Aleksandras
      Žarskus 
      
		RUDENS
      
      
		virsmas
      
      
		ILGĖS.
      VĖLINĖS
      
		  
      
      
      
		ŽVAKĖ,
      UŽDEGAMA SAU
      
		Rudenį,
      artėjant Ilgėms ir Vėlinėms, nejučia aplanko mintis apie mirtį. Gal
      todėl, kad apmiršta gamta ir viskas aplinkui pasikeičia  pasikeičia
      augalija, persimaino oras. Lygiai taip mainosi ir žmogaus nusiteikimas...
      Aplanko mintys, kad panašiai kaip ir gamta bei oras, keičiasi ir žmogaus
      gyvenimas... Ateis laikas, ir reikės mirti kūnui, o sielai tikriausiai
      labai pasikeisti.
		Kitimas
      niekada nevyksta be kančios, be skausmo. Suprantama, kad kančios
      nujautimas neramina žmogų, bet be kančios negimsta nieko naujo ir
      tikrai vertingo. Mirti yra nelengva. Tai slėpiningas gyvenimo dėsnis,
      kuriam paklūsta visa, kas žemėje gyva. Būtent gyvenimo dėsnis, nes būtis
      mirtimi nepasibaigia  baigiasi tik žemiškas jos tarpsnis. Žmogus ne
      laidojamas, o tik palydimas. Ar ne teisingiau, artėjant Ilgių šventėms,
      mąstyt ne tik apie mirtį, bet ir apie naują gyvenimą? Koks mūsų
      gyvenimo tikslas? Kaip turime gyventi, kad gyvenimas iš tiesų būtų
      vertas žmogaus vardo? Į šiuos klausimus atsakoma įvairiai. Galbūt
      gyvenimas yra mokykla, kurioje mes visi mokomės... Mokomės teisingai
      atsakyti į mums pateiktus klausimus... Jeigu taip, tai ar netiktų uždegti
      žvakę ne tik mirusiųjų atminimui, bet  simboliškai  ir sau...
      Tirpstantis vaškas simbolizuoja kūną, o liepsna  dvasią. Žmonėms
      reikėtų paklausti savęs: Ar mano gyvenimo žvakė dega šviesia ir
      lygia šviesa? Ar mano dvasia kyla aukštyn, ar nesiblaško į šalis? Ar
      moku atskirti, kas pragaišta, nuo to, kas amžina? Ar moku mirti
      praeinantiems dalykams, kad įgyčiau nepraeinančių, amžinųjų vertybių?
      Ar šviečia mano gyvenimo šviesa kitiems žmonėms? Ar ji juos šildo?
      Ar aš esu pats savimi?. Jei žmogus savęs šito paklausia, jausdamas
      atsakomybę sau pačiam, ir nuoširdžiai atsakydamas pasiryžta ištaisyti
      klaidas ir perkainoti gyvenimo vertybes, tai reiškia, kad mokomasi mirti
      ir pradėti gyvenimą naujai. Tad uždekime Ilgių šventėje kiekvienas
      po žvakelę ir sau.
      
      	
      
		Rudens
      virsmo liūdesys ir ilgesys
      
      
      
		Skrenda
      paukščiai, krinta pageltę lapai, šiurena rudens vėjyje šalnos pakąsta,
      pavytusi žolė. Vis ilgėjančios naktys dar labiau paryškina rudenišką
      liūdesio nuotaiką. Visa gamta išgyvena ypatingą (kritinį) laikotarpį
       perėjimą iš gyvybingos ir žalios vasaros į baltą žiemos sapnų
      rimtį. Rudeniniame gamtos virsme švenčiamos Vėlinės. Senesniuose šaltiniuose
      randame ir kitą šios šventės pavadinimą  Ilgės. Nors Ilgės ir Vėlinės,
      panašiai kaip Rasa ir Kupolė, yra tos pačios šventės pavadinimai, tačiau
      jie nėra sinonimai. Pavadinimai atspindi šventės sakralumo lygį. Vėlinės,
      kaip rodo pats pavadinimas, yra jau tik mirusiųjų (vėlių) paminėjimo
      šventė. Tai susiaurėjusi, smuktelėjusi į bendruomeninį-kultūrinį
      ar net į buitinį lygį Ilgių šventė. O ką slepia savyje rudens
      virsmo šventės pavadinimas  Ilgės?
		Įsiklausykime
      į žodžio Ilgės skambesį ir pajusime jame rudenišką liūdesį
      bei mirties nuojautą (lyguma, liga, liegti), bet kartu ir ilgesį.
      Ilgesį kažko labai tolimo ir kartu tokio artimo. Kartu su liūdesiu
      ateina ir ilgesys: Išėjo Mykoliukas su savo liūdesiu, visame kaime
      sužadinęs ilgesį, norą eiti toliau, į gamtą griežėjėlę, į gamtą
      dainuotoją, į gamtą dabitą, kur gražu, kur prakilnu, iš kur tol
      matyt destis kas atitinka lietuvio liūdesį ir ilgesį (Vaižgantas).
      Ilgių pavadinime slypi giliausia šventės prasmė. Vėlinėse liūdesys
      yra savaime suprantamas. Rudens metas ir mirusiųjų prisiminimas žmogaus
      sielą savaime nuteikia liūdesiui. Tačiau mirusiųjų paminėjimo šventė,
      jei joje bus vien tik liūdesys, nepasieks Ilgių šventumo ir pasiliks
      vien Vėlinėmis.
      
		 Ilgių
      ir Vėlinių ryšys
      
		Rudeninės
      gamtos ir netektų artimųjų prisiminimo sukeltame liūdesyje turėtume
      pajusti savyje ilgesį kažko labai tolimo, bet kartu artimo net iki širdies
      skausmo. Tai Amžinosios Tėvynės  žmogaus versmės ilgesys. Ilgesys
      to, kas sudaro žmogaus esmę. Ir iš tiesų, ilgesys yra vienas
      prasmingiausių žmogaus vardų. Jei rudens virsmo ir mirusiųjų paminėjimo
      šventėje žmogaus sieloje nekyla ilgesys, tai šventė nepasiekia Ilgių
      sakralumo: prarandame žmogų, kaip šeimos ar bendruomenės narį, ir tai
      mus tik skaudina, liūdina.
		Esame
      gerokai nutolę nuo suvokimo, kad mirties virsme išlieka žmogaus esmė
       jo siela. Ji tik pereina į kitą būties plotmę, dvasinės
      egzistencijos tarpsnį. Žemiškojo gyvenimo metu atsiradęs prieraišumas
      neturėtų trikdyti velionio labai atsakingame vyksme  mirties virsme.
      Velionio laukia dvasinės būties erdvės, jis turi rimti (mirti) žemiškajam
      gyvenimui ir, atmesdamas tai, kas nesiderina su dvasine būtimi, t. y.
      skaistėdamas artėti į šviesos karaliją  Amžinąją savo Tėvynę.
		Šiandieninių
      Ilgių atitikmuo yra Visų Šventųjų šventė, švenčiama lapkričio 1-ąją
      dieną. Per Visus Šventuosius minimi tik tie mirusieji, kurie galėtų būti
      mums gyvenimo pavyzdžiu, o Vėlinėse minimi visi kiti mirusieji. Šventiesiems
      nereikia mūsų pagalbos ar maldų, mes patys kreipiamės į juos su prašymais.
      Visų Šventųjų šventė skirta ne mirusiųjų paminėjimui, bet tam,
      kad ilgėtumės šventumo, ilgėtumės to skaistaus gyvenimo, kurį gyveno
      šventieji. Todėl Visų Šventųjų dieną į kapines eiti nereikia. Šventųjų
      nėra kapinėse, nes šventieji neturi vėlės, kuri kenčia ir kuriai
      reikia pagalbos. Vėlė  tai nešvarūs sielos drabužiai,
      kuriuos reikia išvelėti, nuplauti, nuskaistinti tam, kad siela
      galėtų laisvai kilti į dvasinę būtį. Sielos drabužių velėjimas ir
      skaistinimas yra skaistyklos kančios arba vadinamoji antroji mirtis. Šventieji
      antrąja mirtimi numirė žemėje ir todėl, kaip sako šventasis Pranciškus,
      antroji mirtis jiems nebaisi. Jeigu per Visus Šventuosius einame į
      kapines, tai kur tada mūsų Ilgės, kur ilgėjimasis dvasinio gyvenimo,
      laukiančio mūsų po mirties? Šitaip elgdamiesi mes tik sunkiname savo
      sielos drabužį  vėlę, kuriai, kaip ir kūnui, reikės suirti. Tada
      ir mūsų vėlės, nenorėdamos mirti, norės būti maitinamos žemiškais
      valgiais, kuriuos dėdavo ant kapų, norės bendrauti su žemėje
      likusiais artimaisiais. Tačiau jei vėlė maitinsis žemiškais įspūdžiais,
      siela negalės patirti to, kas jos laukia dvasinėje būtyje. Turėtume išmokti
      atskirti Visų Šventųjų šventę nuo Vėlinių, nes jos abi mums yra
      reikalingos. Bet dažniausiai lieka tik viena mirusiųjų paminėjimo šventė
       Vėlinės, kurioje šventiesiems ir dvasinio gyvenimo ilgesiui  Ilgėms
      beveik nelieka vietos. Tai yra tas pats, kas dvasinio gyvenimo vertybes
      pakeisti praeinančiomis. Teoriškai Bažnyčia įteisino Visų Šventųjų
      pirmumą: ši šventė yra privaloma, o Vėlinės  ne. Bet gyvenime dažniausiai
      būna atvirkščiai. Apie tai, kaip praktiškai įgyvendinti Visų Šventųjų
       Ilgių šventės sakralumą, turėtume susimąstyti visi. Juk nuo to
      bent laikinai priklausys ir mūsų pomirtinė būsena.
		Ilges,
      kaip ir kitas didžiąsias šventes, lydėdavo mažesniosios šventės.
      Tai įvedančios į rudens virsmą ir išvedančios iš jo palydovinės šventės,
      kurios kartu su pagrindine švente sudarydavo pilną švenčių ciklą.
      Rudens švenčių cikle ryškus ir buitinis lygmuo. Tai suprantama, nes,
      pasak S. Daukanto, tą šventę šventino, javus nuo lauko nuvokus ir
      rugius pasėjus, beje: kaip šiandien kad sakoma yra, su visu į namus parėjus
      arba ant žiemos įsikūrus. Šiandien visą buvusį rudens švenčių
      ciklą tenka atšvęsti per vieną ar dvi dienas. Suprantama, kad tokiu
      atveju iškyla šventės sąrangos ir darnos tarp skirtingų šventės
      lygmenų klausimas. Kaip atšvęsti Ilgių šventę, kad joje būtų
      vietos ir vaišėms (viešė), ir vėlėms (Vėlinės), ir žmogaus sielai
      (Ilgės), kad šventė apimtų ne tik visus tris lygmenis, bet ir išlaikytų
      hieracrhijos dėsniui paklūstančią darną? Trumpai tariant  kaip šventėse
      išlaikyti žmogaus sielą skaistinančią 
      šventumo nuotaiką?
		Vaišės
      rudens šventėse būdavo gausios. Šiandien mums labai svarbu, kad jos
      nevyrautų. Tai turėtų būti tik trečiaeilis rūpestis. Pirmos svarbos
      reikalu neturėtų būti ir kapų papuošimas. Pirmon vieton turi iškilti
      dvasinės šventumo nuotaikos kūrimas. Šventinė nuotaika kuriama išėjimu
      iš kasdieninės buities ir nusiskaistinimu. Kasdieninio gyvenimo tėkmės
      pakeitimas pažymimas ir išorinėmis apeigomis. Į sakralią šventės
      erdvę įžengiama pro vartus, simboliškai atsiskiriant nuo profaninės
      aplinkos. Kartu atliekamas ir apeiginis apsiplovimas. Bet tai tik simbolinė
      išraiška vyksmo, kuris turėtų vykti žmogaus širdyje. Senojo
      Lietuvos kaimo žmonės kiekvieną didesnę šventę pasitikdavo sukūrę
      Romuvą savo širdyje, t. y. šventės išvakarėse būdavo prašoma artimųjų
      ir kaimynų atleidimo, kartu dovanojant ir kitų padarytas skriaudas. Žmogus
      gailėdavosi padarytos neteisybės ar skriaudos ir tuo skaistindavo savo
      sielą.
		Gėla
      (gailestis) gailina žmogaus sielą. Kokia gyvenimo išmintis slypi šiame
      sakinyje? Yra žodžiai gaila, gailas, gailė, kurie reiškia: 1.
      gailestis, pasigailėjimas: Gaila mane didi ima; 2. aštrus, aitrus,
      kartus: Sesė liejo gailias ašaras; 3. atgaila: Darykite gailę
      (LKŽ). Šarmas taip pat yra gailus: Šarmas pirma nebuvo gailus, o
      dabar jau gailisi (LKŽ). ...Gailestis (gaila) ir aštrumas. Koks tarp
      jų ryšys? Kuo gailesnis šarmas, tuo balčiau jis skalbia. Kad iš tiesų
      tokia prasmė slypi šiuose žodžiuose, patvirtina prūsų kalbos žodis gailis,
      kuris reiškė baltas. Ši prūsų kalbos žodžio reikšmė
      patvirtina nuojautą, kad žodis gailas reiškia dar ir baltumą, o
      gailinti reiškė ir baltinti, skaistinti. Taigi gėla
      (gailestis), gailindama širdį, ją baltina, apvalo, t. y. skaistina.
      Regime, kad sena kaip žmonija tiesa, jog kančia skaistina žmogų, užkoduota
      mūsų kalboje.
		Palyginkime
      žodžius ilgės, liga su žodžiais gaila, gėla,
      gėlas. Visuose žodžiuose kartojasi tos pačios priebalsės
      l ir g, tik pirmoje žodžių grupėje pirma eina l ir
      paskui g, o antroje žodžių grupėje  atvirkščiai. Pirmoje žodžių
      grupėje priebalsė l reiškiasi per g, t. y. asmeniškumas
      reiškiasi per gamtiškumą, natūralumą. Žodžiuose ilgėtis, ilgės,
      liga energija eina iš centro, sklaidančiai. Žmogus ilgėdamasis
      ar sirgdamas tarsi kyla, išsisklaido, eina į dvasingumą. O antroje žodžių
      grupėje, kurioje g reiškiasi per l, energija veikia į centrą
      ir  jungiančiai (gamtiškumas, natūralumas reiškiasi per asmeniškumą,
      atskirtumą), t. y. iš natūralios gamtos atsiranda vis grynesnė medžiaga
      ar skaistesnis žmogus. Todėl žodžiai gaila, gėla, gėlas
      reiškia gryninimą, švarinimą, skaistinimą. Todėl gaila gailina širdį,
      t. y. apvalo sielą nuo nešvaros, todėl ir grynas, bedruskis vanduo
      vadinamas gėlu. Gėlas  tai reiškia gailintas arba apvalytas, kaip ir
      siela, per gailestį. Mūsų protėvių pasiruošimas, t. y.
      nusiskaistinimas prieš didžiąsias šventes gerai dera prie krikščioniškųjų
      švenčių išvakarių, vadinamųjų vigilijų (vigilia (lot.) 
      budėjimas, budrumas, naktinės pamaldos).
		Ypač
      stipriai vidinės ramybės poreikio jausmas buvo jaučiamas mirties virsmo
      pergyvenimo  Ilgių šventėje. Tai liudija ir S. Daukanto aprašytoji
      išpažintis ir atgailos atlikimas Ilgėse: Žyniai tuo tarpu pamokslą
      sakė svietui apie darbą, būdą žmonių, apie reikalus ūkio ir lėtos,
      apie narsybę ir kantrybę garbingų vyrų, karuose kritusių. Paskui taip
      sugraudinti žmonės nuo kunigų, kožnas šnibždėjo jiems į ausį savo
      kaltes ir nuodėmes, kursai pagrobęs jį už plaukų su lazda aptalžė,
      jog jis ne taip elgėsi, kaip reikėjo doram žmogui. Kožnas nukentėjęs
      taip savo pakūtą, nusiminęs spūdino šalin. Tą visiems atlikus, griebė
      pačiam žyniui už čiuprynos ir jį taip pat aptalžė už jo nuodėmes,
      jog ne taip elgėsi, kaip jam priderėjo. Žynys susitvarkęs savo drabužius
      sakė antrą pamokslą moterims, kad ūkio vilkėjomis būtų, vyrų savo
      klausytų, namus gerbtų, doromis motinomis ir doromis gaspadinėmis tapti
      teiktųsi. Susitaikymas ir vidinė ramybė būtina kiekvienos šventės
      sakralumui išlaikyti. Ir tik palikę visas buitinio gyvenimo nuoskaudas,
      su apvalyta širdimi būsime verti įžengti pro vartus į sakralią šventės
      erdvę, tą aplinką ir nuotaiką, kuri sklinda iš nuskaistėjusių šventės
      dalyvių širdžių. Lietuviškųjų dainų skambėjimas pripildo erdvę
      amžinasties gaivesio, o jų minorinė nuotaika gerai dera prie rudeniškojo
      liūdesio.
		Apmirštančios
      gamtos nuotaikoje prisimenamos mirusiųjų vėlės. Lankomi kalneliai 
      kapinės. Turime nemažai užrašytų mirusiųjų pagerbimo ir atminimo
      papročių. Senųjų švenčių gaivinimo tikslas turėtų būti ne mėgdžioti
      protėvių papročius, bet suvokti senuosiuose papročiuose slypinčią
      esmę ir suteikti tai esmei naują formą, jau iš mūsų pačių vidinio
      gyvenimo išaugusios esmės išraiškas  apeigas. Kita vertus, papročiai
      užrašyti senosios religijos irimo (destrukciniame) laikotarpyje. Todėl
      negalima visų jų vienodai vertinti. Atskirus senuosius papročius turėtume
      vertinti lietuviškos pasaulėvokos visumoje bei krikščioniškos pasaulėžiūros
      šviesoje.
		Aptarkime
      daugelyje vietovių aprašytus vėlių maitinimo papročius, kuriuos
      bandoma atgaivinti, mėgdžiojant senųjų papročių aprašymus. Vėlių
      maitinimo papročių priežastis  suprantami sentimentai ir galbūt
      egzotikos troškimas. Tačiau ar tai yra gerai? Šie papročiai susiję su
      senosios pasaulėvokos irimu (destrukcija) ir Ilgių šventės sakralumo
      praradimu  su jos slinktimi į kultūrinį  buitinį lygmenį. Panašų
      vaizdą matome visose senosiose šventėse. Kaip Rasos šventė nusmuko
      iki Kupolės (Joninių) kultūrinio-profaninio (vaisingumo) lygmens, taip
      sakralioji rudens švenčių ciklo dalis  Ilgės užleido vietą Vėlinėms
      su vėlių maitinimo papročiais. Mirti reiškia rimti, t. y. atsitolinti
      nuo buvusio gyvenimo. O vėlių maitinimas kūniškuoju maistu yra
      gaivinimas būvio, kuriame vėlė gyvena. Senieji papročiai draudžia
      tarti net mirusiojo vardą, nes vardo tarimas  tai priminimas jau išgyvento
      gyvenimo, kuriam velionis turi rimti ir tolti nuo erdvės ir laiko
      pasaulio. Todėl mirusieji netenka tikrinio vardo ir vadinami bendriniu
      velionio vardu. Velioniui reikia ne kūniško maisto, primenančio praėjusio
      žemiškojo gyvenimo įpročius, kurie mirusiajam ne tik nereikalingi, bet
      ir trukdo tolimesniam rimties vyksmui. Jam reikia dvasinio maisto, tokio,
      kuris žadintų velionio sielą skrydžiui šviesos sritin. Senuosiuose
      papročiuose regime ir dvasinį velionio pamaitinimą. Neretai dvasinis ir
      kūniškas pamaitinimas eina lygiagrečiai. Pretorijus rašo, kad mirusiųjų
      paminėjime pusvalandį sėdi visai tyliai, nekalbėdami nei žodžio,
      tada visi suklaupia ir meldžiasi, kad Dievas suteiktų vėlei ramybę. Po
      to jie vėl susėda prie stalo, pradeda valgyti ir gerti, betgi pirma visa
      ko, ar tai būtų mėsa, duona, žuvis, meta jie po stalu vėlėms pirmąjį
      kąsnį, taip pat nupila po stalu pirmąjį kaušą alaus.
		Malda
      ir velioniui pašvęsti šventieji sakramentai  tai dvasinis maistas,
      skaistinantis mirusiojo sielą ir keliantis jį arčiau Amžinosios Gyvybės
      šalies. Tokiu dvasiniu maistu ir maitinkime dar neradusias ramybės vėles.
      Jei neeiname šventų sakramentų, tai, sužadindami savo širdyse ramybės
      ir tolimojo skrydžio ilgesį, siųskime vėlėms Amžinybės dvelksmą.
      Tada jos iš tikrųjų bus mums dėkingos ir išties pagalbos ranką,
      kuomet ir mes peržengsime Amžinybės slenkstį. Vaišės turėtų būti
      skiriamos tik jų reikalingiems, t. y. tik gyviesiems. Tačiau  ne per
      gausios, kad nenustelbtų mumyse Amžinosios Tėvynės ilgesio. Smėlio
      kalneliuose amžiams nurimusios ilsisi mūsų artimųjų širdys. Kapinėse
      dainuojamos dainos apie siratėlius, atėjusius aplankyti tėvelių, gulinčių
      aukštajam kalnely ar raudamos senosios raudos ypač paryškina liūdesio
      nuotaiką. Bet ir čia nuskaistinkime sielą ilgesiu. Tam labai tinka krikščioniškos
      giesmės, ypač giesmė Dieve, arčiau tavęs, kurią giedant siela
      tarsi paukštis pakelia sparnus skrydžiui.
      
      	
      
		ILGĖS
      
      
      
		S.
      Daukantas Ilgių šventės aprašyme pasakoja, kad žyniai tuo tarpu
      pamokslą sakė svietui apie dabą, būdą žmonių, apie reikalus ūkės
      ir lėtos apie narsybę ir kantrybę garbingų vyrų karėse kritusių.
      Buvo sakomas ir atskiras pamokslas moterims, kad namus gerbtų, doromis
      motinomis ir doromis gaspadinėmis tapti teiktųsi. Garbingiausiam
      asmeniui pasakojant apie didžius senolių žygius, apie galingą jų
      dvasią ir atliktus žygdarbius, kiekvienas nejučia pajusdavo savo
      gyvenimo netobulumą ir sieloje sukildavo gerumo, labumo ilgesys. Labumo
      ilgesys  tai vidinis ilgesys savo tikrojo Aš, kuriam reiškiantis
      žmogus vis labiau labėja (gerėja) ir skleidžiasi jo žmoniškumas.
		Kiek
      daug ir įvairių dalykų ilgisi žmogus. Tačiau jis netampa vertesniu,
      nelabėja ir neauga jo žmoniškumas, ilgintis ir kaupiant vien medžiaginius
      lobius. Taip gyvendamas žmogus tik lobėja. Žmogus amžinai
      pasiliktų vargšas, jeigu neaugtų, nesiskleistų jo žmoniškumas. Tik
      žmoniškumas visiems pasaulio dalykams ir reiškiniams suteikia vertę.
		Metų
      pabaiga. Visas žemės užaugintas derlius (lobiai) sukrautas svirnuose,
      daržinėse ir kituose podėliuose. Visus metus dirbęs lietuvis tikėjosi
      algos. Dabar jis gali naudotis savo alga, savo triūso vaisiais.
      Valgyk, gerk, linksminkis... Metams baigiantis senieji lietuviai skaičiuodavo
      ne tik savo triūso vaisius  derlių, bet apžvelgdavo, įvertindavo ir
      dvasinį gyvenimą bei elgesį. Žmogus metų gale gauna savęs vertą
      atlyginimą  algą. Antroji žodžio ilgės prasmė yra duoklė,
      dovanos: Brolis gyveno ten be jokių ilgių (LKŽ). Gaunama alga
      parodo, koks žmogus yra. Alga žmogų tarsi šaukia, kviečia į
      vienokias ar kitokias užsidirbto gyvenimo sąlygas. Žodis alga sudarytas
      iš tų pačių jau minėtų priebalsių l-g kaip ir žodis ilgės.
      Todėl ilgių antroji prasmė yra dovanos, kurių ilgiuosi, o alga turėtų
      reikšti ne tik atlyginimą, bet ir kvietimą, šauksmą. Ir iš tiesų, algoti
      reiškia ne tik užmokėti, duoti atlyginimą, bet ir
      vadinti, šaukti: Kas esi? Kaip tave algoja?; Dovydas
      buvo labai šventu, o tačiau algojosi šunimi. Antroji prasmė 
      dainuoti, šūkauti: Algoji per dienas, kad ir
      nenusibosta. Ir trečioji  išmaldos prašyti: Taip moka
      algoti, kad nebereikia geriau (LKŽ). Taip pat palyginkime žodžius elga
      (elgesys) ir alga. Kokia elga  tokia ir alga: Alga grieko
      yra smertis, kitaip sakant, griekas algoja (šaukia) smertin. Toks
      susimąstymas, pasak S. Daukanto, pamokslas apie savo veiklos išdavas iš
      tiesų algoja, kviečia žmogų ten, kur jis nusipelnė. Užtarnautos
      algos (t. y. savo elgos) menkumo pajutimas yra paskata susimąstyti ir žadinti
      šviesesnės būties ilgesį. Žadinti ilgesį, brandinantį ašainę žmogaus
      sąmonę.
		Dvasią
      algojančius protėvių žygdarbius prisimindami einame į miško Romuvą
      prie ąžuolo ar į piliakalnį. Tai tinkamiausios vietos lietuvio sielai
      alginti (žadinti). Prisimename ir mūsų šventuosius. Prisimename jų
      gyvenimo kelią nušvietusius priesakus: kunigiškąjį (bramano) šv.
      Kazimiero ryžtą  Geriau mirti, nei susitepti; karžygiškąją
      (kšatrijišką) palaimintojo Mykolo Giedraičio ištvermę  Ištverti
      iki galo ir valstietišką palaimintojo Jurgio Matulaičio (vaišijo)
      pasišventimą  Sudegti kaip žvakė. Senuoju papročiu simboliškai
      išpildome Jono Evangelijoje užrašytus Kristaus žodžius: Jei kviečių
      grūdas nekris į žemę ir neapmirs, jis pasiliks vienas, o jei apmirs,
      jis duos gausių vaisių (Jn 12, 24). Su degančiomis žvakėmis
      rankose beriame į žemę grūdą, kad apmirę tam, kas nedora, kaip tas
      grūdas, sudaigintume savo sielose šviesesnės būties daigus.
      
      	
      
		Vėlinių
      ryšys su krikščionybe
      
      
      
      
      
		Lietuvių
      kalendorinės šventės dažnai yra taip susiję su krikščionybe, kad
      jos laikomos grynai krikščioniškomis. Reikia atsiminti, kad pirmųjų
      amžių krikščionys šventė tik dvi metines šventes: Velykas ir
      Sekmines. Visoms kitoms šventėms atsirasti labai didelę įtaką turėjo
      senųjų indoeuropietiškų švenčių kalendorius. Vokiečių
      mokslininkas R. Langė knygoje Mano tėviškės teologija aprašo,
      kaip senoji germanų tikyba paveikė krikščioniškas apeigas bei šventes.
		Pirmą
      kartą Visų Šventųjų šventė buvo pradėta švęsti IV a. kaip Visų
      Kankinių diena. Iš pradžių tai buvo atskirų bažnyčių, bendruomenių,
      bet ne visiems krikščionims privaloma šventė. Visų mirusiųjų paminėjimo
      dieną arba Vėlines Izidorius Sevilietis (VII a.) pasiūlė švęsti pirmą
      sekmadienį po Sekminių. Anatolijus Macietis IX a. pasiūlė Vėlines švęsti
      sekančią dieną po Visų Šventųjų šventės, o 998 m. Kliuni
      vienuolyno abatas Odilis pradėjo Vėlines švęsti lapkričio 2 d. Pamažu
      ši data išplito po visas bažnyčias ir vienuolynus. Ir tiktai 1311 m. Vėlinių
      šventė oficialiai įvedama į Romos katalikų liturgiją. Visų Šventųjų
      šventė įteisinta dar vėliau  1480 m. Matome, kad krikščioniškos
      mirusiųjų paminėjimo šventės data buvo pritaikyta prie senųjų Vėlinių
      datos. Senovinės Vėlinės, kaip ir kitos didžiosios šventės, tęsdavosi
      apie dvi savaites. Viena savaitė buvo spalio, kita lapkričio mėn. Iš
      pradžių krikščionybėje mirusiųjų paminėjimo šventė neturėjo
      pastovios datos, nes mirusieji būdavo minimi keturis kartus metuose, per
      visas didžiąsias šventes: rudenį, viduržiemį, pavasarį ir
      vidurvasarį. Lietuvoje paprotys minėti mirusiuosius keturis kartus per
      metus jau išnykęs, tačiau, kaip rašė B. Buračas, Kauno kapinėse per
      Velykas dar ir ketvirtajame dešimtmetyje daugelis kapų būdavo apdėti
      margučiais, degdavo žvakutės prie žalumynais apkaišytų velykinių
      avinėlių. Yra išlikęs ir Vėlių velykų pavadinimas, tačiau
      kaip jos būdavo švenčiamos žinių nėra. Pravoslavai ir dabar
      mirusiuosius mini keturis kartus metuose. Tačiau pagrindinis mirusiųjų
      paminėjimas būdavo rudenį, per Vėlines.
      
      	
      
		Vėlinių
      papročiai
      
      
      
      
      
		Rudens
      virsmo nuotaikoje prisimenamos mirusiųjų vėlės, lankomi kalneliai 
      kapinės, deginama ugnis. Anksčiau kurdavo laužus, vėliau juos pakeitė
      deginamosios žvakės. Yra nemažai užrašytų mirusiųjų pagerbimo,
      atminimo ir bendravimo papročių. Dažniausiai minima vėlių vaišinimas,
      išmaldos dalijimas ir maldos už mirusiuosius.
      
      
      
		Vėlinių
      vaišės ir valgiai
      
      
		Pasak
      etnografo A. Mažiulio, XIX a. viduryje Vėlines kiekvienas sodžius šventė
      atskirai. Buvo įprasta visiems, netgi ir vaikams, susirinkti sodžių
      kapinaitėse. Tą naktį, sakydavo, ir vėlės susirenkančios kapuose,
      paprastai medžiuose ar kryžių viršuje. Kapinaitėse, apdaliję
      varguomenę maistu bei kitokiomis dovanomis, pasimeldę, pasikvietę ir
      neturtinguosius, prie šeimos kapo susėdę valgydavo. Salako ir Tauragnų
      apylinkėse XIX a. viduryje buvo paprotys paruoštą Vėlinėms maistą
      Visų Šventųjų vakare sudėti nakčiai ant kapo. Jį valgydavo ir
      dalydavo vargšams per Vėlines.  
		A.
      Valantinas 1938 m. paskelbė tokį Vėlinių vaišių aprašymą: Dar
      praeito šimtmečio viduryje kai kuriose vietose Vėlinių vakarą žmonės
      šventė savotiškomis apeigomis. Kapinėse keldavo vaišes. Susirinkusi
      giminė eidavo į kapines, vedama seniausio tos giminės nario, giedodami:
      Viešpatie, didžioj smarkybėj ir rūstybėje Tavo.... Kartu su
      savimi nešdavosi visokių valgių ir gėrimų. Kapinėse, prie giminės
      kapo, vadovas mojęs pirštu į visas keturias šalis, kviesdamas vardais
      mirusiuosius gimines iki pat probočių, kurių tik beatminė vardus.
      Paskui į visas šalis laistydavo alų, degtinę, midų, pieną. Ant kapo
      padėdavo duonos, mėsos, sūrio ir kitokių valgių. 1916 m. rašyta,
      kad iki paskutinio XIX a. ketvirčio Lietuvoje buvo dažnas paprotys per Vėlines,
      be kitų valgių ant kapų dėti kiaušinių. Nakčia elgetos tuos valgius
      švariai nurinkdavę ir kitą dieną suvalgydavę. Kiaušiniai yra gyvybės
      radimosi, prisikėlimo simbolis. B. Buračas rašė, kad ant kapų valgius
      dėdavo dar 4-e XX a. dešimtmetyje. Jis dažnai matęs kapus apdėtus
      obuoliais, riešutais, saldainiais, pyragėliais ir kt. Kiti valgius ant
      kapų sakėsi dėdavę todėl, kad atlėkę alkani paukšteliai palestų
      ir už tai mirusiems pagiedotų, juos palinksmintų. Dar kiti tikėdavosi,
      kad ateis alkanas žmogus pasistiprinti valgiais ir pavalgys už numirusįjį.
      Vaišės kapinėse ir valgių dėjimo ant kapų papročiai nyko
      palaipsniui ir nevienodai įvairiose apylinkėse. Varėnos ir Salako apyl.
      valgių dėjimo ant kapų paprotys išnyko 1908 m., kitur žymiai vėliau,
      o pravoslavų kapinėse ir šiandien galima pamatyti stalus ir ant kapų
      dedamus valgius, ypač gėrimų taureles. 
      
      
      
		Vėlių
      lankymasis
      
      
		Per
      Vėlines laukdavo namuose apsilankančių vėlių. Vėles sutikti ruošdavosi
      įvairiai. B. Buračo tvirtinimu, dar daug kas ir XX a. 4-e dešimtmetyje
      tikėjo, kad Vėlinių vakare ir naktį galima susitikti su mirusiaisiais,
      pasimatyti ir pasikalbėti kaip su gyvais. Vėlinių vakare, laukiant vėlių
      apsilankymo, pasirūpinama jas tinkamai priimti ir pavaišinti. Sakmėse
      sekama, jog žmonės yra matę iš kapinių išeinančius vėlių pulkus,
      netyčia ar sąmoningai patekę į vėlių mišias, radę vėlių pėdas
      smėliu išbarstytoje trobų asloje ar panašiai. Kitur vakare ant stalo
      palikdavo indus ir maistą, o seniau  ir atvirus namų langus, duris,
      kad vėlės galėtų įeiti. A. Mažiulis rašė: Vėlinių išvakarėse
      pakurdavo pirtis (kitur jaują), kad grįžusios giminės vėlės galėtų
      sušilti. Taip pat padėdavo joms vandens, rankšluostį ir maisto. Pasak
      žmonių, vėlės ateidavusios vidurnaktį ir trumpai jas galima buvo
      matyti, bet tik atsitiktinai, ne slapta budint ir jų laukiant. Kupiškėnai
      ir panevėžiečiai,  rašė B. Baračas,  Vėlinių išvakarėse
      laukdavo atsilankančių į namus mirusių savo artimų vėlių, paklodavo
      lovoje baltą ir minkštą patalą. Uždegdavo šalyse pagalvio po vieną
      šventišką grabnyčios žvakę ir klūpodavo prie lovos laukdami
      ateinant mirusiojo vėlės. Jei girdisi lubose ar grindyse braškant, reiškia,
      mirusieji atėjo. Buvo manoma, kad Vėlinių vakare vėlės
      apsilankydavo kaip nepažįstamas keleivis. Toks keleivis,  rašė
      B. Buračas,  labai nuoširdžiai priimamas ir geriausiai pavaišinamas.
      Tai vis įtaka anksčiau buvusio įsitikinimo, kad tokie keleiviai  tai
      vėlės arba vėlių siųsti pasiuntiniai lankyti gyvųjų ar malonių
      kokių nors prašyti, kad pagelbėtų vargstantiesiems mirusiems.
		Anot
      A. Valantino, žemaičiai yra įsitikinę, jog Visų Šventųjų naktį,
      tuojau po pirmųjų gaidžių visos vėlės yra paleidžiamos iš
      skaistyklos, atklanių ir nebekenčia kančių. Tada jos visais keliais
      bei takeliais būriais ir pavieniui traukia melstis į bažnyčias arba
      eina į savo namus aplankyti gyvųjų. Pamačiusios degant žvakeles, jos
      ateina ir meldžiasi prie šventųjų smutkelių. Mažų vaikų vėlės,
      kurios palaidotos dar vystykluose, negalėdamos paeiti, riedėte rieda bažnyčion.
      Dar vienas A. Valantino pasakojimas: Pažinojau Žemaitijoje seną
      varpininką. Keturiasdešimt metų garbindamas Dievą varpų virve,
      parapijiečiams po dūšeles zvanijo. Jis irgi buvo
      dvasiaregis, šiurpius atsitikimus pasakodavo. Kiekvieną Vėlinių
      vakarą jis eidavo į kapines mažų, negalinčių paeiti vaikų vėlelių
      bažnyčion nešti. Užsikabindavo juos už juostos, ant pečių
      sulipdavo, į kiekvieną ranką po keturias paimdavo ir nešdavo bažnyčion.
      Iš bažnyčios vėl į kapus atnešdavo.
      
      
      
		Maldos
      už vėles
      
      
		Per
      Vėlines būdavo renkamos piniginės aukos bendroms mišioms už
      mirusiuosius. Tokias mišias Marcinkonių parapijoje vadino diedais.
      Buvo sakoma, kad kartą per metus reikia duoti mišioms už nežinomą
      numirėlį, kuris neturėjo giminių ir niekas už jį mišių neužpirko.
      Meldžiamasi kapinėse ir namuose. B. Buračas aprašė retą atvejį, kai
      turtingesnieji pasamdydavo giedorių, kad giedotų prie nurodyto kapo
      mirusiojo atminimui. Aukštaičiai ir suvalkiečiai per Vėlines namuose
      giedodavę rožančių, o žemaičiai  kalnus. A. Valantinas taip
      aprašė kalnų giedojimo pabaigą: Dabar sukalbėkime penkerius
      poterius už dūšią Mykolo, šios sodybos įkūrėjo, kurio ir kauleliai
      jau sutrūnijo. Tėve mūsų... Ir taip išvardijami iš eilės
      vardai bočių ir probočių. Paskui meldžiamasi už tuos, kurie nebegrįžo
      šion pastogėn iš tolimų ciesorystės kraštų, už tuos, kurių nė
      vardų nebeatmenama, už kareivius, mūšio laukuose žuvusius, už
      paskendusius marių platybėse, už tikėjimo nustojusius, už keleivius,
      šią naktį per girias keliaujančius, ir už visus tuos, kuriems mūsų
      malda reikalinga. Tokius mirusiųjų paminėjimus rengdavo visą lapkričio
      mėnesį. Kai kur jį net Vėlių mėnesiu vadindavo. Taip jis vadinamas
      ir senuosiuose latvių kalbos žodynuose. M. Katkus Balanos gadynėje
      rašo, kad tą mėnesį beveik visose kaimo trobose paeiliui minėdavo
      mirusiuosius su maldomis, giedojimais ir vaišėmis.
      
      
      
		Vėlinių
      išmalda
      
      
		Ypač
      populiari buvo Vėlinių išmalda. Prie bažnyčios tą dieną
      susirinkdavo beveik visi parapijos elgetos ir naujų prisėsdavo. M.
      Katkus rašė: Visi elgetos, kokie tik yra parapijoje, susieina tą
      dieną sėdėti ant šventoriaus. Žmogus, dirbęs per amžių, pasijutęs
      senatvėje pavargęs, jau neištenkąs, tą dieną pirmą sykį ištiesia
      ranką išmaldai. Parvažiavę iš bažnyčios pasakoja naujieną: Gi
      ir Dileris jau elgeta, sėdi ant šventoriaus su elgetomis. Prisėda
      elgetų dvi eilės, nuo vartelių ligi bažnyčios durų, ir visi gauna
      pilnas terbas. Moterys dalija griežiniais duoną ir ragaišį, vyrai 
      kapeikomis pinigus. Ir duodantieji ir imantieji žino, kokiam reikalui
      dalijama; žino, kad čia užperkamos maldos už dūšias čysčiuje
      kenčiančias. M. Katkus čia aprašo seną, XIX a. pabaigoje sunykusį,
      visuomeninį pavargėlių ir pasenusių žmonių (vadinamųjų kunigų,
      diedų, elgetų, ubagų) sluoksnio išlaikymo paprotį. Pasenęs žmogus
      netapdavo išlaikytiniu (pensininku), kaip kad mes dabar. Jis tik
      pereidavo į dvasinės veiklos sritį ir tapdavo senoviniu kunigu, kuriuos
      vėliau imta vadinti diedais, ubagais, elgetomis.
		Anksčiau
      mirusiuosius minėdavo ir gausiai dalindavo išmaldą elgetoms, ubagams,
      diedams keturis kartus metuose. Tokias diedų apdovanojimo apeigas dzūkai
      vadino dziedais. 1937 m. užrašyta: Dziedai buvo per Visus Šventus,
      Grabnyčias, Sekmines ir Žolines. Per Žolines būna vadinamieji
      naujienų dziedai (naujienų, todėl, kad valgiai daromi iš naujo
      derliaus). Per šiuos dziedus prikepama ir priverdama iš naujo tų
      metų derliaus. Žolinių rytą viską sutvarkius einama pusryčiauti.
      Viską, ką paskiria dziedam, sudeda ant stalo: avies šlaunelė, keli
      bakanėliai duonos ir pyrago. Šeimininkas paėmęs uždega žvakę ir
      leidžia ją per visų prie stalo esančiųjų rankas. Leidžiant žvakę
      kalbama Visų šventųjų litanija. Apėjus žvakei apie stalą šeimininkas
      vėl paima žvakę, apneša triskart apie tuos valgius, kurie paskirti
      dziedams. Po to pusryčiaujama. Po pusryčių važiuoja į bažnyčią ir
      tuos paskirtus valgius išdalina prie bažnyčios sėdintiems dziedams
      (elgetoms) arba atiduoda špitoliun. Tokios apeigos Varėnos valsčiuje
      dar vykdavo iki Pirmojo pasaulinio karo. Išmaldos dalijimas buvo tarsi
      maldų pirkimas: už artimuosius, už gimines, už tuos, kurių
      niekas neatsimena, ir tuos, kuriuos susapnuodavo, kad valgyt norį.
      Įprastinė Vėlinių išmalda  duona ir aviena (lapkritis buvo avių
      pjovimo metas). Vėlinėms kepdavo mažus duonos kepalėlius  bandeles.
      Dalydami bandeles elgetoms, pasakydavo giminės mirusiųjų, už kuriuos
      prašydavo melstis, vardus. Kiti bandeles sieloms išdalina dar prieš
      jas pašaudami į krosnį: pirma  motinai, antra  seneliui ir t. t.,
      galiausiai  tiems, kurių niekas neatsimena. Kiti tėvams kepdavo
      didesnį  pailgą  kepaliuką, ant jo įspausdavo kryželį ir
      duodavo tam elgetai, kuris pamaldesnis.
      
      
      
		Vėlinių
      laužai ir žvakės
      
      
		Iki
      XIX a. pabaigos žvakių kapinėse nedegindavo. Anksčiau būdavo užkuriamas
      bendras laužas (kaimo kapinaitės nedidelės), kuriame degindavo senus
      nuvirtusius kryžius. Senų kryžių deginimas ir buvo ta paprasčiausia,
      pirminė seno naikinimo ir naujo gimimo apeigos forma. Deginant vyksta
      perkeitimas. Tai, kas deginama, virsta šiluma ir šviesa. Laužų
      deginimo paprotys kai kur Dzūkijoje išliko iki šių dienų. Pirmą kartą
      žvakės ant kapų paminėtos apie 1880 metus. Varėnos raj. bažnyčios
      šventoriuje per Vėlines supildavo simbolinį kapą ir pribesdavo žvakių.
      Kunigui žvakes pašventinus, parapijiečiai nešdavo po žvakę ant savo
      artimųjų kapų. XX a. pradžioje žvakes ant kapų degino Pandėlio
      apyl., o 1913 metais žvakės Suvalkijoje jau buvo paplitusios. XX a.
      3-4-e dešimtmetyje žvakių deginimas dar labiau paplito, o 7-e dešimtmetyje
      jis tapo visuotinu. XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje žvakės negalėjo
      būti paplitę dėl brangumo Jų gamino mažai, net per šventes prie
      mirusiojo degindavo suvyniotas graudulines žvakes. Antrajame XX a.
      ketvirtyje įsigalėjo paprotys uždegti žvakę ir ant kapų tų žmonių,
      kuriems jautiesi skolingas.
      
      
      
		rudens
      rimties apmąstymai
		
      
      
      
		Žvelgiame
      į protėvių gyvenimą. Jie žemdirbiai. Tai žmonės, ypatingai
      tampriais saitais susiję su gamta. Laukai, žemė  tai ne vien jų
      darbų erdvė bei priemonė (jie beveik visą laiką praleisdavo gamtoje),
      bet ir visų minčių, siekių, pasaulėjautos centras. Su saule keliasi,
      su saule gula. Todėl ir jų poilsis vasarą būdavo žymiai trumpesnis
      negu žiemą, bet kūnas prie to jau prisitaikęs, nes jis gyvena gamtos
      ritmu. Darbai ir šventės savaime darniai susiklosto, vieni kitus paryškina,
      įprasmina. Vasarą darbas darbą veja. Sukdamas dalgį ar traukdamas grėblį
      nepadainuosi. Dainos skambėdavo poilsio minutėmis, grįžtant namo,
      vakare. Atliktiems darbams įvertinti ir naujiems numatyti skirti
      sekmadieniai, švenčių dienos. Tada šeimininkas apvaikščioja laukus,
      įvertina atliktus ir svarsto būsimus darbus. Paprastom dienom  tik
      dirbk. Filosofijoms laiko nėra. Bet pradunda vasaros darbai, nuimamos
      rudens gėrybės, ir laukai ištuštėja. Medžiai meta lapus. Išskrenda
      paukščiai. Padangė papilkėja. Lietus žmonėms nugarą skalbia.
		Gamta
      rimsta  ruošiasi žiemai. Žmogus baigia veiklųjį metų laikotarpį,
      persikelia po stogu. Ateina Ilgių metas. Laiko dabar pakanka, nes ilgi
      esti vakarai. Gamta taip pat nuteikia apmąstymams. O kas gi Tu, kurs
      mano sielą pripildai ilgesio gilaus?  klausia poetas, pagautas
      rudeniškos nuotaikos. Ko gi mes ilgimės? Amžino pavasario, nesibaigiančios
      vasaros? Tos rojaus būsenos? Bet mes juk savo veido prakaitu turime
      pelnytis duoną. Taigi suskaičiuojamas derlius, toji alga, kurią pelnėme
      per metus. Apsvarstoma tada, kokie buvo praėjusieji metai, kas gerai
      augo, kas nederėjo. Kodėl? Gal ne taip kažką darėme? O kaip seniau
      darydavo? Kaip gyvendavo? Ir pasakodavo tada garbingiausias asmuo apie didžius
      senolių žygius, apie galingą jų dvasią, apie skaistų gyvenimą. Ir,
      klausant jo, kiekvienas nejučia pajusdavo savo gyvenimo menkumą,
      netobulumą. Taip didelis troškimas pakildavo atsikratyti to blogio,
      kuris iš vidaus žmogų menkina, silpnina, kad kiekvienas klausąs vyras
      eidavo pas sakytoją ir prisipažindavo, ką blogai yra padaręs, ir
      priimdavo smūgius iš sakytojo kaip algą, kad lengviau būtų tuo
      vidiniu blogiu atsikratyti. Pagaliau ir patį garbųjį kalbėtoją ištikdavo
      tas pats likimas. Moterų neliesdavo (pagal S. Daukanto raštus).
		Pavasario
      ir rudens švenčių apeigose vienas iš ritualų  duonos užkasimas į
      žemę. Ką tai reiškia? Žmogaus būtis primena augalą, jo gyvenimą.
      Mažylis žvelgia tyromis akutėmis, kuriose spindi noras žinoti,
      suprasti. Kiek įvairių galimybių slypi šiame žmogutyje, kiek galių
      glūdi! Jis lyg tas želmenėlis, iš dirvos kilęs mažas daigelis. Jam
      dar reikės šalnas ir vėjus atlaikyti, subręsti, sustiprėti ir naujus
      grūdus varpoje subrandinti. Auga žmogus, stiprėja, ieško gyvenimo
      prasmės, klysta ir keliasi, derinasi į bendrą darną būti su
      aplinkiniais, įsiklauso į būties dėsnius ir paklūsta jiems. Jei grūdas
      nekris į žemę ir neapmirs, jis pasiliks vienas, o jei apmirs, jis duos
      gausių vaisių. (Jn 12, 24). Tai ne augalui skirti žodžiai, o žmogui.
      Grūdas išsivaduoja iš lukšto, visą energiją atiduodamas želmeniui.
      Žmogus taip pat turi atsisakyti viso, kas nereikalinga, apmarinti savo
      egoizmą ir visas jėgas nukreipti tikslingai  aukštyn. Tik tada įmanomas
      dvasinis vaisius. Tada, kai grūdas perauga save daigu, kai
      subrandinamos pilnos varpos, grūdas atitenka tam, kas jį pasėja. Tada,
      perėjęs išbandymą girnomis, vandeniu ir ugnimi, jis tampa nauja kokybe
       duona, kuri sotina, kuria vaišina, ji dovanojama ir net gali tapti
      Dievo kūnu.
		Taigi
      ir žmogus, apvaldęs save, atsisakęs žemųjų aistrų, keičia save,
      tarsi pašventina ir ramiai priima visus gyvenimo bandymus kaip priemonę,
      padedančią tapti Žmogumi. Ir tada, kai bus atlikta užduotis čia, žemėje,
      turėsime iškeliauti anapus. Sunkiai nešta gyvenimo našta, kaip
      varpa svyranti prinoko (V. Mykolaitis-Putinas). Tuomet kūnas keliauja
      atgal į žemę. Ne veltui, išreikšdami nuolat atsikartojantį grįžimą
      į žemę ir atsinaujinimą, senoliai laidojo duoną ir barstė grūdus
       kaip simbolį įprasminto, tikslingo žmogaus gyvenimo, išreikšdami
      to stebuklingo vyksmo esmę ne žodžiais, o veiksmu.
		Kaip
      švęsti Ilges mums, jau praradusiems gyvą ryšį su gamta, bet vėl
      norintiems pajusti pasikartojantį ir slėpiningą gyvybinių galių
      bangavimą? Gal nebeprisimename šio vardo, o gal mūsų švenčių sąraše
      nebėra tokio pavadinimo? Tačiau žinoma labai įprasta šventė  Vėlinės. 
      Ir Visų Šventųjų šventė. Taip nesudėtinga, rodos, ją švęsti.
      Lapkričio pirmąją nueiti į bažnyčią, sukalbėti poterį šv. Tėvo
      intencija, kad pelnytume atlaidus, priimti sakramentus. Sekančią dieną,
      per Vėlines, ar kurią kitą tos savaitės dieną 
      aplankyti artimųjų kapus, sukalbėti ten Viešpaties angelą,
      kapą aptaisyti, gėlių nuvežti, žvakeles padeginti. Bus atliktos
      priedermės ir galėsime manyti, kad Vėlines atšventėme. Tačiau  ar
      tai viskas? Kodėl vis dėlto taip, o ne kitaip švenčiame? Kas gi tos Vėlinės
       Ilgės? Ką savo giliausia prasme jos sako mums, Lietuvos žemėje užaugusiems
      krikščionims?
		Šventė!
      Pats žodis pasako, kad po jos tu turi grįžti šventesnis, kilnesnis,
      giliau suvokęs būties prasmę. Ar neatsiskleidžia Visų Šventųjų ir
      Vėlinių esmės ikikrikščioniškas šios šventės suvokimas? Juk krikščionybė
      nėra neigianti ligtol buvusias vertybes jėga, bet jų įprasmintoja,
      nuskaistintoja, perkeitėja. Ar ne tas pačias Ilges matome Visų Šventųjų
      šventėje? Juk čia pirmiausiai pateikiamas sektinas teigiamas pavyzdys
       šventieji, kurie iš tiesų gyveno giliausiu rojaus būsenos ilgesiu.
      Geriau mirti, bet nesusitepti (Šv. Kazimieras); Nerami mano širdis,
      kol neatsilsės Tavyje, Viešpatie (Šv. Augustinas) ir pan. Visų Šventųjų
      šventėje turėtume įsijausti ir pajusti savyje tą gilų amžinojo
      gyvenimo ILGESĮ, ilgesį tų dvasinių savybių, kurios veda aukštyn.
      Bet vien ilgėtis nepakanka. Turime to siekti. Visų Šventųjų šventė
      teigia, kad Bažnyčia neveda neigimo keliu, įsakydama nedaryti to ar
      kito, nes būsi nubaustas. Priešingai, ji kviečia veiklai. Bažnyčia
      parodo teigiamus pavyzdžius, į kuriuos žvelgiant ir vertinant savo
      gyvenimą, galime pastebėti, kiek dar mes esame nuo jų atsilikę. Kažkodėl
      į šventuosius žiūrime kaip į kažką negyvo, dirbtino, nuobodaus,
      tolimo. Nepakankamai įsigiliname į jų gyvenimą. O ar prisimename tuos,
      kurie mus sūpavo, ugdė, glostė? Juk jie labai artimi. Kiek juose buvo
      kilnumo! Kaip mes atrodome jų akivaizdoje su savo smulkiais rūpestėliais,
      ydelėm, niekšybėlėm? Norom nenorom šią susimąstymo, atsidėjimo
      dvasiai dieną privalai, žmogau, perkratyti savo gyvenimą, supurtyti jį
      didžiųjų vertybių ir mirties akivaizdoje. Privalai atlikti
      rekolekcijas, kurių būtiniausia sąlyga  sustatyti gaires ateičiai,
      tvirtai ir aiškiai pasiryžti keisti savo gyvenimą. Juk tai ir yra
      pagrindinė atgailos ir susitaikinimo sakramento, o plačiau  ir
      visuotinių atlaidų gavimo sąlyga.
		O
      kaip keistis? Kodėl prie kapo kalbame Viešpaties Angelą? Juk čionai
      sudėta visa žmogaus gyvenimo esmė ir programa. Viešpaties Angelas
      apreiškė Marijai: Tu pradėsi iš Šventosios Dvasios. Bet ar vien
      Marijai? O gal visai žmonių giminei Jos asmenyje? Ar girdime, ką apreiškė
      man? Juk esu žmogus, asmenybė, kuriai Dievas suteikė dvasią. Turiu
      susigaudyti savyje, surasti savo gyvenimo užduotį, įsiklausyti į būties
      dėsnius, į Dievo apreiškimą. Privalau suvokti tą giluminį savo Aš,
      atskirti jį nuo svetimų nepriimtinų įtakų, nuo žemųjų savo polinkių
      ir aistrų. Susivokęs savyje, tariu: Štai aš, Viešpaties tarnaitė,
      teesie man pagal tavo žodį. Suvokęs būties prasmingumą, savosios
      esmės Aš, turiu ne prieštarauti, ne priešintis ir tuo ardyti
      save, bet paklusti Amžinajai Kūrybinei Išminčiai, sąmoningai įsijungti
      į Darnos harmoniją, atsiduodant nenusakomam Amžinybės dvelksmui.
		Kaip
      tai atlikti? Ir Žodis tapo kūnu. Kokie galingi žodžiai!
      Nulenkiame galvą prieš juos. Bet vis dėlto ką jie reiškia? Tai
      tapsmas, kai sujungiamos priešybės  žodis ir kūnas. Juk gyvendamas
      žemėje žmogus būtent tai ir turi padaryti. Visas Šventasis Raštas,
      Naujasis Testamentas apie tai kalba. Jau Simeono pranašystėje tarta:
      Jis bus prieštaravimo ženklas (Lk 2, 34). Jame susilieja prieštaravimai,
      įgydami naują, ypatingą kokybę. Taip ir Kristaus teiginiuose. Kad ir
      priešų meilė. Privalai mylėti tikrą priešą ir mylėti iš tiesų.
      Jei vieną iš šių žodžių priimsi netikrai, paniekinsi Kristaus mokslą.
      O pamilti priešą reikia labai daug vidinių pastangų. Tačiau, iš tiesų
      stengiantis, vyksta pasikeitimas žmogaus sieloje. Žvelkime į Šv. Raštą:
      Aš atėjau įžiebti žemėje ugnies... (Lk 12, 49); Duodu jums
      savo ramybę (Jn 14, 27); Palaiminti esate, kai žmonės jūsų
      nekenčia, atstumia, niekina ir atmeta kaip blogą jūsų vardą dėl Žmogaus
      Sūnaus. Džiaukitės tą dieną ir linksminkitės... (Lk 6, 22-23);
      Kas užgauna tave per vieną skruostą, atsuk ir antrąjį; kas atima iš
      tavęs apsiaustą, negink ir marškinių (Lk 6, 29-30). Taigi visur
      sutaikinti tas priešybes. Ir ne šiaip sudėti į vieną krūvą, bet
      sulydyti savyje į kokybiškai naują reiškinį, kaip kad Žodis tampa kūnu.
      Taip mes turime spręsti gyvenimo problemas, nebėgdami nuo jų į vieną
      kurią nors vien tik dvasinę ar tik medžiaginę pusę, neišsisukinėdami.
      Ir tada, kai visa apsvarstę, pasisėmę jėgų iš kilniųjų asmenų,
      jau palikusiųjų šią žemę, ryšimės eiti šiuo sunkiu, bet keliančiu
      ir skaistinančiu keliu, pelnysime visuotinius atlaidus, apie
      kuriuos kalba Bažnyčia. Savo sunkumus, savo pastangas galėsime įlieti
      į bendrą žmonijos lobyną. Tuo padėsime ir mirusiems artimiesiems,
      kurie to gal nespėjo suvokti ir padaryti.
      
      	
      Literatūra
      1. LKŽ  Lietuvių kalbos žodynas.
      2. Daukantas S., Lietuvių būdas, K. 1935.
      3. Balys J., Mirtis ir laidotuvės, Čikaga, 1981.
      4. Balys J., Lietuvių kalendorinės šventės, V. 1993.
      5. Buračas B., Lietuvos kaimo papročiai, V. 1993.
      6. Basanavičius J., Iš gyvenimo vėlių bei velnių, V. 1998.
      7. Brastinis E., Dievturių sielmokslis, K. 1994.
      8. Katkus M., Raštai, V. 1965.
       Sutrumpinta
      iš Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė, 
		
		III dalis - Rudens virsmo šventės. Ilgės. Vėlinės, 2000 m.