| APIE 
		DIEVO MEILĘPAGAL GIESMIŲ GIESMĘ
   
		2006 m. išleistos Šv. Teresės 
		Avilietės knygos Apie Dievo meilę vertėjo įžanga
 
		
 Dvasia ir kūnas, vidus ir išorė yra pagrindinės gyvenimo prieštaros. 
		Gyvenimas būtų beveik darnus, jei jame būtų vietos ne tik kūnui, bet ir 
		dvasiai, ne tik išoriškumui, bet ir vidiniam gyvenimui. Šiuolaikiniame 
		gyvenime ryški išoriškumo persvara. Didžiausia vertybe tapo medžiaginė 
		gerovė, o kūnas  garbinimo objektu. Gyvename formų ir daiktų pasaulyje. 
		Šiuolaikinės technologijos pagamina vis daugiau, vis įdomesnių ir 
		įvairesnių daiktų. Daiktų blizgesys užvaldo mūsų dėmesį. Jų nereikia 
		ieškoti  jie yra čia. Daiktai patys save teigia ir rodo.
 Nematomas vidinis pasaulis savęs neperša. Jį pastebėti, o tuo labiau 
		atverti jo duris, reikia nemažai pastangų. Vidinis pasaulis yra tarsi 
		baikštus, šalia nutūpęs paukštis. Jei vos išvydęs skubėsi prie jo  
		išgąsdinsi ir jis nuskris. Leiskime jam pačiam priartėti prie mūsų. 
		Vidinį pasaulį galima pajusti, nors jis nereikalauja mūsų dėmesio. Ar ne 
		todėl dažniausiai jis lieka apleistas? Galbūt vidinio pasaulio ieškoti 
		pradedame tik supratę, jog koks gražus bebūtų išorinis pasaulis, jis 
		nepatenkins mūsų ilgesio.
 Net ir daugelis tikinčiųjų yra nusivylę. Sąjūdžio atnešta religinė 
		laisvė nepripildė bažnyčių  lankančiųjų padaugėjo tik pirmaisiais 
		metais. Dabar bažnyčiose žmonių dar mažiau nei prieš Sąjūdį. Skelbiamas 
		išorinis religingumas, yra daugiau statistinis ir nepatenkina visų 
		žmonių. Žmonės nerado, ko tikėjosi. Ieškantiems, bent kol kas, 
		bažnyčiose vietos nedaug. Ieškoti tenka patiems. Dažniausiai ieško Rytų 
		religijose ar Naujojo amžiaus (New Age) judėjime. Tik nedaugelis žino, 
		kad toli ieškoti nereikia. Tačiau tai, kas arti, sunkiai pasiekiama. 
		Krikščioniškosios mistikos lobynas lieka užvertas.
 Anksčiau nebuvo itin svarbu plačiai atverti mistikos lobyną, tačiau 
		šiais laikais  tai padaryti tiesiog būtina. Labai išaugo žmonių 
		išsilavinimas bei sąmoningumas. Bet ar religija suvokiama giliau? Nors 
		daug kas pasikeitė, bet nepakankamai. Pasaulyje ir religijose vykstantys 
		pokyčiai rodo, kad atėjo metas, kuomet nuo kiekybės reikia pereiti prie 
		kokybės. Tačiau ar pribrendome tokiam kokybiniam šuoliui?
 Šv. Teresės Avilietės raštai dvelkia viduramžiais ir ne kiekvienam 
		suprantami. Daug kas pasakytų, kad jie neatitinka mūsų laikų dvasios. 
		Tačiau šiuolaikinis jaunimas skaito dar sunkiau suprantamus kitų 
		religijų senuosius tekstus. Skaito, nes juose randa tai, ko nepaliečia 
		laiko vėjai.
 Tokie yra ir Avilietės, ir apskritai visi krikščioniškosios mistikos 
		raštais. Tik kitų religijų mistiniai raštai, bent kol kas, yra lengviau 
		prieinami nei krikščioniški. Laikas keičia tik paviršines formas. Kaip 
		ir dykumų vėjas: keičia tik kopų formas, o smėlis išlieka tas pats. 
		Giliausioji religijos esmė  žmogaus ir Dievo vienybė  išlieka visada.
 Visais laikais būdavo abejojama, ar reikia plačiai skelbti mistinius 
		raštus, ar jie nepakenks. Pirmojo Teresės Avilietės raštų leidimo 
		įžangoje magistras Tėvas Luis de Leonas (1587 m.) rašė: Panagrinėkime 
		trijų tipų žmones. Pirmieji praktikuoja vidinę maldą, antrieji galėtų 
		praktikuoti, jei norėtų, o tretiesiems, tai daryti kliudo luomas. 
		Kuriems žmonėms galėtų būti pavojinga šiuos raštus skaityti? Ar tiems, 
		kurie gyvena dvasinį gyvenimą? Jiems tikrai ne, nes tada apskritai 
		kenksminga būtų žinoti tai, ką ir taip pats darai. O tiems, kurie galėtų 
		gyventi dvasinį gyvenimą, jeigu norėtų? Dar mažiau pavojinga, nes šiuose 
		raštuose jie ras ne tik nurodymus, bet bus paskatinti ir padrąsinti. Juk 
		tai yra labai gerai. Ir pagaliau, ar šių raštų skaitymas galėtų būti 
		kenksmingas tretiesiems? Argi jiems pavojinga sužinoti, kaip meilingai 
		Dievas bendrauja su žmogumi? Sužinoti, kokį Dievą mato tie, kurie visko 
		išsižada? Kokią palaimą Jis suteikia sieloms? Sužinoti, kokios yra tos 
		dvasinės saldybės, kurias Jis duoda joms ragauti, ir kaip Jis jas 
		skaistina? Ar šiuose raštuose yra kas nors tokio, kas nepasitarnautų 
		išganymui tų, kurie juos skaito? Ir kas yra juose, kas neskatintų 
		stebėtis Dievu ir neragintų Jo mylėti? Jeigu stebėjimas išorinių Dievo 
		darbų sukuriant ir valdant pasaulį yra mokykla, skatinanti visus žmones, 
		tai kaip tada Jo paslaptingų stebuklų žinojimas galėtų kam nors 
		pakenkti? Net jeigu ir kas nors neteisingai suvokdamas ko nors nustos, 
		ar būtų teisinga sulaikyti daugelį nuo to, kas jiems būtų labai 
		naudinga?
 Tai labai svarbu žinoti šiuolaikiniam žmogui, nes Teresės Avilietės ir 
		kitų mistikų raštuose aprašomas sąmonės būsenas jau tyrinėja 
		transpersonalinė (užasmeninė) psichologija. Tokios sąmonės būsenos jau 
		nebevadinamos psichiniais sutrikimais, bet altered states of 
		consciousness (kitokiomis arba išplėstosios sąmonės būsenomis). Nors 
		ši naujausia psichologijos sritis dar nėra pripažinta akademiniu lygiu, 
		bet tai tik laiko klausimas. Transpersonalinė psichologija dažnai 
		naudojasi įvairių religijų mistikų patirtimis. Fizinės ir mistinės 
		tikrovės sąlytį jau prieš keletą dešimtmečių savo knygoje Fizikos Dao 
		aprašė kvantinės fizikos specialistas F. Kapra. Nenustebkite, jeigu XXI 
		amžiuje fizikos kurso paskaitų sąraše bus ir paskaitos apie meditaciją, 
		teigia fizikas G. Zukav. Meditacija (pasak Teresės Avilietės  vidinė 
		malda)  tai transracionali patirtis, reikalinga ir šiuolaikiniam 
		fizikui, ir tikinčiajam, bet krikščioniškoji teologija tikėjimą 
		tebeaiškina racionaliai. Mistikų raštai yra ta versmė, kuri galėtų 
		atsverti per didelį šiuolaikinio žmogaus išoriškumą ir racionalumą. Ar 
		nebus taip, kad tikintiesiems transracionalios patirties teks mokytis 
		pas fizikus?
 Šiuolaikinio žmogaus pasaulio suvokimas ir teologinis pasaulio 
		aiškinimas skiriasi, bet ne taip labai kaip anksčiau, kai mokslas vengė 
		menkiausios transcendencijos. Galima sakyti, kad fizika jau įveikė 
		materijos ir dvasios dualumą, o teologija vis dar negali įveikti 
		vadinamojo ontologinio dualizmo tarp Dievo ir kūrinio. Nors Jėzaus 
		mintis aiškiai rodo į Kūrėjo ir kūrinio vienovę: Aš vynmedis, o jūs 
		šakelės (Jn 15, 5); Jau nebevadinu jūsų tarnais (...) jus aš vadinu 
		draugais (Jn 15, 15); Tai dienai atėjus, jūs suprasite, kad aš esu savo 
		Tėve, ir jūs manyje, ir aš jumyse (Jn 14, 20); Tegul visi bus viena! 
		Kaip tu, Tėve, manyje ir aš tavyje, tegul ir jie bus viena mumyse, kad 
		pasaulis įtikėtų, jog tu esi mane siuntęs (Jn 17, 21).
 
 Šv. Jėzaus Teresė Avilietė (1515-1582), kartais dar vadinama Didžiąja, 
		gimė ir gyveno Ispanijoje. Šešiolikos metų ji pradėjo mokytis Avilos 
		miesto augustijonų mokykloje, bet dėl ligos mokslus nutraukė. 1535 
		metais, būdama 20-ties metų, įstojo į karmeličių vienuolyną Aviloje. Nuo 
		pirmųjų dienų ji praktikavo vidinę maldą. Iš pradžių su pertrūkiais, nes 
		iki 1540 metų labai sirgo ir daug kentėjo. Daugiau kaip dvejus metus ji 
		buvo suparalyžiuota.
 Nuo 1555 metų Teresei atsivėrė vidinis pasaulis  ekstazės, regėjimai 
		bei nuolatinis Dievo jutimas tapo jos gyveni-mo dalis. Vidinio gyvenimo 
		patirtį ji aprašė keliose knygose. Gyvenimas  autobiografinė knyga, 
		kurioje aprašo savo kelią į vidinį pasaulį (1998 m. išleista 
		lietuviškai), Tobulybės kelias, Vienuolynų steigimas (2004 m. 
		išleista lietuviškai), Apie Dievo meilę, Sielos šauksmas į Dievą, 
		Vidinė pilis. Yra palikusi daug nedidelės apimties rašinių ir labai 
		daug laiškų.
 Teresė Avilietė yra karmelitų vienuolijos atnaujintoja. Ji įsteigė 
		šešiolika atnaujintų basųjų karmelitų vienuolynų. 1672 metais Popiežius 
		Grigalius XV paskelbė ją šventąja, o 1970 m. ji paskelbta Bažnyčios 
		daktare. Teresė Avilietė ir jos mokinys šv. Kryžiaus Jonas, Bažnyčios 
		daktaras, yra ispanų literatūros klasikai. Net sovietmečio laikų 
		studentai, studijuojantys užsienio literatūrą, būdavo supažindinami su 
		jų raštais.
 
 Brandžiausias Teresės kūrinys yra Vidinė pilis (Il Castello Interiore, 
		1575 m.), parašytas gyvenimo pabaigoje. Tačiau mieliausias jai pačiai 
		yra Apie Dievo meilę. Visus didžiuosius savo veikalus Teresė rašė 
		vykdydama klusnumo įžadą, t. y. pildydama dvasinės vyresnybės nurodymus. 
		Tačiau šią knygą ji parašė savo noru. Regėdama didelį vidinio gyvenimo 
		nesupratimą, ji panoro pasidalyti tuo, ką pati patyrė apie sielos ir 
		Dievo meilę. Knyga Apie Dievo meilę parašyta pagal Senojo Testamento 
		knygą Giesmių giesmė.
 S. Gedos versta ir S. Krasausko iliustruota ši ST knyga 1983 m. Lietuvos 
		skaitytojams buvo pristatyta kaip pasaulinis meilės (tarp jaunuolio ir 
		merginos) poezijos šedevras. Šv. Jėzaus Teresė Giesmių giesmės 
		simboliuose ir žodžiuose įžvelgė kitokią prasmę  tai kūrinys, 
		apdainuojantis Dievo ir sielos meilę. Kai kurie Giesmių giesmės 
		simboliai daugumai sukelia visai kitokias asociacijas. Tačiau šventoji 
		pabrėžia, kad tai yra simboliai. O simboliai visada yra daugiaprasmiai, 
		turintys nepaprastą galią. Išgirdus šią giesmę giedant lotyniškai,  
		sako šventoji,  nors ir nesuprasdavau jos žodžių, mane pagaudavo 
		ekstazė.
 Knygoje Apie Dievo meilę bene labiausiai išryškėja Teresės Avilietės 
		mistikos žemiškumas, moteriškumas ar vakarietiškumas. Vyriškoji arba 
		rytietiška mistika yra labiau linkusi pakilti į ekstazę, susivienyti su 
		Dievu ir pasilikti patiriamoje palaimoje. Kitaip sakant, tokia mistika, 
		kurios ryškus atstovas buvo ir šventosios mokinys šv. Kryžiaus Jonas, 
		kviečia pabėgti nuo šios žemės kančių ir vargų. Šv. Jėzaus Teresei 
		ekstazinis susijungimas su Dievu tėra tik žiedai arba užkopimas į kalną. 
		Ekstazinėje palaimoje sustiprėjusi siela turi nusileisti nuo kalno, 
		kitaip sakant, sugrįžti į žemę ir veikliame gyveni-me subrandinti sielos 
		ir Dievo meilės vaisius.
 Mes visada klausiame: kas geriau, svarbiau ar vertingiau  vidinis ar 
		išorinis gyvenimas, ekstazinė palaima ar kančia, dvasia ar kūnas ir pan. 
		Šventoji atsako: nei vienas, nei kitas  jie abu turi būti kartu. Ji 
		kitaip  neįprastai aiškina evangelisto Luko aprašytą Jėzaus viešnagę 
		pas seseris Mariją ir Mortą. Morta ir Marija turi būti kartu,  sako 
		šventoji. Toks yra pagrindinis žemiškos, moteriškos ar vakarietiškos 
		(nežinau, kaip geriau pavadinti) mistikos principas. Avilietės gyvenimas 
		yra akivaizdi šio principo išraiška. Per savo gyvenimą ji ne tik parašė 
		minėtus veikalus, bet ir įkūrė šešiolika atnaujintos karmelitų 
		vienuolijos vienuolynų, išsibarsčiusių po visą Ispaniją. Tuo Teresės 
		Avilietės mistika skiriasi nuo nirvanos ieškančių rytiečių ir nuo jos 
		pačios mokinio šv. Kryžiaus Jono (1542-1591) mistikos, kuris savo 
		Dvasinėje giesmėje ragina neskinti kelionėje žemės žiedų, bet 
		nesustojant kopti aukštyn ir pasilikti dieviškoje palaimoje.
 Tokią mistiką galima vadinti ir veikliąja meile. Vivekananda (1863-1902) 
		buvo pasipiktinęs Indijos jogų bei šventųjų neveiklumu ir žavėjosi 
		Kristumi. Jis yra pasakęs, kad už veiklią meilę išbučiuotų Kristui 
		kojas. Išorinį veiklumą priešpastatydamas vien į save nukreiptam 
		misticizmui, jis sakė, kol Indijoje bus nors vienas alkanas žmogus, visa 
		jo religija bus pamaitinti tą žmogų.
 Dar geriau suprasime šv. Jėzaus Teresės požiūrį, trumpai panagrinėję 
		pastabas, kurias ji parašė Avilos vyskupo pavedimu, vertindama keturių 
		dvasiniame gyvenime patyrusių vyrų atsakymus į jiems pateiktą klausimą. 
		Tuometinis Avilos vys-kupas Alvaro de Mendoza pavedė šv. Kryžiaus Jonui, 
		kunigui Julianui iš Avilos, ponui Francui iš Salcedo ir šventosios 
		broliui Don Lorenco de Cepedai parašyti savo nuomonę apie Avilietės 
		vidinės maldos metu išgirstus Jėzaus žodžius: Ieškok savęs manyje. 
		Šventoji turėjo nuspręsti, kuris iš šių vyrų teisingiausiai įmins tų 
		žodžių prasmę.
 Šventoji taip įvertino atsakymus (sutrumpinta): Atsakymuose kalbama apie 
		paslaptingus mūsų sielų sužadėtinio žodžius: Ieškok savęs manyje. 
		Ponas Francas iš Salcedo klysta tuos žodžius suprasdamas kaip Dievo 
		buvimo visuose daiktuose įrodymą ir stengdamasis išsamiai paaiškinti, 
		kad Dievas, kaip visur esantis, yra visame kame. Jis daug rašo apie 
		susijungimą (ekstazę) ir proto veiklą jame. Betgi yra žinoma, kad 
		susijungime protas yra neveiklus. Jei jis yra neveiklus, kaip tada gali 
		ieškoti? Labai patiko eilutė iš Dovydo psalmių: Noriu išgirsti, ką 
		Viešpats manyje byloja, tačiau čia ji visiškai netinka, nes pagal anuos 
		Sužadėtinio žodžius, mes turime ne klausytis, bet ieškoti.
 Tėvas Julianas iš Avilos gerai pradėjo, tačiau nekaip užbaigė, todėl ir 
		jis neužsitarnavo garbės. Juk nebuvo reikalauta paaiškinti, kaip 
		nesukurtoji šviesa susijungia su sukurtąja, bet kaip mes turime savęs 
		ieškoti Dievuje. Taip pat nebuvo klausta, ką siela jaučia tokiame 
		intymia-me susijungime su Kūrėju, ir ar dar išlieka skirtumas tarp jos 
		ir Jo, kai jie susijungę. Juk tokioje būsenoje, mano nuomone, protas yra 
		nepajėgus svarstyti. Jeigu taip būtų, tai lengvai būtų galima suprasti 
		skirtumą tarp Kūrėjo ir kūrinio.
 Dar jis sako: Jeigu siela yra nuskaidrinta. Mano nuomone, čia 
		neužtenka nei dorybių, nei sielos nuskaidrinimo, nes kalbama apie kažką 
		viršnatūralaus, ką Dievas suteikia tam, kuriam Jis nori. Tam padeda 
		ruoštis tik meilė. Aš atleidžiu jam klaidas už tai, kad jis neaiškino 
		taip plačiai, kaip mano tėvas ir brolis Kryžiaus Jonas . Jo atsakymas 
		puikiai tinka tiems, kurie norėtų Jėzuitų draugijoje atlikinėti įprastus 
		pratimus, tačiau jis nieko nerašo apie reikalo esmę.
 Negerai būtų, jeigu Dievo ieškoti galėtume tik tada, kai pasauliui jau 
		būtume mirę. Magdalena, Samarietė ir Kanaanietė Jį rado, kai dar nebuvo 
		mirusios pasauliui. Kryžiaus Jonas plačiai aiškina, kaip siela 
		susijungdama tampa viena su Dievu. Tačiau jei tai jau įvyko ir ši malonė 
		sielai jau yra suteikta, tai Dievas jos daugiau nekviestų Jo ieškoti, 
		nes ji jau rado Jį.
 Apsaugok, Viešpatie, mane nuo žmonių, kurių dvasia sklando taip aukštai, 
		kad jie iš visko nori padaryti tobulą kontempliaciją. Beje, mes dėkojame 
		tėvui Jonui, kad jis mums puikiai paaiškino, ko mes jo neklausėme. Todėl 
		visada yra gerai kalbėti apie Dievą, nes iš to turėsime naudos tada, kai 
		jos mažiausiai tikimės.
 Taip pat ir Don Lorenco de Cepeda buvo mums naudingas ir mes labai jam 
		dėkojame už eiles ir atsakymą. Nors ir jis pasakė daugiau negu supranta, 
		bet mes dėl malonumo, kurį suteikė jo eilės, atleidžiame jo menką 
		nusižeminimą, kurį parodo prisipažindamas, kad leidosi į tokius aukštus 
		dalykus. Taip pat atleidžiame jam už gerą patarimą pasišvęsti vidinei 
		maldai, kurio neprašėme.
 Negaliu nuspręsti, kuriam iš šių vyrų suteikti pirmenybę, nes jie visi 
		atsakė klaidingai. Aš nei vieno nenoriu nuskriausti. Jūsų Šviesybe, 
		paveskite jiems pasitaisyti. Galbūt ir aš būsiu geresnė, nesekdama savo 
		brolio parodytu menko nusižeminimo pavyzdžiu. Visi šie ponai yra taip 
		aukštai, kad pralošė žaidimą, nes jie turėjo viena korta per daug. Nes, 
		kaip jau sakiau, tam, kuriam suteikiama tokia malonė, kad jo siela yra 
		susijungusi su Die-vu, tam Jis daugiau nesakys, kad jis turėtų Jo 
		ieškoti, nes tas jau rado Jį.
 Šiame Teresės atsakyme nėra tiesioginio paaiškinimo, ką reiškia jai 
		duotas Jėzaus raginimas: Ieškok savęs manyje! Tačiau prasmę galima 
		suvokti iš netiesioginių šventosios užuominų. Visi keturi vyrai savo 
		atsakymuose rašė apie susijungimą su Dievu, t. y. apie pasyvumą, 
		pabėgimą nuo pasaulio. Bet kaip protas gali ieškoti, jei jis yra 
		neveiklus,  atsako jiems Teresė, arba: Negerai būtų, jei Dievo ieškoti 
		galėtume tik tada, kai jau pasauliui būtume mirę. Ji kelis kartus 
		pabrėžia, kad turime ieškoti, o ne klausytis. Ieškoti  tai veiklus 
		gyvenimas. Bet ieškoti Dievuje  reiškia vidinį susiliejimą su Juo.
 Būtent šis raginimas apjungia minėtą prieštarą: veiklųjį ir 
		kontempliatyvųjį gyvenimą, arba Mortą ir Mariją. Nors tu ir veiki, 
		tačiau veiki nebe tu, ne tavo ego, bet su tavimi susivienijęs Dievas. 
		Tai tokia sąmonės būsena, kai žmogus ir savo darbuose išlieka 
		susivienijęs su Dievu. Apie tokią sąmonės būseną savo raštuose Teresė 
		užsimena ne kartą.
 Teresės Avilietės raštuose nuolat rasime įprastai mūsų sąmonei 
		nesuvokiamų, paradoksalių posakių: O palaiminga mirtis, suteikianti tokį 
		gyvenimą; Meilė sau virto šventa neapykanta; O gyvenime, kaip galima 
		gyvuoti, taip nutolus nuo to, kas yra Gyvenimas. Šie ir panašūs posakiai 
		mus glumina, verčia susimąstyti ir ieškoti arba sakyti, kad tai 
		kvailystės. Vieniems kvailystės, o kitiems brangus perlas, kurį atradęs 
		žmogus parduoda visa, ką turi, ir nusiperka jį (plg. Mt 13, 44-46).
 Kelionė po Teresės Avilietės raštus, nors ir sunki, bet įdomi ir 
		atkakliuosius apdovanojanti.
 
		
		Aleksandras Žarskus |