RĖDOS KNYGA
		  
      
        
       2009 m. 
      vasarą išleista nauja Aleksandro Žarskaus
      knyga (280 p.). Tekste naudotasi Algirdo Patacko studijos 
		Rasa (pirmą kartą spausdinta pogrindžio leidinyje Ethos, 1984, p. 
		56) idėjomis. 
		   
		PRATARMĖ 
		Mūsų santykis su protėvių kultūra  tai, 
		kaip mes ją suvokiame ir kiek dar mums aktualios senosios šventės, jų 
		papročiai, ritualai bei dainos  priklauso nuo to, kiek mes pajėgūs 
		suvokti jų prasmę. Nors knygoje rasime aprašyta daug senųjų papročių, 
		tačiau jos ašis yra klausimas kodėl, t. y. pagrindinis dėmesys 
		skiriamas papročių ir apeigų prasmėms. Jų ieškoma žvelgiant į protėvių 
		šventes kaip į vientisą, senolių pasaulėvoką išreiškiančią universaliąją 
		tvarką  virsmo dėsningumams paklūstančią Būties Rėdą. Tai ir lėmė šios 
		knygos sandarą bei jos turinį. 
		Rėdos knyga idėjine prasme yra tęsinys Virsmų knygos (Patackas A., 
		Žarskus A. Virsmų knyga  Kaunas, 2002), kurios idėjos, pagrindinės 
		sąvokos ir struktūra gimė dar sovietmečio pogrindyje bei Sąjūdžio 
		metais. Rėdos knyga yra dėsninga ir tiesioginė Virsmų knygos tąsa. 
		Abi knygas neatsiejamai vienija esminė baltų kultūros ašis  virsmo 
		sąvoka.  
		Šios knygos skiriasi tik tuo, kad Virsmų knyga aprašo didžiuosius 
		žmogaus gyvenimo virsmus  gimimą, vestuves ir mirtį, o Rėdos knyga 
		skirta pagrindinėms baltų kalendorinėms šventėms, kurios, kaip žinia, 
		yra atremtos į augalo pasaulį. Gamtos ir gyvybinių galių virsmai, 
		atsikartojantys visose pagrindinėse kalendorinėse šventėse, simboliškai 
		išreiškia ir savotiškai atkartoja didžiuosius žmogaus gyvenimo virsmus. 
		Dėl abiejų knygų bendrumo ir jas vienijančios virsmo sąvokos dalis 
		medžiagos neišvengiamai pasikartoja ir Virsmų, ir Rėdos 
		knygose. Tai būtina, kad ir Rėdos knyga būtų struktūriškai išbaigta.  
  
		PABAIGOS ŽODIS 
		 
		Šioje knygoje aprašytos tik pagrindinės šventės. Nekėlėme sau uždavinio 
		išsamiai pristatyti visas senąsias šventes. Mūsų tikslas buvo įsigilinti 
		ir suvokti iš protėvių paveldėtų švenčių prasmes ir didžiąją Kūrėjo 
		nustatytąją Rėdą, kurią jos išreiškia. Civilizuotas žmogus menkai 
		tesuvokia esminius būties ir gyvybės dėsningumus, nebejaučia, kad 
		gyvybės tęstinumas labai priklauso nuo to, kiek mes laikomės ir gerbiame 
		mums atitekusį paveldą. Vidinė pajauta dabar silpnesnė, tačiau 
		stipresnis intelektas, todėl pagrindinis dėmesys šioje knygoje skirtas 
		pavadinimų, apeigų bei ritualų prasmėms. 
		Jeigu mes beveik ar visai nebejaučiame prasmių, kyla klausimas: švęsti 
		senovines šventes ar ne? O jeigu švenčiame, tai kaip? Vienareikšmis 
		atsakymas į šį klausimą neaprėptų visų šio klausimo aspektų.  
		Turbūt niekam nekyla abejonių, ar reikia švęsti Vėlines arba Kalėdas. 
		Šios senovinės šventės yra labiausiai susijusios su panašiomis 
		krikščioniškomis šventėmis ir švenčiamos visuotinai. Pavojaus, kad jas 
		nustosime švęsti, bent kol kas nematyti. Tačiau yra akivaizdi grėsmė, 
		kad materialistinė pasaulėvoka ir vartotojų kultūra jas visiškai 
		subanalins ir nustums į grynai kultūrinį  kūno lygmenį. Kai žmogus 
		suvokiamas vien tik kaip kūnas, tai labai akivaizdus ir natūralus 
		pavojus. 
		Išnyko sielos ilgesį žadinusios senovinės Ilgės, o krikščioniškas jų 
		atitikmuo  Visų Šventųjų šventė  nors kalendoriuje ir tebėra, 
		praktiškai švenčiama kaip Vėlinės. Jei gilinamės į tai, kas vyksta, 
		matome, kaip į mirusiųjų paminėjimo šventę aktyviai skverbiasi Helovinas, 
		išstumdamas gilesnes žmogaus būties prasmes. Kas ir kaip sustabdys šį 
		pasaulėjimo (sekuliarizacijos) vyksmą? Galbūt tik asmeninis kiekvieno 
		susivokimas ir sąmoningas  suvokiant apeigų prasmes  švenčių 
		šventimas. 
		Didžiausią grėsmę Kalėdoms kelia vartojimo kultas ir prekybininkų 
		pastangos, nukreiptos į žemiausius žmogaus jausmus. Kalėdos sparčiai 
		keičiasi. Kas jų laukia vartotojų visuomenėje? Kalėdos (turima 
		omenyje komercinės) sunaikino adventą, sukramtė ir nurijo jį kartu su 
		gardžiais kalakuto gabaliukais, Velykos (komercinės) užgožė 
		gavėnią, Helovinas nubaidė Visus Šventuosius, Naujieji Metai nugirdė 
		Tris Karalius,  toks likimas, kaip rašo J. Botumas (Joseph Bottum), 
		ištiko šventes ten, kur gerovė ir vartojimas yra įprasti dalykai.  
		Rasos šventė  Joninės paskelbtos valstybine švente. Taip ir turėtų 
		būti, tačiau gerai tai ar blogai? Dabar ši šventė įtvirtinta oficialiai 
		ir formaliai, bet turint mintyje šliuožimo paviršiumi arba pasaulėjimo 
		tendencijas, akivaizdžios ir neigiamos pasekmės: sudarytos sąlygos 
		pasireikšti paviršutiniškumui, kuriame pirmą vietą užima estrada ir 
		alaus gėrimas. Sakraliausios šventės akcentu tapo apmokamų atlikėjų ir 
		prekybininkų pasirodymai. Rasos šventės sakralumą, ko gero, gali 
		išlaikyti tik nedideli bendraminčių būreliai, kurių branduolį sudarytų 
		viena ar kelios folkloro grupės. 
		Užgavėnės liko tarsi našlaitės  nesutapo su jokia krikščioniška švente 
		ir neįteisintos oficialiai. Šia prasme jos galbūt turi mažiausiai 
		galimybių išlikti. Velykos, kurių prasmė artima Užgavėnėms, nepadeda 
		joms išlikti, nes šias dvi šventes skiria ilgas gavėnios laikotarpis. 
		Užgavėnes vis dar švenčia atskiros bendruomenės, kolektyvai ar mokytojų 
		suorganizuoti vaikai. Nors vaikšto persirengėliai, kaunasi Kanapinis su 
		Lašininiu, o kai kur vežiojama ir Morė, bet be gilesnės prasmės. Dabar 
		kaukes dėvintieji tapo žiemos išvarytojais, pramogautojais, 
		linksmintojais, o vaikai  prašytojais ir kaulytojais. Visai nebeliko 
		esminės jų paskirties. Juk persirengėliai  tai norintys gimti, dar 
		negimusieji. Tie, kurie tam tikromis apeigomis žadina žmones,  be kurių 
		pagalbos gimti jie negali,  ir primena visuomenei pareigą pratęsti 
		gyvybę.  
		Jei per Vėlines liūdėdami prisimename išeinančius, tai per Užgavėnes 
		džiaugsmingai sutinkame norinčius ateiti, pasiruošusius gimti. Tik dėka 
		naujai gimstančiųjų gyvybės ratas sukasi toliau, o mūsų kultūra ir visa, 
		ką mes darome, įgyja prasmę ir tęstinumą. Užgavėnių persirengėliai 
		kviečia išlyginti Vėlinėse išgyvenamą gyvybės praradimą,  šios dvi, 
		mūsų žvilgsnius priešingomis linkmėmis nukreipiančios šventės, verčia 
		suktis Rėdos Ratą.  
		Lietuvos liaudies buities muziejuje iškilmingai švenčiamos Užgavėnės ne 
		kažin kuo,  nebent mažesniu spalvingumu, puošnumu bei turtingumu,  
		skiriasi nuo Venecijos karnavalo. Argi toks karnavalas žadina gyvybės 
		pratęsimo suvokimą?  
		Užgavėnes, kaip ir kitas šventes, švenčiame iš tradicijos, dažniausiai 
		visai nesirūpindami gilesniu prasmių suvokimu. Tai, kas senose protėvių 
		šventėse buvo išreikšta simboliškai ir glūdėjo pasąmoniniame lygyje, 
		kurį geriau jautė ir suvokė praėjusių amžių žmonės, šiandien būtina 
		sąmoningai suprasti, būtina apie tai kalbėti ir rašyti, kad, anot J. V. 
		Gėtės (Goethe), įsigytume tai, ką esame paveldėję. Kitaip sakant, 
		būtina įvardinti ir įsisąmoninti prasmes,  kad tūkstantmečiais krautas 
		protėvių kultūros paveldas būtų sąmoningai suvokiamas, kad taptų mūsų 
		dvasinio ir kultūrinio gyvenimo dalimi.  |