| 
					 Pranciškus 
					Asyžietis - šventasis meilės globėjas   
					Mes turėtume paisyti 
					erotinės jėgos, taip kaip ir dieviškos, angeliškos, 
					poetinės, dvasinės ar fizinės, kaip vienijančios ir 
					susimaišiusios galios,  sakė Šv. Dionisijus iš Areopagito.
					 
					Pranciškus Asyžietis yra populiariausias oficialus 
					šventasis pasaulyje, galbūt ypač dėl to, kad jį plačiai 
					pripažįsta ir nekrikščionišką religiją išpažįstantys žmonės. 
					Jis yra populiarus ne tik dėl anuometinės bičiulystės su 
					ekologija, krikščionišku pamaldumu, savanorišku neturtu ar 
					netgi, nors tai ir arčiau tiesos, su džiaugsmu, kuriuo 
					Pranciškus patraukia mus daug labiau, nei mes sąmoningai 
					suvokiame jo gyvenimą  o labiausiai dėl eroso, kurio 
					vakarietiška krikščionybė visai nepaisė. Būdamas aistringas 
					iki savo širdies gelmių, Pranciškus suteikia mums reikalingą 
					leidimą gauti meilės palaiminimų savo pačių gyvenimuose. Ar 
					jis pats sąmoningai pasišventė tam? Ar pats Pranciškus 
					tobulai ėjo eroso keliu? Abiem atvejais atsakymas yra ne. 
					Tačiau populiarumas kartais liudija apie bendruomenės 
					suvoktą dovaną, nors tuo tarpu pats apdovanotasis gali gerai 
					nesuvokti turįs tą dovaną.Pavyzdžiui
 kodėl bitlai buvo taip neįtikėtinai 
					(net jiems patiems) populiarūs? Atleiskite už šį šuolį nuo 
					Pranciškaus iki Džono, Polo, Džordžo ir Ringo, bet šie 
					keturi vyrai tikrai sensacingai sužadino archetipinę 
					gaivališką energiją, kuri milijonams žmonių padėjo 
					atsiverti, išgyventi bendrystę kartu klausantis muzikos ir 
					beveik pagarbiai laukti naujo albumo pasirodymo, kas mūsų 
					laikais jau atrodo seniai pamiršta. Kaip ir šv. Pranciškus, 
					bitlai tik iš dalies buvo atsakingi už tai, kad juos sekiojo 
					visame pasaulyje  jie kūrė muziką ir rūpinosi savo 
					pasirodymais. Bet jie specialiai nesistengė sukelti hormonų 
					audrų, adrenalino, apžavėti, pakerėti, leistis į slėpiningas 
					keistas vienkartines vidines ir išorines keliones su ištisa 
					karta, ar sudėtingai pristatyti savo asmenybes, kas nubloškė 
					juos į jų fanų širdis ir mintis, tiesa, dvasiškai. Erotas 
					išties gerokai padirbėjo dėl šios legendinės ketveriukės ir 
					per ją pasauliniu mastu.
 Taip pat buvo ir su Pranciškumi iš Asyžiaus. Jo talentai, 
					meninės dovanos, dvasiniai regėjimai ir asmeninis 
					patrauklumas nuostabiai atitiko to meto dvasią, ir jo įtaka 
					pasklido daug toliau, nei jis kada buvo numatęs. Tai tęsiasi 
					ir šiandien - mes jaučiame trauką prie jo, nes esame 
					dvasiškai ir psichologiškai išalkę  daug labiau, nei 
					alkstame palaimos ar maitinančio bitlomanijos siautulio  
					dėl eroso patvirtintos krikščionybės.
 Prieš pažvelgdami į konkrečius Pranciškaus aistringumo ar 
					erotiškumo pavyzdžius, pabandykime suprasti šią dažnai 
					neteisingai suprantamą ir universalią jėgą. Kas yra erosas? 
					Arba - kaip mitologija aiškina, kas buvo Erotas? Prašau 
					nepamiršti, kad aš čia neskatinu asmeninio ar visuotinio šio 
					senovės dievo garbinimo, bet mėginu iškelti ar akcentuoti 
					tas stiprias energijas, kurioms šis dievas atstovavo. Erosas 
					buvo senovinis mūsų šių gyvybinių, gyvybę teikiančių jėgų 
					vaizdavimo arba įsivaizdavimo būdas.
 Pagal Hesiodo senovės graikų panteono skaičiavimus (tai 
					seniausias užregistruotas skaičiavimas, maždaug vienalaikis 
					su Homeru), Erotas įvardytas kaip vienas iš keturių 
					pirmapradžių dievų (su Chaosu, Gaja ir Tartaru), 
					kosmogoninių jėgų. Ir kokia buvo jo reikšmė? Kaip jį galėjo 
					įsivaizduoti žmonės senovėje, ką jis simbolizavo, kas 
					suteikė jam tokią svarbą? Patrauklumas. Seniausia šio žodžio 
					reikšmė - potraukis kam ar ko nors link; XI a. pradžioje 
					taip įvardijama jėga ar galia, kuri pritraukia dvi 
					priešingas esybes vieną prie kitos. Visomis šiomis prasmėmis 
					erosas tolygus patrauklumui, žavumui, traukai. Potraukis 
					dieviškumo, dievybės, Dievo link. Trauka tarp dieviškumo ir 
					mirtingumo. Trauka tarp viso to, ką mes manome esant kaip 
					svorio jėgą ir elektromagnetizmą  tai buvo Eroto dovanos!
 Tai yra visos seksualinio potraukio formos. Ir, anot 
					Platono, svarbiausias dalykas, priskirtas erosui, yra mūsų 
					potraukis Grožiui. Šis Grožis palaipsniui mus veda mūsų 
					pačių dieviškųjų ištakų link, skatindamas, kad Dievo pasėtas 
					grūdas gražiai noktų mūsų širdžių soduose. Taigi tuo būdu 
					jaučiame potraukį visai kūrinijai ir mūsų Kūrėjui.
 Skamba pranciškoniškai? Turėtų
 Kadangi patrauklumas reiškia 
					susiejimą, ryšį, o Pranciškus ilgai buvo aukštinamas kaip 
					visuotinės bendrystės šalininkas, tai yra vadinamas 
					krikščioniu pranašu, skelbiančiu bičiuliškus santykius tarp 
					kiekvienos būtybės, kiekvienos rasės ir rūšies, kiekvienos 
					galaktikos, ir kiekvienos subatominės dalelytės. Erosas yra 
					tikras įkvėpimas, prasiskverbiantis per Kūrinijos giesmę. 
					Mes žinome tai, net jei baiminamės tai pripažinti.
 Tačiau kodėl mes bijome pripažinti ką nors taip giliai, 
					begaliniai džiaugsmingo? Kodėl dažnai jaučiam būtinybę 
					kontroliuoti ar suvaldyti beribį, eroso pripildytą 
					Pranciškaus Asyžiečio džiaugsmą, paversti jį gerai išauklėtu 
					ir tvarkingai miesčionišku?
 Vienas iš atsakymų gali būti tai, kad erosu prisidengiama 
					dėl kiekvieno trokštamo tikslo (prisiminkime kad ir 
					branduolio skilimą  kaip traukos procesą  ir vandenilio 
					bombos sukūrimą). Erosas nekreipia dėmesio į konservatyvią 
					ortodoksiją ir nepaiso jokių ribų. Erosas iš prigimties yra 
					natūraliai laukinis ir nežabotas, neprijaukintas: potraukis 
					anapus dogmų ir taisyklių, todėl visada taisyklių 
					saugotojams atrodantis šiek tiek gąsdinantis, grėsmingas. 
					Ir, jei mes esam sąžiningi, jis visada šiek tiek trikdo mūsų 
					pačių stabilumo ir tvarkos jausmą.
 Kita priežastis, kodėl mes vis dar jaučiamės nejaukiai dėl 
					eroso, - tai, kad jis tiek daug iš mūsų reikalauja. Erosas 
					įteikia ir rožę, ir spyglių. Mano širdis gali nerūpestingai 
					giedoti garbinimo giesmę skulptūrai, saulėtekiui, 
					simfonijai, bet jei aš matysiu tik fizinę šių dalykų pusę, 
					liksiu aklas šių kūrinių Šaltiniui. Erosas netoleruos šio 
					Šaltinio įžeidimo. Mes galim ekstaziškai mylėtis, bet jeigu 
					mes matome tik mylimojo kūną, erosas pasitraukia, ir mūsų 
					aistra lieka tik paprasčiausiu geismu.
 Drausmingas gerai išauklėtos širdies atsidavimas leidžia 
					pažvelgti į meilės aktą kaip šventą, sakramentinį, ar tai 
					būtų mylėjimasis kaip romanas, meno forma, ar netgi kaip 
					socialinė reforma. Erosas reikalauja pripažinti jį 
					sakramentiškai, nes jis turi svarbią paskirtį - per mūsų 
					potraukius patraukti mus prie Dievo.
 Pranciškus puikiai žinojo, kas yra eroso aistra ir saldžiai 
					kartus žavesys. Iš dalies dėl šio žinojimo jis taip 
					puoselėjo savo širdį, kaip darė visi jo laikų trubadūrai ir 
					alchemikai, kad tai, kas buvo išoriškai gražu, kartu 
					atskleistų ir dvasinį grožį. Atvėręs savo širdį eroso 
					dovanotam nepasotinamam troškimui ir skatinamas šio ilgesio 
					sukeltų kančių išugdyto atkaklumo, Pranciškus savyje nutiesė 
					tiltą per iliuzinę bedugnę tarp materijos ir dvasios. 
					Kiekviena gyva būtybė ir kiekvienas daiktas buvo kaip meilės 
					švyturys, atspindintis Dievo erotinį švytėjimą (ar tai gali 
					kelti nuostabą kultūroje, kuri šiurkštų sensacijų vaikymąsi 
					vertina labiau nei grožį ir išplėšė širdies ugdymą iš savo 
					mokyklų, kad erosas galėtų gyvuoti tik išvien su 
					paprasčiausia pornografija?).
 Šis supratimas nušviečia dar vieną aspektą, kodėl mes bijome 
					eroso. Jo tikroji prigimtis yra taip ir neišsipildyti, 
					pasilikti ilgesyje. Tai visiškai atspindi trubadūrų požiūrį 
					į meilės nuotykius (širdies nuotykius, patirtus moters taip 
					pat dažnai ir kūrybiškai, kaip ir vyro). Prisiminkime 
					daugybę Biblijos vietų, kur poetiškai aprašomas 
					nesibaigiantis dieviško Mylimojo ilgesys! Žymus vokiečių 
					romantinis poetas ir mistikas Novalis kartą rašė: Mylėti - 
					tai visada jausti atsivėrusią tuštumą, visada turėti atvirą 
					žaizdą. Aš tučtuojau prisimenu pervertą Jėzaus kūną ant 
					Kryžiaus, regimą dieviškojo ilgesio žaizdą, visada buvusią 
					atvirą mūsų meilei ir mūsų abejonėms. Šioje mirties 
					akivaizdoje, tuo metu, kai mūsų troškulys buvo numalšintas, 
					tuo metu, kai žaizda užsivėrė, ji liovėsi mums dariusi įtaką 
					ir lydėjusi.
 Tuomet erosas yra nuolat vykstantis nukryžiavimas. Tai 
					troškulio kryžius, kurio skausmą mes paprastai stengiamės 
					apmarinti, pasitelkdami pakaitalų. Neliesdami tikrojo savo 
					troškulio šaltinio, šie menkesni malonumai nesugeba mūsų 
					patenkinti, tačiau, didėjant dieviškajam ilgesiui, bent jau 
					turi galimybę pažadinti mūsų širdis. Taip palaipsniui, 
					veikiant šventojo Grožio perkeičiančiai meilei, gali gimti 
					gilesnis ilgesys. Šiam procesui reikia didelio atkaklumo, ir 
					erosas vis drąsina mus, kad galim kreiptis užtarimo į 
					Palaimintąjį Šventąjį, kuris pats ilgisi mūsų.
 Su pašėlusia mylimojo aistra meldėsi Pranciškus. Išlikdamas 
					trubadūru, švelnios širdies žmogumi, Pranciškus išliko 
					erotiškai stiprus, vis giliau įeidamas į vienybės slėpinį, 
					kuris jį sužavėjo. Toks didis buvo jo aistringos meilės 
					Dievui ilgesys, kad jis net pasitelkė kūniškos mirties 
					erosą. Pranciškus turėjo savo paties silpnėjančios sveikatos 
					žaizdą ir kankino kūną, plačiai atvertą sesers Mirties 
					atėjimui, garbindamas ją malda, kaip kiekvienas trubadūras 
					garbintų savo mylimąją. Nei jums, nei man nėra lemta 
					sužinoti, tačiau aš tikiu, kad tame kitame krante, anapus 
					išsilaisvinimo iš jų eroso pripildyto glėbio, Pranciškaus 
					palaimintas ilgesys buvo galutinai išpildytas jo dangiškojo 
					sužadėtinio.
 Norisi palinkėti sau ir jums, kad galėtume padėti vienas 
					kitam ištvermingai išlikti atsidavusiais savo troškimų 
					atvertoms žaizdoms, kad išdrįstume mylėti ir leistis būti 
					mylimiems nesispyriodami, kad išsaugotume meilę, nepaisydami 
					savo sugadintų supratimų ir klaidinamo meilikavimo, kol mes 
					taip pat tapsime erotiniais tiltais, jungiančiais kiekvieno 
					apgaulingo dualizmo padalijimą: šviesą ir tamsą, dvasią ir 
					materiją, žmogiškumą ir dieviškumą, vyrą ir moterį, turtingą 
					ir vargšą, krikščionį ir nekrikščionį, konservatyvų ir 
					liberalų, tiesų ir kreivą, gyvenimą ir mirtį. Įkvėpti 
					Pranciškaus Asyžiečio, šventojo eroso dainiaus, mes galime 
					giedoti nesibaigiančią Giesmių Giesmę, kosminę mūsų Kūrėjo 
					harmoniją.
 Po obelimi žadinau tave.
 Ten tavo motina kentė gimdymo
					skausmus su tavimi,
 ten kentė gimdymo skausmus ta, kuri
					tave pagimdė.
 Dėk mane kaip antspaudą ant
					savo širdies,
 kaip antspaudą ant savo rankos!
 Juk meilė stipri kaip mirtis,
 aistra nuožmi kaip Šeolas.
 Jos kaitra kaip ugnies kaitra,
 nenumaldoma liepsna (iš Giesmių giesmės)
 
					David Elliott, 
					Bernardinai.lt, 2006 |