|  
       Aleksandras
      Žarskus  
        
      DORINIS
      UGDYMAS DABARTINIU LAIKOTARPIU 
       
      
       
           
      Kai visuomenė gyvena ilgai trunkančiame ir stabiliame vystymosi
      laikotarpyje, didesnių dorinio auklėjimo problemų nekyla. Žmonės
      gyvena pagal nuo seno susiklosčiusias gyvenimo normas, tradicijas bei
      papročius. Nukrypimai nuo visuotinai priimtų normų būna reti ir jie
      lengvai pašalinami, nes visi tam pritaria. 
            Tačiau
      kai griūva buvusi gyvenimo sankloda, kyla ir didelės dorinio auklėjimo
      problemos. Senąją gyvenimo sanklodą sugriauna besikeičianti pasaulėvoka
      ir požiūris į gyvenimo vertybes. Žmogaus dorą apsprendžia darymas (žodis
      dora yra kilęs iš veiksmažodžio daryti), t. y. jo
      veiksmai ir gyvenimo veikla. O žmogaus veikla, savo ruožtu, kyla iš jo
      santykio su Dievu ir jo požiūrio į save, į pasaulį, į gyvenimą ir
      į žmonių tarpusavio santykius. Trumpai sakant, žmogaus veiklą ir jo
      gyvenimo apraiškas nulemia jo pasaulėžiūra.  
            Per palyginti labai trumpą laiką, per pusšimtį
      metų Lietuva pateko jau į antrą sunkų pereinamąjį laikotarpį 
      virsmą. Pirmąjį didelį pasaulėžiūrinį pasikeitimą mūsų kraštas 
      išgyveno 19401955 metais. Dabartiniu metu, nuo Sąjūdžio laikų
      esame įžengę į kitą labai reikšmingą visai tautai ir visais atžvilgiais
      svarbų pasaulėžiūrinį virsmą. Sovietų valdžios atneštos pažiūros
      didžiajai daugumai buvo prievartinės ir todėl ypatingos žalos nepadarė.
      Prieš prievartą visada kyla pasipriešinimas. Viena vertus, pasipriešinimas
      išryškino jau buvusius pažiūrų skirtumus, kita vertus, sustiprino ištikimybę
      turėtoms gyvenimo vertybėms. Dabar vykstantys pasaulėžiūriniai
      pasikeitimai, kai Lietuva  šį kartą savanoriškai  ruošiasi
      gyvenimui Europos Sąjungoje, doriniam auklėjimui daro ir padarys žymiai
      didesnę žalą, nei priverstinis Lietuvos įjungimas į buvusią Sovietų
      Sąjungą. Visų pirma todėl, kad tai daroma savanoriškai. Mes
      laisvai ir net su džiaugsmu priimame ES vyraujančią materialistinę
      pasaulėžiūrą (nesvarbu, kad Europos tautos vadinamos krikščioniškomis),
      vartotojišką kultūrą, nekonfliktinį ir konformistinį gyvenimo būdą.
      Kol gyvenome Sovietinėje
      Lietuvoje, nuolat patirdavome prievartą. Anuo laikotarpiu dvasia buvo žudoma.
      O vartotojiškoje ir nekonfliktinėje ES kultūroje, kur į pirmą vietą
      iškeliami kūno poreikiai ir viskas leistina, dvasia yra džiovinama.
      Dvasios nenužudysi, nuo tokių bandymų ji tik stiprėja, o sudžiovinti
      ją galima. Ir tai sėkmingai daroma. 
            Vartotojiškoje
      kultūroje, kur svarbiausias prioritetas yra kūno poreikių tenkinimas,
      vengiama bet kokio sielos ir kūno konflikto, į pirmą vietą čia iškyla
      ne bendruomeniškumas (socialumas), nekalbant jau apie artimo meilę, o žmogaus
      biologiškumas, t. y. tai, kas sukelia juslinį malonumą. Nors mes
      toli gražu dar nepasiekėme ES gerovės lygio, o didžioji dalis gyventojų,
      kaip sakome, skursta, bet visų mintys, lūkesčiai ir prioritetai jau yra
      nukreipti į medžiaginę gerovę: į daiktus, į buitį, į kūno poreikių
      tenkinimą. Kur tavo lobis, ten tavo širdis, - sakė Kristus (Mt
      6, 21).  
            Per visą žmonijos istoriją turtingieji išpažino
      hedonizmą. Turėdami materialinius išteklius jie nuo antikos laikų
      gyvenimo prasmę stengėsi rasti kūno malonumuose. Tačiau hedonizmas
      buvo tik tam tikrų visuomenės sluoksnių praktika ir niekuomet
      gyvenimo gerovė nebuvo teorija. Dėl pastarosios būta ir išimčių
      - pvz., Sokrato mokinys Aristipas, XVIIXVIII amžių filosofai Hobsas
      ir Lametri, kurie gyvenimo tikslu skelbė visų žmogaus troškimų
      patenkinimą. Tačiau turtingieji, nors taip gyveno, bet žinojo, kad tai
      nėra gerai arba kad tai nėra tikroji gyvenimo prasmė. Hedonizmo teorija
      lengvai įsigalėjo tada, kai žodis nauda nustojo reikšti nauda
      sielai ir pradėjo reikšti medžiaginę naudą bei pinigus, o
      sveikata nustojo reikšti dvasinę sveikatą. Po Antrojo
      pasaulinio karo Vakarų pasaulyje ne tik labai paplito hedonizmo praktika,
      bet, svarbiausia, ji tapo visiems priimtina ir geidžiama teorija.
      Padarėme tik nedidelį pakeitimą: sąvoką hedonizmas, kuri nuo
      seno turi neigiamą atspalvį, pakeitėme į vartotojiškumas (atseit,
      mes tik vartotojai, bet ne hedonistai). Eidami į ES, mes šią
      teoriją ir praktiką priimame visai nekritiškai, - nes kitaip ten
      nepateksime. Žinoma, gyvenimo nesustabdysi. Tenka mokytis gyventi ir
      tokiose sielai reikštis nepalankiose sąlygose. Beveik niekam nebesvarbu,
      kad tokioje vartotojiškoje visuomenėje, kurioje visas dėmesys skiriamas
      kūnui, žmogaus siela pamirštama. Nieko nuostabaus, kad, vadovaudamiesi
      tokia medžiaginės gerovės teorija, tampame stebėtinai akli žmogaus
      dvasiniam skurdui. Mažai kas benori dorai gyventi, bet visi nori gerai
      gyventi. Tačiau ten, kur klesti kūnas,  kenčia siela. Tokie yra žemiškojo
      gyvenimo dėsniai.  
            Nekalbama ir vengiama kalbėti apie
      dorinius principus ir susilaikymą, apie tai, kad toli gražu ne visus kūno
      poreikius reikia tenkinti, kad tai nebepriimtina ir tampa nebepadoru.
      Vengiama sielos ir kūno konflikto, nors iš to laimi tiktai kūnas. Ačiū
      Dievui, kad Lietuvoje dar visose mokyklose galima mokyti tikybos. JAV,
      toje gerovės šalyje, kur tikybos mokymas valstybinėse mokyklose uždraustas,
      negalima kalbėti ir apie moralumą. Juk Dievas, Jo įsakymai, sąžinė,
      dora ir panašūs dalykai žadina žmogaus dvasią ir sukelia vidinį
      sielos ir kūno konfliktą, kurio vartotojiškoje ir į biologizmą
      linkusioje kultūroje taip labai vengiama. Vengiama, nes, pasak šios kultūros
      apologetų, tai pažeidžia žmogaus teises. Tokia teorija ir
      praktika žmogų prilygina kūnui. Būtų teisinga, jei sakytume: pažeidžia
      kūno teises. Iš tiesų, tikėjimas į Dievą riboja žmogaus biologiškumą,
      bet tik tam, kad atsiskleistų jo dvasingumas.  
            Tokios konformistinės pažiūros, labai
      paplitusios Vakarų kultūroje, persmelkė ir tuos, kurie pagal savo
      pareigas turėtų kalbėti apie dorą ir apie tai, kaip reikėtų gyventi.
      Ir jie, pasak Kristaus žodžių, tampa druska, netekusia savo sūrumo.
      Net ir dvasiškiai vengia apie tai kalbėti. JAV gyvenantis kunigas P.
      Marksas, kuris yra vienas iš aktyviausių kovotojų už gyvybę, savo
      straipsnyje Meilė ir skaistybė santuokoje rašo: Aš skelbiau
      religinį mokymą mažiausiai 800 parapijų, laikiau šv. Mišias, ir
      daugiau kaip 9095% žmonių man sakydavo, kad esu pirmas kunigas,
      kalbantis iš sakyklos apie kontracepciją, apie encikliką Humanae
      vitae, apie sterilizaciją (7, p. 2).  
            Suprantama,
      kad doros mokymas sukelia žmoguje vidinį konfliktą tarp sielos ir kūno.
      Šis konfliktas, švelniai tariant, nėra malonus, bet labai reikalingas.
      Tai, kas vertinga sielai, nepataikauja žmogaus juslingumui. Žmogus,
      vaizdžiai sakant, yra konflikto arena, kurioje susitinka siela ir kūnas.
      Jeigu nuolat daromos nuolaidos kūnui, konflikto nebelieka, o dvasia
      skursta. Tokia, iš medžiaginio gerbūvio kylanti konformistinė kultūra
      yra labai viliojanti, bet ji atima iš žmogaus dvasinį gyvenimą. 
            Ką
      daryti? Tokioje visuomenėje reikia ugdyti asmenybes, kurios mažai ar
      visai nepriklausytų nuo vyraujančios konformistinės pasaulėžiūros ir
      būtų pajėgios, konfliktuodamos su savo kūnu, gyventi nelengvą, bet
      dorą ir į dieviškumą krypstantį gyvenimą. Tokią matau katalikiškos
      mokyklos ir tikybos mokytojo paskirtį. Todėl katalikiškos mokyklos ar
      tikybos mokytojas turėtų būti asmenybė, kuri savo gyvenimišką
      nuostatą liudytų ne tik žodžiais, bet visu savo gyvenimu. Jei taip nėra,
      net ir geriausios dorinio ugdymo metodikos nedaug padės, nes mokiniai ne
      tik klauso, kas jiems sakoma, bet dėmesingai stebi savo mokytojų, tėvų
      ir kitų suaugusiųjų gyvenimą. Tačiau jeigu dorinio ugdymo pagrindu
      laikysime dorą ir moralę, patirsime nesėkmę, ką ne kartą patvirtino
      istorija. Santykis su Dievu ir pasaulėžiūra apsprendžia žmogaus dorą,
      o ne priešingai. Dora ar nedora yra tik iš žmogaus pasaulėžiūros
      kylantis veikimo būdas. Žymus šių laikų italų teologas ir vyskupas
      A. Maggiolini, knygos Mūsų krikščionybės pabaiga autorius,
      sako: Esu įsitikinęs, kad reforma negali prasidėti nuo moralės.
      Niekas nenori būti kankiniu dėl moralės. Turime iš naujo atrasti
      santykį su Jėzaus Kristaus Dievu ir tik šiame santykyje moralė yra būdas
      atsiliepti į patirtą meilę (3, p. 32).  
            Atrodo
      keistai skamba: Reforma negali prasidėti nuo moralės. Mes dažniausiai
      mąstome priešingai  pradėkime nuo moralės, nuo įstatymų! Bet kas
      nuo to pasikeičia? Teoriškai mes visi žinome kas dora ir kas nedora,
      kaip tinka elgtis ir kaip ne, tačiau gyvenime moralės žiniomis mažai
      tesivadovaujame.  
            Savaime suprantama, kad be įstatymų, be
      doros, be moralės mes negalime ir negalėsime apsieti, jie yra būtini,
      tačiau ne jie yra mūsų gyvenimo rūmo pagrindas. Štai mes su A.
      Patacku studijavome senąją lietuvių kultūrą ir papročius. Studijų
      pagrindas buvo senieji papročiai, apeigos, ritualai. Bet ar jie nulėmė
      dorą mūsų protėvių elgesį? Doras jų gyvenimas buvo pagrįstas būties
      principų suvokimu, o ne atvirkščiai. Todėl ir knygą, kurioje surašėme
      savo tyrinėjimus, pavadinome ne Senovės lietuvių etika ar papročiai,
      o Virsmų knyga. Tuo norėta pasakyti, kad mūsų protėvių
      elgesį nulėmė pagrindinių žmogaus gyvenimo virsmų žinojimas ir
      noras juos tinkamai įveikti. 
           
      Pagrindas,
      į kurį atsiremia visi žmogaus veiksmai, yra jo santykis su
      gamta, su kitais žmonėmis ir su Dievu. Trumpai sakant, žmogaus elgesį
      nulemia jo pasaulėžiūra. Tačiau ne ta paviršutinė, kuria mes
      dangstomės ar afišuojamės prieš kitus: Esu tautininkas  už viską
      man svarbiau tauta; esu socialdemokratas - 
      man svarbiausia  visų žmonių gerovė; esu katalikas - man
      svarbiausia sielos gerovė ir pan., o ta, pagal kurią
      aš gyvenu. Dažniausiai būna taip, kad ta tikroji
      pasaulėžiūra, pagal kurią aš gyvenu, būna grynas materializmas: 
      kuo daugiau turėti sau, nors mano etiketė visai kita. 
            Pagrindinė
      dorinio ar bet kokio kito ugdymo problema yra ta, kad bet koks ugdymas
      prasideda nuo savęs. Reikia prisipažinti, kad mes, katalikai,
      gyvendami toje pačioje visuomenėje, nejučia pakeitėme savo pasaulėžiūrą,
      nemažai prisidėdami prie vartotojiškos kultūros ir konformistinės,
      hedonizmą skatinančios, pasaulėžiūros išplitimo. Ar tikrai mūsų
      pasaulėžiūra yra krikščioniška? Pasitikrinti galime skaitydami šaltinį
       Evangelijas. Aišku, tai nelengva, nes tikrai krikščioniškas ir
      doras gyvenimas šiais laikais yra ėjimas prieš srovę. Norint būti
      krikščioniu ne tik vardiniai, bet tai išreikšti ir savo gyvenimu, vėl,
      kaip ir pirmaisiais amžiais, ko gero, kaip rašė XX a. teologas ir jėzuitas
      K. Rahner, teks būti mažąja kaimene (6, p. 3). 
            Atrodo, neturėtų būti auklėjimo
      nesklandumų  juk pagaliau sulaukėme laisvos Lietuvos ir galime ugdyti
      savo vaikus ir mokinius kaip tinkami. Tačiau gyvenimas parodė, kad dabar
      iškyla žymiai sunkesnės dorinio auklėjimo problemos, nei sovietiniais
      laikais, kuomet prievarta buvo brukamas ateizmas. Tada buvo ne tik tikėjimo
      draudimai, bet buvo draudžiama ir tai, kas potencialiai galėjo pakenkti
      vaikų dorovei ir tuo pačiu saugojo nuo pataikavimo kūno juslingumui. O
      dabar viskas galima, leistina net tai, kas dar visai neseniai buvo
      nepadoru ir neleistina. Laisvė  didysis žmonijos siekis  yra ir
      didžiausias mūsų išbandymas. Mes dabar išgyvename išbandymą laisve.
      Nuo to, kaip jį išlaikome ir išlaikysime, iš esmės priklausys tai,
      kokį dorinį auklėjimą gaus iš mūsų, suaugusiųjų, vaikai ir
      mokiniai. Juk laisve pirmiausia pasinaudoja suaugusieji. Bet ar visuomet
      tinkamai? Turėtume savęs labai sąžiningai paklausti: kaip aš
      pasinaudoju laisve? Ir pasvarstyti, kas nuo manęs priklauso. Laisvė
      visada yra ir atsakomybė. 
            Drąsiai galima sakyti, kad žiniasklaidos
      srityje išbandymo laisve neišlaikėme. Išorinės cenzūros nebėra, o
      vidinė dažniausiai dar nesusiformavusi. Šiandieninė žiniasklaida,
      kuri ugdo vartotoją, švelniai sakant, labai nepalanki doriniam bei
      religiniam ugdymui. Bet svarbiausia, kad mes, nekritiškai vertindami
      agresyvios žiniasklaidos veiklą, patenkame į jos žavesio pinkles ir mažai
      stengiamės ar visai nesistengiame apsaugoti nuo jos neigiamos įtakos
      vaikus, kuriems televizijos poveikis yra žalingiausias.
      Nesigilinsime į televizijos laidų turinį, kuris neretai yra
      neleistinas, neaimanuosime, kad tikintieji neturi savos televizijos, o
      panagrinėsime mažiau pastebimą, bet ne mažiau reikšmingą problemą.
      Televizija (ir kompiuteriniai žaidimai) yra visiškai netinkama
      informacijos perdavimo priemonė vaikams, nepriklausomai nuo programos
      turinio. Vaiko smegenų struktūra ir protas nėra kaip suaugusiojo 
      jis vystosi. Televizijos žiūrėjimas žaloja ir ardo natūralų Gamtos
      numatytą smegenų ir proto formavimąsi. Amžius nuo 2 iki 5 metų yra
      kritinis smegenų vystymosi laikotarpis. Jeigu mažas vaikas ilgai žiūri
      televizorių, tai neigiamai atsiliepia jo smegenų vystymuisi ir sugebėjimui
      mokytis (4, p. 75). Žiūrėdamas spalvotą televizorių vaikas yra
      beveik pasyvus, nes jo smegenys gauna apie 90% to informacijos kiekio, kurį
      jos pajėgia apdoroti. O žaidžiant, klausantis pasakos ar bendraujant su
      kitais, vaiko vaizdinis mąstymas veikia labai aktyviai, formuodamas
      naujus ryšius tarp neuronų. Pvz., klausantis pasakos ar žaidžiant,
      vaiko vaizduotė kuria tuos vaizdus, apie kuriuos pasakoja pasaka,
      ar tai, ką jis fantazuoja. Todėl vaiko smegenys yra aktyvios ir vystosi
      vaizdinis mąstymas, kuris šiame amžiaus tarpsnyje yra pagrindinis. Be
      to, žiūrintis televizorių vaikas yra fiziškai neveiklus  jis sėdi.
      O protinis ir fizinis vystymasis vyksta sinchroniškai. Tokie
      specialistai, kaip Carla L. Hannaford, Joseph Ch. Pearce, Jane Healy sako,
      kad vaikams iki 8 metų, kad jie galėtų tinkamai vystyti vaizduotę
      ir kalbinius sugebėjimus, reikia visai neleisti žiūrėti
      televizoriaus (4, p, 73). Televizija ir kompiuteriniai žaidimai išstūmė
      fizinį aktyvumą, tarpusavio santykius ir žaidimus. Jei vaikas fiziškai
      neaktyvus, sunku tikėtis ir palankaus protinio vystymosi. Judesio reikšmė 
      vaiko mokymuisi taipogi dar per mažai įvertinta, nors apie tai
      kalbama vis dažniau (4). Dėmesio, vaikai nežaidžia! - skelbia
      plakatas JAV veikiančios asociacijos Širdis išleistas plakatas,
      kuriame pavaizduotas vaikas, žiūrintis televizorių. Būtų geriausia,
      kad vaikai iki aštuonerių metų iš viso nematytų televizijos, o ir vėliau
      labai nedaug. Kaip tai padaryti? Šią problemą tenka spręsti asmeniniu
      sąmoningumu ir pastangomis. Kai viename susitikime šešių vaikų tėvas
      iš JAV buvo paklaustas, kaip jų namuose sprendžiama televizijos žiūrėjimo
      problema, jis atsakė: Televizoriaus mūsų namuose nėra, mes jį išmetėme.
      Šis žmogus išbandymą laisve išlaikė. Kai yra laisvė, galime
      pasirinkti. Tik ar tinkamai pasirenkame? 
           
       Kai kovojantis žmogus savo tikslu laiko dieviškumą, jo
      veikla pasireiškia žmoniškumu, o kai žmogaus prioritetai yra žmogiški
       gerovė ir kūniškumas, tada vis labiau ima reikštis tamsiosios žmogaus
      galios  pažmoniškumas, ką mes neretai vadiname šėtoniškumu. Tokie
      yra žemiškojo gyvenimo dėsningumai, verčiantys žmogų kelti kuo aukštesnius
      tikslus sau.  
            Iš to seka, kad dorinis ugdymas vykti 
      anksčiau visų kitų įprastinių mokymų, o ypač loginio
      mąstymo reikalaujančių dalykų. Pirmųjų mokymo metų programos turėtų
      būti paremtos vaizduotės ir jausmų ugdymu. Loginio mąstymo reikalaujančius
      dalykus vertėtų pradėti ne anksčiau aštuonerių metų. Tokia
      mokymo seka išplaukia ir iš vaiko vystymosi eiliškumo: pirmiau vystosi
      vaiko emocijos ir vaizdinis mąstymas ir tik vėlyvoje vaikystėje pagal
      natūralią brendimo seką ateina loginio mąstymo vystymosi laikas.
      Loginis mąstymas, kuris pradeda formuotis nuo 910 metų, kai pradeda
      dygti protiniai dantys, vystosi iki žmogus pilnai subręsta. Mūsų
      vaikams trūksta ne žinių, bet vaikystės ir žaidimų, savaime lavinančių
      vaiko vaizdinį suvokimą, kuris yra žmogaus kūrybingumo, atminties bei
      loginio mąstymo pagrindas. Vaikus mokome pagal programas, kurios
      nesuderintos su  Gamtos
      numatyta vaiko biologinio vystymosi seka. Ne programas taikome prie vaiko
      vystymosi dėsningumų, bet, versdami dar priešmokyklinio amžiaus vaikus
      logiškai mąstyti, pažeidžiame jų natūralų proto brendimo eiliškumą.
      Kai vaikai per anksti mokomi logiškai mąstyti, nukenčia ne tik
      vaizdinis mąstymas (o kartu su juo atmintis bei kūrybingumas), kuriam,
      kaip ir žaidimams, mažai belieka laiko, bet ir skatiname ankstyvą
      lytinį brendimą. Loginis mąstymas vystosi kartu su lytiniu
      brendimu. Žmoguje viskas yra susiję. Anksti pradėdami vaikus mokyti
      loginio mąstymo reikalaujančių dalykų, anksti pažadiname jų lytiškumo
      pasireiškimus su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis. Iš tiesų,
      visuotinis vaikų mokymas nuo septynerių (žadama jau nuo šešerių) metų 
      yra niekad anksčiau nebuvęs eksperimentas, kurio pasekmes
      pradedame jausti, bet dar nelabai suprantame jų priežastis. Tuo jokiu būdu
      nenoriu pasakyti, kad vaikus turėtume pradėti mokyti vėliau. Ne. Tačiau
      reikia mokyti to, kas iš tikrųjų tinka viename ar kitame vaiko amžiaus
      tarpsnyje. Pedagogika gerokai atsilieka nuo naujausių žinių apie vaiko
      vystymosi tarpsnius. Kol mokysime pagal programas, paremtas šimto metų
      senumo žiniomis apie vaiko vystymąsi, gausinsime visose civilizuotose šalyse
      vis didėjantį nenorinčių mokytis ir nemokių vaikų skaičių. Kūrėjas
      nenorinčių mokytis ar nemokių vaikų nekuria. Priežastis yra mūsų
      noras kuo greičiau vaiką paversti suaugusiu. Tačiau vaikas yra vaikas
      ir tam, kad jis natūraliai subręstų, jam reikia nuosekliai praeiti
      visus Kūrėjo ar Gamtos numatytus vystymosi tarpsnius. Vaiko mąstymas
      vystosi tam tikromis stadijomis, lygiagrečiai su fiziniu augimu. Vaiko
      smegenų sistema ir jo žinių struktūra praeina tam tikrus laikinus
      brendimo tarpsnius. Pasak Ž. Pjažė (J. Piaget), šie mąstymo slenksčiai
      yra genetiškai nulemti ir juos praeiti turi visi vaikai ta pačia seka ir
      maždaug to paties amžiaus. Nuomonė, kad vaiką bet kuriame amžiaus
      tarpsnyje galima mokyti bet kokio dalyko, vis mažiau bepalaikoma.  
            Svarbiausia, kad pradiniame lavinime mokomi
      dalykai atitiktų vaiko smegenų brendimo tarpsnius. Vaiko mąstymą Ž.
      Pjažė pavadino stebuklingu. Jeigu verčiame vaiką atsisakyti šio
      stebuklingo mąstymo, tai reiškia, kad manome, jog Kūrėjas
      suklydo sukurdamas vaiką, kuris didžiąją savo laiko dalį skiria, mūsų
      trumparegišku požiūriu, nieko neduodančioms svajonėms, fantazavimui,
      stebuklingam mąstymui ir žaidimui. O gal klydo ne Dievas ar Gamta,
      sukurdama vaikus, bet klystame mes, suaugusieji, taip apie vaikus
      galvodami? Juk Kūrėjas nieko nedaro be tikslo ir prasmės.
      Šiuo
      stebuklingo mąstymo tarpsniu, kuris pasak Ž. Pjažė, tęsiasi iki
      septynerių ar aštuonerių metų, negalima vaiko versti mokytis suaugusiųjų
      logikos reikalaujančių dalykų. Šis amžiaus tarpsnis yra palankiausias
      ir doriniam bei religiniam ugdymui, kurį šiame tarpsnyje reikėtų pagrįsti
      ne taisyklių ir nuostatų mokymu, bet vaizdinį mąstymą atitinkančiomis
      priemonėmis bei žaidimais: taip, kaip šio amžiaus vaikai gali
      geriausiai suprasti. Vaikas ir turi būti vaiku. Neskubėkime iš jo
      padaryti suaugusį. Kuo ilgesnė vaiko vaikystė, tuo brandesnis iš jo išaugs
      suaugęs žmogus. Toks ir būtų tas tvirtas pamatas, į kurį remtųsi
      visas tolesnis religinis ir dorinis auklėjimas... 
            Dažnai
      pagalvoju, kad vaikuose neretai yra daugiau vidinės šviesos ir dieviškumo
      pajautimo, nei jo belikę juos mokančiųjų ir auklėjančiųjų širdyse.
      Jeigu neatsiversite ir nepasidarysite kaip vaikai, neįeisite į
      dangaus karalystę (Mt 18, 3). Nuomonė, kad vaikas yra tuščias
      popieriaus lapas, kurį suaugusiems reikia pripildyti, vis mažiau
      bepalaikoma. Ieškant naujų dorinio auklėjimo metodų reikia ir naujo požiūrio
      į patį vaiką.  
            Šia prasme iškyla labai subtilaus
      santykio tarp vaiko ir suaugusiojo problema. Vaikas nėra nesubrendęs
      suaugęs. Jo mąstymas ir suvokimas yra kitoks. Vaikas mąsto daugiau
      vaizdais ir suvokia širdimi. Jis yra neseniai atkeliavęs iš dvasinio
      pasaulio ir dažnai tebejaučia jo buvimą ir tikrumą, tai, ką suaugę
      dažniausiai jau seniai yra praradę. Kaip ne tik nesugadinti tos švelnios
      ir trapios dieviškumo nuojautos, kurią vaikas tebeturi, bet taip ją
      sustiprinti, kad ji atlaikytų sunkius mūsų dienų išbandymus gerove ir
      gundymus juslingumu? Gatavų receptų čia beveik neįmanoma pateikti.
      Kiekvienas atvejis gali būti visiškai individualus. Svarbiausioji
      taisyklė, kurios reikėtų nepažeisti, tai paskatinti vaiką atsiverti
      savo vidiniams pojūčiams ir pasitikėti tuo, ką jaučia savo širdimi.  
            Sujaukti vaikuose esantį dieviškumą
      arba, pasak Evangelijos žodžių, papiktinti galima ne tik nusikalstant
      prieš padorumą, bet ir nepritariant ar net pasijuokiant iš vaiko vidinės
      patirties, jo širdies impulsų ir reikalaujant, kad jis jaustų ir suvoktų
      taip, kaip reikalauja programos ar kitokie nurodymai. Vaikus ir jų vidinę
      patirtį reikia priimti taip kaip juos priėmė Kristus: Kas priima tokį
      vaikelį dėl manęs, tas mane priima. O kas papiktintų vieną iš šių
      mažutėlių, kurie tiki, tam būtų geriau, kad asilo sukamų girnų
      akmuo būtų užkabintas ant jo kaklo ir jis būtų panardintas jūros
      gelmėje (Mt 18, 5-6). Šie Kristaus žodžiai rodo, jog vaiko tikėjimas,
      kad ir koks naivus jis mums beatrodytų, yra aukščiau už suaugusiųjų
      išvedžiojimus ir formuluotes.  
            Imkime,
      kaip pavyzdį, Dievo įvaizdžio ugdymą vaikuose: 
            Vaikai yra spontaniškesni ir mažiau
      kontroliuojami sąmonės. Jie turi daug kūrybinių galių, reikalingų
      Dievo įvaizdžiui susikurti bei plėtoti. Jei siekiame pernelyg anksti
      perduoti tradicinius Dievo įvaizdžius, kyla didelis pavojus užgniaužti
      vaiko fantaziją. Vaikui reikia leisti taip nupiešti Dievą, kaip jis Jį
      įsivaizduoja, net jeigu tai visiškai neatitinka mūsų teologinio Dievo
      supratimo. Negalima vaikui sakyti: Tokio Dievo įsivaizduoti negalima,
      Dievas netoks. Vaiko sukurtą Dievo įvaizdį būtina priimti, su juo jį
      aptarti ir, užduodant klausimus, skatinti tolesnę įvaizdžio plėtotę.
      Suaugusiems ir tuo pačiu vaikui (aišku, vaikas tai suvoks tik vėliau) būtina
      suprasti, kad nei dabartinis jo turimas Dievo įvaizdis, nei visi kiti
      Dievo apibūdinimai nėra galutinės tiesos, kad kiekvienas Dievo įvaizdis
      keičiasi. Ypač svarbu prisiminti, kad kiekvienas Dievo įvaizdis tėra
      netobula ir sąlygiška žmogaus (teologo) pastanga pasakyti, kas ir koks
      Dievas yra. Šia prasme kiekvienas toks bandymas yra ir teisingas ir
      klaidingas.  
            Krikščioniškame auklėjime, stengianti
      perteikti Dievo įvaizdį, yra svarbūs keli aspektai:  
      1.     
      Dievas yra asmeninis - svarbus man ir mano gyvenimui,
      mane asmeniškai mylintis bei lydintis mane visą gyvenimą, kol pasieksiu
      amžiną tėvynę.  
      2.     
      Dievas yra ir universalus, transcendentinis, nepriklausomas
      nuo pasaulio ir gamtos įstatymų, esantis visiems žmonėms.  
      3.   Dievas
      yra visai kitas - neperprantama iki galo paslaptis, kurios žmogus
      iki galo nepajėgia suprasti. Dievo veikimas dažnai taipogi yra
      neperprantamas bei nenuspėjamas ir priešingas mūsų lūkesčiams. 
            Vidinio gyvenimo, kurio nebuvome mokomi, trūkumo
      pasekmes patiriame dabar visi. Dora ir tuo pačiu dvasingumas kyla iš
      vidinio gyvenimo. Kad vaikai, o vėliau jaunuoliai ir suaugę galėtų
      atlaikyti išorinio pasaulio spaudimą bei juslinių malonumų žavesį, būtina
      vaikuose ne tik palaikyti juose esantį natūralų vidinį gyvenimą, bet
      ir jį skatinti bei ugdyti. Tačiau kaip tai padaryti, jei mes patys to
      nebuvome mokomi? Gerų pasiekimų doriniame ugdyme nebus, jei nebus iš
      esmės naujo požiūrio. Ugdant kitus, tenka augti pačiam. Reikia patiems
      mokytis vidinio gyvenimo, nes vidinis gyvenimas ir yra toji 
      arena, kurioje vyksta sielos ir kūniškumo susitikimas. Dorinis
      ugdymas bus sėkmingas tik tada, jeigu perdėtą šiuolaikinio žmogaus išoriškumą
      pavyks bent kiek išlyginti gilesniu savęs ir savo dieviškumo pažinimu,
      kuris įgyjamas vidiniu gyvenimu. 
             Iš
      kitos pusės žiūrint, šiandieninė Europos kultūra vadinama individualizmo
      triumfu. Galbūt iš tiesų jau priartėjo tie laikai, apie kuriuos kalbėjo
      dar Senojo Testamento pranašai, kai Dievas iškals savo įstatymus ne
      akmeninėse plokštėse, o įrašys į žmogaus širdį. Išaugusio
      asmeninio žmogaus sąmoningumo mes jau nebegalime nuneigti, tik jam
      reikia suteikti tinkamą kryptį ir gaires. Būtent pagrindines pasaulėžiūrines
      kryptis, o ne moralines nuostatas, nurodymus kaip elgtis. Dalis žmonių
      jau priaugo ar bent priartėjo prie tokio sąmoningumo, kai jie,
      vadovaudamiesi savo asmeniniu santykiu su Dievu ir savęs pažinimu, nori
      ir gali patys surasti jiems labiausiai tinkamas doro gyvenimo formas. Kaip
      pereiti nuo bauginimais pagrįstos auklėjimo metodikos prie asmeninį sąmoningumą
      ugdančios, jei mes patys buvome taip išauklėti? Kaip tai padaryti, nepažeidžiant
      trapios vaiko asmenybės, o pažadinant jame slypinčią šviesą? Tam
      reikės netradicinių metodų ir aukėtojo kūrybingumo.  
            Negalima pamiršti, kad pirmąjį ir galbūt
      pagrindinį auklėjimą vaikai gauna iš savo tėvų, nepaisant to, rūpinasi
      tėvai tuo ar ne, nes vaikai automatiškai kopijuoja tėvų ir kitų
      suaugusiųjų elgesį. Darbas su tėvais taipogi yra sudėtinė dorinio
      ugdymo dalis. Šiuo atveju, pagrindinis rūpestis taipogi yra pasaulėžiūriniai
      klausimai arba tos gairės, kuriomis mes, krikščionys, o visų pirma
      auklėtojai, mokytojai, dvasiškiai turėtume vadovautis savo gyvenime.
      
       
       Literatūra 
      1.       
      Šventasis Raštas. Senasis Testamentas. Vertė ark. J. Skvireckas,
      V., 1991. 
      2.       
      Šventasis Raštas. Naujasis Testamentas. Vertė kun. Č.
      Kavaliauskas, Vilnius - Kaunas, 1972. 
      3.       
      Gaspari A. Mums pažįstamos krikščionybės pabaiga? // Sandora,
      2002, Nr. 4. 
      4.       
      Hannaford Karla L. Doktor neirofiziologii. Mudroe dviženije. My učimsia
      ne toljko golovoi. Per. S angliskogo. M. 1999. 
      5.       
      Pearce Joseph Ch. Magical child. Printed in USA, 1992. 
      6.       
      Rahner K. Bažnyčios ateities perspektyvos. // Sandora, 2000, Nr.
      3.  
      7.       
      Marx P. Meilė ir skaistybė santuokoje. // 
		file://C:\WINDOWS\TEMP\MARX.htm
      arba ProVita - 38. 
      
       
      
		     
      
      
       
      Pranešimų,
      skaitytų 2004 m. vasario mėn. vykusiose konferencijose, medžiaga.
          |