Helovino kilmė 
					835 metais 
					popiežius Grigalius IV lapkričio 1-ąją paskelbė Visų 
					šventųjų diena. Šios dienos išvakarės, spalio 31-oji, buvo 
					žinoma kaip Visų pašvęstųjų vakaras. Tačiau vėliau šis žodis 
					įgavo visai kitą prasmę. 
					Daug anksčiau nei Bažnyčia lapkričio 1-ąją paskelbė Visų 
					šventųjų diena, skirta minėti šventuosius ir kankinius, ji 
					jau buvo minima įvairiais būdais visame pasaulyje. Sakoma, 
					kad ši diena aprėpia daugiau liaudies tradicijų, negu kada 
					nors kas nors pajėgs suregistruoti, surašyti ir atsekti 
					visus šaltinius. 
					Istoriškai žinoma, kad Helovinas tam tikrą dieną buvo 
					švenčiamas senovės druidų  keltų išminčių ir kunigų. Keltai 
					garbino gamtą, suteikdami jai antgamtiškų galių. 
					Keltai garbino Saulės dievą (Belenus)  jo šventė buvo
					Beltane dieną (gegužės 1 d.), ir mirties 
					viešpatį, arba mirusiųjų dievą, kuriam buvo skirti 
					Samhain diena  spalio 31-oji. Beltane buvo 
					vasaros šventė, o Samhain žymėjo žiemos 
					pradžią. Lapkričio 1-oji keltams buvo naujų metų pradžia.
					
					Keltai tikėjo, kad paskutinę senųjų metų dieną ir naktį 
					prieš jų naujus metus mirties dievas susirenka tais metais 
					mirusių žmonių sielas. Blogų žmonių sielos buvo pasmerktos 
					apsigyventi gyvūnų kūnuose, o gerųjų įsikūnydavo į žmonių 
					kūnus. Druidai tikėjo, kad bausmė už nedorą gyvenimą gali 
					būti sušvelninta aukomis, maldomis ir dovanomis mirties 
					dievui.
					Pasak jų religijos, naujų metų išvakarėse vaiduokliai, 
					blogio dvasios, raganos klajodavo aplinkui. Norėdami nuginti 
					šalin blogio dvasias, kurios bijodavo ugnies, keltai ant 
					kalvų viršūnių degindavo didžiulius laužus. Buvo tikima, kad 
					šią naktį blogio dvasios ar nusivylę vaiduokliai gali 
					tyčiotis iš žmonių, pasitelkdami antgamtines galias. Žmonės 
					užsidėdavo groteskiškas kaukes, imituodami, kad yra 
					persekiojami blogio dvasių ir šokdavo aplink laužus. 
					Žinoma, Samhain šventė nebuvo unikali - daugybė 
					tautų visame pasaulyje mini laiką, kai mirusieji grįžta 
					pabūti gyvųjų draugijoje. Induizmas turi Holi 
					naktį, irakėzų indėnai švenčia mirusių dieną kas 12 metų, 
					maldomis paminėdami visus per tą laiką mirusius. Meksikoje 
					nacionalinė šventė, kai gyvieji pagerbia mirusius, prasideda 
					lapkričio 2 d. ir tęsiasi kelias dienas. Pavyzdžiui, ten 
					durys puošiamos gėlių girliandomis, skirtomis pasveikinti
					Angelitos - mirusių vaikų sielas.
					Tačiau visgi daugiausia šiuolaikinio Helovino ištakų pėdsakų 
					randama senovės druidų ir jų žiemos šventės spalio 31-ąją 
					praktikoje. 
					Kad Helovinas susijęs su senoviškomis pagonių tradicijomis, 
					mažai stebina. Senovės Britanijoje ir Airijoje keltai, 
					švęsdami spalio 31-ąją (vasaros pabaigą), tikėjo, kad 
					mirusiųjų sielos tądien grįžta aplankyti savo namų, o aplink 
					siaučia vaiduokliai, raganos ir panašiai. Tai buvo metas, 
					kai žyniai šaukdavosi antgamtinių jėgų. 
					Ši šventė pasauliniu mastu nebuvo plačiai minima iki XX a.  
					iki tol Helovinas nacionaline švente tebuvo pripažinta 
					Airijoje. 
					
					Helovino simbolių ištakos
					Džeko 
					žibintas
					Turbūt visi puikiai žinome, kaip atrodo heloviniškas 
					moliūgas. Viena šio moliūgo kilmės versijų  tai aliuzija į 
					raganų atributą, žmogaus kaukolę su žvake viduje. Tarp 
					airių, kurie išpopuliarino Heloviną Amerikoje, buvo žinoma 
					Airių Džeko legenda, kuri paaiškina ir Džeko žibinto 
					atsiradimą  kadais gyvenęs girtuoklis Džekas, kuris apgavo 
					velnią  ėjęs su velniu varžybų. Abu įlipę į obelį, o Džekas 
					padaręs kryžiaus ženklą, kad velnias nebegalėtų išlipti iš 
					obels. Džekas privertė velnią prisiekti, kad jis niekada 
					nesikėsins į Džeko sielą. Velnias buvo priverstas sutikti. 
					Po mirties Džekas buvo nuvarytas nuo rojaus vartų kaip 
					nusidėjėlis ir nusiųstas į pragarus, bet velnias, kaip buvo 
					žadėjęs, jo nepriėmė. Taip Džekas nebeturėjo kur eiti ir jis 
					buvo pasmerktas klajoti po žemę. Tuo metu, kai palikinėjo 
					pragarą, Džekas valgė ropę. Velnias paleido į jį smilkstantį 
					anglį. Džekas įsidėjo anglį į ropę ir nuo tada blaškėsi po 
					žemę su šia savo lempa ieškodamas vietos poilsiui. Vėliau 
					ropę pakeitė moliūgas, nes taip buvo žymiai lengviau 
					vaizduoti velnio anglį moliūgo viduje. 
					
					Helovino kaukės ir kostiumai
					Yra kelios versijos apie jų kilmę. Viena  žmonės, bijodami 
					raganų ir vaiduoklių, patys persirengdavo ar užsidėdavo 
					kaukes, kad blogio tarnai jų nepažintų, nes jie būsią 
					panašūs į juos. Taipogi gali būti, kad taip žmonės norėdavo 
					išgąsdinti blogąsias dvasias. 
					Be to, pagonių laikais tikėta, kad persirengimas suteikia 
					galimybę perimti galias to gyvūno, kurio kaukę užsidedi. 
					Kitas galimas aiškinimas randamas viduramžių katalikų 
					praktikoje. Visų šventųjų dieną būdavo pagerbiamos šventųjų 
					relikvijos. Neturtingesnės ar skurdesnės bažnyčios, 
					neturėdamos relikvijų, rengdavo procesijas  parapijiečiai 
					apsirengdavo taip, kaip jų šventieji  globėjai ir 
					iškilmingai žygiuodavo aplink šventorių. 
					
					Helovinas ir Bažnyčia
					Viduramžiais 
					Bažnyčia, kovodama su pagonybe, kaip priešpriešą 
					Samhain šventei, lapkričio 1-ąją paskelbė Visų šventųjų 
					diena, o lapkričio 2-ąją  Vėlinėmis, Mirusiųjų diena. Visų 
					šventųjų dieną minėdavo visus šventuosius, ypač - 
					šventuosius kankinius. Vėlinės tapo diena, kai meldžiamasi 
					už visus teisiuosius mirusiuosius, ir maldomis jiems 
					padedama išvengti skaistyklos kančių. 
					609 metais gegužės 13 d. popiežius Bonifacas IV Romos 
					Panteoną pašventino kaip Švč. Mergelės Marijos ir Kankinių 
					bažnyčią. Vėliau popiežius šv. Grigalius III pašventino 
					koplyčią prie Šv. Petro bazilikos Visų šventųjų vardu ir 
					perkėlė šią šventę į lapkričio 1 d., o 835 m. popiežius 
					Grigalius IV įvedė Visų šventųjų iškilmes visoje bažnyčioje. 
					Tuomet imta minėti ne tik šventuosius kankinius, bet visus 
					šventuosius.
					Jau druidų religijoje galima įžvelgti kažką panašaus į 
					skaistyklą. Kaip minėta, druidai tikėjo, kad nuodėmingos 
					sielos blaškosi ir turi įsikūnyti į gyvūnus, o aukų ir 
					dovanų dėka galima išmelsti joms atleidimą. 
					Kai kuriose šalyse gyvavo paprotys lapkričio 2ąją valgyti 
					specialius vėlinių pyragus  kuo daugiau pyragų suvalgai, 
					tuo daugiau sielų išgelbsti. Ankstesniais laikais žmonės 
					nešdavo specialią duonelę sieloms į kapines, kurias 
					padėdavo ant kapų. Vėliau iš to kilo paprotys ant kapų ir 
					ant palangių uždegti žvakes - taip parodyti kelią sieloms 
					namo. 
					Viduramžiais per Vėlines vargšai eidavo iš namų į namus 
					prašydami vėlinių pyragų, dalijamų kaip padėką už maldas, 
					kurias jie pasižadėdavo kalbėti už mirusiuosius. 
					Liuteronų bažnyčia mini spalio 31-ąją arba arčiausiai šios 
					datos esantį sekmadienį kaip protestantų reformacijos 
					pradžią. Viduramžiais bažnyčioje vyravo tendencijos pirkti 
					indulgencijas. 1517 m. Martynas Liuteris iškabino savo 
					garsiąsias 95 tezes, nukreiptas prieš šias indulgencijas, 
					spalio 31 dieną. 
					
					Helovinas ir šiuolaikinės okultinės praktikos
					Nors Helovinas 
					šiandien daugumos jaunimo visuotinai švenčiamas kaip regimai 
					nekalta linksma šventė, neopagonys ir modernios raganos jį 
					traktuoja gana rimtai. Juokais naudojama magija  burtai, 
					ateities spėjimas - iš pažiūros nekaltas šventimas gali 
					tapti tiltu, vedančiu į okultizmą.
					
					Krikščioniškas ir biblinis požiūris į Heloviną
					Turbūt negalima 
					pasakyti, kad krikščionis, dalyvaujantis Helovino šventėje, 
					nusideda, tačiau pamąstykime, ar dalyvaudami tokioje 
					šventėje, mes atnešame garbę Viešpačiui. Taip, ne viskas 
					pasaulyje turi aiškų atsakymą, ir ne viskas yra tik juoda 
					arba balta. Tačiau geriau nešvęsti Helovino. 
					Kodėl? Kaip sakoma laiške korintiečiams: Viskas valia, bet 
					ne viskas naudinga. Viskas valia, bet ne viskas ugdo (1 Kor 
					10, 23). Simboliai ir veiksmai, nors ir atskirti nuo 
					ankstyvųjų žynių praktikų, visgi išsaugo savyje giliai 
					slypinčias sąsajas su tomis prasmėmis, kurioms jie buvo 
					skirti. Negi galime tikėtis, kad, susiedami save su sena 
					tradicija (tebūnie  tradicijos apvalkalu ar išorine 
					išraiška, kuri iš tiesų giliai susijusi su okultizmu), 
					nebūsime to nė kiek paveikti? Kaip matome iš istorijos, 
					tikėta, kad šią dieną blogis ateina pasiimti savo dalies. 
					Dabar dauguma apie tai ir nesusimąsto. Bet jei krikščionių 
					gyvenimo tikslas yra garbinti Viešpatį, ar iš tiesų galima 
					garbinti Dievą, imituojant, kad ir nekaltai, tą patį, ką ir 
					okultistai? Kaukės ir persirengėliai gali būti neutralūs 
					kitomis dienomis, tačiau šią dieną kaukėms suteikiama kita 
					prasmė  persirengėlis atlieka tam tikrą ritualą, kad ir 
					pats to nesuvokdamas, ir yra įtraukiamas į veiksmą. 
					Daugelis mano, kad Helovinas linksma, nekalta šventė,
					per kurią galima nuoširdžiai padūkti, bet 
					Šventasis Raštas sako mums - Nesek tuo, kas pikta (3 Jon 
					11). 
					Dievas yra šviesa, jame nėra tamsos. Jei mes norime būti jo 
					bičiuliai ir vis dėlto vaikštome tamsoje, mes meluojame ir 
					negyvename tiesa. Ar Helovinas gali būti traktuojamas kaip 
					vaikščiojimas tamsoje?
					Biblija sako nesimokyti iš pagonių, bet mokytis to, kas yra 
					gera. Vaikai ypač mėgsta persirenginėti, žaisti su kaukėmis, 
					prisiimti naujus vaidmenis, tačiau neskatinkime jų imituoti 
					šių pagoniškų papročių.
					Kaip persirengėliai turėtų atrodyti Dievo akyse? Kaip 
					krikščionys, Dievo vaikai, atrodo Dievo akyse dalyvaudami 
					Helovino vakarėliuose? Kai mes žinome, kad Helovinas nuo 
					seno buvo diena, skirta blogiui pagarbinti, ir žinome, ką ir 
					kaip blogis daro ir kaip mato šią dieną, ji nebeatrodo tokia 
					nekalta.
					Turbūt nėra Helovino veiksmo ar simbolio, kuris nenurodytų į 
					pagonišką okultizmą. Tad nepamirškime, kad visa, kas daroma 
					ne pagal įsitikinimą, yra nuodėmė (Rom 14, 23).
					Būti krikščionimi yra rimtas įsipareigojimas. Kad ir kaip 
					nekaltai Helovinas atrodytų iš pirmo žvilgsnio, mūsų 
					laikais, kai kelia galvą neopagonys ir raganos, jis gali 
					įgauti visai kitą šviesą. /.../ 
					
					Pagal The facts on Halloween (J. Ankerberg, 
					J. Weldon) parengė D. Žemaitytė;; Bernardinai.lt, 2007