|  
		 
		Gyd. Tomas Stanikas 
		  
		
		
		Vydūnas ir blaivybė 
		
		  
		
		Šviesesni Lietuvos žmonės nuo pat 
		Nepriklausomybės atkūrimo pradžios rūpinosi ir tautos sveikata bei dora. 
		Per keletą metų buvo parengti Tabako kontrolės ir Alkoholio kontrolės 
		įstatymai, sukurta Lietuvos sveikatos programa, Tabako kontrolės ir 
		Alkoholio kontrolės programos. Tačiau, kol praėjo ilgą taisymo, 
		tobulinimo ir priėmimo Seime bei tvirtinimo Vyriausybėje procesą, 
		įstatymai netapo geresni, o deramai nefinansuojamos programos negalėjo 
		duoti planuotų rezultatų. 
		Lietuvos sveikatos programoje, 
		patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m., buvo numatytas 
		tikslas: iki  2010 
		m. sumažinti alkoholio 
		vartojimą  25 
		proc. Tačiau jis nebus pasiektas; 
		priešingai, alkoholio suvartojimas išaugo iki 11 litrų spirito per metus 
		kiekvienam iš mūsų, įskaitant kūdikius ir senelius. Pridėjus spėjamą 
		nelegalų alkoholį, bendras suvartoto alkoholio kiekis turėtų būti dar 
		didesnis. 
		
		  
		
		Gryno alkoholio suvartojimas 
		(litrai gryno alkoholio vienam gyventojui per metus) 
		
		  
		 (Statistikos departamento duomenys; 
		Lietuvos sveikatos programa) 
		  
		
		
		
		Alkoholinių gėrimų suvartojimas 
		
		  
		
		  
		
		Girtavimo plitimą patvirtina ir 
		alkoholinių psichozių skaičiaus augimas. Nesant deramos apskaitos, 
		nežinome, kiek turime girtaujančių ir priklausomų nuo alkoholio Lietuvos 
		gyventojų. Tačiau tiksliai žinomas alkoholinės psichozės (baltosios 
		karštinės) atvejų skaičius. Ji yra alkoholizmo komplikacija ir dėl savo 
		pobūdžio negali likti medikų nepastebėta. Statistika skelbia, kad 
		alkoholinės psichozės atvejų skaičius per nepriklausomybės metus 
		padidėjo 14 kartų. 
		
		  
		
		Psichikos ir elgesio sutrikimai 
		vartojant alkoholį  
		(skaičius 100 000 gyventojų) 
		
		  
		 (Valstybinis psichikos sveikatos 
		centras) 
		
		     
		
		Nedrįstu tvirtinti, kad tiek pat kartų 
		išaugo ir alkoholikų skaičius, nes nėra tiksliai žinoma, ar tarp šių 
		dviejų diagnozių yra tiesinė priklausomybė. Žinant, kad sovietmečiu 
		įskaitoje buvo 64000 alkoholikų, netgi dešimteriopas jų skaičiaus 
		padidėjimas turėtų reikšti iškilusį didžiausią pavojų tautos sveikatai 
		ir dorovei, o tuo pačiu ir Lietuvos ateičiai. 
		
		Dar didesnį nerimą kelia moksleivių 
		alkoholio vartojimas. Per aštuonerius metus dažnai 
		geriančių paauglių 
		skaičius išaugo 4-5 kartus. 
		
		  
		
		Alkoholio vartojimas tarp 
		moksleivių  
		(ESPAD tyrimo duomenys; 1516 m. moksleiviai, 10 ir daugiau kartų 
		vartoję alkoholio per paskutines 30 dienų, procentais) 
		
		  
		
		  
		
		Tai grėsmingas reiškinys. Vaikai ir 
		paaugliai yra ypač jautrūs alkoholio pragaištingam poveikiui, jie 
		greitai tampa priklausomi nuo alkoholio ir lieka sužaloti visam likusiam 
		gyvenimui. 
		Tokia padėtis susidarė dėl netinkamos 
		valstybės alkoholio kontrolės politikos. 1995 metais priimtas  alkoholio 
		kontrolės įstatymas 2 str. labai aiškiai nurodo įstatymo paskirtį  
		mažinti alkoholio vartojimą ir jo pasekmes. Tačiau mūsų išrinkti į 
		Seimą girtybės apologetai įstatymą pagerino, 3 str. įrašę priešingą 
		įstatymo paskirčiai alkoholio kontrolės principą:
		skatinti 
		įmones   gaminti,  importuoti   ir   realizuoti alkoholinius 
		gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija mažesnė kaip 22 
		procentai. 
		Tokiu įstatymu mūsų valdžia visą 
		dešimtmetį skatino tautos alkoholizaciją lengvais gėrimais, labiausiai 
		pamėgtais jaunimo. Šio principo sušvelninimas 2004 metais (pataisytas į 
		teikti pirmenybę natūralios fermentacijos alkoholinių gėrimų gamybai, 
		importui ir pardavimui) jau nieko iš esmės negalėjo pakeisti  
		pragaištingas darbas jau buvo atliktas. O ir alkoholio reklamos, kurios 
		poveikiui jautriausi yra vaikai ir paaugliai, klausimas vis dar lieka 
		neišspręstas; todėl ir optimizmui pagrindo nedaug. Strateginių rinkos 
		tyrimų kompanija Euromonitor International prognozuoja (DELFI, 2007 m. 
		sausis), kad Lietuvos alkoholio rinka per artimiausius penkerius 
		metus išaugs 35,5 proc. Didėjančios vartotojų pajamos, palanki 
		įstatyminė bazė bei sparčiai besivystanti mažmeninės prekybos rinka  
		pagrindiniai faktoriai, įtakojantys kone visų alkoholio kategorijų 
		augimą... 
		Galima prognozuoti, kad ir visos su 
		alkoholio vartojimu susijusios medicininės, socialinės ir kitos pasekmės 
		taipogi augs.   
		Kas gi mūsų tautoje vyksta, ir ką turime 
		daryti? 
		Žiniasklaida nenuilsta skleisti visokią 
		bjaurastį, tarsi nieko gero ir nebevyktų. Ją netgi jau pradėta vadinti purvasklaida. 
		Atrodo, kad žymią dalį mūsų tautos ir jos išrinktųjų jau seniai apnikęs 
		kažkoks negalavimas, tikras dvasios aptemimas.  
		 
		Girtavimas ne vienintelė ir ne nauja mūsų 
		problema. Visais laikais būta visokių blogybių, bet girtuoklystė yra 
		viena bjauriausių, nes naikina kultūrą ir dorą, o tuo ir patį žmogų. 
		Vydūnas, visą gyvenimą skyręs tautos dvasios žadininmui, jos kultūros 
		gaivinimui, alkoholį vadina žalingiausiu. Štai ką jis rašė Darbymetyje 
		(1925, nr. 9, p. 33-34) apie tautai žalingus dalykus:  
		 
		 
		Žymiausias yra alkoholis. Daug jau daroma, kad jis būtų šalinamas. 
		Vis dėlto jis stipriai dar vartojamas. Ir bus geriamas, 
		kol 
		žymesnieji tautos žmonės to nesiliaus. Todėl neturėtų nė vienas 
		žmogus, kurs girtauja, užimti valdžiavoje nors ir tik prasto valdininko 
		vietą. Mokytojas, gydytojas, teisėjas ir kunigas turėtų iš vietos būti 
		paleidžiami, jeigu girtautų. Bet tie, kurie valdžios pirmoj vietoj 
		stovi, neturėtų niekumet alkoholio vartoti. Valdžios žmonės turėtų 
		būti visumet blaivūs ir nepajudinami kaip žemės ašigalio žvaigždė. Jie 
		turėtų visiems būti patikimi. O alkoholis ne tiktai kvailina žmogų, jo 
		smegenis sustingindamas, bet padaro jį ir ūpingą, o tokiu žmogumi 
		negalima niekumet pasitikėt. 
		Lygiu būdu kenksmingas yra tabakas.
		
		Jo vartojimas pasidaro tikra liga. Užėjusi ant žmonių 
		kaip kokia pikta dvasia, juos ir nuodija, kol nubengia. 
		
		Vydūnui rašant šias eilutes, mokslas dar 
		nedaug težinojo apie alkoholio vartojimo pasekmes, o visuomenės žinios 
		buvo ir visai menkos. Netgi išsilavinusių žmonių sąmoningumas šiuo 
		atžvilgiu buvo toks menkas, kad buvo galima elementoriuje parašyti: 
		Alus gerti sveika...   
		Vydūnui gi ir be mokslinių tyrimų buvo 
		aišku, koks pragaištingas akoholio poveikis žmogaus asmeniui, jo 
		sveikatai ir dorai, šeimai ir visuomenės gyvenimui. Tą jis ir stengėsi 
		parodyti žmonėms savo raštais, straipsniais ir gyvu žodžiu. Straipsnyje 
		Kultūros žengsmas ir svaigalai (Vairas,
		
		1930, nr. 5) jis rašė: 
		
		Juk neapsakomas yra nuostolis ir 
		blogumas, kurį sukuria alkoholis, tabakas ir kiti svaigalai. Kiek 
		nelaimių, kiek ligų, kiek skausmų, kiek vargų sudaro tie nuodai! Ne vien 
		tai, kad tautos turtas eikvojamas perkant iš svetur visokių gėralų, bet 
		žmonės menkinami, silpninami, kvailinami ir žudomi. Todėl ir visur, 
		kur tauta išmintingųjų yra valdoma, pasistengia šį blogumą iš tautos 
		gyvenimo išrauti. O po neilgo laiko visos valdžios bus priverstos 
		uždrausti svaigalų vartojimą... 
		...Tirdami traukinių, automobilių ir 
		kitų mašinų nelaimes, nustembame, kad dažniausiai jų priežastis yra 
		alkoholis ar kiti svaigalai.  
		Mašinos tegali būti 
		valdomos blaivaus žmogaus. Todėl valdžios turės reikalauti ir iš 
		valdininkų, iš automobilių vežėjų visiško blaivumo. Kurs negali gyventi 
		be alkoholio, negali būti valdininku ir automobilių vežėju. 
		
		Mūsų tauta aiškiai nėra
		išmintingųjų valdoma. Kiek dar turės praeiti metų, kol mūsų 
		išrinktieji išgirs ir supras šį sveiko proto ir sąžinės balsą? Seimo 
		sprendimą leisti saikingai išgėrusiems vairuoti, o vėliau ir leist 
		svaigalais prekiauti degalinėse, galima paaiškinti tik alkoholio verslo 
		pinigų galia ir sąžinės stoka. Jau kiek kalbama ir rašoma apie karą 
		keliuose, o Seimas vis dar nedrįsta pataisyti įstatymo ir įteisinti 
		abstinenciją nors už vairo, labiau apriboti alkoholio prieinamumą. Todėl 
		didžiausia atsakomybė už alkoholio keliamas nelaimes tenka valdžiai. 
		Vydūnas šį kaltinimą valdžiai išsakė žodžiais:  
		leisdama 
		smuklininkams varyti savo darbą, ji leidžia tautą naikinti... 
		 
		Belieka tik stebėtis galingųjų ir turtingųjų abejingumu alkoholio aukoms 
		ir savo tautai.  
		Tačiau ir iš galingųjų vienas kitas jau 
		Vydūno laikais įžvelgė svaigaluose tikrą blogį ir bandė su juo kovoti 
		tiesiog įstatymu drausdami jų vartojimą. Tai, kad 
		Tūlų kraštų 
		įstatymai užgina žmonėms alkoholį. O tam tikruose traukinio vežimo 
		skyriuose neleista rūkyti..., Vydūnas pavadino 
		nuostabiu dalyku.
		Nors ir gerai suprasdamas, kad vien draudimo nepakanka, kad reikia 
		aukštesnės kultūros, kuri padėtų užmiršti alkoholį ir jo nebenorėti, jis 
		pripažino įstatymo reikalingumą.  Štai ką jis rašė Darbymetyje (1922, 
		nr. 5, p. 43-44) apie alkoholio klausimą: 
		
		Jis būtų pašalintas, 
		jeigu visi žmonės būtų tiek paaugę, kad nebesisvaigintų alkoholiu, kad 
		suprastų, jog alkoholio gėrimas yra žemo, blogo žmogaus smaguriavimas. 
		Vis dėlto tik viena antra tauta, viena antra valdžiava tokiam supratimui 
		tiek yra pribrendusi, kad tiesiog užgina savo žmonėms laisvai pirkliauti 
		alkoholiu. Bet ar toks užgynimas jau ir būtų 
		kultūros mastas, dar abejotina. Daug viso ko susideda, kad toks 
		draudimas tampa įstatymu. Vis dėlto jis 
		apsaugoja daug žmonių nuo 
		visokių nelaimių. Tik reikėtų ginant alkoholio gėrimą ir tuojau 
		rūpintis žmonėms ką įteikti, kas jiems alkoholį padarytų negeistiną. 
		
		Apie tokią kultūrą, kuri 
		
		alkoholį padarytų negeistiną, 
		šiandien sunku ir kalbėti. Vydūniškos ar A. Šveicerio 
		kultūros beveik ir nebematome, ją užgožė ir išstūmė masinė, paviršinė, 
		vartotojiška rinkos ekonomikos kultūra. Užtat ir kalbama apie gėrimo 
		kultūrą, kuri tėra vartojimo taisyklės. Galime patikrinti savo kultūros 
		lygį pabandę pritaikyti sau šiuos Vydūno žodžius iš Darbymečio: 
		
		...girtavimas ir rūkymas tik aukštos 
		kultūros žmonių yra vadinamas niekšiu elgesiu.  
		Juk 
		rūkytojas ne geresnis už vagį. Savo rūkymu jis 
		vagia iš kitų tai, kas jiems gyventi ir sveikiems išlikti yra 
		reikalingiausia, būtent  gaivų orą... 
		O girtavimas dar 
		daugiau žemina žmogų. Jis paima iš jo ir menkiausią garbingumą...Nors 
		šiek tiek aukštesnės kultūros žmogus jaučia, kad tuo jo tauta, net visa 
		žmonija skriaudžiama ir žeminama. 
		
		Ko gero, tūlas seimūnas ar valdininkas, 
		viešai sakantis, kad negali gerai dirbti nepadaręs šimto gramų, 
		pavadins tai nesąmone ar kliedesiu. Kuriam gi geriančiam patiks Vydūno 
		žodžiai: 
		alkoholio gėrimas yra žemo, blogo 
		žmogaus smaguriavimas?  
		Tatai tokia yra mūsų kultūra.  
		 
		Visgi Vydūnas tikrai apsidžiaugtų pamatęs, 
		kiek daug mūsų laikais pasiekta kovoje prieš rūkymą, kurį Vydūnas vadino 
		tiesiog nežmonišku. Rūkymas jau visame pasaulyje pripažintas žalingu 
		sveikatai veiksniu ir vyriausybės įpareigotos įstatymiškai ir vis 
		griežčiau jį kontroliuoti. Alkoholio gi atžvilgiu vis dar nėra aiškios 
		nuostatos. Pragaištingos girtavimo medicininės, socialinės ir ekonominės 
		pasekmės niekam nebekelia abejonių, tačiau saikingas jo vartojimas 
		palaikomas ir skatinamas visų pirma dėl verslo interesų, pasiremiant, 
		deja, ir medikų teiginiais apie mažų alkoholio dozių naudingumą 
		sveikatai. Netgi Vatikanas pripažįsta saikingą alkoholio vartojimą 
		neprieštaraujančiu moralės nuostatoms ir vyną vadina maisto produktu. 
		Nėra ko stebėtis, kad abstinentas dažnai pavadinamas nenormaliu ar 
		nesveiku.     
		Regis, šiuolaikinės visuomenės ir valdžios 
		požiūris į alkoholį bei jo vartojimą yra kultūros ir dorovės krizės 
		požymis. Albertas Šveiceris, dar ano šimtmečio pradžioje apmąstydamas 
		žmonijos būklę po Didžiojo karo, pavadino ją kultūros krize ir pridėjo 
		žodžius: kultūra be moralės yra beprotybė. Vydūnas to meto Europą 
		pavadino ligonbučiu, paminėdamas dar ir beprotnamį. Dabar kalbam apie 
		karą keliuose, korupciją, daugelį kitų blogybių, bet nei kultūros 
		krizės, nei beprotybės ženklų tame nematome. Visgi turėtumėm atidžiau 
		pažvelgti į mūsų gyvenimą ir pamąstyti apie tai, ką šie du iškilūs ir 
		aukštos doros žmonės apie kultūrą sako.   
		Vydūnas ypatingai rūpinosi ir tikėjo 
		jaunimu. Jam gal didžiąją dalį savo kūrybos  ir skyrė, tikėdamas, kad 
		tik aukštesnė kultūra ir šviesesnis sąmoningumas gali jį nuo alkoholio 
		ir visokio kito blogio apsaugoti. Straipsnyje Alkoholio klausimas 
		(Darbymetis, 1922, nr. 5, p. 43-44) jis rašė: 
		
		Vien tuo galime džiaugtis, kad mūsų 
		jaunimas dar yra labai gyvas, jaunas. Idealai jam užvis svarbūs. Tik ne 
		visiems. Ir reiks rūpintis žmonėms teikt viso ko, kas juos kels aukštyn, 
		kas juose žadys gyvesnę gyvybę, gilesnius jausmus. Bet daug reikš tuo 
		tarpu ir alkoholio užgynimas ir atsižiūrėjimas į tai, kaip visas 
		pasaulis pradeda vis daugiau rūpintis alkoholio klausimu. 
		
		Todėl didžiausias dėmesys turėtų būti 
		jaunimui skirtas. Sustingusią sąmonę jau sunku išjudinti, gal tik likimo 
		smūgiai ją gali veikti. Bet žinome, kas dabar su jaunimu darosi, kokia 
		informacija jis maitinamas, kokia sąmonės tarša iš visur plūsta ir kaip 
		tai pačias žemąsias asmenybės galias žadina. Reiktų tai ir įstatymais 
		stabdyti, bet kartu ir šviesti, ir tinkamo maisto jaunų žmonių sąmonei 
		teikti.   
		O ką mes kiekvienas galime padaryti, 
		nebūdami nei seimūnais, nei ministrais? Kad ir neturėdami tokių galių, 
		mes visgi galime kiekvienas savo aplinkoje šias mintis skleisti ir savo 
		asmens pavyzdžiu blaivybę skatinti. Tai tikrai nėra sunku ar neįmanoma. 
		Tik reiktų gerai suprasti, kodėl turėtumėm blaivininkais būti, jeigu net 
		kai kurie mokslininkai kalba apie alkoholio naudą. Gal tame yra tiesos, 
		juk mažas kiekis alkoholio pastebimai nepakenkia. Visgi, kodėl turėtumėm 
		jo kad ir nedaug gerti? Žmonės yra prigalvoję visokiausių pasiteisinimų, 
		neverta čia jų minėti. Svarbu žinoti, kad nemaža dalis žmonių, ypač 
		nesubrendusio jaunimo, dėl savo sąmonės tamsumo, psichikos trūkumų ar 
		kitų veiksnių nesugeba ar nenori gerti su taip vadinamu saiku. Jie ir 
		tampa girtuokliais ir alkoholikais. Augdami ir gyvendami blaivioj 
		aplinkoj ir negaudami alkoholio, jie alkoholikais ir netaptų. Tai dėl jų 
		tokią aplinką ir reikėtų sukurti.   
		Dar svarbu žinoti, kad alkoholis nėra 
		maisto produktas. Jis yra legali narkotinė medžiaga, sukelianti sunkią 
		priklausomybės ligą, naikinančią žmogaus kūną, psichiką ir dorą. Yra tai 
		didelio žmonių tamsumo dalykas, kad jie šito nesuvokia. Tikintieji 
		turėtų dar prisiminti Vydūno žodžius, kad žmonėse veikia ne tik Kūrybos, 
		bet ir neregimos griovimo jėgos. Jos klastingai panaudoja svaigalus ir 
		visus kitus įmanomus būdus, siekdamos žmogui ir Kūrybai kenkti.  
		 
		Sekdami Vydūnu ir norėdami Kūrybai 
		tarnauti, turėtumėm tikrais blaivininkais tapti. Blaivybė Lietuvoje 
		seniai žinoma, esame sukaupę nemažai istorinės patirties. Stebėtinas yra 
		Valančiaus pavyzdys. Savo galingu ir bebaimiu veikimu jis buvo tikras 
		tautos gelbėtojas. Turėtumėm ir vėl juo sekti. Ir ypač Bažnyčiai derėtų 
		savo garsiojo Vyskupo darbus prisiminti ir jo patirtį dabarčiai 
		pritaikyti. Nesant alkoholiku, visai nesunku nuo alkoholio gėrimo 
		susilaikyti. Ir jeigu esame bent kiek išsilavinę, taip pat nesunku bus 
		ir savo blaivybę apginti ir kitam pasiūlyti.  
		 
		Tačiau vien blaivybę platinti nepakanka. 
		Visom jėgom reikia siekti, kad valdžia neleistų smuklininkams mūsų 
		tautos naikinti. Šias mintis Vydūnas labai aiškiai išsakė rašydamas apie 
		blaivybės klausimą Lietuvoje (Darbymetis, 1921, nr. 3, p. 43-44): 
		
		...tokia jauna valdžiava (valstybė), 
		kaip Lietuva, savo valdžios ir įstatymų duodančių žmonių pasmerkiama 
		mirčiai, kad ji vėl laisvai leidžia smuklininkams mūsų tautą žudantįjį 
		darbą varyti. Visiems, kurie nori savo tautos gera, reikėtų tam 
		priešintis. Kaip nors turime iškopti iš alkoholio vergovės.
		
		Blaivininkų darbas gal geras. Bet per maža yra gerų 
		paveikslų. Tik įstatymais alkoholį pasmerkus, iš lengvo žmonės 
		numanys, koks nekultūringas dalykas yra girtauti ir koks garbės vertas 
		yra blaivus žmogus! Visa Lietuvos nepriklausomybė nieko nereiškia, 
		kad didis jos žmonių skaičius alkoholiui vergauja. 
		
		Vydūną tikrai pradžiugintų pastaraisiais 
		metais didėjantis jaunų žmonių sąmoningumas ir veiklumas. Štai jau 
		metai, kai įsikūrė Nacionalinė Tabako ir alkoholio kontrolės koalicija, 
		informuojanti visuomenę ir aktyviai dalyvaujanti formuojant tabako bei 
		alkoholio kontrolės politiką. O iš tikrųjų tai vyksta arši kova tarp 
		šviesesnio sąmoningumo tautos dalies ir alkoholio verslo, siekiančio 
		pelno savo šalies piliečių sveikatos ir gerovės sąskaita  juos Vydūnas 
		vadina tiesiog smuklininkais, žudančiais tautą. Jiems tarnauja 
		nesąžiningi politikai ir valdininkai, nors yra išrinkti ir paskirti 
		tarnauti savo tautai. Jei esame sąmoningi ir norime savo tautai padėti, 
		turime ne vien blaivybės pavyzdžiais būti, bet ir pagal savo išgales ir 
		gebėjimus visuomenėj veikti, nors ir nedideliu mastu. Neturime kitų 
		neprotingos nuomonės bijoti, bet drąsiai skelbti tiesą apie alkoholį, 
		smuklininkus ir jų tarnus. Juk žinome, kad tie gyvenimo griovėjai 
		labiausiai bijo tiesos ir viešumo.   
		
		* * *  
		
		Vydūnas buvo gilaus ir gyvo tikėjimo 
		žmogus. Visa jo kūryba ir veikimas skleidžia tikėjimą Didžiuoju 
		Slėpiniu, Kūrėju ar Dievu, kaip Jį bevadintumėm. Visą savo gyvenimą 
		Vydūnas tarnavo Kūrybai, žadindamas tautos dvasią, gaivindamas jos 
		kultūrą ir dorą. Jis tikėjo ir žinojo, kad aukšta kultūra jau pati 
		savaime šalina svaigalų problemą. Straipsnyje Kultūros žengsmas ir 
		svaigalai (Vairas, 1930, nr. 5) jis rašė: 
		
		
galingiausias gyvėjimo akstinas 
		pareina iš Didžiojo Slėpinio. Jam pasišvęsdamas, žmogus kvėpuoja amžina 
		gyvybe. Bet tai tėra galima tam žmogui, kurs žengia aukščiausiais 
		kultūros žingsniais. Jis tada ir nebekovoja su alkoholiu. Jis išgesina 
		iš lengvo žmonių geidulius  savo  paveikslu... 
		
		
Tik blaivioms 
		tautoms aušta laiminga ateitis. Tik tokios žengia žmoniškumo taku. 
		Vadinas, jos auga visaip, pasiekia kas dieną daugiau žmogaus garbingumo. 
		Kitaip sakant  jos žengia kultūros 
		žingsniais aukštyn. 
		
		  
		
		Išvados: 
		
		 Alkoholio vartojimas Lietuvoje plinta, 
		ypač jaunimo tarpe. 
		 Valstybės alkoholio kontrolės politika 
		vykdoma nepatenkinamai. 
		 Vydūnas giliai suprato alkoholio keliamą 
		pavojų tautos sveikatai ir kultūrai, laikė jo vartojimą nesuderinamu su 
		žmoniškumu ir atkakliai ragino gyventi blaivume. 
		 Pripažindamas blaivybės platinimo 
		reikšmę, Vydūnas kartu pabrėžė ir įstatymų svarbą bei valdžios 
		atsakomybę už tautos žudymą alkoholiu. 
		 Svarbiausiomis tautos gaivinimo 
		sąlygomis Vydūnas laikė tikėjimą, aukščiausių žmoniškumo galių mūsuose 
		žadinimą ir tikros kultūros ugdymą. 
		
		   
		
		Lietuvių tauta yra maža. Jai itin 
		reikalinga eiti su Kūrybos žengimu. 
		 Todėl ir visas mūsų darbas turėtų 
		būti pasistengimas   
		sužadinti mūsuose aukščiausias 
		žmoniškumo galias.   
		Tatai turėtų būti mūsų žvaigždė, į 
		kurią atsižiūrime 
		 kurdami tautinį savo gyvenimą. 
		 
		  
		
		Tekstas paruoštas pagal pranešimą, 
		skaitytą 2008-04-05 Šiauliuose,   
		Lietuvos sveikuolių sueigoje Vydūno keliu į 2018 metus 
		 |