsi tikėjimo kankinys  tai suteikia
                  tokio žavesio... Kai viskas gražu, legalu, leidžiama, tai
                  visai ir nebeįdomu tampa. Tai ir dėl Helovino, manau, taip
                  pat - jei visi pradės drausti, bambėti, ypač jei Bažnyčia
                  sakys, kad tai labai blogai, kad nedera, tai jaunimui bus
                  smagu švęsti. O čia yra nykuma, ir tiek.
                  Br.
                  Paulius Zovė OFM; kalbino D.Žemaitytė; Bernardinai.lt, 2005