|  
		 
		
		
		 
		Apie skiltį  
		
		Vydūnas ir aš 
		  
		
		  
		
		Vydūnas 
		
		
		Likimo veikimas 
		
		 
		 
		Žmogaus esybė stovi aukščiau visų gamtos ypatybių ir visų veikimų, o kol 
		nesijaučia stovinčiu aukščiau, tol jis tiki, kad veikia jis pats. O iš 
		tikrųjų jis yra tiktai prižiūrėtojas, o veikia gamta, ir žiūrėdamas 
		jisai save visiškai užmiršta ir su gamtos veikimu sutinka ir tiki, kad 
		veikia pats. 
		 
		Laisvė ir likimas apsikabina, kad rastųsi prasmė; ir prasmėje į mus 
		žvelgia likimas. Paprastai žmonės supranta, kad likimas viską suardo, 
		griauna ir yra kaltas dėl visų gyvenimo skriaudų, ir ypatingas tuo, kad 
		nežinai, iš kur ir kada užgrius. Likimas kiekvienam yra vis kitoks ir 
		dėl to kyla klausimas: kodėl man taip atsitiko? Tuomet ieškoma atsakymo 
		kurio turbūt ir nėra. Yra ir tokių, su kuriais likimas maloniai 
		apsieina, kuriems viskas sekasi, ant jų likimas gausiomis rankomis 
		verčia savo gėrybes. Tačiau koks palaimos ieškojimas jų akyse, turbūt ir 
		jiems užtenka baimės, pavydo, skausmo ir be viso to, ne kartą toks, kaip 
		sakoma, prakilnios kilmės žmogus pasirodo visame savo veikime, jog jis 
		žemas, baugiai žemas ir bjaurus, žiūrint į jo mintis, geismus ir visą 
		pasielgimą. Apie likimo įvairumą turbūt dar daug būtų galima kalbėti, 
		nes matome , kad jo valioje yra žmogaus vidinis gyvenimas: geismai, 
		jausmai, mintys ir kt., žmogaus aplinka: supantys žmonės ir tai, kas yra 
		suteikiama, ką mato ir girdi, o galiausiai ir laiko tekmė. 
		Žvelgiant kiek giliau matome, kad panašių žmonių ir likimas panašus. 
		Kaip kiekvienas vaikas yra dalis tos šeimynos, kurioje gyvena, kaip 
		tėvui esant girtuokliui, motina ir visi vaikai taip pat kenčia. Visi 
		ligotų tėvų vakai yra silpnučiai pagal kūną. Žvelgiant dar giliau 
		matyti, kad kiekvienos šeimynos likimas panašus ir į to krašto ar šalies 
		žmonių likimus. Ir taip turbūt galima eiti dar toliau, bet tada tai jau 
		sunkiau pajausti kaip likimo priespaudą. Kęsti turi likimą kiekvienas, 
		nors jis panašus, tačiau kiekvieną sužeidžia skirtingai, tai turbūt 
		priklauso nuo to, kaip pasirengęs jį priimti. Nors skirtingų pasaulio 
		šalių likimas skirtingas, tačiau visa žmonija apsiausta plačiausio 
		Likimo skritulio ir kiekvienas yra to likimo pasiekiamas ir koks jis 
		bebūtų, žmogus jį turi nešti kaip savo kryžių. 
		Kai kurie žmonės tiki, kad likimas siunčiamas Dievo arba ateina iš 
		gamtos, nes jie nežino, kad pasaulis turi savo gyvenimo priežastį. O 
		žmogus ir yra to pasaulio dalelė, tai ir likimas pačiame žmoguje 
		randasi, kaip jo gyvenimo priežastis. 
		Yra daugybė priežodžių ir patarlių: kaip pasiklosi taip ir išmiegosi; 
		pasakyk kas tavo draugai, pasakysiu, kas esi tu ir kt. Tai lyg nieko 
		bendro neturi su likimu, tačiau tai viskas rišasi: kokios tavo mintys, 
		toks tu ir pats. Tokiu būdu, mintimis, kaip ir veikimu, galima likimą 
		keisti. 
		Tačiau atsitinka taip, kad žmogų užklumpa tai, kas visai netikėta, ir 
		atrodo, kad visai nepelnytai. Visame Visatos gyvenime viskas yra gerai 
		surengta ir mažiausias dalykas neatsitinka prieš tą tvarką ir nutinka 
		žmogui, visuomet turi savo priežastį. Bet, kad tai suprasti, reikia 
		žinoti, jog žmogus nėra vien kūniškasis žmogaus pavidalas, kuris auga, 
		sensta ir pragaišta. Žmogus yra aukščiau visų kūniškų apsireiškimų. 
		Išskiriamas trejopas žmogaus veikimas  jeigu tik kūniškas, tai matomas 
		tik regimame pasaulyje, jeigu geismų, tai kas stovi arčiausiai žmogaus 
		esybės, o jeigu minčių, tai lemia regimąjį pasaulį, o geismai riša prie 
		jo. Geismai tarsi nuveda prie to, kas yra svetima, o mintys pastato į 
		tokią aplinką, kuri iš jo vidaus išaugusi. Anksčiau ar vėliau gauni 
		viską, ko geidi, tik niekuomet tai, ko tikiesi, nes geismai yra daužymo, 
		laužymo, žavinimo jėgos, bet jos veda žmogų į palaimingą likimą. Tai 
		žmogaus veikimas gali būti toks, koks žmogus yra, ir jei toks jo 
		veikimas, toks jo ir likimas. Tai turbūt nėra čia tas griaunantis, 
		baugusis likimas, nes jis priklauso nuo paties žmogaus minčių. Nešdamas 
		žmogus tokį likimą, jį priima kaip tokį jam skirtą, atskirdamas nuo savo 
		jausmų, geidulių ir minčių. Pakliūna į vidurį, iš kurio visa kyla, nes 
		jis yra apsuptas gyvo, atsiliepiančio gyvenimui likimo.  
		 
		Likimas žmogų sužeidžia, kai ateina iš išorės, o tam, kam ateina iš 
		vidaus  augina. Eidamas žmogus iš dienos į dieną ar per mirimą ir 
		gimimą, augina savo likimą: kaip maisto prisigamina, kurį paskui pačiam 
		tenka išragauti. Mat veiksmai, atlikti ankstesniame, mums nežinomame 
		gyvenime, uždarė mus kelėjime, iš kurio šiame gyvenime negalime pabėgti. 
		 
		Nors atrodo, kad likimas skaudžiai plaka, bet žvelgiant toliau  
		maloniai vilioja. Ši vilionė galima tada, kai į likimą žiūrimą kaip į 
		savo pareigų pildymą. Tik nelengva visuomet žinoti, kas ta pareiga, tik 
		aišku, kad ji stovi likimo kelyje ir veda iš savivalės. Išėjęs iš 
		savivalės žmogus patenka į šeimą, apjuostą vienu likimo tinklu. Jo 
		likimas jam visai neberūpi, nėra skaudus. Iš šeimos likimo reikia įaugti 
		į dar didesnį, tautos ar pagaliau žmonijos likimą. Gyventi savo esybėje 
		taip giliai, jog apglėbtum visą savo giminę, visą tautą. Tuomet žmogus 
		nebeveikia prieš kitus, nebeveikia prieš savo likimą. Jis yra kartu su 
		likimu. Galiausiai žmogus įauga į žmonijos aukštumą. Jis jaučiasi vienu 
		su visa žmonija. Tuomet jis nebepavaldus likimo valdžiai, nebeturi nei 
		savo, nei tautos likimo, o tampa nešamu žmonijos likimo, kurio veikimas 
		yra vienybėje su žmogumi, iškopusiu iš vergovės pančių į pilnąją 
		palaimą, laisvę. Iš likimo skaudžiausių apraiškų išauga malonė, o 
		skausmai ir kančios virsta palaima. Nebelieka likimo, nes pats žmogus 
		yra sąmoninga likimo jėga. 
		 
		 
		 
		Vydūnas. Raštai II t. Likimo 
		kilmė  Vilnius: Mintis. 1991,  496 p. [126-183] 
		
		Perpasakojo 
		Tomas Tursa  |