| 
		  
		  Ar mums reikia bijoti Helovino? 
 Kiekvienais metais prieš Helovino šventę 
		pasipila krūvos straipsnių, kad tai satanistinė šventė, kad dalyvaudamas 
		joje tu šlovini šėtoną ar net prisidedi prie maginio pobūdžio apeigų. 
		Jau kelinti metai iš eilės prasideda akcijos tokios kaip kad savo 
		profilio nuotraukos facebooke pakeitimas šventojo globėjo paveikslu ir 
		panašiai. Tad, idant nebūtų papildomo ir nereikalingo nerimo, susijusio 
		su Helovino (ne)šventimu, kviečiu kartu pasižvalgyti po šios šventės 
		istoriją, simboliką ir prasmę.
 
 Trumpa Helovino 
		šventės ir pavadinimo istorija
 
 Helovinas pačia 
		giliausia savo prasme yra šventė, atsiradusi keltų žemėse dar iki 
		krikščionybės atėjimo. Pradžioje tai buvo kalendorinė žemdirbystės 
		šventė, neturėjusi nieko bendra su mirusiųjų minėjimu. Senovinis 
		Helovino pavadinimas neturėjo nieko bendra su mirusiaisiais ar juo 
		labiau su šėtonu. Šventė buvo vadinama Samhain kas reiškė vasaros 
		pabaigą. Taigi, tai buvo labiau kalendorinė nei dvasinė šventė, nors 
		vėliau atsirado ir mirusiųjų pagerbimo prasmė, kuri ir tapo pagrindine 
		šventės intencija. Iš tiesų nėra žinoma, ar pagoniškais laikais ši 
		šventė turėjo kokią nors ypatingą reikšmę, išskyrus kalendorinę. Panašu, 
		kad mirusiųjų minėjimas šios šventės metu atsirado į keltų žemes 
		atsikėlus katalikų vienuoliams. Iki tol tą dieną buvo švenčiami naujieji 
		metai. Keltų naujieji metai prasidėdavo lapkričio 1-ąją, o jos 
		išvakarėse būdavo šėlstama, kaip ir bet kurios kitos tautos naujųjų metų 
		šventime.
 Pats 
		Helovino pavadinimas yra krikščioniškos kilmės. Jis kyla nuo anglų 
		kalbos All Hallows' Eve arba All Saints' Eve. Lietuviškai būtų Visų 
		šventųjų išvakarės. Toks pavadinimas rašytiniuose šaltiniuose minimas 
		nuo 1556 metų ir turi visiškai krikščionišką kilmę. Tokiu pavadinimu to 
		meto katalikai vadino dieną prieš Visų šventųjų minėjimą. Taigi, 
		vertinant pavadinimą, jį turėtume suprasti kaip Visų šventųjų minėjimo 
		vigiliją.
 Nors 
		Samhain šventės šaknys sieki gūdžią senovę, tačiau 800 metais Katalikų 
		Bažnyčia šią šventę sukrikščionino. Taigi šventė ir toliau buvo 
		švenčiama, tik su kitokiu pavadinimu ir kitokia prasme. Tą dieną 
		pradėtos švęsti specialios mišios ir prisimenami visi mirusieji ir 
		šventieji. Nuo šventės sukrikščioninimo atsiranda pirmieji dabartinio 
		Helovino bruožai. Tik XVI a. atsiranda tradicija prašyti saldainių, o 
		persirengimo tradicija ir Džeko moliūgo tradicija atsirado tik XIX ir XX 
		amžių sandūroje.
 
 Simboliai
 
 Helovino šventėje yra 
		daug simbolių, kurių daug kas baidosi. Dauguma simbolių, naudojamų per 
		Heloviną, turi senovines šaknis, kurių mes nebematome dabartinio 
		suvulgarinto šventimo metu.
 Štai moliūgas Helovine atsirado iš tradicinio 
		keltiško žibinto, su jo pagalba, kaip tikėta, mirusieji atrasdavo kelią 
		į skaistyklą. Iki moliūgo iš tiesų buvo naudojama ropė. Jis, švenčiant 
		Heloviną, atsirado tik šventei persikėlus į JAV. Pirmieji moliūgai 
		fiksuojami jau 1837 metais, tačiau jis tuomet buvo suprantamas labiau 
		kaip žemdirbystės šventės detalė ir su Helovinu nebuvo siejamas iki 
		antrosios XIX a. pusės. Moliūgas imtas vadinti Džeko šviestuvu (angl. 
		Jacko' lantern). Tikėta, kad jis padeda apsisaugoti nuo piktųjų dvasių.
 Pirmieji Helovino kostiumai fiksuojami tik nuo 
		1895 metų Škotijoje ir nuo 1900 metų JAV. Ir ši šventės detalė buvo 
		labiau sietina ne su Helovinu kaip tokiu, o su amerikiečių pomėgiu 
		karnavaliniams persirengimams. Iki dabartinių kostiumų atsiradimo 
		pagrindiniai puošybos akcentai buvo rudens detalės (na kaip mūsų 
		mokyklose švenčiam Rudenėlio šventė). Pamėklės ir baidyklės atsirado iš 
		tradicinio puošybos elemento, elementarios kaliausės, kokios buvo 
		statomos daržuose paukščiams baidyti. Pačius persirengėlius vadino 
		guisers, šis žodis reiškia kaukės nešiojimas, persirengimas, su tikslu 
		papokštauti. Tad mes, net turėdami geriausių norų, niekaip negalime 
		persirengimo raganomis ir demonais tradicijos sieti su pirmine šventės 
		prasme, nes persirengimas gimė jau krikščioniškame pasaulyje ir buvo 
		labiau siejamas su derliaus nuėmimo pabaiga, o ne su kokiomis nors 
		dvasinėmis esybėmis.
 Saldumynų prašymą per Heloviną istorikai sieja 
		su viduramžiais egzistavusiu kalėdiniu šventimu, kurio metu vargšai 
		vaikščiojo po namus prašydami vaišių, vadinamų dvasiniais pyragėliais. 
		Vėliau toks paprotys atsirado ir per Helovino šventę, kur žmonės gaudavo 
		skanumynų už pažadą pasimelsti už vaišintojo mirusiuosius giminaičius.
 
 Lietuviškas 
		katalikiškas paradoksas
 
 Sekuliarioje 
		visuomenėje žmonės nešvenčia Helovino dėl elementarios priežasties  tai 
		yra amerikonizmas nebūdingas lietuviškoms šventėms. Mes mieliau 
		švenčiame Užgavėnes, nei visiškai svetimą mūsų kultūrai šventę. 
		Užgavėnes mielai pamini ir tūlas lietuvis katalikas, net ir tas, kuris 
		nuoširdžiai piktinasi Helovino, kaip nekrikščioniškos šventės šventimu.
 Mes švenčiame Užgavėnes, ir tai iš esmės yra 
		pagonybės reliktas išlikęs krikščioniškoje šalyje, nors principas tas 
		pats. Ir vienur, ir kitur persirengiama velniais, groteskiškai 
		atrodančiomis kaukėmis. Abiejose šventėse yra akcentuojama gėrio ir 
		blogio kova: Helovine bandant apsisaugoti nuo piktųjų dvasių, o 
		Užgavėnėse kaunantis senoviniams dievukams Kanapiniui ir Lašininiui. Abi 
		šventės kilusios iš pagoniškų laikų. Abiejose prašoma saldumynų  
		saldainių ir blynų. Abiejų pavadinimai atsirado krikščioniškame 
		kontekste. Nors Užgavėnės nebuvo taip įkrikščionintos kaip Helovinas, 
		tūlas katalikas jomis nesipiktina, nes tai mūsiška, sava, pažįstama. Dėl 
		to ir ramu.
 Panašumų su kitomis pas mus švenčiamomis šventėmis taip pat gausu. 
		Pavyzdžiui, turbūt dažnas žino paprotį po Kūčių vakarienės palikti 
		maistą ant stalo, nes naktį vėlės ateina pasivaišinti. Štai ir gilioje 
		senovėje tikėta, kad Helovino naktį mirusiems leidžiama trumpam sugrįžti 
		aplankyti savo artimųjų. Helovino metu šėlstama. Šėlstama ir Naujųjų 
		metų naktį. Daugelyje archajinių kultūrų Naujųjų metų naktį dažnai 
		būdavo persirengiama karnavaliniais kostiumais. Taip pat būdavo įvairiai 
		triukšmaujama, idant piktosios dvasios išsigandusios šio šėlsmo 
		išsilakstytų.
 Tad mielieji, jei jau taip piktinatės Helovino šventės ypatumais, 
		piktinkitės ir kitomis panašių bruožų turinčiomis šventėmis.
 
 Krikščionys ir 
		Helovinas
 
 Dalis krikščioniškų konfesijų (paprastai 
		protestantiškų) Heloviną vertina kaip satanistinę šventę. Toks 
		vertinimas dažniausiai kyla iš fundamentalistų krikščionių, kurie 
		apskirtai yra linkę visada perlenkti lazdą. Šių bendruomenių įtaka 
		kartais persikelia ir į kitas denominacijas, tačiau jose paprastai lieka 
		tik kaip nedidelių bendruomenių ar judėjimų pozicija, toli gražu 
		neatspindinti oficialios bažnytinės pozicijos. Tokios bendruomenės 
		dažnai rengia visokias antiheloviniškas akcijas, rašo propagandinio 
		pobūdžio straipsnius ir visokiais būdais gąsdina tikinčiuosius, dėl savo 
		nesupratimo šventę demonizuodami. Sociologai tokią veiklą vadina 
		satanistine panika. Ir iš tiesų tokia veikla jokios naudos neatneša, 
		išskyrus sumaištį ir visuotinį pasipiktinimą.
 Kita dalis konfesijų Heloviną vertina 
		teigimai. Štai, pavyzdžiui, didelė Anglikonų Bažnyčios dalis Heloviną 
		vertina kaip vieną iš Visų šventųjų dienos minėjimo elementų. Kai kurios 
		protestantų atšakos Heloviną mini kaip reformacijos dieną, kuri 
		švenčiama spalio 31-ąją. Štai katalikų egzorcistas Gabrielis Amorthas 
		mano, kad jei vaikai juokaudami per Heloviną persirengia baidyklėmis, 
		tai nėra nieko bloga. Daugelis tikinčiųjų vertina šią šventę kaip 
		linksmą šventę vaikams. Katalikų Bažnyčia Helovino nelaiko religine 
		švente, tačiau vertina ją kaip turinčią ryšį su krikščionišku Visų 
		šventųjų paminėjimu, todėl draudimo ją švęsti nėra.
 
 Pabaigos pamąstymai
 
 Taigi, Helovinas savo 
		esme yra labai krikščioniška šventė, nors šiuo metu ir įgavusi visiškai 
		neatpažįstamą bei vulgarų pobūdį. Ar reikia jo bijoti? Ko gero, ne. Ar 
		reikia švęsti? Čia jau priklauso nuo asmeninių įsitikinimų, svarbiausia 
		nesmerkti ir nesipiktinti tais, kurie jį švenčia ar nešvenčia.
 O visos tos antihelovininės akcijos... Na, jei 
		jos būtų rengiamos tiesiog šventųjų garbei, tada tai būtų šauni 
		tradicija. Tačiau kaip anihelovininė akcija ji tiesiog nuvertina 
		šventuosius ir jų paminėjimą. Minėtas facebooko profilio nuotraukos 
		pakeitimas šventojo paveikslu yra graži beužgimstanti tradicija, tik 
		bėda ta, kad vietoj Visų šventųjų paminėjimo tai yra eilinė protesto 
		akcija, atnešanti daugiau sumaišties nei naudos. Tuo pasiekiama tik tai, 
		kad stebinčiam iš šono, tampa akivaizdu, jog krikščionys irgi švenčia 
		Heloviną, bet tik savaip, pavyzdžiui, virtualiai persirengdami Visų 
		šventųjų dienos kauke. Techniškai žiūrint, čia išlieka toks pats 
		persirengimo motyvas. Tad kuo tai skiriasi nuo persirengimo pamėklėmis? 
		Išorė kitokia, principas tas pats. Sakyčiau, jei jau nori boikotuoti 
		tokią šventę, tada nešvęsk jos ir tiek, nes, keldamas šurmulį, tu tik 
		įsilieji į bendrą Helovino šventimą. Nesvarbu, kad protestuoji, tu 
		vienaip ar kitaip pamini tą dieną.
 
		Gabrielius E. 
		Klimenka OPS; Bernardinai.lt, 2015
 
		  |