Noriu,
                  kad Vėlinės man skelbtų viltį. Tik kas dabar ims ją
                  giedoti? Kas apskritai turi teisę ir galią ją išgiedoti ar
                  iškriokti, ar išdejuoti, išlementi, išmikčioti? Tai
                  progai parinkti Biblijos pasažai, esą vienu mostu
                  nubraukiantys bet kokias dvejones mirusiųjų prisikėlimu ir
                  amžinuoju gyvenimu? Poetų eilutės, besivaideną balti vėlių
                  suoleliai, nepalaužiamas tikrumas, kad ten bus visai taip,
                  kaip šiame gyvenime? Šviesus ir lengvas rudeninis klevo
                  lapas, turbūt paties angelo štai atneštas ant mano
                  kompiuterio? Laikinybės ir sykiu amžinatvės pranašas. Bet
                  Vėlinėms dera ir kiti metų laikai. Prisimenu kaip stebuklą,
                  kaip apreiškimą baltut baltutėles kaimo kapines Sibire
                  tolimą lapkričio 2-ąją. O dar kitur ta diena, apsipylusi
                  žiedais, kleganti paukščiais, ir ten taip pat kažkas reikšmingai
                  susidėlioja.
					Kiekvienąsyk
                  kalbindamas mirtį ir mirusiųjų pasaulį turi pradėti nuo
                  pradžių, nuo tuščio lapo, nuo neatsakytų klausimų. Girdėdavau
                  labiau patyrusius kunigus šnekant, jog apsiprantama vaikščioti
                  paskui grabus, įgyjama atsparumo ašaroms, atsiranda įgūdžių
                  guosti ir raminti laidotuvių dalyvius. Bet viskas, atrodo,
                  vyksta kaip tik atvirkščiai. Kada dar nė nekunigaudamas rašiau
                  pirmąjį Vėlinių pamokslą, rankiojau iš Thomo Woolfo
                  romano skausmo ir nevilties citatas, dėjau prie jų Viešpaties
                  žodžius ar ką nors iš Bernardo Brazdžionio, ir išeidavo
                  žvalūs atsakymai, įsižiebdavo žiburėlis, panašus į tą,
                  kurį paskui lydimas saugumiečių palikdavai ant Rasų
                  kalnelio. Dabar nebeišeitų, žinau. Nebesuveiktų. Jau
                  nesirikiuoja vienas paskui kitą anie švytėję ir šildę
                  skiemenys: Vėlinės, vėjas, Vilnius, viltis. Turbūt
                  nublanko mylimi poetai ir mokytojai? Ar nebevilioja švieselė,
                  atsirandanti per daug lengvai?
					Taigi greičiausiai
                  neapsiprantama, neužsigrūdinama akistatose su mirtimi. Ko
                  gero, net dirbant kokioj nutrūkusioj stygoj. Vis dažniau
                  ateina pasidavimas tam, ką perbėgdama palieka mirtis. Žinoma,
                  nestovi persmelktas nenumaldomo sielvarto prie kiekvienos kapo
                  duobės. Po senovei mėgini taikyti Dievo įkvėptų knygų
                  atsakymus, tačiau ir jie, pasirodo, nebūtinai skuba ištrinti
                  juodas spalvas Vėlinių panoramoje. Antai karalius Dovydas
                  nevilty grąžo rankas netekęs bičiulio Jonatano. Kitą sykį
                  jis lyg pamišęs kelias dienas raudos savo žuvusio sūnaus,
                  o visas dvaras nustėręs kuždės: Karalius verkia.
					Ar ne šventieji
                  puslapiai, turį aukštinti nemirtingąją sielą, kone ciniškai
                  pareiškia, kad žmogui kaip gyvuliui lemta kristi? Arba be
                  menkiausio gailesčio konstatuoja, kad išėjusiųjų
                  nebelieka, kad jų toj vietoj niekada nebematysi. Kažkaip mažyn
                  ir mažyn galimybių optimistiškai pakoketuoti su juodąja
                  viešnia ar dar kuo kitu iš ano būrio, kuris uždaro gyvenimą.
                  Turėtum lyg užsuktas traukti apie sunaikintą mirtį, žarstyti
                  patarimus, kaip saugiai pasiekti amžinybės uostą, tačiau
                  plokštelė ima ir sustoja.
					Neįmanoma kitaip,
                  tik kiekvienąsyk iš naujo melsti sau Vėlinių vilties, tik
                  vis iš naujo leistis išvedamam akis į akį su mirties
                  tikrove, be jokių parengtų atsakymų, be išganingų citatų,
                  be žvakutės rankoje. Kas tada būtų tasai baltas lapas? Kur
                  atsistojęs galėtum tikėtis, kad sulauksi gerosios
                  naujienos, kad suskambės viltis? Ties karaliaus Dovydo
                  sielvartavimais? Ties psalmių posmais, kurie mums skelbia
                  galvijų lemtį? Ties bibline ištarme, kad esame dulkės ir
                  į dulkes pavirsime? Ties paties Jėzaus kapo tamsa?
					Tarp to, ką perbėgdama
                  atneša mirtis, būna dalykų, kurie nepriklauso nei didžiam
                  sielvartui, nei privalomam šviesios amžinybės paliudijimui.
                  Paprastų žmogiškų judesių bei situacijų, kartais graudžių,
                  kartais komiškų, į nieką nepretenduojančių, į jokias iškilias
                  tiesas apie gyvenimą ir mirtį. Anądien per laidotuves man
                  beskaitant maldas keli vaikai prie kapo duobės ėmė žaisti
                  geltonu smėliuku, užsisvajoję, paskendę mintyse, kažką
                  paslaptingai šnibždėdami tarpusavyje. Niekas nepuolė jų
                  drausti, ačiū Dievui. Galėjai priimti jų žaidimą ir kaip
                  pamokslą. Apie ką? Nežinau. Tiesiog dalis mirties slėpinio.
					Arba draugas
                  pasakojo, kaip per budynes viename bažnytkaimyje kažkuris iš
                  giedotojų staiga užtraukė: Eikit, juodi arkliai, vandens
                  atsigerti. Kas jam šovė į galvą, ar prisnūdęs buvo,
                  ar užsimiršo, kur esąs, o gal tie arkliai išniro lyg kokie
                  eschatologiniai padarai, niekas nežino. Bet nė vienas prie
                  karsto net neprunkštelėjo, visi suprato, jog tai mirties išprovokuota.
                  Prisimenu ir savo mamą, kai ji buvo gavusi žinią, kad netikėtai
                  pasimirė viena brangi mūsų giminaitė. Pareinu namo, ji
                  skalbia atsisėdusi ant vonios krašto, ir ašaros krinta į
                  pamuiles. Tebespėlioju šiandien, ko daugiau būta tame
                  paveiksle  nuolankaus susitaikymo su visa ko laikinumu, neišsakomo
                  skausmo ar pergalės prieš mirtį? Čia kaip garsioji Juozo
                  Tumo-Vaižganto frazė, mesta kitados Kauno gatvėje:
                  Maironis pomier.
					Viena išmintinga
                  vienuolė kartą šnekėjo, kad mirties perbėgimas galįs
                  tapti mums Dievo perbėgimu. Tai ir turėtų reikšti gerąją
                  Vėlinių žinią. Bet pirmoji vis tiek perbėga mirtis. Net Jėzaus
                  istorijoje. Net po daugybės vizitų į kapines, po visų
                  ugnelių, gražiai plevenančių lapkričio tamsybėse, po išklausytų
                  pamokslų apie amžinojo gyvenimo tikrumą mirtis tebeturės tą
                  patį vardą. Tuos pačius bruožus, kurių nė dvasios kupini
                  rašytojai neįstengė užtušuoti. Kada ir kaip čia šmėkšteli
                  Dievo veidas? Jis  išmeldžiamas, išverkiamas, išsireikalaujamas?
                  Sakytum, visagalis tikėjimas jį mums laiduoja.
					Tačiau ir
                  Biblijos herojai kniubo nuo sielvarto mylimuosius praradę. Ir
                  kunigai, visą amžių besipratiną prie mirusiųjų pasaulio,
                  su baugiu virpuliu lauks savosios valandos. Rodos, taip ir
                  lieka tik anie maži, iš pažiūros nereikšmingi judesiai ir
                  epizodai, nors nieko neįrodantys, bet vis dėlto kažkaip
                  neplanuotai ir nelogiškai atsverią Vėlinių siaubą.
                  Kadangi negaliu paaiškinti, iš kur jie, kaip ir manasis
                  klevo lapas ant kompiuterio, gal nebus per daug paika tikėti,
                  jog tai likę Dievui besivejant ir pasivijus mirtį. Nėra ko
                  laukti, kad jis atskleistų mums visas kortas. Mįslingo
                  pavidalo dėsnis ir čia galioja. Ir žodžiai apie viltį,
                  kad ji ne viltis, jeigu regima.
					Keista, bet dabar
                  čia pat ir Kristus, mirties nugalėtojas. Ne tik todėl, kad
                  ant kryžiaus šaukė apie Dievo užtemimą, kad buvo guldomas
                  į kapą ir apraudojamas. Evangelijoje yra vieta, kai jis braižo
                  mįslingus ženklus ant žemės. Po jų mirtis traukiasi, išgirstamas
                  tylus kvietimas gyventi. Čia ir amžinai.
                  Julius
                  Sasnauskas OFM, Laikas; Bernardinai.lt, 2005