Aldona 
		Endziulienė
      
		APIE ŠVENTES, ŠVENTIMĄ IR ŠVENTUMĄ
        
		
		Jau kitą dieną po Vėlinių Vartotojų rojus 
		intensyviai ima rengtis Kalėdoms. Koks stropumas. Kalėdinių aksesuarų 
		vaizdiniai kaip gajos sėklos krenta į mūsų sąmonę ir netrukus suveši 
		atsakas  kalėdinio pirkimo maratonas. Prieš pusantro mėnesio įžiebinėjamos eglutės, pokši fejerverkai, kviečia puošnūs šventiniai 
		renginiai. Sakysite, argi tai blogai, niurzgla? Ne, neblogai. Net labai 
		gražu, labai įspūdinga. Tik kuo čia dėtos Kalėdos? Tuo labiau šventos 
		Kalėdos? Ar šiame triukšmingame puošnių kalėdinių formų tvane, po  
		mėnesio maratono, kam nors įdomu aiškintis  kas gi tos Kalėdos, ką 
		mums begali reikšti Kūčių stalas su pasninko valgiais, prakartėlė ir 
		šienas... Tai tarsi įvairovės dėlei, keistoka egzotika, atklydusi iš 
		kažkieno nostalgiškos atminties.  
		Ar ne čia šuo pakastas, kad mūsų šventės  nebe šventos, kad jos 
		nebeatstato mūsų ryšių su Tikrove, nieko nebesako mūsų sieloms; jos 
		perka mus kasdieniniais pyragais, šūsnimis reginių. Bet ta gausa 
		nebesoti ir tas vanduo nebemalšina troškulio... Mes ištisą mėnesį 
		kartojame kalėdinę repeticiją, šventės laukimą paversdami daugkartiniu 
		jos pakartojimu ir pražiopsome tikrą adventinę sielos kelionę į galimą 
		atsinaujinimą.  
		Nieko nėra neskaniau už kasdieninį tortą, nieko nėra nuobodžiau už 
		kasdieninę šventę, - tai nei kūnui, nei sielai neteikia gyvasties. Nėra 
		judėjimo į išsipildymą džiaugsmo, nėra šventės kaip kopimo į perėją, 
		belaukiant naujo slėnio atsivėrimo, dingsta 
		atsinaujinimo-tikrumo-šventumo galimybės. 
		Nebėkime nuo esamos tikrovės, priimkime visas jos dovanas: ir tamsa, 
		darganos, šaltis, tuštėjimas turi ką mums pasakyti. Ruduo  senų formų 
		apmirimo, nykimo metas. O gal gąsdina žodis mirtis? - tada tikrai 
		turėtumėte susirūpinti savo Gyvastimi. Formų mirtis, griovimas  tik 
		vienas iš gyvenimo kūrimo elementų, įrankių. Visa krenta, nyksta, tolsta 
		kartu su paukščiais, kurių klyksmai nusitiesia į tolį kaip ilgesio 
		gijos... Nykstant formoms, spalvoms, naujai atsiveria erdvė, pati gamta 
		prityla, sumažina iš aplinkos mus pasiekiančios informacijos kiekį; 
		turime galimybę geriau girdėti, įsiklausyti ir išgirsti. Tylos, 
		susikaupimo, laukimo metas. Sielos nėštumas. Deja, mes tapome labai 
		praktiški, mes nebenorime nėštumo, tiks ir kūdikis iš inkubatoriaus, - 
		tegu kažkas išaugina, duoda šiek tiek pasidžiaugti. Tiesa, per 
		televiziją dar geriau, paprasčiau, - nusibodo, paspaudžiau mygtuką, 
		pakeičiau kanalą...  
		Kam berūpi kaip Mažajam princui augintis gėlę, stebėti, kaip ilgai ji 
		krauna pumpurą, kaip išskleidžia žiedą? Standartinėmis rožėmis, ne - 
		rožių standartu užversti prekystaliai, konservavimo-šaldymo sandėliai 
		panašūs į lavonines. Kažkaip sugebėjome išprievartauti netgi gėles. 
		Pabandykite prašnekinti tokias gėles, - jos be amo. Kaip ir mūsų nebešventos šventės. Kuo jos besiskiria viena nuo kitos? 
		Aksesuarais? 
		Čia eglutė su žaisliukais, ten kiaušiniai su kačiukais, visa kita  
		panašu: triukšmingi šventiniai renginiai, turtingi stalai, svečiai ir 
		dovanos, daug dovanų... Kuo daugiau  tuo mažiau... Kai vieną ir kitą 
		kalną sutrupini iki smėlio  jie nebesiskiria vienas nuo kito. 
		Vartotojiška pilnatvė gali reikšti tik viena  prarandame kažką esmiško. Pilnatvė yra ne perteklius, o ryšio atstatymas. Deja, dar 
		niekada JIS nebuvo taip nelaukiamas, toks benamis mūsų šventiškai 
		išdabintuose būstuose. Mūsų sielos nebesišaukia Jo, mūsų pasaulyje Dievo 
		malonei nebėra vietos. Mes tapome patologiškai savipakankamais, 
		materialiaisiais dievukais. Rodos, švenčiame nebe gimimą, o išsigimimą, 
		nebe ryšio atstatymą, o mirties įteisinimą. Mūsų šventės tapo 
		groteskiškais šventimo (kaip grįžimo į šventumą, į tiesioginį ryšį, 
		tikrovę) pakaitalais. Kuo išraiškingiau švenčiame  tuo mažiau šventumo. 
		Kuo tikroviškesni pakaitalai  tuo mažiau tikrovės. 
		Nesu paranojiška ir nesakau, kad nereikalingos visos tos žavios raiškos 
		formos, bet jos negali būti prioritetinės. Forma seka paskui mintį. 
		Taigi ir kalbame apie mąstymą, kuris kuria regimąją akivaizdybę  tą 
		mūsų bendrą sutartinę tikrovę, kurios nuostatų lyg ir turėtume 
		prisilaikyti, norėdami santarvės ir tarpusavio susikalbėjimo. 
		Nebegalėjimas pritarti visuotinei krypčiai ir konflikto mezgimasis 
		(deja, pakankamai ignoruojamas iš patenkintųjų pusės) būtų netgi 
		pozityvi atsvara. Blogybė kita  visa, kas naujausia, efektingiausia, 
		lengviausiai perimama, tampa mūsų vaikų gyvenimo normomis, išoriškumas 
		tampa mūsų vaikų vienintele tikrove. Nes jeigu mes leidžiame nutrūkti 
		ryšiui  jie jo taip pat nebeturi, nebeturi galimybės atkurti tą ryšį per 
		save. Belieka tikėtis, kad jiems pasiseks būti prikeltiems iš Esančiojo 
		malonės. Šaltoka darosi galimybių pertekusiame pasaulyje. Skurdu. Mums 
		išties labai labai reikia šventų Kalėdų.  
		Tad būkime atidesni kiekvienam, esančiam šalia mūsų dabar. Įsileiskime 
		jį į savo namus, savo širdį. Išgirskime jį, pamatykime jį, leiskime jam 
		pajusti, kad jis turi dalį mūsų gyvenime, o ne tik eilės numerį dovanų sąraše. Gal mums pasiseks ir mes pamatysime Kalėdų žvaigždę jo 
		akių danguje.  |