|  
       Albina
      Žiupsnytė
      
      
       
      KRYŽIAUS
      SIMBOLIS
      
       
       
      
       
       Mėginant
      apmąstyti šį vieną seniausių ir reikšmingiausių simbolių, pirma
      reikėtų įvardinti, kas yra simbolis. Kaip simbolis kalba per ženklą?
      Ar galima simbolio prasmes įvardinti iki galo? Ar kiekvienas simbolis yra
      nepakartojamas pirmavaizdis, ar yra skirtumai skirtingose tautose?
        
      Ženklą galima aprašyti, įvardinti, o simbolio reikšmė - prasmių
      suma; kad ir plačiai ir giliai apmąstoma, visuomet lieka tarytum
      "ne pilna". Simbolis yra paslapties saugotojas ir tuo pat metu
      paslapties skelbėjas - kaip durys, kurių vaizdas sako, kad už jų yra
      mums dar nežinomas kambarys, nors mes jo nematome. Simbolio kalbėjimas
      apie paslaptį, kuri taip ir lieka nepastebėta, pažadina nuojautas patirčių,
      kurių pėdsakus saugojame savyje, tačiau nepažvelgiame į jas ir neįvardijame.
      Simbolis jas mums primena, padeda aptikti jas savyje, sugrąžindamas mūsų
      sąmonę į pradžių pradžią, galbūt, į tą akimirką prieš ištariant
      žodį, tapsiantį kūnu, - akimirką prieš Pasaulio Sukūrimą. Simbolis
      išreiškia Dieviškąją Tylą prieš pasigirstant kuriančiajam Žodžiui,
      todėl simbolis yra daugiau nei žodžiais "sugaunama" prasmė.
        
                Giliausioji
      simbolio mįslė yra tos pačios prigimties (jeigu tai galima vadinti
      prigimtimi), kaip ir mįslė žmoguje. Klausdami, kas yra žmogus, mes
      galime suvokti žmogų kaip simbolį, išreikštą "gyvuoju ženklu",
      -vienu iš simbolių - ženklų sistemos, vadinamos gyvuoju Pasauliu arba
      Dievo tvariniais...
        
                Ženklas, veikdamas
      mus per regėjimą ir klausą, siekia pažadinti mūsų pačią
      "tolimiausią" atmintį. Šis pažadinimas atveria sąmonę
      simbolio tylos erdvei. Mėginant suvokti jo prasme, įvyksta tvėrimo
      aktas. Šios Kūrybos išdava - simbolio Tyla. Paslaptis visada lieka
      "nesugaunama" sąmonei, tačiau padeda jai "atpažinti"
      savyje esant tą pačią Tylą ir Paslaptį - padeda susitapatinti su Tylėjimu
      prieš tvėrimą. Taip įvyksta pakartotinis žmogaus gimimo veiksmas sąmonėje,
      duodąs ankstiną asmenybės augimui, visiškam sąmonės atsivėrimui
      Dieviškajai Tylai, kuri palaipsniui tampa žodžiu - žmogumi,
      "vieninteliu tokiu" ir siekiančiu išreikšti save
      "vieninteliu tokiu" būdu. Taip ženklai ir simboliniai vaizdai,
      veikdami žmogaus sąmonę, pažadina pirmavaizdžius (archetipus), kurių
      kūrybinė jėga padeda išsiskleisti žmogaus esmei, t. y. paslapčiai,
      kuriančiai prasmes, įvardinančiai jas ir visada liekančiai daugiau
      negu prasmė ir žodis.
        
                Simbolių
      pirmavaizdžių yra daugybė. Mes gyvename tarp jų, kuriame juos ir
      saugome savyje. Dažnas kalbos žodis saugo pirmavaizdžio paslaptį ir
      gali pažadinti žmogaus sąmonę bei padėti įvykti joje tvėrimo
      veiksmui. Tačiau tai gali įvykti tik tada, kai sąmonė yra pasiruošusi
      pažadinimui - tada ją aplanko simbolis ženklu, vaizdu-vizija, sapnu.
      Yra sudėtinga nuspręsti, ar šį Esmės pažadinimo ženklą žmogus
      suranda glūdintį giliausioje savo slaptoje, ar jie ateina "iš aukščiau",
      t. y. iš išorės - Kosmoso, Dieviškosios Dvasios. Tačiau prieštaravimas
      išnyksta, jei pripažįstame, kad savyje žmonės randa tą patį pradą,
      kaip ir Dieviškoje Erdvėje, makrokosmose, suvokiamame esančiu
      "aplinkui", "išorėje". Tas, kas yra
      "aplinkui", yra ir visur, t. y. viduje. Šiuo atradimu
      "viduje" įvyksta materijos įdvasinimas. Dvasia, esanti
      "aplinkui", "išorėje" prasiskverbia į žmogaus
      psichikos sritį, paliesdama jo sielą (anima) ir protą (ratio). Žmogus
      yra tarytum "pergeriamas" dvasinio impulso spinduliais. Tai
      galima pavaizduot šitaip:
      
       
       
        
      
       
      a)
      Mandala. Nepažintos žmogaus sąmonės simbolis, tarsi "saulutė"
      apskritimo viduje (ji gali būti pažymėta tik "taškeliu" ar
      apibrėžta tik ratuku - žmogaus paslapties "zona"). Visatos
      Saulės - Dievo spinduliai jos nepasiekia. Nepasiekia šviesa, t.y. sąmonė.
      Ji nepažįsta saulės savo viduje. Šviesos spinduliai atsimuša į
      atspaudų  (stereotipų) 
      erdvę  arba 
      ribotos  sąmonės užtvaras,
      nepralaidžias subtiliajai šviesos substancijai.
        
                b) Saulute  pažymėtas  ratukas 
      apskritinio  viduje reiškia
      stiprėjantį, aktyvesnį žmogaus dvasinį centrą. Mažoji saulė veržiasi
      į tamsą, į susijungimą su Visatos Saule. Spinduliai iš centrinės
      "saulutės" ilgėja, tiesiasi, nutolindami tamsos ribą. Tai
      gyvybės pradas: iš grūdo, glūdinčio giliai žemėje, stiebiasi
      daigas, pajuntąs Saulės šviesą ir šilumą pro žemės sluoksnį.
      Ateina diena, kai daigas pramuša dirvą ir išvysta saulę, kuri visą
      laiką jį "šaukė", šildydama dirvą. Taip vyksta ir sąmonėje:
      skyla nežinojimo, "riboto mąstymo lukštas, kur iki šiol Dvasinis
      Pradas bylojo kaip nujautimas, troškimas ir ilgesys - Dvasinė Pasaulio
      esmė pasirodo aiški, kaip vidurdienio Saulė daigui, ką tik
      prasikalusiam iš žemės tamsos.
        
                c) Ši šviesa
      tokia džiugi ir akivaizdi, kad erdvė, apšviesta josios, atrodo beribė.
      Žemė, daigo motina, buvusi tokia gera ir kartu tarsi visagalė, išvystama
      "iš šalies", "iš aukščiau" - ji, pasirodo
      "klausosi" Saulės ir yra  nuo
      jos  priklausoma. 
      Taip  ir 
      sąmonė  išvysta kūniškąjį
      daiktų ir vyksmo pasaulį, valdomą visuotinio vystymosi 
      prado.  Dievo Jėga 
      yra  tikra, 
      "matoma", suvokiama.  
      Pirminis   pirmavaizdis   pasireiškia  
      kaip "žaibas", apšvietimas, suvokimas. Jis lemia įtikėjimo
      jėgą, kuri tampa pagrindinėmis asmenybės "atramos" ašimis.
      Grįžtamoji eiga nebeįmanoma, daigas negali sulįsti atgal į žemę...
        
                Sugrįžkime prie
      apibūdinimų, kad žmogaus sąmonė yra pergenama ir perveriama Dieviškosios
      Tiesos spindulių. Atsakymas į archetipo simboliškai pateiktą sąmonei
      mįsle atrandamas, kai sujungia didžiausiąsias galias jausminė žmogaus
      siela ir protas. Jie nebeprieštarauja vienas kitam, o jungia priešpriešas
      aukštesniame sąmonės lygyje. Žmogaus jausmai simbolizuojami vandeniu,
      o protas, mąstymas lyginami su ugnimi. Todėl duotuose piešinėliuose
      yra dvejopos linijos - spinduliai, išreiškiantys vandens (banguojantys)
      ir ugnies (tiesūs) susijungimą dviejų pagrindinių Dvasinės ir Žemiškosios
      jėgų sankirtoje.
        
                 Čia mes
      susiduriame su ženklo, kuriuo apsireiškia simbolis, žodinio prasmės
      atskleidimo sudėtingumu. Ženklas, kuris mūsų, mąstančių tarsi
      "iš šalies", nepaveikia kaip per-kūnijanti asmeninę sąmonę
      simbolio - pirmavaizdžio jėga, lemiama dvasinio įkvėpimo, tampa galimu
      aiškinti laisviau, įvertinant ne sava patirtimi, o protu kultūriniame,
      pagaliau, knyginiame, literatūriniame ir net fantazijos lygmenyje. Tokiu
      būdu galime rasti įvairių vieno ar kito elemento prasmės aiškinimų.
      Pvz.   reiškia žaibą,
      ugnį (G. Beresnevičius) ir žaltį, gyvatę (P. Dundulienė). Tokia pati
      linija dar gali reikšti vandenį, upę ir daigo augimą.
        
                Tačiau apmąstant
      simbolį, kuris yra patirtas, ir jo paslapties kodas - ženklas yra
      regimas "iš vidaus", "iš Centro", prasmės aiškinimas
      tampa tarytum nebe aiškinimas, o simbolio pasireiškimas, kurio galutinė
      išdava yra simbolio prasmės suvokimas ir jo užrašymas (užkodavimas)
      ženklu. Įvyksta prasmės atnaujinimas ir žymėjimo pratęsimas. Tai yra
      veikimas, visiškai atvirkščias tyrinėjimui, kuris vyksta surenkant
      duomenis apie galimas ženklų prasmes, lyginant tarpusavyje grafinius ženklų
      žymėjimus ir pan. Grįžtant prie tolesnio apmąstymo, nejučiomis imi
      lyginti šį dvasinės jėgos pažadinimą žmoguje su priešybių susidūrimu:
      tamsos ir šviesos, vidaus ir išorės, ugnies ir vandens, iš aukščiau
      ir iš žemiau. Tai atitinka dieviška ir žmogiška, kūną ir dvasią,
      mintį ir jausmą, mirtį ir gyvybę, sustingimą ir judėjimą, augimą
      ir nykimą... Visos priešybės staiga įgyja santaiką! Yra suvienijamos,
      yra suvokiamos kaip jungiančios, o ne dalinančios. Su kuo galima
      palyginti šį impulsą, sukrečiantį visą žmogaus būtybę ir kartu
      palaiminantį dideliam išlaisvinimo džiaugsmui ir troškimui augti? Bet
      argi jis neaugo anksčiau? Taip, jis lygiai kaip ir daigas žemėje augo
      ir stiebėsi, tačiau gamta pavasarį laukia akstino, impulso, kurį
      suteikia pirmoji per-kūnija. Čia susitinka visos gamtos stichijos: žaibo
      ugnis, lietaus vanduo, debesų tamsa, vėjas, griaudi griaustinis... Žolė
      trukteli aukštyn, medžių lapai atsigauna ir sužaliuoja, ore dvelkteli
      ozono gausuma, jis tarytum atnaujinamas. Perkūnija įkvepia gamtą...
      Pirmasis pagonių žynys, patyręs numeno, antgamtės pasireiškimą, šį
      įvykį galėjo palyginti su perkūnija, o žaibo tvyksnį - su įtikėjimo
      akimirksniu.
      
       
        
      
       
      Jėga
      dvasios, einanti podraug su žaibu, kuris "apšviečia" protą,
      galėtų būti pažymėti vadinamuoju Perkūno kryžiumi (G. Beresnevičius).
        
                 Ženklu pažymėtas
      reiškinys nėra baigtinis, vienkartinis. Tai yra pradžių pradžios pažymėjimas.
      Pradžia turi tęsinį. Simbolis, pažymėtas vizualiniu ženklu, yra tuo
      pat metu statiškas ir dinamiškas. Simbolio dinamika matyti iš to, kad
      ženklas, pasirodęs ant senovės žmogaus būsto sienų, perkeliamas iš
      vienos kultūros į kitą, iš vienokių religinių prasmių žymėjimo -
      į kitokių, ir vis lieka gyvybingas. Ir kol jis yra toks, išlaiko ir
      galimybę, "progai pasitaikius", pažadinti individualią žmogaus
      sąmonę kaip pirmavaizdis (archetipas). Aiškinamas, atrodytų, gana
      skirtingų aplinkų, religinių sistemų sąvokomis, jis nenutolsta nuo
      pirminės prasmės, išlieka aktyvus. Dinamika, įžiūrima perduodant
      patirtį, liečia ir žmogaus, pažadinto kryžiaus pirmavaizdžiu, tolesnį
      augimą, gyvenimą, likimą. Daigas, pergalėjęs žiemos pasipriešinimą,
      perkūnytas Perkūnijos Krikšto, stiebdamasis aukštyn, į saulę, turi
      atlaikyti vėjus, kurie jį blaško ir bando nulenkti. Jis turi augti sparčiai,
      kad pralenktų piktžoles, bandančias jį nustelbti, turi šaknimis
      giliai įsiskverbti į žemę, kad nestokotų drėgmės. Jis turi tvirtai
      laikytis savo krypties - aukštyn į saulę. Daigo gyvenimą galima
      pavaizduoti dviem linijomis: viena išreiškia daigo augimo kryptį aukštyn,
      kita - jėgą. Jeigu suma priešinga augimo krypčiai, tai jėga yra
      trukdančioji:
      
       
       
        
      
       
      
		Tai
      dvi skirtingų krypčių jėgos; jų santykį galėtume pavadinti
      nesibaigiančios kovos būviu. Šis būvis yra geras, teigiamas, jeigu išlaikoma
      pusiausvyra, ir tuomet jis virsta nuolatinės pergalės būviu. Jeigu
      horizontalųjį vektorių laikytume laiku, tai vertikalusis atitiktų Amžinybę.
      Priešpriešų susidūrimas vyksta žmogaus sieloje ir sąmonėje -
      "viduje". O "išorėje" žmonijos pasirinkta
      civilizacijos, nutolinančios nuo gamtos, slydimo daiktų ir reiškinių
      paviršiumi, kryptis. Tai daugumos kryptis, vedanti į vienodų daiktų,
      vienodų nuomonių dauginimą ir nuasmeninimą, nepaisanti krypties aukštyn,
      pastangos vertybių ieškoti ne išorėje, o viduje, krypties į ryšio su
      Dievu ir gamta nuolatinį atnaujinimą. "Vektorių kryžius" išreiškia
      susidūrimą dviejų krypčių žmoguje - jo ego ir meilės bei susidūrimą
      asmenybės ir daugumos.
        
                Amžinybės kryptis
      sąlygiškai išvaduoja žmogų iš laiko "laikiškumo" -
      baigtinumo, nes atveria sąmonei "anapus", esamybę už laiko, būtį
      už būties. Tai tarytum tiltas už gyvenimo laikinosios upės. "Upė
      ir tiltas" žmoguje yra kaip kitimas - kitimas kūne (senėjimas),
      jausmų gyvastis ir apmirimas, proto aiškumas ir suvaikėjimas, ir visam
      šiam kitimui priešinga - visada ta pati Esatis - kažkas pastovaus,
      nukreipta į "už" ir "toliau" nuolatinio laiko mirgėjimo.
      Kuo ši pastovi nesikeičianti Esatis žmoguje stipresnė ir labiau jo
      suvokiama, tuo geriau "girdimas" Dieviškasis Tylėjimas,
      prasiskverbiantis vis aiškiau pro laiko triukšmą. Tai nėra abejingas
      neveiklumas gyvenimo atžvilgiu, o tik atsisakymas skirti tam jėgų
      daugiau, negu reikia, pasiliekant didžiausioje dvasinėje veikloje.
        
                Metalinės kryžių
      saulutės dažnai turi papildomą elementą - pusmėnulį, įtvirtintą
      horizontaliai ir taip tampantį panašiu į valtelę. Valtis yra kaip
      tiltas ar keltas, kuriuo galima persikelti į kitą krantą arba plaukti
      virš vandens, t. y. "nepaskęsti" aistrų verpetuose,
      nepasiduoti "daugumos srovei", laikytis virš "jausmų
      vandens", "pojūčių jūros". Valtis, laivelis keleivį
      atskiria, leidžia jam likti pačiu savimi.
        
                Be pusmėnulio -
      valtelės metalinės saulutės dažnai dar turi kitą elementą, iš pažiūros
      visai nereikalingą -vėtrungę arba vėjarodę. Iš tikrųjų - kam
      reikalinga kryžiui tokia detalė kapinėse ar kitose nuošaliose vietose
      (A. Kynas)? Tačiau, jei pripažinsime pusmėnuliui simbolinę valties -
      laivelio prasmę, vėtrungė čia puikiai derės - vėjo kryptis yra
      svarbi ir keliaujančiam laivu. Asmenybės veikla turi įveikti nuolatinį
      pasipriešinimą, nes "eina prieš srovę". Ši veikla visada
      yra kova, sujudinanti ir atnaujinanti, neleidžianti užsistovėti ir pūti.
      Ji yra kaip du pirmykščio žmogaus pagalėliai, kuriuos trinant įsižiebia
      ugnis. Ši ugnis gali deginti arba šildyti, šviesti arba akinti. Tik jos
      dėka pasaulis nelieka visiškoje tamsoje, ir žmonės vis dar nenustoja
      vilties išmokti mylėti... Dviejų krypčių ("pagalėlių") sąveika
      yra darbas, vykstąs tiek žmogaus viduje, tiek asmenybės santykyje su
      visuomene. Kryžius - saulutė labai gražiai išreiškia šio prado
      universalumą: kryžius - saulė (ugnis) "plaukia" valtyje virš
      vandens, dar žemiau yra žemė (sustorėjimas, rutulys, kuris pritvirtina
      metalinę saulutę prie stogo), oro judėjimą seka vėtrungė. Taip
      horizontalia ašimi yra sujungiami keturi svarbiausi elementai: oras,
      ugnis, vanduo ir žemė.
        
                Mes kalbame mitine
      kalba, nuausta iš mataforų. Žodžiai, kuriais ir iš kurių esame
      sutverti, žadina mūsų sąmonę ir stiprina sielos galias. Žodžiai
      kyla iš sąmonės gelmių ir yra tarytum mūsų savastis
      "viduje". Tačiau tuo pat metu žodžiai yra ir
      "duoti" - paveldėti, išmokti iš tėvų, iš tautos, t. y.
      "iš išorės". Mes galvojame vaizdais, kuriems ieškome tikslių
      įvardinimų, kad galėtume suprasti patys ir perduoti kitiems savo
      mintis. Ieškodami įvardinimo, mes tarytum ieškome atsakymo - žodžio,
      kuris atlieptų ir sutaptų kaip kodas su mūsų asmeniu - būtų savitas,
      t. y. sutaptų su savastimi kaip "tik mano". Tai yra vidinis
      darbas, kuriam mes naudojame žodžius, "duotus" iš išorės.
      Kartais, nerasdami tinkamų žodžių ar sąvokų, mes sugalvojam
      "savo" žodžius. Tai daro ne tik kūdikiai, besimoką kalbėti.
      "Savo" kalbą-žodžius, žodelyčius, "savo" sąvokų
      rinkinį ir informacinę gamą turi tikriausiai kiekvienas žmogus. Ir vis
      dėlto kalbos žodžiai yra "duoti" visiems ir, ta prasme, yra
      bendri. Per kalbą susitinka kuriančioji Dieviška tvėrimo Dvasia (išorėje)
      su kuriančiąją žmogaus dvasia (viduje). Čia pasireiškia kiekvienos
      tautos savitumas, nes kalba yra metaforų, vaizdų sistema. Visos sistemos
      turi bendrų bruožų, tačiau vaizdinė sąranga, metaforų siejimas
      vienos su kita, yra kitoks. Vidinis "aš" siejamas kaskart su
      kitu vaizdu-žodžiu. Taip mitinė kalba yra sistema pirmavaizdžių,
      kurie yra bendri pasauliui, tačiau kiekvienoje tautoje išreiškiami
      tarytum kitu kampu. Galėdami kalbą užrašyti ženklais, mes bandome
      pakartoti ir perduoti simbolinę mitinės kalbos tradiciją - žadinti mūsų
      giliausiąją savastį, atrasdami jai žodinius atitikmenis.
        
                Mes kalbame apie žmogų
      lygiai kaip ir apie gamtos reiškinius. Kalba mus nejučiomis įjungia į
      Pasaulio Visumą ir leidžia mums mąstyt ir įvardinti pačius save, t.
      y. būti tarytum šalia savęs. Tačiau šis mąstymas visuomet yra
      nepilnas, nes mes negalime mąstyti toliau už žodį. Žodžio ribos mus
      priveda prie Aukštesnio žinojimo durų ir ten palieka
      
      . 
               
      Mitinis
      mąstymas yra tarytum "mąstymas akimis". Vaizdų jungtys mus
      kuria ir įvardina, kaip ir pasaulio erdvę. Mes jungiame savimi Dangų su
      jo oru ir saule (ugnimi); vandenį, turėdami būdą (valtelę) jo
      laikytis, ir žemę, kurioje auga mūsų pačių sėkla. Todėl mes sakome
      apie žmogų: "dirba su ugnele", "turi karštą širdį",
      "savo pasiryžimu uždega aplinkinius", "užsidegti pykčiu",
      - jį lygindami su ugnimi. O štai sakant: "išlieti širdį",
      "išlieti pyktį", "būti skystam" (apie greit įsijausminantį
      žmogų), "taurus žmogus" (tarytum indas, į kurį telpa daug
      pagerinto vandens), "lėkštas" (lėkštėje mažai telpa, greit
      matyti dugnas), - žmogaus jausmai lyginami su vandeniu. "Apsiniaukęs
      veidas", "atėjo tamsus kaip debesis", "aptemo
      akys", - palyginimai su dangumi, oro permainomis. Yra palyginimų ir
      su žeme - "žmogus susikaupė" (kaip krūmelis, kuris apsikaupė
      šaknis, - E. Usačiovaitė). Ypač daug palyginimų sieja žmogų su medžio
      įvaizdžiu: "subrendęs" (kaip vaisius, sėkla), "mirtis
      pakirto", "įleido šaknis", "atžalos" (vaikai),
      "genealoginis medis", "nunoko" (mirė), "mergina
      kaip liepa", "vyras kaip ąžuolas" ir kt.
        
                Grįžkime prie kryžiaus
      simbolio. Jo lietuviškas bruožas yra gaivališkumas. Iš kryžmų centrų
      išeinantys spinduliai išreiškiami įvairių augalų motyvais arba
      "suaugalėjusiais" geometriniais pavidalais. Bandydami surašyti
      į eilę visus lietuviško kryžiaus žodinius apibūdinimus, turėtume:
      kryžiaus apatinis sustorėjimas - kaip kupstas, žemė; pagrindinė ašis
      - kaip stiebas, kotas; spinduliai - kaip augalas, šakelė, lapai, žiedai;
      kaip vanduo - vingiuota banguojanti linija; kaip žaltys - vingiuota
      linija, sustorėjusi gale; kaip ugnis  laužyta "žaibo"
      linija; kaip saulės spindulys - tiesi linija.
        
                Lyginant su žmogaus
      apibūdinimais, iškyla toks vaizdinys: žmogus, "susikaupęs"
      ties savo "šaknimi", perauga jausmų "vandenis", sugėręs
      į save vandens gaivumą ir saulės šilumą, pažadintas per-kūnijos ištiesia
      spindinčią žiedų ir vaisių saulę, tarytum vandens lelija ar lotosas.
      Tai Rojaus Medžio sėkla, kuri amžių bėgyje išaugo kryžiumi - medžiu,
      ant kurio sudėjo auką Išganytojas.
        
                Mes susidūrėme su
      dar vienu simbolių reiškimosi būdu. Istorinis kelias, įvardintas ir
      apmąstomas, yra simbolių kūrimo kelias arba jų tapsmo kelias, - pats
      virstąs simboliu. Taip pirmapradiškai paprastas kryžiaus ženklas 
      +  reiškiamas tautų mene skirtingai - "apauga"
      gyvybingais spinduliais, pradedamas derinti širdelėje, įgyja kitokių
      elementų (mėnuo - valtelė, vėtrungė - vėliavėlė). Visi šie
      elementai, jungdamiesi į darnią visumą, tarytum "aiškina"
      pirminę kryžiaus simbolio prasmę, papildydami vis aiškesnėmis
      nuorodomis, lyg būkštaujant, kad ateinančios kartos tą prasmę gali
      "pamiršti" arba nebesuvokti taip giliai... Tai veržimasis išsakyti
      paslaptį... Tuo tarpu istorinėje erdvėje mes randame tikrai vykusius įvykius,
      kurie, pasiekę mus per
      pasakoti
      legendomis, patarimais, istorijomis, suvokiami kaip   
      "duoti",   
      kaip    veiksmai   
      "laikų    išsipildymo"
      (mokytojas  Ekhartas), 
      esantys  kupini 
      paslapties  ir prasmės, 
      reikšmingi  visiems 
      laikams,  visuotini. 
      Tai išsipildžiusios   įvykiais,  
      reiškiniais   duotybės,  
      kurios įvardintos   veikia   mus  
      kaip   galingi  
      žadintojai   -
      pirmavaizdžiai (archetipai). Mes negalime jų papildyti nė vienu žodžiu 
      "nuo savęs".  Būdami
      visuotini, jie reikalauja   iš  
      mūsų   supratimo  
      - kaip   raktų  
      ryšulys,
      kuriame mums reikia atrasti savosios sielos raktą...
        
                Taip Biblijos
      tekstai apie Pasaulio sukūrimą, rojų ir rojaus sode uždraustųjų
      vaisių medį, nuo kurio prasidėjo puolusios žmonijos istorija, -
      suvokiami kaip simboliški tekstai, kuriuos apmąstant siekiama
      "pamatyti" pradžių pradžią. Taip medžio viršūnė galėtų
      mąstyti apie savo šaknis žemėje, kurių nemato, bet jaučia. Biblijos
      tekstai yra duotybė, t. y. istorija, pateikta mitinio mąstymo vaizdais.
      Žmogus, paragavęs uždraustojo medžio vaisiaus, tarytum priima šį medį
      į save, tarsi daigina savyje naują šio medžio sėklą. Gyvatė, žaltys
      arba angis yra "anga", pro kurią į tobulą darną įsiveržia
      prieštaravimas. Šį prieštaravimą išvarytiems iš rojaus žmonėms
      tenka "sutaikyti", sujungti priešybes ir laikyti pusiausvyrą
      vis aukštesniame sąmonės lygyje. Tai vyksmas pasaulio centre - žmogaus
      sieloje, kryžkelėje, kuri yra priešybių susitikimo vieta  
      + 
            Ji
      yra aukos vieta ir kančios vieta, ir pasirinkimo akimirka. Ne
      atsitiktinai toks dažnas nutikimas stebuklinėse pasakose, kai brolis, išėjęs
      "laimės ieškoti", atranda kryžkelę, kur kiekvienas kelias žada
      viena už kitą didesnes blogybes. Mes visi esame "laimės ieškotojai".
      Troškimas būti laimingam yra kažkada patirtos būties "Dievo
      sode" prisiminimas. "Kryžkelė" yra galimybė pasirinkti -
      tolti arba artėti prie laimės. Ji yra vartai, anga (l-angas  
      į rojų. Gyvastis, kuri yra kaip simboliškas žaltys, gyvatė, angis,
      atvedanti mus į apčiuopiamąjį pasaulį (žalčio motyvai kryžiaus
      vainike), išlieka kaip langas, durys į pačius save ir
      "anapus", iš kur atėjome. Tačiau gyvastis yra laikina ir
      mirtinga. Atvėrimas savyje "lango" į "anapus",
      prisiminimas savo pradžių pradžios yra simboliškas gyvasties kaip
      laikinumo nugalėjimas - perėjimas į belaikę ar viršlaikę būtį,
      kuriai gimimas ar mirtis nereiškia pradžios ar baigties, tai tėra išėjimo-atėjimo
      aplinkybės...
        
                Lietuviški
      mediniai kryžiai ir koplytstulpiai turi kryžmų sankirtoje koplytėles,
      tarsi mažus namelius su įstiklintomis durimis - langais. Kitur
      "nameliai" neturi sienų, tačiau stogelį su
      "grindimis" jungia kolonėlės. Yra kryžių, kur virš Nukryžiuotojo
      pritaisytas stogelis (apsaugoti nuo lietaus). Tai vis mūsų dvasios
      "namai". Namai - žmogaus mitinė metafora. Sapnuoti kraustymąsi
      iš namų reiškia mirtį. Posakis "išsikraustė iš proto"
      vaizduoja protą kaip nuosavą būstą. Namas yra erdvė, apribota
      sienomis iš aukštai ir žemai, iš visų keturių pusių. Tai yra kaip
      magiškasis apsaugantis ratas (rato ir saulės artimybė gerai žinoma).
      Koplytstulpiai, turintys viena virš kitos dvi, tris koplytėles, į viršų
      mažėjančias, su nuolaidžiais stogais, primena stilizuotą eglę iš mažų
      namelių (M. Gimbutienė). Kryžiai, pridengti stogeliais irgi sukelia
      "namelio" įspūdį.
        
                Kryžius, apjuostas
      "namų", yra mandala (man-dala = mana dalia). Čia dalinimas į
      keturias dalis yra ta pati kryžkelė - pasirinkimo akimirksnis,
      pasirinkimas būdų, kaip spręsti savo gyvenimiškų aplinkybių uždavinį.
      Kryžiaus simbolio suartėjimas su mandala - tai visuotinio bendražmogiško
      simbolio tapsmas visiškai asmeniniu, skirtu kiekvienam žmogui, - kaip
      atskiras "tik jo" likimas, kelias, dalia: "kiekvienas turi
      savo kryžių", "jau užbaigiau aštuntą kryželį".
      Likimas ir žmogui skirtas gyvenimo laikas įvardinami "kryželiais".
      Laiko įvardinimas kryželiu kaip kančia, sukuria Pasaulio vaizdinį kaip
      kančios ir laikinumo visuotinybę.
        
                Rytas ir vakaras,
      diena ir naktis, metų laikų priešpriešos, senatvė - jaunystė,
      gimimas - mirtis, sveikata - negalia, laimė - nelaimė. Žmogiškajai žemės
      būčiai skirtas laikas sudarytas iš priešpriešų, susikertančių
      mumyse kryžmai. Mes keliaujame tarytum nuo kryžiaus į kryžių, kryžiuje
      gyvename ir kryžius yra mumyse. Ypatinga prasme suskamba kryžiaus
      kartojimas: siuvinėjimas kryželiu, namų ir šulinių statymas,
      suneriant kryžmai rąstus, ir audiniai - medžiagos (medžiaga - ryšys
      su medžiu), kur siūlai veriami ir persipina kryžmai. Audinys audžiamas
      pasaulio sąrangos principu iš tankiai sunertų siūlų, tarp kurių vis
      dėlto išlieka "erdvė" tarytum materijos ir dvasios santykis.
      Audinys - medžiaga yra milijonų kryželių junginys. Pasaulio, kur
      viskas tarpusavyje susiję, modelis. Rišti - tai jungti: mes sakome -
      "meilės ryšiai", "giminystės ryšiai", "nutrūko
      gyvybės siūlas". Pasaulyje viskas "surišta", sujungta į
      vieningą santykių audinį, tarp dvasinio ir žemiško, tarp aukštai ir
      žemai, tarp vidaus ir išorės, tarp makro ir mikro, tarp teigiamai įelektrinto
      atomo branduolio ir neigiamai įelektrintų neutronų...
        
      Literatūra:
        
      Kart Gustav Jung. Archetip i simvol. Moskva. Renaissance, 1991.
        
      Gintaras Beresnevičius. Baltiškų simbolių dinamika. Senovės baltų
      simboliai. Vilnius, "Academia", 1992.
        
      Arūnas Kynas. Vėjas ir jo reliktai Liaudies mene. "Mokslas ir
      gyvenimas", 1989 m. rugpjūtis.
        
      Marija Gimbutienė. Baltų mitologija 7. "Mokslas ir gyvenimas",
      1989 m. liepa.
        
      Elvyra Usačiovaitė. Pasaulio medis Lietuvos tautiškų skrynių puošyboje.
      Senovės baltų simboliai. Vilnius, "Academia" 1992.
        
      Kun. Kazimieras Jasėnas. Visuotinė meno istorija.
        
      Pranė Dundulienė. Žaltys ir jo simboliai Lietuvių liaudies mene ir žodinėje
      kūryboje. LTSR Aukšt. ir spec. mokslo ministerija, V .Kapsuho
      universitetas, Vilnius, 1979.
         
      Iš
      Vydija Nr. 6 (1995), p. 25.
       
          |