Algirdas 
		Patackas
      
		KITA LIETUVA
		
		...padovanok Lietuvai viziją... 
		
		  
		
		   Greitkelis. Nenutrūkstama 
		srove srūva automobilių srautas, trinksi, dusliai šnara padangos, švyti 
		informaciniai skydai, punktyrinės autopilotinio vairavimo linijos, viską 
		stebint visamatančiai greičio fiksatorių akiai. Virš šio, savotiškai 
		dinamiškai ir ritmingai pulsuojančio pragaro tvyro vos pastebimas, 
		geriau matomas iš šalies, smogo ir smarso debesis, kurio nepajėgia 
		išsklaidyti laukų vėjas.  
   Bet štai į šalį suka siauras betono kelelis, paženklintas rodykle 
		su keistoku ženklu  saulute su ornamentiniu kryžiumi, kokius kadais 
		mokėjo nukalti mūsų protėviai. Kelelis suka į pagirį, kur betonas 
		išnyksta. Kelią užtveria barjeras ir užrašas  l i e t u v a, kažkodėl 
		iš mažosios raidės. Toliau tęsiasi kietai supluktas lauko kelias, 
		kuriame žymu ratų pėdsakai. Tačiau ratai ne automobilio  štai matyti 
		spėriai važiuojanti vienkinkė puskarietė, traukiama eiklaus sarčio. 
		Šalia vingiuoja pėsčiųjų ir, matyt, dviratininkų takelis, tai 
		priartėdamas, tai nutoldamas. Vežimaitis stabteli brastoje  žirgui 
		leidžiama atsigerti šalto, smėlėtu dugnu srūvančio vandens. Keleivis 
		neskuba, paveiktas vandens čiurlenime ištirpusios ramybės. Žirgas geria 
		ilgai ir gardžiai, šnarpšdamas ir šnopuodamas. Toliau kelias suka į 
		girią, įveikia dar vieną upelį, šį kartą nedidelės hidroelektrinės 
		pylimu, ir tada atsiveria vaizdas į gyvenvietę. Jos centre  bažnyčia, 
		matyt, neseniai statyta, siluetu primenanti senąsias, medines, prie jos 
		susibėga gatvelės. Namai  medžio, akmens, šiek tiek plytų ir netgi 
		molio. Socialine lygybe čia nekvepia  vienos sodybos turtingesnės, 
		kitos kuklesnės, vienos labiau senovinės, kitos naujesnių formų, tačiau 
		jų įvairovė nedaro chaoso įspūdžio. Jas vienija kažkas, kas sukuria 
		dermę  gal stogų šlaitai, gal sakralioji aikštės aplink šventorių 
		erdvė, o gal ir tai, kad bažnytkaimio gardas susilieja su giria ne kaip 
		svetimkūnis. Vaizdo negadina ir ant netolimos kalvos besisukantys vėjo 
		rotoriai bei kiti žaliosios civilizacijos žymženkliai. Tačiau 
		esmingiausia šitame kraštovaizdyje yra virš jo tvyranti šimoniška 
		ramybė.  
   Taigi (?)  kita Lietuva, lietuva, alternatyvioji, ne 
		priešpastatanti save Lietuvos respublikai, bet glūdinti joje kaip įsčios 
		 taip, kaip formoje slypi esmė.  
		
		 * * * 
		
		 Šalis 
		šita nežino prabangos 
		liūdnos  subręsti 
		/Oskaras Milašius/ 
		
		Tam, kam Lietuvos istorija, jos praeitis 
		yra gyvenimo būdas, egzistencijos dalis, tam turbūt nesvetimas keistas 
		jausmas, kad po tuo, kas vadinama Lietuvos istorija, už kunigaikščių ir 
		jų pilių, už Žalgirio ir Liublino unijos, už metraščių ir žemėlapių, 
		tebeslypi kita esmė, kita lietuva  iš mažosios raidės, tyli ir nebyli, 
		tačiau amžina kaip upės sruvenimas. Išties, kas bendro tarp 
		pagoniškosios Lietuvos žūtbūtinių mūšių dėl išlikimo ir ežerų, medgrindų 
		labirinto apsaugotos būties sengirės ramovėje? Kas bendro tarp Adomo 
		Mickevičiaus ambicingosios Odės jaunystei ir niekam nežinomo 
		skurdžiaus studento Simono Daukanto?  o juk abudu mokėsi tame pačiame 
		universitete. Kas bendro tarp Česlovo Miloš Isos slėnio dvarelio 
		bibliotekos išauklėto paauglio ir jam svetimo lietuviško sodžiaus, kuris 
		taip tiksliai atvaizduotas Mikalojaus Katkaus Balanos gadynėje?  
		o juk abudu vaizdai iš to paties etnografinio regiono... Kas bendro  
		dabar  tarp išponėjusio Vilniaus ir likusios bažnytkaimių Lietuvos?... 
   Išties, yra, buvo ir turbūt turi būti dvi Lietuvos. Nereikia jų 
		priešpastatyti, jos abi reikalingos viena kitai. Viena yra Lietuvos 
		valstybė, tautos namai, taip sunkiai renčiami ir niekaip neužbaigiami 
		bei nusiaubiami. Kita, iš mažosios raidės  tai tų namų dvasia, jų estis. 
		Ji privalo išlikti, nes tik jos dėka iškilo valstybės rūmas, tik jos 
		dėka juose nėra šalta ir nyku. Tesugyvena jos. Tebūnie ES palociai ir 
		NATO lėktuvnešiai, težaidžia  bet neprasižaidžia  naujoji bajorija, 
		tačiau anoji, bažnytkaimių ir ramuvų lietuva turi išlikti, nes ji yra 
		esmės saugotoja, jos talpykla. Nežinia, kaip tai turi atrodyti, galų 
		gale tai nėra taip svarbu, nes tai formos dalykai, tačiau ji turi esėti. 
		Mums nekaip sekasi kurti formas  skaityk Oskaro Milašiaus citatą  jos 
		dažnai subyra kaip smėlio pilys (kaip nepastebimai ir gėdingai išnyko 
		LDK). Tai, kas išlieka, kas amžinai žalia  tai Lietuva, aistijà. Būdama 
		esmės sergėtoja, toji lietuva pratęsia save, persilieja per visus karus 
		ir praradimus, formos katastrofas, gaivindama istorinių formų šukes savo 
		rasa, įkvėpdama vėl joms gyvybę, šitaip dažnai padarydama stebuklą  
		prisiminkime Becenbergerį, raginusį rinkti lietuviškus žodžius, nes 
		greit ši kalba išnyksianti, arba Jablonskį, maniusį, kad lietuviškai 
		romanai nebus rašomi.  
   Forma  laikina, esa  amžina. Forma, persakant Špenglerį, gimsta, 
		bręsta ir miršta, o esà persilieja ir srūva į amžinybę. P a n t a   r e 
		i  ne viskas keičiasi, kaip aiškina formos mąstytojai, bet 
		visa srūva, liejasi. Tęstinumo garantija, bent lietuvišku atveju, ne 
		formoje, bet esoje. Esame esõs žmonės, rasos krikštytieji. Tokiais ir 
		liksime per amžius, jeigu rasos neišdžiovins laikmečių skersvėjai ir 
		sausra mūsų sielose. 
          |