| 
		  
		Laikas įsileisti Heloviną? 
		  
		  
		Visada maniau, kad 
		Helovino šaknys  pagonybėje, tačiau jūs teigiate, kad katalikybėje. 
		Kodėl?
 
 Šventės ištakos ir tradiciniai papročiai, 
		susiję su Helovinu, negali būti aiškinami kitaip negu per tai, jog jie 
		yra pavyzdys šventimo, kuris vykdavo per įvairias šventes, minimas 
		katalikų liturginiais metais. Tai apima viską, kas susiję su 
		karnavalais, pokyliais bei konkrečios dienos sąsajomis su antgamtine ar 
		dvasine tiesa.
 Aš būčiau linkęs skirti smurtingą, makabrišką įvaizdį, prasiveržiantį 
		šiuolaikiniame nušventintai, pasaulietiškai švenčiamame Helovine, nuo 
		labiau tradicinių papročių, būdingų katalikų kultūrai. Helovino krytis į 
		kasmetinę siaubo šventę yra ganėtinai nesenas reiškinys, tačiau tikroji 
		Helovino šventės esmė priklauso Bažnyčiai. Helovinas (arba All Hallows 
		Eve  Visų šventųjų vigilija  išvakarių budėjimas) yra viešo Visų 
		šventųjų dienos minėjimo pirmtakas.
 Helovino šventę nusavino šiuolaikiniai 
		pagonys, tačiau supraskime, kad šiuolaikinė pagonybė yra būtent 
		šiuolaikinė ir turėtų būti atskiriama nuo senovės religijų kultų. 
		Šiuolaikinės pagonybės ištakos ir praktika nesiekia toliau nei XIX a. Be 
		to, nepamirškime, kad terminas pagoniškas yra slidus. Ką jis reiškia? 
		Senovės dievų ir deivių garbinimą? Šie kultai seniai išnyko, nusinešdami 
		ir savo kultūrinę matricą, kuri kažkada rėmė pasaulėžiūrą, buvusią tų 
		kultų gyvavimo sąlygomis. Neįmanoma tokių kultų tiesiog sukurti, nesant 
		kultūros, kuri juos palaikytų.
 Šiandien egzistuojanti pagonybė yra 
		romantiškas ir labai ribotas bandymas naujai perimti senovės religinį 
		etosą. Tačiau tai nėra ir negali būti ta pati pagonybė, kokia ji buvo 
		originalioje kultūrinėje raiškoje. Manau, kad ją praktikuojantieji 
		šiandien turi pateisinti savo įsitikinimus, pabrėždami sąsajas to, ką 
		jie daro, su senovės pamaldumo formomis bei būdais. Tai sudaro įspūdį, 
		kad šiuolaikinis pagoniškas impulsas turi daugiau svarumo (ypač 
		santykyje su krikščionybe), bet tai nepadaro jo tos pačios reikšmės 
		dalyku, kokie buvo senovės kultai. Sąsajos, kurias šiuolaikinė pagonybė 
		kuria tarp savęs ir senovės kultūrų formų bei stilių yra daugiau 
		troškimo, nei tikrovės dalykas.
 Manau, kad Helovino susiejimą su pagonybe 
		labiau nei bet kas kitas nulėmė Reformacija. Protestantų reformatoriai 
		buvo susirūpinę viduramžių krikščionybės praktikomis, kurios jiems 
		atrodė priešingos tam, kokia turėtų būti Bažnyčia. Jie žinojo, kad tokių 
		praktikų aiškiai būta Bažnyčios istorijoje, tačiau jie pabrėžtinai 
		tvirtino, jog šie dalykai iškraipo originalią krikščionybės formą, kuri 
		išsigimė laikui bėgant. išsigimimas buvo aiškinamas kaip smukimas, 
		grįžimas atgal į kultūros formas, kurias protestantai apibūdino kaip 
		pagoniškas.
 Gerai suprantu, kad liaudies religingumas yra sudėtingas reiškinys, ir 
		Europoje Bažnyčia sąmoningai įtraukė daug kultūrinių praktikų, kurios 
		buvo senesnės už ją pačią. Tačiau ji tai darė atsirinkdama ir su 
		didžiule įžvalga. Galutinė išdava buvo ne tik tai, kad krikščionybės 
		apdaru buvo aprengiami senoviniai pagoniški papročiai, tačiau susikūrė 
		nauja kultūrinė matrica, kuri buvo krikščioniška iki pat šaknų. Būtų 
		didžiulė klaida ir supaprastinimas teigti, kad geriau pakrapščius 
		viduramžių krikščionybės paviršių, rastum pasislėpusią pagonybę.
 Vis dėlto būtent toks suvokimas paplitęs 
		šiuolaikinėje kultūroje. Su juo susiduriame kad ir grožinės literatūros 
		kūriniuose /.../.
 Deja, tai tapo standartu ir populiaria sakme 
		apie tai, kaip Europa tapo krikščioniška. Šis modernus mitas gimė iš 
		protestantų reformacijos prietaringo nusistatymo ir propagandos, 
		peraugusios į pasaulietinę katalikybės kritiką. Kaip ideologinis 
		konstruktas ji tuo pačiu metu liudija ir susižavėjimą, ir bijojimą 
		viduramžių kultūros apskritai bei konkrečiai katalikybės. Tikrovė yra 
		daug sudėtingesnė ir įdomesnė.
 Protestantizmas pasiūlė ir vis dar siūlo tai, 
		ką laiko alternatyva katalikybei. Tai reiškia, kad protestantizmas 
		atskira save nuo formų ir stilių religinio gyvenimo, buvusio prieš jų 
		kultūrą, ir ši kultūra bus pristatoma kaip išgrynintas krikščioniškas 
		tikėjimas ir praktika. Vienas iš argumentų, naudojamų parodyti 
		protestantų pranašumą, yra tai, kad Katalikų Bažnyčios įsitikinimai ir 
		praktikos yra pagoniškos. /.../
 Katalikų imigrantų atvykimas prie protestantų 
		Amerikos krantų buvo didžiulio kultūrinio sąmyšio priežastis. Viešai 
		švenčiamos katalikiškos šventės buvo apibūdinamos kaip tvirkinanti ir 
		pavojinga pagonybė. /.../ Viskas, kas siejosi su šiomis katalikų 
		šventėmis, buvo sukarikatūrinama kaip pagoniška ir tokia asociacija tiek 
		įstrigo, kad net katalikai pasisavino šią kritiką, manydami, jog jų 
		pačių papročiai buvo pagonybės liekanos.
 Tokiu būdu išskirtinai katalikiškas Helovino 
		pobūdis buvo vis labiau užslopintas, o patys katalikai vis labiau 
		atsitraukė nuo šios šventės, dėl to radosi šiuolaikinė Helovino versija.
 Groteskiška šventės versija, kokią turime 
		šiandien, nemaža dalimi atspindi katalikų prisitaikymą prie 
		protestantiškos kultūros. Helovino istorija dar sykį keistai pasisuko 
		taip, kad beveik viskas, kuo dievobaimingi protestantai taip bodėjosi 
		Helovino šventime, išniro dar ryškiau, kaip jų protesto pasekmė.
 
 Kaip Helovinas 
		susijęs su Visų šventųjų ir Mirusiųjų paminėjimo (Vėlinių) diena? Kas 
		atsirado pirmiau?
 
 Visų šventųjų dienos 
		kilmė atrodo buvusi senesnė už Mirusiųjų paminėjimą.
 Praktika pagerbti visą šventųjų bendruomenę, o 
		ne tik vieną šventąjį, vien jiems skirta diena, atrodo, pirmą kartą 
		aptinkama Katalikų Bažnyčioje pašventinant Panteoną kaip viešo pamaldumo 
		vietą. Tai įvyko 609 (arba 610) metų gegužės 13 dieną.
 Panteono pirminė paskirtis buvo tarnauti Romos 
		religijai, nes čia buvo pagerbiami visi imperijos dievai. Popiežius 
		Bonifacas pašalino visų dievų atvaizdus iš jų šventovės ir paskyrė 
		pastatą visų Bažnyčios šventųjų, ypač kankinių, garbei. Tai buvo 
		savotiškas akibrokštas pagoniškai kultūrai. Bonifacas tuo tarsi sakė, 
		kad senieji dievai pašalinti ir juos įveikė Bažnyčios kankinių 
		tikėjimas.
 Gegužės 13 d. senovės romėnų religijoje buvo susijusi su tuo, kas buvo 
		vadinamas lemūrais arba protėvių dvasių švente. Tikėtina, kad Bonifacas 
		neatsitiktinai parinko šią dieną. Tokiu būdu buvo teigiama, kad 
		kankiniai yra didieji visų pakrikštytųjų protėviai ir kad tai jų 
		atminimą ir liudijimą yra teisinga pagerbti dieną, kai romėnai 
		prisimindavo savo protėvius. /.../
 Lapkričio 2-ąją minima Vėlinių (Mirusiųjų) 
		diena krikščionybėje, atrodo, įsitvirtino kartu su vienuolinių 
		bendruomenių augimu ir plitimu bei mirusių bendruomenės narių paminėjimo 
		praktika. Ši praktika plačiai paplito visoje kultūroje ir laikui bėgant 
		buvo įvesta visoje Bažnyčioje.
 Helovinas yra Vėlinių pirmtakas ir yra tas 
		pat, kas gruodžio 24-oji yra Kalėdoms. /.../
 
 Teigiama, kad 
		Helovino šventė išlaikė keletą keltiškų arba germaniškų šventės 
		elementų. Kurios tradicijos yra katalikiškos, o kurios ne?
 
 Šventė yra ne etninė 
		ar tautinė. Ji yra katalikiška. Žinoma, būta Bažnyčios švenčių 
		regioninių pritaikymų ir Helovinas čia ne išimtis, bet esmė ta, kad ši 
		šventinė diena priklausė Bažnyčiai kaip visumai, o tai reiškia beveik 
		visai Europai. Galbūt kai kurie papročiai buvo būdingi tik kai kuriems 
		kraštams, bet pati šventė yra ryški katalikų praktika. /.../
 Kalbant apie grynai katalikiškus papročius, 
		dauguma jų kyla iš tokių dalykų, kuriuos aptinkame viešose katalikiškos 
		kultūros šventėse. Šiuo atžvilgiu Užgavėnės tikriausiai yra geriausias 
		atskaitos taškas. Esame linkę galvoti, kad Užgavėnės ir jas lydintis 
		šventimas yra būdingas būtent šiai dienai, tačiau išties tokia šventinė 
		aplinka labai dažnai pasikartodavo per visus bažnytinius metus.
 Pagalvokime apie visus papročius, susijusius 
		su Helovinu, tarsi apie savotiškas Užgavėnes prieš Visų šventųjų dieną, 
		ir aš manau, geriau suvoksime, kurie dalykai yra pertekliniai ir kvaili. 
		Šventimas turėjo pasibaigti iškilmingomis pamaldomis, po kurių žmonės 
		grįždavo į gyvenimą rutiną.
 Deja, Bažnyčia perleido šį šventimą 
		pasaulietinei kultūrai. Taip nutiko Helovinui. Tai vyksta ir su 
		Kalėdomis.
 
 Ką manote apie tėvų nuostatą atmesti 
		Heloviną kaip blogą ar net satanistišką dalyką?
 
 Yra daug neskoningų 
		dalykų šiuolaikinėje Helovino šventėje. Ką apie mūsų kultūrą sako 
		išskirtinis dėmesys smurtui, siaubui ir mirčiai? Tradicinis, 
		katalikiškas Helovinas šias tikroves šventė kaip Kristaus pergalę prieš 
		nuodėmę, mirtį ir velnią. Dabartinė nušventėjusi šventės versija 
		nebeturi teologinio atsparos taško. Ji labai panaši į mirties šventę 
		mirties kultūroje ir dėl šios priežasties galiu suprasti tėvų rūpestį.
 Bet koks turėtų būti tinkamas atsakas į 
		mirties kultūrą? Laikyti Bažnyčią už užrakintų durų ar išleisti ją į 
		pasaulį? Manau, kad atėjo laikas katalikams prisiimti savo religinę 
		laisvę, kurią, kaip teigiama, jiems suteikia ši kultūra, ir eiti į 
		viešumą su savo šventėmis  ir padaryti tai dramatiškai, aistringai. Kas 
		mus stabdo? Kas tokio baisaus galėtų nutikti?
 Katalikams būdinga tyla ir baimė kainuoja 
		Bažnyčiai jos neprilygstamą kultūrą ir leidžia klestėti mirties 
		kultūrai. Helovinas neturėtų būti diena, kai mūsų bažnyčiose pasidaro 
		tamsu, o krikščionys pasitraukia į šešėlį, bet kai mes užpildome tamsą 
		Kristaus šviesa, išeidami į kultūrą ir kviesdami visus pasirengti 
		šventųjų šventei su visu džiaugsmu, kokį tik galime sukaupti.
 
 Ką katekizmas sako 
		apie Heloviną?
 
 Katekizmas turi daug 
		ką pasakyti apie didvyriškas dorybes ir gyvenimo šventumą, kuris sukuria 
		Bažnyčios šventuosius. Ji taip pat turi daug ką pasakyti apie Kristaus 
		pergalę prieš nuodėmę, mirtį ir velnią. Šiuos dalykus turėtų švęsti 
		katalikų Helovinas su dideliu užsidegimu ir pasimėgavimu.
 
		Vienas iš 
		patraukliausių šios šventės elementų vaikams, be saldainių ir 
		persirengimo kostiumų, yra gąsdinimas  išgąsčio jaudulys be jokio 
		realaus pavojaus. Ar tai yra svarbu? Ar svarbu vaikui susidurti su 
		blogiu ar baimę keliančiais dalykais?
 
 Aš manau, kad visos 
		kultūros turi mokomąsias-užkardomąsias istorijas, kupinas antgamtinių 
		vaizdinių, kurie panaudojami pamokyti apie ribas ir ugdantys suvokimą, 
		jog egzistuoja pavojingi žmonės ir aplinkybės, su kuriomis jie galėtų 
		susidurti, tad turėtų būti atsargūs.
 Be to, manau, kad grupei pasakojamos istorijos 
		sužadina bendrą emocinę patirtį ir kaip tokios sujungia bendruomenę. Ne 
		vien krikščioniškos kultūros pasitelkia pasakojimą, net ir bauginantį, 
		norėdamos perteikti savo pasaulėžiūrą ir vertybes.
 Aš manau, kad katalikas nuo mažens turi 
		išmokti žvelgti į pasaulį realistiškai, be miglotų sentimentalumo 
		akinių. Pasaulis yra pažeistas nuodėmės ir baigtinis. Žmonės skaudina 
		vieni kitus. Mes esame nusidėjėliai. Tačiau šią tamsą perskrodžia Dievo 
		apreiškimo Kristuje šviesa. Per Viešpaties Jėzaus Įsikūnijimo ir Velykų 
		slėpinį ši šviesa padaro mums prieinamą giliausią tiesą, ką reiškia būti 
		žmogumi.
 Taip, 
		sąžiningai pažvelk į nuodėmę ir mirtį. Žinok apie puolusių dvasinių 
		galių gebėjimą vilioti ir apgauti. Suprask, kad stipresnė už visas 
		puolusias dangaus ir žemės galias yra Dievo galia Kristuje. Dievo, kuris 
		yra meilė, stipresnė už nuodėmę, mirtį ir velnią. Būtent ši dieviška 
		jėga asmeniškai suteikiama tikinčiajam per Jėzų Kristų. Jis nugali 
		viską, ko mes bijome. Jo meilė yra stipresnė už mirtį. Jo dieviškojo 
		gyvenimo jėga išsklaido blogį. Net žvelgdami į šešėlius, matome jo 
		šviesą.
 
 Teigiama, kad Helovinas susijęs su 
		tikėjimu, jog tai diena, kai mirusiųjų pasaulį ir žemės skiriantis šydas 
		yra ploniausias, todėl gali tekti sutikti kokią vėlę. Ką katalikai sako 
		šiuo klausimu?
 
 Aš tiksliai nežinau 
		metafizinių įvykių, kuriais pateisinamas tikėjimas, kad tam tikromis 
		dienomis šydas tarp natūralios ir antgamtinės sferų yra storesnis ar 
		plonesnis.
 Aš 
		manau, kad tikrovė, kurią tokia galimybė pristato, turi didelę galią 
		kaip pasakojimas, kuris paaiškina kai kuriems žmonėms, kaip, jų manymu, 
		natūralus ir antgamtinis pasaulis bendrauja vienas su kitu. Ar tai 
		tiesa? Aš nežinau, kaip būtų galima nuspręsti apie tokį teiginį 
		galutinai. Kaip tokia ji išlieka prielaida ar galimybė.
 Katalikų tikėjimas natūralią ir antgamtinę 
		tikrovę apibūdina kaip turinčią bendrystės ryšius, vadindamas tai 
		sakramentine tikrove. Tai reiškia, kad dėl Dievo Įsikūnijimo Kristuje 
		tikri gamtos reiškiniai gali išreikšti antgamtinius. Fizinė tikrovė 
		tikrai gali būti dieviškosios malonės nešėja.
 Dievo malonė, kurią atskleidžia Bažnyčia 
		minėdama Heloviną, turėtų kalbėti apie mūsų dalyvavimą tame, ką vadiname 
		šventųjų bendravimu arba bendryste. Šventųjų bendrystė reiškia, jog šis 
		pasaulis dar nėra viskas ir kad tie, kurie iškeliavo per mirties 
		patirtį, ir toliau myli mus, rūpinasi mumis ir net, Dievui leidžiant, 
		gali bendrauti su mumis.
 Taip pat tai reiškia, kad krikščionis gali 
		tikėtis, jog Kristuje Dievo galia gelbėti bei atpirkti tęsiasi ir kitame 
		pasaulyje, todėl galime tikėtis, kad tik nedaugelis iš mūsų būsime 
		pralaimėtos bylos. Helovino šventės turėtų patvirtinti, jog šie 
		įsitikinimai apie šventųjų bendrystę yra realūs, tai tikrovė to, kuo šis 
		pasaulis tapo dėl Dievo apreiškimo Kristuje.
 
		Kun. Stivas Grunovas 
		(Steve Grunow); Bernardinai.lt, 2015
 
		  |