|  
       
 
	   Baigiasi spalis. Vėlių metas. Menam ir minim mūsų brangius mirusiuosius... Su Ilgių ilgesiu bei rudenišku liūdesiu prisimename ir bičiulį, Vydijos krikštatėvį Algirdą Patacką (19432015). Mokytoją, išminčių, lietuvybės žadintoją ir skleidėją, laisvės karį ir tikrą vyrą pagal Dievo širdį. 
 
 
		
	   
 
 
 
 Aleksandras Žarskus 
 
	  
	  ALGIRDO PATACKO METINĖMS 
	   Metinės yra 
	  vienas iš pagrindinių mirties virsmo atskaitos taškų. Po 
	  metų pons Dievas dušią aukščiau pakelia  sakydavo senoliai. Toks 
	  yra senovinis suvokimas, o tai reiškia  teisingesnis negu dabartinis. Šis 
	  požiūris išreikštas ir senoviniais papročiais: 
	  Iki metų visos maldos užmirusįjį skiriamos tik jam, jis tebelaikomas 
	  šeimos nariu, o nuo metinių velionio vardas jau minimas greta kitų giminės 
	  mirusiųjų.  Išlikęs ir 
	  pavadinimas, reiškiantis jau aukštesnę velionio būseną po metinių, tas 
	  pavadinimas yra bendrinis vardas  
	  diedas. Per 
	  mirusiųjų paminėjimus visus mirusius protėvius įvardija neatsižvelgdami 
	  nei į lytį, nei į amžių: prosenelis, senelė, teta, sesuo, tėvas, brolis, 
	  nors ir mirę maži, vadinami bendriniu vardu
	  diedas. Mums belieka tik spėlioti, ką tai reiškia, tačiau yra 
	  duomenų, kad šio rango mirusieji yra tarpininkai tarp šiapusinio ir 
	  anapusinio pasaulių. Jie jau yra įveikę mirties virsmo sunkumus ir 
	  nuskaistėję, tačiau dar nėra taip 
	  toli nuo mūsų ir taip
	  arti Dievo, kad 
	  pamirštų ir visai nebesirūpintų žemiškais reikalais. Manyčiau, kad 
	  Algirdas, kuris gerai žinojo virsmo dėsningumus, sėkmingai įveikė mirties 
	  virsmo grėsmių sunkumus ir įsirašė į senoviškai vadinamųjų diedų 
	  rangą. Nežinau kaip 
	  kitiems, tačiau man su Algirdo išėjimu tarsi pasibaigė tam tikras gyvenimo 
	  tarpsnis. Jis turėjo ypatingą Dievo dovaną: mokėjo jungti, vienyti, 
	  suburti, uždegti ir kažin kokiu neprievartiniu būdu skatinti veikti, 
	  aukotis ir apskritai gyventi ne vien tik išlikimo režimu, bet ieškoti 
	  prasmės. Vaizdžiai sakant, jo netekę likome tarsi našlaičiai. 
	  
	  Betgi gerosios savybės išlieka ir po mirties. 
	  Galbūt jos net sustiprėja. Manyčiau, kad Algirdas, iškopęs iš mirties 
	  virsmo į aukštesnį lygį, matydamas pasilikusiųjų pasimetimą bei 
	  apsileidimą, ir toliau nematomomis, bet paveikiomis priemonėmis rems bei 
	  skatins kiekvieną veiklą mūsų ir visos tautos labui. Mirusiųjų 
	  nepalyginti daugiau negu gyvųjų, tai gal ir jų įtaka tam, kas vyksta 
	  žemėje, yra didesnė? Ko gero, taip ir būtų, jei ir Anapilyje būtų 
	  sąstingis, jei mirusieji rūpintųsi tik žemiškais reikalais. Tačiau kadangi 
	  mirusieji, laikui bėgant, vis labiau tolsta nuo žemiškųjų reikalų ir 
	  skaistėdami artėja prie Dievo, tai gyvųjų ir mirusiųjų įtaka tam, kas 
	  vyksta žemėje, ko gero, yra apylygė.
	  Juk nuo seno lietuviai į karą jojo su 
	  vėliavomis, t. y. su vėlėmis. Į Anapilį 
	  iškeliavo A. Svarinskas ir L. Simutis, o netrukus ir Algirdas. Manau, kad 
	  jis pateko į jų ir kitų mirusiųjų laisvės kovotojų kompaniją, kuri neleis 
	  gyviesiems sėdėti rankas sudėjus ir ramiai žiūrėti, kaip iškovotoji 
	  laisvė ir nepriklausomybė nyksta kaip ryto rasa pakilus saulei.  Yra labai 
	  daug įvairiausių liudijimų apie tai, kad išėjusieji anapus, priklausomai 
	  nuo savo pažiūrų ir suvokimo, gyvena tarsi atskiruose būreliuose. 
	  Anapilyje būtis vyksta pagal dėsnį: panašus traukia panašų. Priešingai 
	  negu čia, žemėje, kur skirtingų pažiūrų ir skirtingo dvasinio lygio žmonės 
	  gali gyventi kartu. Todėl ir sakau, kad Algirdas pateko tarp panašių į 
	  save. Tad šių išskirtinių asmenų poveikis, bent tam tikrais momentais, 
	  gali būti labai stiprus.  Taip, kaip 
	  pokario partizanų bei kritusių kovoje už laisvę vėlės skatino žmones 
	  Sąjūdžio laikais, taip ir dabar vėlės mirusiųjų, pasišventusių kovai už 
	  laisvę ir tėvynę, vienaip ar kitaip skatins mus aukotis kitų labui ir tuo 
	  pačiu gyventi prasmingesnį gyvenimą. 
	  Šį 
	  rudenį  Algirdo Patacko 75-metis. 
	  Paminėti  tai paminti. Toks yra 
	  mirties virsmo dėsningumas. Šiuolaikiniam žmogui tai vargiai suprantama. 
	  Mirdamas žmogus ir išeina, ir pasilieka. Minėti ir išlaikyti galima tik 
	  tai, kas lieka ir pasilieka. Tai, kas išeina, pamirštame. O tai, kas 
	  lieka, minime. Nepaisant to, kad pamiršę virsmo dėsnius nuolat tariame 
	  mirusiųjų vardus,  kas senovėje buvo draudžiama,  šis dėsningumas vis 
	  vien veikia, išėjęs žmogus ilgainiui savaime pasimiršta, o minime jo 
	  nuveiktus darbus, idėjas. Kai prisimenu 
	  Algį, užplūsta šilti jausmai, iš atminties išplaukia geraširdiška šypsena, 
	  kartais rimtas ir susirūpinęs veidas, o neretai ir šelmiškos ugnelės 
	  akyse,  mėgo jis ir pajuokauti. Iškyla seniai patirti įspūdžiai, ilgos 
	  valandos, praleistos pokalbiuose, aptariant tyrinėtą medžiagą, 
	  besidalinant atradimais. Susitikom su 
	  Algirdu berods 1980-ais metais, suvedė eucharistijos bičiuliai. Jis buvo 
	  išvarytas iš Mokslų akademijos, o aš  iš tuometinės Žemės ūkio 
	  akademijos. Aš norėjau veiklos, bet neturėjau krypties, o Algis tuojau pat 
	  įtraukė į kryptingą veiklą. Pirmiausia  į savišvietą, ko labai reikia ir 
	  šiais laikais. Gal net labiau nei tada, nes praeityje žinioms kelią 
	  užkirsdavo cenzūra, o dabar cenzūruojama, užtvindant žmones nesvarbiomis 
	  ar klystkelinėmis žiniomis, pateikiant jas kaip svarbias ar net gyvybiškai 
	  būtinas. Nukreipė jis 
	  mane gilintis į senąją tautinę kultūrą, į papročius, tautosaką, į Vydūno 
	  studijas. Pagrindiniai tautinio susivokimo švyturiai jam buvo
	  O. Milašius, Čiurlionis ir Vydūnas, o ypač 
	  Vydūnas, kuris buvo tarsi dorinės protėvių kultūros liudytojas. Tokį kilnų 
	  ir taurų mąstytoją, pasak Algio, galėjo išauginti tik aukšta dorinė 
	  kultūra.  Algirdo bute, 
	  K. Petrausko gatvėje, gerai matomoje vietoje, lange kabojo 
	  kryžius-saulutė.  Žiūrėk,  
	  sakydavo,  apskritas, bet nesisuka, nes turi ilgąjį skersinį šaknims 
	  suleisti.  
	  
	  Saulė ir kryžius  taip 
	  vadinasi bene pirmasis stambesnis Algirdo rašinys apie senovės lietuvių 
	  religiją ir proistoriją. Jį rašydamas įkvėpimo sėmėsi taip pat ir iš 
	  slėpiningosios saulutės simbolikos.  Kai pradėjom 
	  bendrauti, Algis jau buvo surinkęs daugybę medžiagos apie Lietuvos 
	  proistoriją ir baltų protėvynę. Tačiau pavidalą jai suteikė, t. y. išguldė 
	  į raštą dar labai negreitai, tik į gyvenimo pabaigą. Dažnai sakydavo, kad 
	  lietuviams, kaip esmės žmonėms, raštas, rašytinė forma duodasi nelengvai, 
	  lengviau pakalbėti burna burnon, kaip kad rašė evangelistas Jonas, kurį 
	  Algis mėgo ir netgi įtarė, kad šio kilmė baltiška. Kalbant 
	  ieškoti gilesnių prasmių buvo jo stichija. Pogrindžio sąlygomis jo 
	  skaitytos paskaitos apie baltų protėvynę darė didelį įspūdį, vertė 
	  mąstyti, susivokti, nes tai buvo negirdėti dalykai. Kaimas ant asfalto 
	   taip vadino Algis nelegalius būrelius, susirenkančius savišvietai 
	  įvairiose Kauno vietose ar kituose miestuose. Ateini, 
	  būdavo, pas jį, tai pirmiausiai pasiteiraus ar nealkanas, ar neištroškęs 
	  ir būtinai vedasi į virtuvę arbatos gerti. Ir prasidėdavo ilgi pokalbiai, 
	  trukdavę ne vieną valandą. Šiaip aš nemėgstu ilgų, banalių pokalbių, man 
	  tiesiog nuobodu. Su Algiu niekada nebūdavo nuobodu, nes kalbėdavo ne apie 
	  kasdienybes, bet apie tokius dalykus, kurie nukelia į visai kitą plotmę, o 
	  svarbiausia  veda tave į vidų, 
	  verčia susivokti, prisiminti, ką 
	  esi paveldėjęs iš tautos ir protėvių. Mes visi paveldėjome 
	  protėvių praeitį ir per tūkstantmečius sukrautus tautos turtus, bet jie 
	  glūdi giliai, esame juos pamiršę ir vargiai suvokiame, kas slypi mumyse.
	  Mokytis  tai prisiminti, 
	   sakydavo jis.  Tie pokalbiai 
	   bene pats vertingiausias dalykas, ką man teko patirti bendraujant su 
	  Algiu. Kai jis buvo išrinktas į Seimą ir įsitraukė į politiką, pokalbiai 
	  nutrūko ir aš jų pasiilgdavau.
 Pokalbiai 
	  buvo ne tik kryptingi, bet ir, nežinau kaip čia geriau pasakius, sukosi 
	  apie statmenį, kuris jungia pagrindinę Visumos (ne visatos, nes visata yra 
	  tik tai, kas matoma) prieštarą: 
	  esmę 
	  ir formą. Vėliau šias sąvokas  
	  esmę ir formą  pervardinome senesniais žodžiais: 
	  esa 
	  ir skvarma. Įvedus šitą statmenį, atsiranda gelmė, nes 
	  esa yra 
	  paslėptoji, 
	  nematomoji pasaulio pusė, o forma arba 
	  skvarma  
	  matomoji. Vaizdesniam 
	  palyginimui, esą 
	  galima sulyginti su medžio šaknimis (jos nematomos), o 
	  skvarmą (tai, kas prasi-skverbia)  su medžio kamienu ir 
	  vainiku. Mūsų žodis daiktas primena ne daikto buvimą, bet jo 
	  atsiradimą, jo dygimą. Dygti → 
	  daigas → daigtas → daiktas. Daiktas yra jau sukietėjęs daigas. Pasak 
	  Vydūno, žodyje daiktas reiktų rašyti raidę g, bet ne k. 
	  Vaikai taip ir rašo, kol jų suvokimo nesugadina gramatikos pamokos. Daigtai randasi, skverbiasi iš nematomos esos, bet nutolę nuo jos 
	  sukietėja ir virsta daiktais. Šitai 
	  norėčiau labai pabrėžti, nes mes esame labai nutolę nuo esos. Pasak 
	  Vydūno, tai du tikrovės kraštutinumai. Jei įžvelgi, regi 
	  esą 
	  ir 
	  skvarmą, viskas tampa daug paprasčiau ir aiškiau. Nebereikia 
	  ieškoti prasmės ten, kur jos nėra. Jei kalba 
	  sukasi tik apie pavidalus ir matomus reiškinius, pokalbis tampa plokščias 
	  ir neišvengiamai banalėja. O žvilgsnis į tai, kas kreipia į gelmę, veda į 
	  vidų, vydijos link. 
	  Tai bene svarbiausioji iš Algio išmokta pamoka. Dabar, galima sakyti, 
	  turiu akinius, kurie padeda 
	  matyti tai, kas nematoma, ir jais naudojuosi. Kartais man sako, 
	  kad aš kalbąs apie kažką naujo. Ne, atsakau, kalbu apie tą pačią esmę, tik 
	  nauju pavidalu, nauja skvarma ją apvelku. Kitaip sakant, padedu už 
	  įvairiausių pavidalų pamatyti vieną ir tą pačią esmę. Algirdas 
	  jausdavo, kur link reikia krypti, ieškant esmės. Štai vienas pavyzdys. Kai 
	  nukreipė mane į papročių, o konkrečiai į vestuvinių papročių studijas, jis 
	  nurodė ir kryptį, iškeldamas klausimą: 
	  Kodėl senovinėse vestuvėse būdavo 
	  verkiama? Prisimenu, kiek kartų ir kaip dažnai, kol neradome 
	  atsakymo, jis grįždavo prie to paties klausimo: Kodėl vestuvėse 
	  verkiama? Atsakyti į šį klausimą nebuvo lengva, nes tautosakos 
	  tyrinėtojai į jį jau lyg ir buvo atsakę. Tačiau paaiškėjo, kad dar 
	  anksčiau verkdavo ir jaunasis. Tad vis dėlto: 
	  kokia to verksmo prasmė? 
	  Ieškant esmės buvo prisiminta,  sakau ne gimė, o būtent prisiminta,  ir 
	  virsmo sąvoka bei 
	  samprata. Šis žodis paplito ir šiuo metu jau yra plačiai naudojamas. 
	  Tereikėjo prisiminti. Kitas labai 
	  svarbus dalykas, apie ką sukdavosi mūsų pokalbiai, tai 
	  kalba, lietuvių kalbos 
	  žodžiai. Algis sakydavo, kad Kazimiero Būgos raštai ir Lietuvių kalbos 
	  žodynas turėtų būti privalomas kiekvieno inteligento skaitalas. 
	  Antikvariate, anuomet pusvelčiui, nusipirkau Būgos raštus ir pamažu 
	  susirinkau visus LKŽ tomus. Kalbėdavome 
	  apie žodžiuose sudėtus, juose glūdinčius slėpinius. Juk žodžiuose taipogi 
	  yra esa 
	  ir skvarma  tai balsės ir 
	  priebalsiai. O, kiek būta įdomių atradimų, ieškant raidėse slypinčių 
	  prasmių! Kalboje galima įžvelgti giliausius būties slėpinius, atrasti jos 
	  ryšį su senoviniuose papročiuose slypinčiomis prasmėmis. Būtent kalba 
	  labiausiai padėjo įžvelgti senųjų papročių esmę, t. y. jų prasmes.  Kalbos 
	  reikšmę 
	  susivokimui, kas ar koks tu esi, atskleidė ir Antanas Maceina, 
	  gyvenimo pabaigoje parašęs filosofinį esė
	  Metafizika ir lietuvių kalba, 
	  kur teigė, kad tikrai filosofuoti galima tik 
	  gimtąja kalba. Šį 
	  Maceinos rašinį Algirdas patardavo ne tik pasiskaityti, bet ir patiems 
	  bandyti filosofuoti lietuviškai, 
	  be svetimžodžių, kurie, kaip rašė Vydūnas, niaukia sąmonės šviesą. 
	  Svetimžodis, tarsi svetimkūnis, sujaukia 
	  nuoseklią, su tautiniu paveldu 
	  susietą minčių tėkmę, mažina minties gelmę ir stumia ją link 
	  paviršiaus. Kai Lietuva, 
	  ištrūkusi iš Sovietų imperijos ir nesusivokusi savyje, kas ji ir kur link 
	  turėtų krypti
	  
	  atgautoji laisvė, visu greičiu pasinešė į Europą, Algirdas 
	  sielojosi, kad mažai pasekėjų, kad nėra mokinių. Paskutiniais metais dėl 
	  to labai išgyveno ir, jau sunkiai sirgdamas, didelėmis pastangomis 
	  sudėliojo paskutinę knygą
	  
	  Lietuva yra vydija. Šis pavadinimas geriausiai atspindi ilgų 
	  Algirdo ieškojimų svarbiausiojo atradimo ir tuo pačiu Lietuvos esmę. 
	   Lietuva 
	  iš tiesų yra vydija. Tikroji 
	  Lietuva yra esos Lietuva, o geografinė  piliakalnių, upių ir 
	  ežerų, sodybų, miestų ir miestelių  yra 
	  skvarmos Lietuva. 
	  Reikalingos jos abi, tačiau be esos Lietuvos, be Lietuvos kaip Vydijos, 
	  netruks išnykti ir skvarmos Lietuva. Juk tai amžinas dėsningumas: skvarma 
	  be esos yra trapi ir
	  lengvai yranti.  
	  
	  Esa esti, o skvarma būna.
	  Čia, pasinaudodamas ypatinga 
	  lietuvių kalbos galimybe, nusakiau skirtingą buvimą,  esos buvimą ir 
	  skvarmos buvimą. Lietuviai gali taip pasakyti, nes mums protėviai paliko 
	  du veiksmažodžius, kuriais galima nusakyti buvimą.
	  Maceina rašė, kad lietuviai yra išlaikę visas veiksmažodžio 
	  būti formas, tuo tarpu 
	  kitose kalbose šis veiksmažodis virtęs tik pagalbiniu. Tačiau Maceina, 
	  raginęs filosofuoti gimtąja kalba, nepastebėjo, kad lietuvių kalboje yra 
	  du skirtingi 
	  veiksmažodžiai, kurias nusakomas buvimas. Bėda ta, kad veiksmažodį 
	  esėti mes beveik 
	  pamiršome ir jau painiojame su veiksmažodžiu 
	  būti. Asmenuojant tie 
	  du skirtingi veiksmažodžiai mums ir visai persipina: pradedame asmenuoti 
	  veiksmažodį esėti (esamajame 
	  laike), o toliau asmenuojame veiksmažodį 
	  būti. 
	   Tokį savosios 
	  kalbos seklėjimą ir pamiršimą kalbininkai vadina supletyviniu, t. y. pridėtiniu asmenavimu. 
	  Pasidomėję ir pabandę atrasite, kad lietuvių kalboje abu buvimą 
	  reiškiantys veiksmažodžiai  
	  esėti 
	  ir 
	  būti  tebeturi visas 
	  gramatines formas. Šiuolaikiniam lietuviui tam jau reikia pastangų, nes 
	  tenka savyje 
	  pajusti, kad iš tiesų yra ne tik du žodžiai, bet du buvimo būdai. O juk 
	  tie du skirtingą buvimą reiškiantys veiksmažodžiai netiesiogiai mums 
	  pasako, kad žmogus yra ir 
	  kūnas, ir siela, o jų buvimas iš tiesų yra skirtingas: kūnas 
	  būna, o siela 
	  esti. Siela yra esa 
	  ir todėl ji esti, o kūnas yra skvarma ir todėl jis būna. Tai ir yra
	  
	  filosofavimas gimtąja kalba. Kuo gi skiriasi buvimas nuo esėjimo? 
	  Tai galima atrasti tik žvelgiant į vidų. Tačiau kas šiais laikais žvelgia 
	  į vidų? Visi sugeba matyti, o vydinčių tiek nedaug.  O kur dar 
	  galimybės išreikšti būties ir pasaulio dėsningumus,
	  keičiant kirčio vietą ir priegaidę! 
	  Kalbininkai kirčiavimą normina ir nustato privalomą kirčio vietą, o juk 
	  kirčio vieta ir priegaidė keičia suvokimo akcentą ir netgi žodžio prasmę. 
	  Aukščiau minėtą sakinį apie skirtingą kūno ir sielos buvimą, keičiant vien 
	  priegaides, galima ir taip ištarti: kūnas 
	  ỹra, o siela 
	  yrà. Tik ar mes tai 
	  tebejaučiame? Daugelio vidinė klausa labai susilpnėjusi... Knygos 
	  pavadinimas Lietuva yra vydija 
	  paaiškina ir tai, kodėl tiek mažai yra Algirdo pasekėjų. Žodis 
	  vydija, kilęs iš veiksmažodžio 
	  vydėti, kuris reiškia žvelgti į vidų, išvysti, vydėti esmę. Iš 
	  čia ir žodžiai vydūnas, vydūnė. Dabar, kai kone visa 
	  Lietuva veržiasi į išorę, į paviršių, į pavidalus ir įvairiausius stilius, 
	  žvelgiančių vidun labai reta. Panašiai yra ir su Vydūnu. Ar daug yra 
	  Vydūno pasekėjų?
	  
	  Šatrijos ragana taip pat mažai skaitoma. Ar esame pagalvoję, kodėl 
	  Marija Pečkauskaitė pasirinko Šatrijos
	  raganos slapyvardį? Ji, kaip ir 
	  Vilius Storosta, buvo reginti, vydinti.  Nepaisant 
	  nepalankaus meto, sėklą vis vien sėti reikia. Visą savo gyvenimą tai ir 
	  darė Algirdas. O sėkla, pasak evangelisto, krinta į įvairią dirvą: į 
	  erškėčius, ant kelio, ant uolos ar į gerą dirvą. Betgi tam, kad grūdai 
	  sudygtų, jiems reikalingas ramybės, tamsos ar net šalčio, išbandymų 
	  laikotarpis. Tikėkimės, kad ta sėkla, kuri krito į gerą dirvą, anksčiau ar 
	  vėliau sudygs. Šiek tiek grūdų dar yra, bet kol kas jie nepaklausūs. 
	  Tačiau sėti reikia visada. 
	   
	   
	   
 Nuotraukose: Algirdas žygeivystės laikais; Sąjūdžio 
	  aušroje; Kauno Sąjūdžio sekmadieninėje mokykloje bei atkurtame Vytauto 
	  Didžiojo universitete; kelionėse po tolimus kraštus ir, žinoma, po Lietuvą 
	   su bendraminčiais, jaunystės draugais, bičiulių vaikais. 
 
 
		
	   
 
		
	   
 
	   
 
	   
 
	   
 
	   
 
	   
 
		
	   
	   
 
		
	   
	   
 
	   
 
  | 
    
Į
  puslapį VYDIJA