MERGELĖ
      MARIJA IR DERLIUS: NUO PRAPJOVŲ IKI DAGOS 
      
       
      
       
      Senąjame
      Lietuvos kaime Žolinė buvo svarbiausia vasaros pabaigos ir rudens pradžios
      šventė. Tai - pabaigtuvių, padėkos už visas vasaros gėrybes,
      derliaus paaukojimo ir pašventinimo, o kartu - ir atsisveikinimo su želmenimis
      bei gėlėmis - šventė. Žiloje senovėje ji buvo skirta padėkoti Žemei
      gimdytojai ir atiduoti jai užaugusio ir subrendusio derliaus aukas. Priėmus
      krikščionybę, šios deivės gimdytojos vieton stojo Motina-Mergelė
      Marija. Senovės Latvijoje ši Marijos diena buvo vadinama Didžiosios
      Maros, arba Motinos diena (plg. Mara, Morė, Marė, Marija...). 
      Taigi - Žolinių neįmanoma atskirti nuo svarbiausio liepos ir rugpjūčio
      (priklausomai nuo oro ir mėnulio fazės) mėnesių darbo - rugiapjūtės,
      jos pradžios ir jos pabaigtuvių. Tuo labiau, kad ir šio darbo pradžia
      - Prapjovos, ir jo pabaiga - Žolinė simboliškai susiję ne tik su
      motina Žeme, bet ir su Motina Marija. 
      Dar šio amžiaus pradžioje pati rugiapjūtė būdavusi kaip graži šventė,
      darbas - kaip malda. Į laukus eidavę išsiprausę, baltais marškiniais,
      švariais drabužiais apsirėdę - kad kitąmet rugiai būtų švarūs ir
      svarūs. Nors vasarą basi vaikštinėdavę, rugiapjūtei nusinerdavę
      pakulnes, pasisiūdindavę audeklo naginaites, pasilopydavę tvirčiau
      padus ir drąsiai žengdavę į dygią rugieną. 
      Pjūties pradžia, vadinama prapjovomis, prapjautuvėmis ar pradėtuvėmis.
      Pagal liaudies kalendorių Prapjovos sutampa su Švenčiausios
      Mergelės Marijos Škaplierinės (liepos 16 d.) švente. Prapjovų
      apeigos prasidėdavo procesija į rugių lauką, kur šeimininkė, atėjusi
      su duona ir druska, prapjaudavo pirmąjį pėdą (pirmas tris saujas) ir
      surišusi parsinešdavo namo, pastatydama jį garbingiausioje vietoje -
      krikštasuolėje. Šis pirmasis rugių pėdelis buvo vadinamas Svečias.
      Parsinešus namo, reikėjo svečią čestavoti, t. y. vaišinti,
      kraunant ant stalo pyragus, kepant kiaušinienę. Svečias turi ir kitą
      vardą, jis - Gaspadorius. Tačiau bendras šio svečio vardas - tai
      Diedas, žodis, kuris reiškia maždaug dvasia, mitinė, nežmogiška
      būtybė, bet drauge ir elgeta. Beje, nuo pjūties pabaigos visą
      savaitę tęsis diedai, - duonos elgetoms dalijimo metas. 
      Pavaišintas Svečias išbūna kurį laiką gryčios kampe, iki rugių vežimo
      į kluoną: jis ten pastatomas šalinėje arba tiesiog kampe, ir ant jo
      kraunamas pirmasis javų vežimas. 
      Pjautuvais pjaudavusios moterys išeidavusios su aušra. Aukštaitės saulę
      pasitikdavusios sutartinėnus. Diena po dienos siaurėdavę rugių rėžiai,
      kol likdavęs mažas plotelis, dalyje Aukštaitijos, Dzūkijoje
      barzda vadintas. Gink Dieve, jo nupjauti nederėdavę. 
      Nuobaigos, kitaip vadinamos dar pabaigtuvėmis, patalkiu, apjavomis,
      rengiamos tą pat dieną, baigus pjauti paskutinįjį rugių barą ir iš
      paskutiniųjų varpų supynus vainiką, vadinamą ievaru. Aplink
      paskutinę nenupjautą rugių saują susėdusios pjovėjos, išravėję
      jai atitinkantį žemės plotą ir užkasę tenai duonos su druska,
      nesupjautus rugius supindavo į kasą, vadinamą ievaru, ir tik
      tada jau nuskindavo nuo ievaro varpas ir įpindavo jas į pabaigtuvių
      vainiką. Ši senovinė apeiga padeda suprasti, kad ievaru vadinamas, visų
      pirma, ne pabaigtuvių vainikas, o paskutinė nenupjauta rugių sauja,
      kurią išauginusi Žemė nuravima, pagarbiai apšvarinama (ne plika
      ranka, o per prijuostę), kuriai aukų forma užkasama duona ir druska. 
      Baigiant pjauti, vengta paskutinio pradalgio, paskutinės saujos, Rytų
      Lietuvoje manyta, kad ją nupjovusioji nesantuokinio vaiko susilauksianti,
      suvalkiečiai tokį pjovėją Bobium vadindavę, vedybas jam pranašaudavę.
      Aukštaičiai pravardžiuodavę Bambarėža, o rinkėją - Bambariša.
      Vakarų Lietuvoje paskutinę rugių saują nupjaudavęs pats šeimininkas,
      padarydavęs pėdelį, iš jo - vainiką, kuriuo būdavęs vainikuojamas
      pats geriausias pjovėjas. 
      Žolėms pradžiūvus, skubėdavę rugius vežti. Vežiman baltą paklodę
      tiesdavę, kad pakeliui nė grūdelis nedingtų. Dzūkijoje veždami pirmąjį
      vežimą, bijodavę burną praverti, kad iš laukų pelės paskui nesektų.
      Šeimininkas iš prapjovų Diedą iškėlęs ir peržegnojęs, nešdavęs
      klojimo kertėn statyti, prie jo - kitus pėdus. Diedas rugius iki iškuliant
      nuo pelių saugodavęs. 
      XVI a. po rugiapjūtės svirne su apeigomis nugalabydavę ožį, į dubenėlį
      surinktu jo krauju laistydavę žemę, iškeptą mėsą valgydavę, kaip
      ir čia pat vyrų keptus paplotėlius, kuriais vienas kitam svaidydavęsi
      per židinio liepsnas. Šio amžiaus pradžioje po rugiapjūtės valgydavę
      sūrio, rūkytos ar sūdytos mėsos, prieš Velykas gaminto skilandžio. 
       Na, o pabaigus visus darbus, rugpjūčio 15-ją
      - jau švenčiama Žolinė, katalikų Švenčiausios Mergelės
      Marijos dangun ėmimo šventė, gėlių ir žolynų šventinimo diena.
      Krikščionims tai viena didžiausių Mergelės Marijos švenčių - jos
      paėmimo į dangų prisiminimas. Ir pasirodė danguje didingas ženklas:
      moteris, apsisiautusi saule, po jos kojų mėnulis, o ant galvos dvylikos
      žvaigždžių vainikas (Apr 12, 1). Šitaip apaštalas Jonas aprašo
      savo regėjimuose matytą Moterį - Bažnyčios, kovojančios prieš žemės
      blogį, prieš biblinį slibiną, simbolį. Padavimas byloja, kad po Išganytojo
      Motinos mirties apaštalai budėjo prie jos kapo. Petras patyrė, kad
      Marija prisikėlė iš numirusiųjų ir Viešpats ją paėmė į dangų.
      Atidarę patikrinti karstą, Marijos kūno neberado - karstas buvo pilnas
      nuostabiausių gėlių. Marijos dangun paėmimo dogma paskelbta tik 1950
      m., tačiau liturginis to įvykio minėjimas žinomas nuo V amžiaus. 
      Kaip jau pastebėjome, papročiai ir tikėjimai rodo, kad Mergelės
      Marijos į dangų paėmimo bažnytinė šventė priglobė nemaža to
      paties metų laikotarpio ikikrikščioniškųjų tradicijų, susijusių su
      svarbiausių lauko darbų baigtimi, su vasaros ir rudens sandūra. Tą
      patvirtintų ir lietuviškas šventės pavadinimas - Žolinė, Dzūkijoje
      dar Kopūstinė. Būdingiausias tos dienos paprotys yra neštis bažnyčion
      pašventinti įvairių vaistingųjų žolynų, darželio gėlių, rugių
      vainikų, pirmųjų tų metų vaisių ir daržovių. Pavyzdžiui, dzūkės
      į puokštę dar įdėdavo su visais lapais morką, griežtį, žirnių,
      buroką, kopūsto galvą. Merginos nusipynusios pasišventindavo devynis
      skirtingų augalų vainikėlius. 
      Pašventintų daržovių valgydavo visi šeimos nariai, padalydavo su pašaru
      gyvuliams apsaugai nuo ligų. Šventintų javų grūdų įberdavo į
      aruodus, užbarstydavo ant pirmosios sėtuvės, pradėdami sėją. Sudžiovintus
      žolynus laikydavo pirkioje už šventųjų paveikslų, užėjus
      griaustiniui, jais smilkydavo namus, susirgę gerdavo jų arbatėlę. Žolinių
      puokštę net mirusiam karstan dėjo. 
      Senieji Žąslių apylinkių valstiečiai dar šio amžiaus pradžioje
      buvo įsitikinę, kad iš dirvos usnis galima pašalinti taip: reikia vieną
      usnį išsirovus drauge su kitais žolynais per Žolinę pasišventinti bažnyčioje,
      o parnešus vėl ton pačion vieton įsodinti. 
      Aukštaitijoje mažą ar didelį vaiką palaidojusi mama iki Žolinės
      obuolių neragaudavusi, o jei nusižengdavusi šiam papročiui, senolių
      smerkiama buvusi, nes tikėta, kad Mergelė Marija vaikeliams obuolius
      dalinsianti, sakysianti - tavo obuolį tavoji motina suvalgė - ir
      nieko neduosianti. Taip vaikelis sužinosiantis, kad jau užmirštas,
      nemylimas. Obuoliai - tarsi nematomi saitai tarp gyvųjų ir mirusiųjų
      pasaulio. 
      Matyt, iš gilios senovės ėjo paprotys per Žolinę giminėms susitikti,
      paviešėti. Tverečėnai net sakydavę: Kas neateina per Žolinę, tai
      bus neturtingas. Vadinasi, būta pareigos bendruomenės šventėje
      dalyvauti, nes nedalyvavimas užtraukia nelaimę. Galimas dalykas, kad šis
      liaudies tikėjimas atspindi senovinį rudeninių sambarių, arba Dagos
      šventės, paprotį: rudenį, kada jau visi javai nuimti ir suvežti į
      klojimus, rengiamos keleto kaimų bendros vaišės. Joms alui grūdai iš
      anksto suberiami. Šventės dieną ritualiniu būdu aukojama ir puotai
      nuduriama gyvulių, jie čia pat verdami ir suvalgomi. Vaišėms
      reikalinga duona taip pat išsikepama rituališkai: naujojo derliaus miltų
      tešlos paplotėliai svaidomi iš rankų į rankas per ugnį, kol iškepa. 
      Tokiose bendruomenės vaišėse buvo prisimenami ir giminės mirusieji. Aišku,
      kad nedalyvaujantis visuotinėje padėkos aukoje žmogus turėjo jausti
      pats save pasmerkiąs nepalaimai, nes Dievo palaima lydi tik tą, kas
      santarvėje sugyvena su gentainiais ir elgiasi pagal bendrijos priimtas
      tradicines elgesio normas. Tad ir Žolinės papročiuose yra susipynę
      senieji agrariniai bei mirusiųjų kultai, atsispindi giminės
      solidarumas. 
      Visa tai šiandien jau pamiršta, ir todėl Žolinę dažnas laiko vien bažnytine
      švente, dargi nesusimąstydamas dėl liaudiškojo jos vardo kilmės. O
      juk gražu, kad taip darniai šioje vasaros pabaigos šventėje sutaria mūsų
      kūnų maitintoja - Motina Žemė ir mūsų sielų gaivintoja - Atpirkėjo
      Motina Marija. 
		Rasa
      Ambraziejienė 
		
		Naudota Reginos
      Merkienės, Algirdo Juliaus Greimo, Angelės Vyšniauskaitės ir kt. rašiniai.
      
         
         |