| 
					
					Šventojo Pranciškaus malda   Iš 
					saldžių kičinių paveikslėlių ar net kai kurių filmų apie 
					šventąjį Pranciškų daugelis gali susidaryti šio didžio 
					šventojo klaidingą įvaizdį. Dažnai žmonės mato Pranciškų 
					kaip labai aktyvią ir labai lengvai evangelizuojančią 
					asmenybę, apsuptą paukštelių ir gyvulėlių iš visų pusių. 
					Greičiausiai toks šventojo Pranciškaus įvaizdis ir nėra 
					visiškai klaidingas, bet jis neatskleidžia viso paveikslo ir 
					užgožia galimybę pastebėti pagrindinį dalyką šventojo 
					gyvenime, jo veikloje ir mokyme.Labai reikšminga scena šventojo Pranciškaus gyvenime, kuri 
					pakeitė jo kryptį, buvo ta, kai jis grąžino rūbus savo tėvui 
					ir viešai pareiškė, kad nuo to momento jis sakys: Tėve 
					mūsų, kuris esi danguje. Nuo tada prasidėjo brolijos 
					giesmė jo gyvenime. Pranciškui kiekvienas tapo broliu 
					ir seserimi, nes visi yra sukurti to paties Dangiškojo Tėvo. 
					Maža to, Pranciškaus gyvenimo pavyzdys yra sekti mūsų 
					Viešpaties Jėzaus Kristaus pėdomis, nes Jėzus yra 
					vienintelis Tėvo Sūnus, kuris yra tobulas, klauso Tėvo ir 
					yra Jo mylimas. Pranciškus nematė geresnio būdo sekti Jėzumi 
					ir vykdyti Tėvo valią, kaip tik gyventi evangelinį gyvenimą 
					 gyventi Evangelija, kuri yra Dievo Žodis - kelias, 
					tiesa ir gyvenimas.
 Geriausiai šventąjį Pranciškų mes galime pažinti iš jo 
					paties palikto rašytinio palikimo  raštų, kurie yra pats 
					geriausias Poverello pristatymas. Šiame rašiny aš 
					paėmiau tik mažytę šventojo Pranciškaus raštų dalelę  
					Ankstesniosios regulos (arba nepatvirtintosios regulos  
					Regula non bullata (RNB)) XXII skyrių. Kai kurie 
					autoriai laiko šį skyrių testamentu, kurį Pranciškus 
					paliko savo pasekėjams, prieš išvykdamas į Artimuosius Rytus 
					1219 metų vasarą, kiti tai laiko jo Evangelinės mokinystės 
					formuluote, sinteze ar maldos katekizmu, taip pat šiame 
					kontekste tai yra Pranciškoniško gyvenimo santrauka (Francis of Assisi, Early Documents vol. I, p. 79).
 Po atsivertimo Pranciškaus gyvenimas visada buvo maldos 
					gyvenimas. Jis pats tapo malda, kaip rašo šventojo 
					biografas Tomas Celanietis. Maža to, Pranciškus vien tuo 
					nepasitenkino, jis norėjo perduoti šį gėrį savo broliams ir 
					kiekvienam sutiktam žmogui. Pranciškus kuo puikiausiai 
					suprato, jog jis nesugebėtų ištverti sekdamas Kristų ir 
					darydamas gera, tuo būdu pašventinant pasaulį be Tėvo, 
					Sūnaus ir Šventosios Dvasios pagalbos. Kaip tik dėl to jis 
					visą laiką reikalaudavo iš savo brolių, kad jie visada 
					pasiliktų maldos dvasioje. Mano visi broliai: 
					įsidėmėkime į tai, ką Viešpats sako... (RNB XXII). 
					Klausydamasis Dievo Žodžio, Pranciškus visada stengėsi 
					gyventi juo ir jį įkūnyti savo gyvenimo pavyzdžiu. Jėzus 
					Kristus, kurio pėdomis mes turime sekti, savo išdavėją 
					vadino bičiuliu... Pranciškus ne tik nori taip pat 
					elgtis, bet taip pat jis žino, kodėl turi taip elgtis: 
					todėl, kad per mūsų priešus mes tampame stipresni ir įsigyjame 
					amžinąjį gyvenimą per tai, ką jie mums suteikia. Pagal 
					šitokį jo požiūrį mes atpažįstame Pranciškaus poziciją būti
					mažesniuoju broliu visiems darant gera Jėzaus vardu:
					Kas duos jums atsigerti taurę vandens dėl to, kad 
					priklausote Mesijui, - iš tiesų sakau jums, - tas nepraras 
					savo užmokesčio (Mk 9, 41).
 Čia plačiau atsiskleidžia ir išmaldos rinkimo prasmė. Tai 
					nėra tik prašymas gerų daiktų ar maisto, bet tai - Dievo 
					atlygio dalijimas žmonėms. Kai mes darome gera Kristaus 
					vardu, mes šventiname pasaulį  vadinasi, mes darome Dievo 
					darbą ir vykdome Jo valią. Pranciškus niekada nereikalavo iš 
					žmonių daryti gera, bet savo elgetavimu jis jiems davė šansą 
					daryti gera ir tapti panašesniems į Dievo vaikus. Rinkdamas 
					akmenis bažnyčių remontams, Pranciškus kreipdavosi į žmones:
					Vienas akmuo  vienas palaiminimas, du akmenys  du 
					palaiminimai.
 Po atsivertimo greičiausiai yra tik vienas atvejis, kai 
					Pranciškus vartojo žodį  neapkęsti. Šį žodį jis 
					vartodavo, kai kalbėdavo apie kūną. Kūną Pranciškus 
					asocijavo su visų ydų ir nuodėmių šaltiniu. Kūnas, kaip 
					toks, Pranciškui nebuvo blogas dėl to, kad tai taip pat yra 
					Dievo dovana. Tad ką jis turėjo omeny sakydamas, jog iš kūno 
					kyla visoks blogis? Pranciškus sako, kad velnias puola 
					žmones, gundydamas tarnauti mūsų pačių poreikiams, o būtent 
					kūniškiems atsitveriant ar atsiskiriant save nuo kitų, tik 
					imant ir kaupiant ir nesidalijant su kitais. Tokį elgesį 
					Asyžiaus neturtėlis vadina blogu, nes, kai atsiribojame nuo 
					kitų, tada iš mūsų išeina pikti sumanymai, 
					paleistuvystės, vagystės, žmogžudystės, svetimavimai, 
					godumas, suktybės, klasta, begėdystės, pavydas, šmeižtai, 
					puikybė, neišmanymas (Mk 7, 21-22). Visos tos nuodėmės, 
					ydos ir nedorybės rodo ties savimi susikoncentravusią ir tik 
					savimi besirūpinančią asmenybę, kuri nemato Dievo gerumo ir 
					Jo didžių stebuklų bei dovanų žmonių gyvenimuose.
 Pranciškus neliepia visiems, kurie nori gyventi Evangelija, 
					palikti pasaulį ir sekti juo. Bet tiems, kurie jau paliko 
					pasaulį, pagal šventąjį Pranciškų, nelieka nieko kita, kaip 
					tik sekti Kristų. Kažkur esu girdėjęs sakant, kad yra labai 
					liūdna, kai broliai renkasi sekti Kristų, bet to nedaro. 
					Šitoks požiūris reikalauja gyvenimo radikalizmo  
					Evangelinio gyvenimo. Jei renkamės sekti Kristų, tada 
					nelieka vidurio arba kompromisų kelio, bet tik visiško 
					atsidavimo ir paklusnumo Kalvarija. Kad galėtume tai 
					įvykdyti, turime buti budrūs ir niekada nepaliauti kreipti 
					žvilgsnio į savo mokytoją, ir visada pasilikti maldos 
					dvasioje. Broliai yra gera dirva Dievo žodžiui, kai jie: klauso 
					žodžio, išsaugo jį taurioje ir geroje širdyje ir duoda 
					vaisių kantrumu. (Lk 8, 15).
 Kartą teko dalyvauti vieno kunigo vedamame susikaupime apie 
					Gavėnios pirmo sekmadienio Evangeliją. Ir jis paklausė, kiek 
					iš dalyvaujančiųjų tame susikaupime tikį velnio egzistavimu. 
					Tikrai buvau nustebintas, kad daugelis (daugiau kaip pusė 
					dalyvių), netgi kai kurie vienuoliai ir vienuolės netikį, 
					jog velnias egzistuoja ir veikia. Neabejoju, kad šventasis 
					Pranciškus irgi būtų nustebintas. Jis sako: Saugokimės 
					piktumo ir klastingumo Šėtono, kuris nenori kad kas keltų 
					savo mintis ir širdį Dievop. Čia viskas yra labai 
					paprasta: jei mes esame budrūs, mes atpažįstame blogio 
					vaisius ir stengiamės jų atsikratyti, o jei netikime blogiu, 
					mes paprasčiausiai negalime matyti jo vaisių. Tada pradedame 
					blogį vadinti geru. Šėtonas nenori, kad jį žmonės tikėtų, 
					tada jis gali nekliudomas veikti. Maža to, didžiausias 
					skirtumas tarp šėtono ir Dievo veikimo metodų tas, jog 
					Dievas sako: tarnauk man ir būsi laimingas, tuo tarpu 
					šėtonas sako: tarnauk sau ir būsi laimingas. Kuris iš 
					jų yra tiesa? Pranciškus rado tiesą, apglėbdamas neturtą ir 
					pabučiuodamas raupsuotąjį...
 Priemonė atpažinti ir pripažinti šį gėrį yra nuolatinis 
					buvimas ir gyvenimas Dievo Dvasia. Dievas parodė tobulo 
					tarnavimo pavyzdį, nuplaudamas mokiniams kojas ir 
					atiduodamas gyvybę ant kryžiaus už nusidėjėlius, kuriuos 
					vadino draugais. Būtent dėl to Pranciškui buvo labai svarbu 
					ne tik galvoti apie Dievą ir melstis Jam, bet taip pat 
					padaryti savo širdį Dievo gyvenamąja vieta ir Jo būstu. O 
					tai reiškia būti klusniu ir tyros širdies neturtėliu. Savo 
					išbandymuose Pranciškus tvirtai laikydavosi Tėvo kaip savojo 
					Abba  tėvelio. Jis taip pat mokė beraščius brolius melstis 
					Tėve mūsų kaip maldą nemokantiems skaityti 
					brevijoriaus.
 Pranciškaus malda yra malda mylimo sūnaus mylinčiam Tėvui. 
					Mylimo sūnaus, kuris nėra vertas tos didžios meilės. 
					Pranciškus kuo puikiausiai tai suprato ir buvo padrąsintas 
					pavyzdžio Sūnaus, kuris jau yra tobulai įvykdęs Tėvo valią 
					ir palikęs mums tobulo gyvenimo pavyzdį  kad mes vieni 
					kitus mylėtume, kaip Jis mus mylėjo. Imdamas Sūnaus mokslą 
					giliai širdin, su Šventosios Dvasios pagalba Pranciškus 
					nuolat ir budriai darė savo širdį Švenčiausiosios Trejybės 
					gyvenamąja vieta ir mielu būstu. Jis taip pat ir brolius 
					mokė niekada nepaliauti melstis ir visada likti maldos 
					dvasioje. Pasilikdami Dievo meilėje ir gyvendami su Dievu, 
					Pranciškus ir jo broliai galėjo tarnauti vieni kitiems 
					neveidmainiška meile ir taip įvykdyti didžiausią mūsų 
					Viešpaties įsakymą.
 
					Br. Antanas Blužas OFM, 
					Bernardinai.lt, 2006 |