|  
		 
		
		  
		  
		  
		  
		  
		
		
		Rimgaudas Sinkus   
		
		X. BŪNA, ESYNA, AŠA 
		
		 
		 
		Žvelgdami į Fosterio Flinto ledynmečio sąlygų žemėlapį, galime suprasti, 
		jog to meto oras, tinkamas baltosios rasės žmonių gyvenimui, buvo ne tik 
		šiapus, bet ir anapus ekvatoriaus. Vertinant Žemės ašies pasvirimą, ana 
		pusė buvo vėsesnė ir vidutinių platumų juosta ėjo netoli ekvatoriaus. 
		Kaip anie, anykščiai, galėjo vadintis? Antikos šaltiniai: Erastofenas, 
		V-VI stelos, Silko užrašai, Al-Jakubi ir kiti. mini Afrikoje buvus 
		Nūbiją ir nūbių tautas. Norėdami suprasti, kokios tai tautos, 
		fragmentuojame žodį Nūbija  Būnija  Būna ir matome, jog žodis Būna 
		(Būta) atitinka veiksmažodžio būti tikrinio daiktavardžio formą. Būnos 
		(būtos) būsenoje gyventojai būna, esi, gyvena. 
		Senovės arabų istorikas Ibn-Chaukalas veikale Žemės paviršiaus knyga 
		apie žemes, esančias viršum Nilo upės, rašo: Į vakarus nuo Nilo 
		(krypties) yra upė, tekanti vakarų pusėje, - didelė, vandeninga, 
		vadinama Baltuoju Nilu (Zayras,  aut.). Pagal ją gyvena tauta iš nūbių. 
		Tarp Baltojo Nilo ir pagrindinės Nilo srovės krypties, apie kurią 
		kalbėjome anksčiau, Alvos šalyje yra pusiasalis, ribos kurio nežinomos; 
		jame gyvena įvairūs laukiniai žvėrys. Pusiasalyje gyvena nūbiai, kursiai 
		(kursi) ir tokie (žmones), apie kuriuos gauti žinių neįmanoma dėl jų 
		šalies neprieinamumo. 
		Kas ta Alvos šalis? Fragmentuokime pavadinimą: Alva  Alava. Alavu 
		vadiname gamtinį metalą, kurį sudaro 10 stabilių izotopų. Pažvelgę į 
		naudingų iškasenų žemėlapį, pietiniame Afrikos žemyno pusiasalyje 
		pastebime tris alavo sankaupas, todėl Ibn-Chaukalo minima Alvos šalis 
		atitinka Alavo šalį. Tai, kad Zayro (Kongo) upė Ibn-Chaukalo raštuose 
		vadinama Baltuoju Nilu, yra natūralu, nes įprastas Nilas senovėje buvo 
		vadinamas Egipto Nilu, o kitos didelės upės taip pat buvo vadinamos 
		Nilais. Pavyzdžiui, Senegalo upė turėjo Baltojo Nilo vardą, jos pradžia 
		(Bakoje) vadinosi Antruoju Nilu, Ugandoje yra Alberto Nilas, raštuose 
		minimas Makdašų Nilas, įtekantis į Indijos vandenyną, ir t. t.  
		Ibn-Chaukalas rašo, kad Alavo šalyje gyveno nūbai  būnai. Ar jie 
		paliko pėdsaką pavadinimuose? Paliko. Vartome pietinės Afrikos 
		administracinius žemėlapius ir matome miestus, upių vardus, susijusius 
		su egzistenciniu žodžiu būti: Zayre stovi miestas Būnija, nuo jo į 
		vakarų pusę - Būta, Tanzanijoje - Bū(n)koba, Kenijoje  Būna,
		Būterė. 
		Arčiau Indijos vandenyno yra fonetinių darinių, susijusių su esamuoju 
		žodžio būti laiku: Mesina  m. Esina - medynų Esyna, Siena  Syena  
		Esyna, Masanžena  m. Esanžena  medynų Esa če(na), Zavis - (a)zavis  (E)savis.
		 
		Tenka apgailestauti, kad Pietų Afrikoje užkariautojai dalį gyvenviečių, 
		miestų pavadinimų pakeitė į okupacinius. Pavyzdžiui, Kolsbergas, 
		Džordžas, Kvynstaunas, Pitersburgas ir panašiai, ir net ištisa 
		teritorija buvo pavadinta fermerio Rodeso vardu  Rodezija. Tačiau senų 
		pavadinimų išliko pakankamai daug. 
		
		 
		 
		  
		
		Būna, Esyna, Aša 
		
		
		 
		Ką garbino būnai, esiai? Į Kongo (Zayro) upę įteka intakas Ubangis. 
		Norėdami suprasti prasmę, fragmentuokime pavadinimą: Ubangis  ūb angis 
		 Bū(n) Agnis. Išeitų, būnai garbino ugnį (agni = ugnis). Zambezės upės 
		intako pavadinimas yra Sinkute River. Fragmentuojame: Sinkute  si 
		inkutė  si yngutė  si Ugnytė upė (river, angl.  upė). Miestas Isangis, 
		esantis Zayro ir Lomamio upų santakoje liudija, kad jis yra Isangis  si 
		agnis  cy Agnis. Miestai Kabvė  Gabvė, Gabora, Minga  m. inga  
		medynų Agni, Mugnulė  m. Ugnulė - medynų Ugnulė, Gaboronė  
		Gaboranė, 
		Gabra Kenijoje, Sienanga  esinų Agna liudija tą patį. Iš pateiktų 
		pavyzdžių matome, jog Būnoje ir Esynoje buvo garbinama ugnis (gabija) ir 
		saulė (ra), čia buvo deivės Gabijos tėviškė. Pavadinimus iš ten 
		atsinešėme ir į dabartį: Jiesia  ji Esia, Jieznas  ji(s) Es(y)nas  
		jis Esynas, Elizava  li(t)Ezava - litEsava Šakių rajone. Punia prie 
		Nemuno sakosi esanti Būnia, Butrimonys tvirtina, esantys Būtrymonys, tai 
		yra Būtoje rymantys onys (anys, jie). Būtingė pajūryje komentarų 
		nereikalauja. Ąžuolų Būda turėtų vadintis Ąžuolų Būta, dar yra Būtėnai,
		Butiškiai ir kitos Būt  vietovės. Suprantama, jog, eidami iš buvusios 
		Afrikos iki čia, palikome daugybę savų pavadinimų. 
		Pavyzdžiui, Sienų  Syenų - Esynų miestai liko prie Zambezės (Siena), 
		Nilo (Siena  dab. Asuanas), Italijoje (Siena), Prancūzijoje (Siena  
		dab. Paryžius), taip pat Esuja, Belgijoje (Essenas  se S(y)enas  cia 
		Esynas), Vokietijoje (kitas Essenas). Taip Vėlgi, Būtanas (Bulgarija), 
		Būtendorfas (Vokietija), Būtas prie Mančesterio (Anglija), Mbūtas 
		(Mauritanija), upė Būtonė (Prancūzija), Būtijalo (Somalis), 
		Būtuanas 
		Filipinuose, Būtango salos (Tailandas) prie Malaizijos, sala Būtunga 
		(Indonezija), miestas Būturlino prie Gorkio ir Būturlinovka prie 
		Lipecko, taip pat Būtašo ežeras prie Čeliabinsko (Rusija).  
		Kalbant apie esių (esėjų) buvimą prie Negyvosios jūros, galime pateikti 
		enciklopedinio tomo (LTE, 3) ištrauką: Gyvavo (esėjai) II a. pr. m. e. 
		II pusėje  I m. e. a. Judėjoje. Vieni iš krikščionybės pirmtakų, 
		judaizmą jungę su pitagorizmu. Buvo susijungę į asketiškas žemdirbių ir 
		amatininkų komunas. Smerkė vergovę, karus, prekybą, nepripažino kraujo 
		aukų, iš dalies laikėsi celibato, didelę reikšmę teikė kūno švarai 
		(praktikavo ritualinius apsiplovimus), siejo ją su dvasiniu tyrumu. Būnų, esių kelias iki dabartinių teritorijų yra ištisa epopėja. 
		Popiežius Benediktas XVI 2007 m. Didžiojo Ketvirtadienio pamaldose Jėzų 
		(Jesus) susiejo su esėjais (esiais) pareikšdamas, kad Jėzus Velykas 
		šventė bent diena anksčiau, nei dauguma to meto žydų. Be to, popiežius 
		Benediktas XVI patikslino, jog Evangelijose pastebėtus prieštaravimus 
		galima paaiškinti Jėzaus kilmės iš esėjų hipoteze. Ši žinia apskriejo 
		pasaulį, tačiau ji nebuvo staigmena, nes kai kurie tyrinėtojai ir 
		anksčiau manė, jog Jėsus buvo esėjas, tai yra indoeuropietis. Išeitų, 
		Kristaus istorija yra esių (esėjų) istorijos dalis. Norėdami išaiškinti, 
		ar Kristus tikrai buvo esėjas, fragmentuokime šį vardą: Jėzus  j(is) 
		esus  jis esus. Taip pat: Kristus  sy trkus  cy tr(a)kus. Tyrimas 
		patvirtina popiežiaus Benedikto VI hipotezę, jog Jėzus Kristus buvo 
		esėjas  trakas, t. y. indoeuropietis. Tad išeitų, jog Kristaus istorija 
		yra mūsų pačių epas. 
		 
		Al  MASUDl, AL - JAKUBI   
		 
		Nūbus (būnus), gyvenusius Pietų Afrikoje, aprašė ir arabų istorikas bei 
		geografas Al-Masudi, kuris knygoje Aukso ir brangakmenių plovimas 
		pasakoja: Paklausė jo apie nūbius (būnus  aut.) ir jų žemę, ir jis 
		atsakė: Jie turi veislinių arklių, kupranugarių, karvių ir avių. 
		Grynaveislius žirgus naudoja jų valdovas, tačiau didžioji jojamų gyvulių 
		dalis paprastų žmonių tarpe  sunkieji arkliai. Jie leidžia strėles iš 
		neįprastos formos lankų ir nuo jų šaudymą iš lankų perėmė Chidžazo, 
		Jemeno ir kiti arabai. Nūbiai (būnai)  tai tie, kuriuos arabai vadina 
		šaudančiais į akių vyzdžius; pas juos auga palmės, vynuogės, dura, 
		bananai ir kviečiai. Žemė jų  lyg būtų Jemeno žemės tęsinys. Turi nūbai 
		saldžių citrinų, panašių į pačius didžiausius, kokių yra islamo žemėje. 
		Kitas istorikas, Al-Jakubi, parašęs knygą Istorija (Tarich), pateikė 
		musulmoniškojo pasaulio žinių apie Afriką sąvadą. Vartant knygos 
		puslapius matosi, jog žinios, perduotos Al-Jakubi plunksna, atkeliavo ne 
		tik iš jaunų, bet ir iš labai senų senųjų laikų, todėl daugelio 
		pavadinimų tyrinėtojai negali identifikuoti. Pateikiame Al-Jakubi knygos 
		Istorija (Tarich) ištrauką. 
		 
		Al-chabašų ir juodųjų karalystės
 Kas dėl nūbų, taigi jie, kuomet 
		persikėlė į vakarinę Nilo (krypties) pusę, atsidūrė koptų karalystės 
		kaimynystėje, o jie, įsikūrę ten, buvo Baisaro b. Chamo b. Nojaus 
		palikuonys. Nūbai (būnai) dėl to virto dviem karalystėmis. Viena jų  
		karalystė tų, kurie vadinasi mūkūrra. Jie gyvena į Rytus ir į Vakarus 
		nuo (dabartinio) Nilo (krypties), o jų valstybės sostinė yra Dunkula. 
		Jie yra tie, kurie su musulmonais gyvena taikiai, mokėdami jiems 
		al-baktą (duoklę). O jų šalis  finikinių palmių, vynuogienojų ir 
		pasėlių šalis, o karalystės tįsa  keliauti apie du mėnesius (kelio). 
		Antroji gi nūbų, kurie vadinami alva, karalystė pagal didumą yra didesnė 
		už mūkūrra karalystę; jų sostinė vadinasi Suba. Jiems priklauso plati 
		šalis, besitęsianti maždaug trijų mėnesių kelio atstumu. O Nilai pas 
		juos prasideda iš kelių šakų. 
		Al-būdžių karalystė. Jie įsitaisę tarp Nilo (ištakų) ir jūros; pas juos 
		yra kažkiek karalysčių  kiekvienoje šalyje atskiras valdovas. 
		Al-būdžių karalystės pradžia  nuo Asuano (kurio?) ribos, o tai  
		paskutinė musulmonų sritis ir tęsiasi ji į pietus tarp Rytų ir Vakarų 
		(nuo Nilo) iki Barkatos ribos. Šitie al-būdžiai yra giminė, kuri 
		vadinama nakys, jų karalystės sostinė vadinasi Chadžaras. Jiems 
		priklauso gentys ir dinastijos kaip pas arabus, tame tarpe al-chadarib, 
		chidžab
ir az-zanafidž. Jų šalyje yra aukso, brangakmenio, smaragdo 
		telkinių; al-būdžiai su musulmonais gyvena taikoje, ir musulmonai dirba 
		jų šalies kasyklose. 
		O antroji al-būdžių karalystė yra karalystė, vadinama vardu Baklin, ji 
		gausi miestais ir yra didelė. Šie al-būdžiai tikėjimu panašūs į magus 
		ir dualistus. Ir Alachą, didis jis ir šlovingas, jie vadina Zandžyr 
		Aukščiausiasis, o šaitaną (velnią) vadina Sacha Charaka. Tai jie pešioja 
		savo barzdas, ištraukia savo priekinius dantis ir apsipjausto. Jų šalis 
		 lietinga šalis. 
		Po to seka trečioji karalystė, vadinama Bazin, ji ribojasi su (žmonėmis) 
		iš nubių su karalyste Alva, o su žmonėmis iš al-būdžių su Baklinu ir 
		su jais kariauja. O jų pasėliai, vaisiai, kuriuos jie valgo 
 ir tai, ir 
		pienas  maistas jųjų. 
		Ketvirtoji valstybė vadinasi Džaryn; pas juos yra didis valdovas. Ir 
		valdos jo  tai, kas plyti tarp miesto, kuris vadinasi Badi (o jis yra 
		Didžiausiosios jūros pakrantėje) ir Barkato karalystėje Baklin, ir 
		vietos vardu Chal ad-Dadžadž. Tai  žmones, kurie ištraukia savo 
		priekinius dantis, sakydami: Nebus pas mus dantų, panašių į asilo!, ir 
		jie išpeša savo barzdas. 
		Penktoji karalystė  ta, kurie vadina save kataai; tai paskutinioji iš 
		al-būdžių karalystės. Jų karalystė plati  nuo vietovės, kuri vadinasi 
		Badi, ribos iki vietos, kur vadinasi Faikūn. Kataams priklauso 
		sutvirtintas pasienis ir didelė galia. Pas juos yra karių apmokymo 
		laukas, vadinamas Dar as  Sava; jame rūpestingai mankštinasi jauni 
		žmones, besiruošdami karui ir mūšiams. 
		Po to seka šeštoji karalystė  tai valstybė an-nadžaši; tai didelė 
		šalis, turtinga teigiamybėmis. Jos sostinė  Kabar, ir arabai visą 
		laiką vyksta į ją prekiauti. Jie turi didelių miestų, ir jų pakrantė 
		(vardu) Dachlak. Tie, kurie al  chabašio šalyje yra valdovai, 
		priklauso didžiojo karaliaus valdžiai, paklusdami jam ir mokėdami 
		(duoklę) chardžą. An-nadžašiai priklauso jakovitų tipo 
		krikščioniškajai tikybai. 
		Al - chabašų viešpatavimo riba  prie zindžių, o tie prigludę prie 
		as-Sindo ir prie tų šalių, su kuriomis (šis) ribojasi. Al- chabašas, be 
		zindžių, taip pat priglunda prie (sričių), besiribojančių su as Sindu 
		ir al-Kūraku. Jie  tauta, pasižyminti taupumu ir širdžių (tikėjimo) 
		vieningumu. 
		Kalbant apie juoduosius, kurie nukeliavo į vakarus ir nuėjo al-Magribo 
		kryptimi, tai jie žemes tarp savęs padalino ir pas juos atsirado kai 
		kurios karalystės. Viena pirmųjų (susidariusių) valstybių yra karalystė 
		az-zagava; jie gyvena vietovėje, kuri vadinasi Kanem. Jų būstas  
		nendrinės lūšnos, ir jie neturi miestų. O jų valdovas vadinasi kakūra. 
		Ir yra tarp az-zagava skirtingų, vadinamų al-chūdin, ir turi jie 
		karalių, ir yra jis iš az-zagava (tarpo). 
		 
		Ištrauka rodo, jog Al-Jakubi bei kitų arabiškai rašiusių istorikų knygos 
		turėtų būti peržiūrėtos lietuviškomis akimis. Šalys, vietovės, 
		karalystės, miestų pavadinimai čia dažnai persidengia (vienų vadinami 
		vienaip, kitų  kitaip), jie gali priklausyti ir ne tiems patiems 
		laikams, todėl atidesnis raštų nagrinėjimas, būsimos lingvistinės, 
		etnografinės ir archeologinės ekspedicijos į Pietų Afriką būtų ateities 
		kartų darbas. Mes gi pateikiame pirminę šios ištraukos sampratą. 
		Atmetus arabiškąjį priedą al, galime suprasti, jog būdžiai knygoje 
		suprantami kaip Būnos gyventojai būnai. Žodį chabašai fragmentuojame: 
		chabašai  gabašai  Gabijos ašai. Matyt, paklausus kas čia esi?, 
		būdavo atsakoma: Aš (čia esu)!. Yra juk upė Šašis  ši aš, miestas 
		Mašava  m. ašava Afrikos Esavoje. Ir Lietuvoje yra Šyša  šy aš, 
		kaimas Ašaša  aš aša. Kuo pasižymėjo šitie ugnies ir saulės 
		garbintojai? Pagal į Al-Jakubi raštus tai buvo tauta, pasižyminti 
		taupumu ir širdžių (tikėjimo) vieningumu. Alvos karalystės, kurioje yra 
		kelios Nilo šakos, išsiskyrė upių gausa, todėl sostinės Subos 
		pavadinimas įprasminamas nesunkiai: Suba  s(i) uba  cy Upa. Karalystė 
		Baklin  Gablin  Gabijų Nilas buvo gabijų (ugnių) valdoma teritorija. 
		Knygoje pasakojama, kad būdžiai (būnai) aukščiausiąjį dievą Alachą 
		vadino savaip  Zandžyr Aukščiausiasis. Fragmentuokime: Zandžyr  
		Saantžyr  sia ant žyro Aukščiausiasis. Žyra yra žvaigždėmis žėrintis 
		dangus (plg. žyranderis  žvakių sietynas; liustra, rus.). Išeitų, savo 
		vyriausiąjį dievą būnai apibūdino Ant Žvaigždžių Aukščiausiojo vardu. 
		Žodis Dunkula, tikėtina, fonetiškai skambėjo kaip Duonkula (kirtis ant 
		duon) ir tai buvo vieta, kurioje buvo auginami, kuliami bei valomi 
		javai. Šios vietos identifikavimas galėtų būti sietinas su Zimbabvės 
		miestu Bulavajas, kur fragmentuodami gauname: Bulavajas  labu vajas  
		Labų javas. Miestas Balovalė paaiškina čia gyvenusius labus, kurie 
		valė javus: Balovalė  labovalė. Pažymėtina, jog Karaliaučiaus rusai 
		lietuvius iki šiolei tebevadina labusais. Zayro upės pradžia upė 
		Lualaba  lua Laba irgi atspindi prie jos buvusių gyventojų labių etninę 
		priklausomybę. Fragmentas lab - bal apėjo pusę pasaulio ir, kartu su 
		mumis, apsistojo prie Labės ežero Aukštaitijoje krantų. Fragmentas labas 
		dorovine ir vienijančia prasme yra toks stiprus, kad priešiškus mums, labiams, žmones iki šių dienų tebevadiname 
		nelabaisiais. 
		
		 
		 
		  
		
		Neatpažinti griuvėsiai Zambijoje 
		
		 
		 
		Karalystė Bazin galėjo būti vertinama kaip žema vieta Bazin  Nizba. 
		Žodis nizba yra rusiškas žargonizmas su žodžiu niz (žemoje vietoje 
		esanti vieta). Tikėtina, jog išsireiškime kurie ištraukia savo 
		priekinius dantis, yra įsibrovusi perskaitymo klaida: vietoje žodžio 
		ištraukia turėtų būti žodis patraukia, t. y. pridengia, todėl šį 
		Al-Jakubi knygos sakinį derėtų skaityti šitaip: Tai  žmones, kurie 
		patraukia savo priekinius dantis, sakydami: Nebus pas mus (matyti) 
		dantų, panašių į asilo!, ir jie išskutinėja savo barzdas. Aprašomi 
		žmonės, matyt, buvo su dideliais ūsais, sudarančiais patrauktų dantų 
		įvaizdį. Valstybė al-Kurak, tikėtina, buvo apgyvendinta dabartiniais 
		ukrainiečiais (kurak  ukrak) ir kroatais (kroat  kruat  ukrat), 
		taip pat kuršiais. Gi zindžiai gyveno prigludę prie as Sindo  S(i)indo 
		 cy Indo, tai yra Indijos vandenyno krantų. 
		Senovinis tekstas yra gausus indoeuropietiškais pavadinimais. Dar 
		daugiau jų išlikę dabartiniuose šitų vietų žemėlapiuose. Zambijoje: Lunga, Serovė, Isoka  si Oka (oko, rus.  akis), Čiendžis - čy Endžis (end, 
		vok.  galas), Lūšiotas, Zayre: Čela  čia Iela (iela, latv. - gatvė), 
		Maringa  Marių agni (ugnis), Rūkis  Kuris (ukrai, kursis), Itūla  
		Liūta arba ti Ūla, Lova, Gūlos krioklys (gūl, rus.  gaudesys), Bumba, 
		Kisanganis  Ki(j)sanganis  kijų sia Agnis, Pūnia, Konge: Rūsė (miestas 
		ir upė žemumoje), Zimbabvėje: Šamva, Rūtenga, Tanzanijoje: Rūkvos ež., 
		Rungva  rungo formos upė, Rungva (miestas), Mo(a)rogoras  Maragoras 
		kalnas  Marių kalnas (gora, rus.  kalnas), Ugala, Geita  keita (tarm. 
		- kieta), Mara (upė), Itigis  It(t)igis  ti kytis (kietas), Mera 
		(ugnikalnis), Kenijoje: Milgis (sausupė), Kitalė  Kijtalė  Kijų talė  
		Kijų slėnis (Tal, vok.  slėnis), Būterė, Vanga, Idžara  či Ara 
		(saulėtoji), Rigmijas (giruliai?), Čyra  čy Ra (saulėtoji), Galana, 
		Ugandoje: Aruja, Ašva, Sesės salos  se Esės salos, Ruandoje: Kigalis  
		Kij galis, Kyvaus  Kij vaus ežeras, Pietų Afrikos respublikoje: Ritas  
		Rytas (upė, kuri teka iš Rytų), Kopis, sausupių tinklas Botsvanoje Letiahau  Lietauha - Lietuva, miestai Ansleitas  s(ia) ants Liet(avos), 
		Kalvinija, Sakas (upė), Palacve  Palatsvė  Palatvė (miestas).  
		Suvokus, jog fragmentas kij pirmine samprata reiškė gij, tai yra giją 
		(nytį, atšaką, lazdą, atskirtį ir panašiai), istorijos gausme galime 
		atpažinti slovakijus, ruskijus, čekijus, kijtaicus, graikijus, turkijus, 
		marokkijus, lytov(s)kijus, žmutskijus (žemut. kijus) ir panašiai.  
		 
		ŽEMAIČIAI 
		 
		Žemaičiai sudarė žemės, t. y. žmonių, gyvenančių žemiau, šiauriau nuo 
		saulės, giją. Jie gyveno žemesnėse nuo ekvatoriaus platumose. Būdamas 
		žemaitis, Simonas Daukantas šią aplinkybę žinojo, todėl žemaičius vadino 
		žemės (žiemos) žmonėmis, o ir žemaičiai save vadina žemės žmonėmis. 
		Pažymėtina, jog mūsų planeta biologinės gyvybės egzistavimo galimybių 
		prasme nuo Saulės yra toliausia, t. y. žemiausia planeta, todėl 
		įprasminta natūraliu Žemės pavadinimu. 
		Išeitų, jog, tolstant nuo pusiaujo, žemėjame. Nuo XV a. lotyniškuose 
		ir vokiškuose raštuose atsiranda pavadinimas Samogitia, kas 
		nedviprasmiškai reikštų Žemogijtija. Žemių šalis dar buvo vadinama 
		Samotracia, kas reikštų Žemotrakija. Senųjų raštų pavadinimai, kur 
		fragmentai Sam, Zam, Zem yra žem transkribcija, leidžia atlikti žemaičių 
		identifikavimą, laikant juos žemiais (žiemiais).  
		Zimbabvėje teka Zambezės intakas pavadinimu Mazojė  Zamojė  Žemojė. 
		Zambezės upės pavadinimas gali būti įprasmintas kaip Zambezė  Žem. b. 
		esė  žemių būnų Esė arba Ežia. Gal būtent čia Afrikoje prasidėjo 
		žemaičių gija ir deive Žemyna? 
		Žemas, pelkėtas vietas galima prilyginti rūsio, kuris kasamas drėgnoje, 
		žemoje vietoje sampratai. Tai gražiai iliustruoja pelkėta upė Rūsė 
		Konge. Gal čia prasidėjo rūsgija  ruskija?.. Kita vertus, rūsyniškąsias 
		žemes vadinome ir žemomis (ne žemės!) kalnų atžvilgiu vietomis, todėl 
		tarp žodžių rūsynė ir žemuma sąlyginai galime dėti lygybės ženklą. 
		Metraščio užrašas načalo rūskoi zemli turėtų būti verčiamas kaip 
		rūsyniškosios (ne rusiškosios) žemės pradžia. Ir tikrai, pažvelgę į 
		geografinį Europos žemėlapį matome, jog Kijevo miestas stovi žemumos, 
		besidriekiančios toli į pietus, pradiniame taške. 
		Sausupės drėksta ir vėl išdžiūsta. Mirksi, taip sakant. Mirksėjimo 
		(drėkinimo) funkciją atlieka vokas, todėl gyventojai tokiose vietose 
		galėjo būti vadinami ir vokiečiais (kirtis ant ie).  
		Sausupių būsena priklausė nuo lietaus, tirpstančio sniego, ledo, todėl 
		buvo vadinamos lietaukomis, lietuvomis, lietavomis, ledavomis bei 
		vandomis (vadomis). Sniego tirpimo procesas dar galėjo būti vadinamas 
		sniegsprūda, tai yra sprūstančiu sniegu. Ji pasižymi polaidžiais, 
		upėmis ir upeliais. Tokia sniegsprūdos upė yra kairysis Dunojaus intakas 
		Prūtas  (s)Prūdas, o ežeras, maitinęsis besitraukiančio ledyno 
		vandeniu, buvo (ir yra) Prūtas  (s)Prūdas Ignalinos rajone. Šalis, 
		kurioje anksčiau buvo sėte prisėta sprūdų, galėjo vadintis (s)prūdsija 
		 prū(d)sija  prūsija ir jos žmones atkeliavo į Europą.  
		 
		DIEVYBĖS 
		 
		Būna Pietų Afrikoje turėjo savo dievybę. Ją vaizduoja piešininis Egipto 
		hieroglifas, vadinamas Anubio vardu: Anubis  Anūbis  Būna (j)is vardu. 
		Anubis gali prisistatyti ir pats: Anubis  si Buna  cy Būna.  
		
		 
		 
		  
		
		 Dievybė Anubis 
		
		 
		 
		Šuniška hieroglifo veido išraiška rodo, jog Būna egzistavo tuomet, kai 
		Žemės ašis didžiuoju precesiniu keliu ėjo pro senovėje vadinamą Šuns 
		(dab. Sirijaus) žvaigždę. O ir miestas Sirius prie Johanesburgo PAR 
		kalba tą patį. Koks tai laikas? Astronomijos žinios liudija, jog Saulė 
		lygiadienio taške arčiausiai Sirijaus atsidurdavo būdama Dvynių 
		žvaigždyne 9 150 m. pr. Kr. laikotarpiu. Taigi, skaičiuojant nuo 
		dabartinių 2008 m., Būna (Esėja) egzistavo prieš 11 158 metus. Tuomet 
		kodėl knygų autoriai kalba apie islamą, kurio anuo metu ir su žiburiu 
		nebūtų buvę galima rasti? Derėtų priminti, jog arabiško rašymo metu 
		jie, prisiminus amerikietį Bergmaną, privalėjo būti arabų bažnyčios 
		tarnaitėmis. 
		Sausupių tinklo pavadinimas Letiahau  Lietauha  Lietuva dabartinėje 
		Botsvanoje ten, kur buvo lietuviškų genčių arealas, sako, jog šioje 
		teritorijoje gyveno lietuvių gentis. Kartu užgimė ir deivė Lietuva. 
		Įdomus Pietų Afrikos faktas yra lietuviškų fragmentų ira, irijus buvimas 
		pavadinimuose. Be miesto Sirius  cy Irius prie Johanesburgo, 
		Tanzanijoje yra ir miestas Iringa  Iri inga, upė Zayras  cia Iras. 
		Žodis ira atspindi veiksmažodžio irti daiktavardinę formą. Išeitų, jog 
		ten, kur aptinkami tokie vietovių pavadinimai, būna ira, betvarkė. 
		Išeitų, jog ši ira (suirutė) prie Zayro - Zairo krantų buvo žinoma ir 
		senaisiais laikais. Dabartinių Sirijos, Irako, Irano valstybių 
		angažavimasis iros linkme tokią prielaidą patvirtina. 
		 
		Al-Jakubi knygoje minimi zindžiai: Al-chabašų viešpatavimo riba  prie 
		zindžių, o tie prigludę prie as-Sindo ir prie tų šalių, su kuriomis 
		(šis) ribojasi. Kas tie zindžiai? Sakoma, jog jie gyveno prigludę prie 
		as-Sindo, tai yra prie Indijos vandenyno krantų. Juos knygose mini 
		antikos laikų istorikai Ibn-Chaukalas, Al-Idrisi, Jakutas ibn 
		Abdallachas, Ibn-Saidas ir kt. Knygose nurodomos vietos, kuriose 
		zindžiai prekiavo ir mainikavo auksu, magnetine geležimi, dirbo 
		kasyklose. Skaitant susidaro vaizdas, jog jie gyveno rytinėje Afrikos 
		žemyno pakrantėje nuo dabartinio Mogadišo šiaurėje iki pat Maputu 
		pietuose. Zindžiai yra bendrinis pavadinimas ir jiems priklausė 
		įvairiaspalviai gyventojai, apgulę turtingus miestus, prekyvietes, aukso 
		kasyklas. Sostinę, netgi, savą turėjo. Apie ją pateikia žinias Jakutas 
		ibn Abdallachas knygoje Alfabetinis šalių sąrašas: Landžuija
 Tai  
		didelė sala zindžių žemėje. Joje yra zindžių karaliaus sostas ir prie 
		tos salos iš visų pusių atplaukia laivai. Tačiau dabar jos gyventojai 
		persikėlė iš jos į kitą salą, vadinamą Tymbatu. Salos gyventojai 
		musulmonai. Fragmentuokime salos pavadinimą: Landžuija  ant Žulija. 
		Išeitų, salos karalius karaliavo ant žulijų, t. y. ant žulikų ir 
		buvo sukčių bei apgavikų valdovas. Zindžiai gyveno prie miestų, pačiuose 
		miestuose, žindė jų gyventojus. 
		
		
		 
		  
		
		Hieroglifas, vaizduojantis zindžią 
		
		 
		 
		Iš piešinio matome, jog karvės kepurė atspindi pietinės Afrikos 
		kontūrą. Kepurėje pavaizduota bulvė, underė (pintas indas) ir tulpė, 
		plaukai simbolizuoja vandenyno pakrantę, apačioje pavaizduotos 
		susuktos linijos. Paėmę į rankas J. Šeimio hieroglifų abėcėlę (žr. 
		I 
		dalį), perskaitome, kaip ši karvė vadinosi: b  bulvė, 
		u  underė, t  
		tulpė, a  antakis, a  akis, s  spyruoklė. Buta as  
		Būta aš, štai 
		kaip prisistato žalmargė, kurią žinda zindžia. 
		Studijų metais gabumu pasižymėjo kėdainiškis Vytautas Balčius. Tačiau ne 
		visi studentai buvo pavyzdingi: kiti nusirašinėjo atliktas namų 
		užduotis, kontrolinius darbus. Vytautas neduodavo, pykdavo. Padėk šitam 
		atsilikėliui, - kartą paprašiau už kaimyną,  jam gresia pašalinimas iš 
		instituto. Balčius paraudo ir atsiliepė: Aš mokausi, plūkiuosi, o jis, 
		neįdėjęs darbo, nori mane žįsti. Zindžia jis  štai kas! Ir tokiems 
		kelio neduosiu! Vytautas paaiškino, kad karvę šeimininkas gano, šeria, 
		prižiūri, o kas nors pripuola slapčia ir žinda iš spenio, vargo 
		neturėdamas. Tada ir buvo suprasta žodžio zindžia  žindžia prasmė: 
		nedirbant naudotis kitų triūsu. Jis gali būti ne tik vienasmenis, bet 
		priklausyti ir atskirų gyventojų, tautinėms grupėms. Tokie zindžiai 
		neseniai buvo sukrėtę Paryžių ir visą Prancūziją. Atvykėliai gyvena prie 
		miestų arba atskiruose kvartaluose, dirbti nenori ir žinda valstybės, 
		gyventojų pinigus. Zindžiai  aktuali visų šalių ir, kaip matome, visų 
		laikų problema. 
  
		
		 Tęsinys -
		XI dalis  |