|  
		 
		
		
		 
		Apie skiltį  
		
		Vydūnas ir aš 
		  
		
		 
		  
		
		Vydūnas 
		
		ŽMOGAUS SUSIVOKIMO KELIAS 
		
		/Kelias į dangaus karalystę/ 
		
		  
		
		Yra valandų, kai sėdi susimąstęs, 
		užsimiršęs, nežinai kur esąs, nors jauti ir regi. Kyla ir rimsta 
		jausmai. Ateina mintys viena po kitos, kaip dangumi plaukiantys 
		debesėliai.   
		Žmogaus vidus  kaip koks pasaulis  
		pilnas visokių pavidalų, keliaujančių šen ir ten. Kartais ateina greitai 
		ir staigiai, rodos viską sugriautų, bet ir vėl išnyksta. Žmogus žiūri į 
		viską ir stebisi, nieko nesiimdamas. Tarsi nebūtų jo darbas visa tai 
		valdyti.   
		O juk tai jo vidus! Paties žmogaus vidus! 
		Jam priklausąs pasaulis! Argi žmogus neturėtų būti jo valdovas? 
		Plaukiančios mintys nesustabdomos, 
		jausmai, norai nesuvaldomi... Žmogus pradeda suvokti, koks jis yra 
		silpnas savo pasaulyje. Pamažu jis pradeda suprasti savo padėtį, pradeda 
		atskirti save nuo savo patyrimų ir bando susivokti. Ilgas tas susivokimo 
		kelias... 
		Pasidaro aišku, kad žmogaus vidus yra 
		tarsi namai, į kuriuos kas nori įeina ir išeina, jo visai neatsiklausę. 
		Ateina ir tokių svečių, kurie suteršia visą namą, ateina ir tokių, kurie 
		sukelia sumaištį, o žmogus nieko negali padaryti. 
		Bet svarbiausia, kad tuos bjaurius, o 
		kartais ir gerus svečius laiko savo paties esybe! Žmogus dar neprabudęs, 
		jis kenčia lyg sapne, neatsimena savęs, mato vien savo jausmus, 
		geidimus, mintis ir jais gyvena. Vieni jų teikia jam džiaugsmą, o kiti 
		labai vargina, tiesiog pavergia.   
		Jų pavergtas ir apsunkintas žmogus pamažu 
		pradeda jaustis esąs nuo jų atskiras daiktas, atskira gyvybė. Ir taip 
		žmogus atsistoja ant susivokimo kelio ir žengia juo pirmąjį žingsnį. 
		Antrasis susivokimo žingsnis yra 
		sugebėjimas susikaupti, parimti, susitelkti prie vieno dalyko. Dirbdamas 
		svarbų darbų, žmogus savo dėmesį turi kreipti į savo veiksmus. 
		Nesubrendusiam žmogui tai sunku. Bet iš lėto žmogaus sugebėjimas parimti 
		prie vieno dalyko, su visu dėmesiu, didėja, auga.  
		 
		Sugebėjimas susikaupti ir parimti yra 
		svarbus žmogaus susivokimo žingsnis. Taip žmogus pradeda savo vidų 
		švarinti, valyti. Nebeįleidžia visokių valkatų ir bastūnų, kviečia tik 
		padorius ir išmintingus keleivius, nors iš pradžių valkatos dar labai 
		veržiasi į jo vidų. 
		Pamažu žmogaus vidaus namuose atsiranda 
		tyla. Žmogus jaučiasi sau vienas savo namuose, savo viduje. 
		Parimti ir susivaldyti  tai dvi dalys to 
		paties susivokimo žingsnio. Parimdamas ir susivaldydamas žmogus pradeda 
		savyje tvirtėti. Vis dėl to, jis dar toli nuo tikro susivokimo ir tobulo 
		savęs pažinimo. Jis dar nėra suradęs savosios esmės, bet žmogus jau 
		išvysta šalį, į kurią jam reikia eiti. Jo jau beveik nebeplėšo ir 
		nebedrasko visokie norai, troškimai, mintys. Jis jau savyje surado 
		tikrąjį pagrindą. Dabar žmogaus darbai kyla iš vidinės ramybės ir 
		pasižymi tvirtumu.   
		Regimasis arba kūniškas žmogus dabar yra 
		Savasties įrankis. Per jį jau veikia aukštesniosios galios, žmogaus 
		Savastis. 
		Žmogus jau nesiblaško, bet pasilieka 
		savyje, o jo esybė tarsi padidėja. Iš vidaus, iš pačios sąmonės, iš 
		daugeliui nežinomos gelmės pradeda plūsti vis didesnė galia, vis 
		aiškesnė išmintis, skaistesnė meilė, tvirtesni siekimai.  
		 
		Dabar žmogus viską pastebi. Jis mato, kaip 
		į vidų, į jo namus, jo pasaulį liejasi lyg nauja gyvybė, nauja šviesa, 
		nauja esybė. Žmogaus vidus pamažu tampa dievnamiu. Pati šventenybė ji 
		pildo. Žmogus žiūri į ją ir stebisi. Jis regi tai, ko dar niekuomet 
		nebuvo matęs. Parimęs ir susivaldęs žmogus tampa reginčiu.  
		 
		Taip žmogus susivokimo kelyje žengė dar 
		vieną žingsnį. Praregėjęs žmogus jau atskiria, kas yra tikra ir kas 
		niekinga, kas tėra tik praeinanti iliuzija.  
		 
		Savo viduje regintis žmogus išvysta ir 
		tai, kas jį iškelia virš viso paviršutinio, medžiaginio gyvenimo. Ir 
		nėra kas galėtų prilygti aukštybėms. 
		Aukštybių gyvybė laimina nepaprastu būdu. 
		Gyvinės srovės iš žmogaus esybės gelmių plūsta į jo širdį ir į visą 
		žmogų. Jos yra visiška ramybė, išmintis, galybė ir grožybė, tiesiog 
		visiškas išganymas. 
		Ir žmogus nusilenkia savo viduje prieš tą 
		Nenusakomąjį  moters nepagimdytąjį. Dabar žmogus vien tik jį garbina. 
		Moters nepagimdytasis vis labiau apsireiškia žmoguje. Aukštybės dvasia 
		liejasi į žmogų. Jis yra prie savo esybės priežasties prisiartinęs, prie 
		tikrosios savo Savasties. O tai yra Aukščiausiojo garbinimo būsena. Tai 
		garbinimas ne lūpomis ir ne mintimis, bet gyvu gyvenimu, visišku 
		atsidavimu.   
		Vis labiau skaidrėja žmogaus žvilgsnis, 
		vis greičiau nyksta debesys. Vis 
		daugiau atsigauna žmogus.   
		Buvęs savęs suvokimas, įprastoji persona, 
		tarsi pradeda dingti. Ne, ji nemiršta. Bet tai, ką žmogus anksčiau laikė 
		savimi, virsta indu tam, kas iš Aukštybės atplūsta. 
		Žmogus jaučiasi jau nebe tuo namu, nebe ta 
		persona, jis nebesitapatina su ja, bet yra jos šeimininkas. 
		Jis nebėra ir tas, kuris tame name sulaukė 
		Aukštojo svečio, kurį už viską garbina, bet susivokia, kad jis yra 
		vienovėje su visos gyvybės priežastimi, su gyvuoju Dievu, kuris 
		apsireiškia žmoguje ir Dievo sūnumi vadinamas.  
		 
		Nėra čia daugiau Dievo ir žmogaus. Yra 
		viena vienybė. Žmogus, besiilgintis savo tėvynės, pagaliau sugrįžo į 
		namus, susivokė. Žmogus surado, kad tikroji jo esybė yra Dievas.  
		 
		Tuo žinojimu jis gyvena Dievuje ir Dievas 
		jame. Žmogus surado savo buvimo priežastį ir visiškai rimsta savyje. 
		  
		
		  
		 
		Iš: Vydūnas. Žvilgsnis į gyvenimo gelmes I. Gyvenimas  kelionė tobuluman, 
		Klaipėda, 2006, p. 83-87 
		  
		
		Perpasakojo 
		Aleksandras  |