IR ŽODIS BUVO DIEVUI
        
		Nerijaus Čepulio OFM paskaitų 
      - meditacijų knygos 
		(246 psl.) įvadas: 
      
        
       Ir Žodis buvo Dievui  jau 
		antroji Nerijaus Marijos Čepulio OFM meditacijų knyga, gimusi iš 
		susitikimų su klausytojais. Ši knyga, kaip ir pirmoji  Pradžioje buvo 
		Žodis (2004 m.), gali pakeisti mūsų gyvenimą arba, jei esame labai 
		konservatyvūs, padėsime ją į šalį kaip nesuprantamo požiūrio ar net 
		erezijų rinkinį, kurio neverta skaityti, nes tokie tekstai griauna mano 
		tikėjimą. Neišsigąskime  ši knyga ne tik griaunanti, bet ir statanti.
		 
   Jeigu tikėjimas yra toks silpnas ir jį galima šitaip lengvai 
		sugriauti, ko gero ir reikia griauti,  kad nebebūtume tradiciniais 
		silpnatikiais, o taptume tikintys ne vien todėl, kad tikėjo tėvai ir 
		seneliai. Sugriauti tam, kad atsivėrusio platesnio požiūrio ir gilesnio 
		santykio su Dievo žodžiu dėka praplėtę savęs, gyvenimo, tarpusavio 
		santykių bei Dievo suvokimą, atrastume savyje gyvo tikėjimo versmę. 
		Tikėjimo, kuris įgalintų tikresniems ir nuoširdesniems santykiams su 
		gyvenimu, su kitais, su Dievu ir su savimi.  
   Tam reikia išdrįsti kartu su pranciškonu Nerijum leistis į kelionę 
		po Šventojo Rašto tekstus, į kelionę, kurioje laukia daug netikėtumų  
		paradoksų, kurioje teks susitikti ne su altoriuje uždarytu, bet su tarp 
		mūsų esančiu, įsikūnijusiu ir nenuspėjamu gyvuoju Dievu. Ne taip lengva 
		Jį atpažinti, nes Jis, kaip ir visa kas gyva, keičiasi bei mainosi,  
		juk šios knygos meditacijų veiksmas vyksta ir jų veikėjai gyvena 
		esamajame laike. 
   Kad lengviau suprastume, kaip Dievas pasireiškia ir veikia mūsų 
		gyvenimuose, pirmiausiai reikėtų perskaityti meditaciją Apie Evangeliją 
		esamuoju laiku arba Šventasis Raštas  pasaka ar istorija? Ji yra 
		pirmoje knygoje Pradžioje buvo Žodis. Nors tiems, kurie pradėjo nuo 
		antrosios meditacijų knygos, šiek tiek keblu, tačiau siūlau pradėti nuo 
		minėtos meditacijos. Net ir skaičiusiems šią meditaciją patarčiau dar 
		kartą į ją pasinerti. Ne vien todėl, kad toks požiūris į Šv. Raštą yra 
		gana naujas (kai kam gali pasirodyti eretiškas), ir į jį reikia 
		įsijausti, bet ir todėl, kad jis įgalina susitikti su Dievu dabar  
		esamajame laike, kad šitaip žiūrint, įsikūnijęs Dievas yra nebe knyginė 
		dogma, o tampa gyva tikrove. Be to, evangelinių įvykių sudabartinimas 
		yra visų abiejose knygose esančių meditacijų pagrindas ir vedančioji 
		gija.  
   Kai Nerijus Kauno Tautinės kultūros centre pradėjo vesti 
		susitikimus (nuo 2000 m. rudens), jis patiko visiems. Patraukė prie 
		savęs betarpiškumu ir, ko gero, tikru nuoširdumu. Jaučiau, kad jo 
		meditacijose yra kažkas ypatinga, bet nesupratau kas. Kiekviena 
		meditacija dvelkdavo savotišku gaivumu ir teikdavo kažkokią nenusakomą 
		viltį. Klausydamas kalėdinės meditacijos apie Jėzaus gimimą, pajutau 
		labai artimas sąsajas su tautosaka bei senąja lietuvių kultūra. Tai buvo 
		septintoji, jau minėtoji meditacija Apie Evangeliją esamuoju laiku arba 
		Šventasis Raštas  pasaka ar istorija?. Nusprendžiau vieną, ypač 
		patikusią vietą išsirašyti iš magnetinės juostelės. Kai išrašinėjant 
		buvau priverstas klausytis lėtai, ji mane taip pagavo, kad negalėjau 
		sustoti ir išrašiau visą meditaciją  tokia ji man pasirodė reikšminga 
		ir sklandi, tarsi poezija. Tai buvo pirmosios knygos gimimo pradžia. Iki 
		tolei nebuvo ir minties apie meditacijų spausdinimą. Tada ir suvokiau, 
		kad negalima tokio lobio laikyti vien sau  reikia pasidalinti. 
		Dešifruojant tekstus talkino ir kiti Nerijaus klausytojai.  
   Apdorodamas meditacijas ėmiau suvokti ir tai, kas klausantis 
		likdavo už sąmoningo suvokimo ribų. Supratau, kad kalbėdamas Nerijus per 
		trumpą laiką pasako daug, nes kalba greitai. Klausydamasis, toli gražu, 
		nespėji visko įsisąmoninti dar ir todėl, kad girdimas požiūris yra 
		neįprastas. Ne kartą girdėjau iš savo klausytojų, kad naujas mintis jie 
		pradėjo suprasti toli gražu ne iš pirmo karto. Mūsų protas yra tarsi 
		sarginis šuo  nepažįstamas mintis įsileidžia nenoriai arba visai 
		neįsileidžia. Su jomis reikia susidraugauti. Kaip sarginis šuo ilgainiui 
		pripranta prie dažnai ateinančio svečio, taip ir mūsų protas pamažu 
		susidraugauja su naujomis mintimis.  
   Tapo tiesiog įdomu, kilo noras dar ir dar, Nerijaus vedamam, 
		leistis kelionėn po Šv. Raštą ir matyti, kaip būtasis laikas virsta 
		esamuoju, o istorija  pasaka. Pagrindinė pasakos paslaptis yra ta, kad 
		veiksmo vieta esi tu ir tavo gyvenamoji aplinka, o pasakos veikėjus 
		atpažįsti savyje ir kituose.  
   Šiaip nuobodus įrašų dešifravimas tapo lėta, bet įdomia kelione, 
		kurioje tu suspėji ne tik atkreipti dėmesį į tai, ką rodo vadovas  
		Nerijus, bet ir pats dar kažką pastebi. Supratau, kad šią knygą, o ypač 
		minėtąją meditaciją, neužtenka tik perskaityti, bet reikia skaityti 
		keletą kartų, skaityti lėtai, medituojant tikra to žodžio prasme. Nors 
		kai kurios vietos gali atrodyti nuobodokos, ištęstos, bet tai tik 
		laikinas įspūdis  netrukus seks prasminis posūkis ir kritimas į 
		simbolio gelmę. 
   Žvilgsnis į Evangeliją kaip į pasaką sudabartina Šv. Rašte 
		aprašytus įvykius ir į jų centrą pastato mane, kiekvieną iš mūsų, o 
		įsikūnijęs Dievas gyvena tarp mūsų kito žmogaus pavidalu. Toks požiūris 
		gali pasirodyti erezija ar net šventvagystė, tačiau tai yra veiksminga, 
		gal net vienintelė priemonė sūrumo nustojusiai, desakralizuotai ir 
		perdėm į išorę linkusiai religijai vėl susakralinti ir atstatyti ryšį su 
		gyvuoju, kiekviename žmoguje esančiu Dievu. Šiuolaikinio religingumo 
		išoriškumas artėja prie kraštutinės ribos. Metas sukti į vidų.  
   Pasirinkti vadovu po Šv. Raštą Nerijų verta dar ir todėl, kad jis 
		turi daugeliui neprieinamą raktą, t. y. moka hebrajų ir senovės graikų 
		kalbas, kuriomis yra parašyti Senasis ir Naujasis Testamentai. Senųjų 
		kalbų žodžiai yra tarsi simboliai  jie daugiaprasmiai. Įžvelgtos 
		(atrakintos) jų prasmės išsiskleidžia tarsi vėduoklė, atskleisdamos 
		netikėtas sąsajas, per kurias galima įžvelgti naują lygį ar horizontą, 
		pamatyti netikėtą prasmę ar atspalvį. Tačiau turėti tokį raktą ir 
		sugebėti juo atrakinti,  nėra tas pat. Nerijus turi įgimtą dovaną 
		jausti žodžių sąsajas ir prasmes. 
   Gilia senove dvelkia ir lietuvių kalba. Jos žodžiai taipogi 
		daugiaprasmiai, tačiau, buvę gyvi ir lankstūs, dabartiniams lietuviams 
		jie dažniausiai jau yra tapę vienprasmiškai sustingusiais terminais. 
		Kelionėje po Šv. Raštą Nerijus kartais pasitelkia ir lietuviškus 
		žodžius, rakina juos prasmės raktu. Manau, kad lietuvių kalba gali 
		daugiau padėti pažinti save, pasaulį, Dievą ir išvysti gilesnes juos 
		siejančias sąsajas. Kiekvienas skaitytojas, kuris dar neiškeitė 
		gimtosios kalbos į anglų, gali bandyti atgaivinti vienprasmiškai 
		sustingusius žodžius ir pamatyti juose slypinčias pamirštas prasmes. 
		Žinoma, tai pavyks vienam geriau, kitam prasčiau. Jei dalinsimės 
		įžvalgomis,  dar labiau praturtinsime save ir kitus.  
   Per simbolių ir žodžių daugiaprasmiškumą Šv. Raštas kalba mums 
		asmeniškai ir aktualiai kiekvienam iš mūsų. Žodžių ir simbolių 
		daugiaprasmiškumas bei priešingų prasmių tame pačiame žodyje ar 
		simbolyje buvimas atskleidžia tarpusavio sąsajas, dėka kurių lengviau 
		matome, kad ir santykiai su kitais yra daugiasluoksniai, daugiareikšmiai 
		ir prieštaringi. 
   Nerijaus meditacijos prasideda tarsi lengvu pasivaikščiojimu ar 
		plaukimu paviršiumi. Tačiau po ilgesnio ar trumpesnio susikaupimo seka 
		staigus posūkis ar nėrimas į gelmes, kur atsiranda netikėta sąsaja ar 
		atsiskleidžia nauja prasmė. Gelmėje ilgai būti baugu. Kai pritrūksta 
		oro, vėl kylama į paviršių, bet tik tam, kad atsigavę nuo patirto 
		netikėtumo, vėl nertume gilyn.  
   Į gelmes panardina šios knygos meditacijose dažnai sutinkami 
		evangeliniai ir iš Dunso Škoto teologijos kylantys paradoksai: 
		- prisikėlimas įmanomas tik iš kapo, 
		- nusigręžk nuo savęs ir atrasi save, 
		- mano išgijimas glūdi tavyje, 
		- laimingas žmogus, radęs saugumą nesaugume, 
		- esi kas nesi, 
		- gera yra ne tai, ko aš noriu, bet ko nori Dievas, 
		- mylėti reiškia mirti, 
		- kartais reikia išprotėti, kad suprastum Dievą,  
		- Mesijo vardas  TU, 
		- tikrai dirbi tada, kai nedirbi,  
		- naujieji (paskutiniai) bus pirmi, 
		- meilė yra išsiskyrimas. 
   Šie ir kiti paradoksai rodo gyvenimo, tikėjimo ir gyvojo Dievo 
		gelmes. Jie yra veiksmingas priešnuodis dabar, gerovės sąlygomis, 
		populiariai vadinamajai gerovės teologijai, kuri gyvenimą, Dievo 
		veikimą ir tikėjimą supranta lėkštai ir vienpusiškai. 
   Tomo Akviniečio teologijoje, kuria yra pagrįstas Bažnyčios mokymas, 
		paradoksai dažnai lieka nepastebėti. Joje viskas apskaičiuota, 
		nuspėjama, racionalu, bet Dievas ten tarsi negyvas. Tiesa, Jis veikia, 
		bet ne iš savęs, o pagal mūsų numatymus ar pageidavimus. Pranciškono 
		Dunso Škoto teologijoje Dievas veikia laisvai, netikėtai ir 
		paradoksaliai. Jei nesi tam pasiruošęs, baisu susitikti gyvąjį Dievą, 
		nes Jis yra nenuspėjamas ir nežinia, ko gali iš manęs pareikalauti, ar 
		kaip pasisuks mano likimas, Jį susitikus.  
  Daug peno apmąstymams suteikia nuolatinis žydų ir graikų pasaulėjautų bei 
		Tomo Akviniečio ir Dunso Škoto teologijų priešpastatymas. Toks dviejų 
		skirtingų pasaulėjautų ir iš jų išplaukiančių teologijų,  kurių viena 
		remiasi daugiau racionaliu protu, o kita daugiau širdimi ir jausmais,  
		priešpastatymas meditacijoms suteikia ne tik dinaminę įtampą, bet ir 
		netiesiogiai atskleidžia ją esant kiekviename žmoguje bei skatina jos 
		pasireiškimą. Nuolatinė skirtingų matymo kampų sąveika padeda per daug 
		nenukrypti į kraštutinumus.  
   Jei išdrįsime, nerkime į šių ir kitų paradoksų gelmes. Nerkime, kad 
		atrastume juose ir kitą, galbūt visai priešingą tiesą, kad gyvenimui, 
		kuris, kaip ir gyvasis Dievas, yra nenuspėjamas, galėtume nuoširdžiai 
		pasakyti: TAIP. Taip  ne tik džiaugsmui, bet ir skausmui, taip  ne tik 
		sėkmei, bet ir nesėkmei, taip  ne tik sveikatai, bet ligai ir mirčiai. 
		Juk už viso to, ką mes paprastai vadiname blogiu, jei išdrįsime 
		atsiverti, laukia susitikimas su gyvuoju Dievu. 
   Tačiau svarbiausia yra meilė, o gyvenimas yra meilės didinimas. 
		Joks tikslas negali pateisinti priemonių, nes tikslas yra meilė, 
		atodaira į kitus. 
		 
      
      Aleksandras Žarskus  |