| 
		  
		  
		Algirdas Patackas 
 
		
		Apie Rasą ir šventąjį Gralį   
		Turbūt gausiausia visų laikų mistinės 
		literatūros tema yra šventojo Gralio misterija, gimusi ankstyvaisiais 
		viduramžiais iš apokrifinės Nikodemo Evangelijos (IVV a. po Kr.), kur 
		Gralis  tai Paskutinės vakarienės  taurė, į kurią Juozapas iš 
		Arimatėjos supylė Viešpaties Jėzaus Kristaus kraują, kai jam buvo ietimi 
		pravertas šonas . Vėliau ji taps Eucharistijos taure.Šis įvaizdis suklesti viduramžių riterių kultūroje  tai Chretien de 
		Troyes Percevail, le Conte du Graal (1181-1191), Robert de 
		Boron trilogija, vokiečių Wolfram von Eschenbach Parzival(1205-1215); 
		šv. Gralį sutinkame ir vadinamose karaliaus Arturo (Anglija) ciklo 
		legendose. Vėliau šią temą, tik jau gnostiniame kontekste, eksploatuoja 
		katarų (albigiečių), pseudo-krikščioniškos sektos literatūrinė 
		tradicija.
 Europos menui atsitraukiant nuo religinių šaknų, įsigalint laicizmui, ši 
		tema lieka užmiršta, tačiau ir vėl atgyja romantizmo epochoje (Vagnerio 
		operos Lohengrin ir Parzifal). Po jos seka degradacija - 
		pseudomistikos banga. Tai ir teosofai, ir Rericho sekėjai, ir netgi 
		arijiškų šaknų ieškotojai ankstyvajame fašizme. Ypač suklesti šis žanras 
		mūsų laikais, kaip komercializuoto,  dirbtinai sukonstruoto pseudomeno 
		atšaka  tai  visokie Da Vinčio kodai bei holivudinė produkcija.
 Iš visų šių gausių tekstų ryškėja štai kas: literatūrą apie šv. Gralį 
		galima suskirstyti į tris dalis: ikikrikščioniškoji, po to 
		krikščioniškoji, esminė linija ir pseudomistinė. Ikikriščioniškoji 
		tradicija yra mažiausiai tyrinėtoji. Ji labiausiai siejama su keltiškąja 
		mitologija  tai gausybės rago, stebuklingojo Keridveno katilo 
		(savotiškas gausybės rago variantas, nes iš jo galima pamaitinti ir 
		netgi išgydyti daugybę žmonių) ir kiti įvaizdžiai.
 Įsidėmėtina Katalikų Bažnyčios pozicija šiuo klausimu   neuždedanti 
		nihil obstat  antspaudo, bet ir neatmetanti šios senovinės 
		legendos. Ypač aktualia ši tema tampa XIII amžiaus pradžioje. Tai buvo 
		metas, kai ne tik Bažnyčioje, bet ir už šventoriaus, gatvėse, vyko 
		karšti ginčai dėl Kristaus esimo Eucharistijoje, dėl 
		transsubstanciacijos  duonos ir vyno virsmo į Kristaus kūną ir 
		kraują slėpinio. Kaip tik tuo metu pasirodo Šv. Gralio ieškojimai (Queste 
		de Saint Graal)  tam tikra menine  forma perteiktas 
		teologinis traktatas, parašytas nežinomo cistersų vienuolio. Šis tekstas 
		yra vertinamas būtent už teologinę kryptį, nes ankstesniuose tekstuose 
		vyravo kurtuazijos [Vakarų Europos 
		viduramžių literatūra, skirta riterio garbei, meilei ir t. t. apdainuoti 
		 red.]. Jame itin ryškus yra apsivalymo, skaistõs 
		motyvas. Šv. Gralio tema krikščioniškoje tradicijoje egzistuoja tarsi 
		lygiagretus tekstas, atspindintis pereinamąjį iš 
		pagonybės 
		į krikščionybę, gana ilgą ir sudėtingą laikotarpį.
 Mums atrodo, kad archajiškiausių  senesnių už keltiškuosius ir kitus 
		pėdsakų galima ieškoti senojoje baltiškoje - praindoeuropietiškoje 
		kultūroje apskritai ir Rasos hermeneutikoje konkrečiai 
		[žr. 
		A. Patackas, RASA Krantai, 1990, nr. 6-7 ; 
		www.vydija.lt/straipsniai/Rasa].
		Jau patys pirmieji tyrimai duoda neįtikėtinai 
		perspektyvius rezultatus.
 Iš tiesų, kaip Eucharistija yra giliausioji krikščioniškojo pasaulio 
		vertybė, taip Rasos slėpinys (ir indoeuropinė paparčio paslapties 
		tradicija apskritai) yra ikikristinio pasaulio šventybė. Šių abiejų 
		slėpinių esminė tema  nemirtingumas, amžinybės siekinys. Tačiau jeigu 
		Rasos žmogaus, Rasos epopto įgyta vydá tik žada nemirtingumą, tai 
		krikščionybė per Kristų kaip Dievažmogį šį pažadą įvykdo, įbūtina: Aš 
		esu alfa ir omega. Kas seks mane, nemirs per amžius. Taigi alfa ir 
		omega, pradžia ir pabaiga. Kurgi ta pradžia?
 Eikime prie žodžio. Gralio kaip žodžio etimologija labai gausi, 
		tačiau galima išskirti keletą linijų. Tai visų pirma, kaip jau buvo 
		minėta, taurė  lot. gradalis (sen. prancūzų kalboje 
		Graal, Grâl ar Greal, Greel, angl. Grail). Kita 
		etimologija iš gr. κρατερ (krater) - 1. katilas, kuriame maišomas 
		vynas su vandeniu). Taigi, taurė. Tačiau svarbiausia, kad ši taurė 
		(ragas) yra su anga dugne, yra bedugnė (plg. krater  2. vulkano 
		viršūnė, anga į požeminį pasaulį, 3. dauba, kur suteka upeliai), t. y. 
		joje esantis turinys, jos vidinė esatis yra neišsenkanti, begalinė (plg. 
		gausybės rago motyvą, kuris irgi yra neišsenkantis, stebuklingu būdu 
		nuolat pasipildantis). Taigi, taurė su anga į anapus, taurė kaip 
		esminės, anapusinės esaties, šventosios esõs, šventosios rasos, šventojo 
		kraujo (sang real) saugykla.
 
		 Štai Rasos ir šv. Gralio paralelės: 
		                       
		RASA                                      šv. GRALIS
 šviesa  |  Paparčio žiedas pražysta                
		| Taurė skleidžia stebuklingą šviesą.
 nežemiška, nedeginančia liepsna
 skaista | Rasa yra skaistaus, nekūniško          
		| Kas, ieškodamas Gralio, turi ryšį su mergele,
 prasidėjimo šventė                           
		įpuola į nuodėmę. Gralio nemato nekrikštyti,
 o prisiartinę nuodėmingieji yra baudžiami.
 
 ----------------------------------- virsmas 
		-----------------------------------------------
 
 vyda    | Rasos epoptas įgyja vydą             
		| Riteriams, suradusiems Gralį,
 anapusybės regėjimą, visa                
		atsiveria pasaulio paslaptys.
 ko 
		žinojimą.
 
 lobiai    | Rasos žmogus išvysta lobius,           
		| Gausybės ragas, stebuklingas katilas
 kuriuos 
		gali panaudoti tik geram          
		gali pamaitinti; iš gausybės rago virsta
 (lobis 
		 profaninis vydos variantas).     lobiai; iš taurės 
		išgėrę riteriai patiria
 nežemišką palaimą, apsala.
 
 --------------------------------- ir finale  pergalė 
		 ----------------------------------------
 
 Įgijęs 
		vydą žmogus tampa tarsi        | Eucharistijos sakramentas dovanoja žmogui,
 nemirtingu (bet tiktai tarsi; jis            
		jo sielai amžinybę.
 dar 
		lieka uždarytas gamtos,             |
 rėdos 
		rate)
 
 
		 Tik skaistūs riteriai gali išvysti 
		šventąjį Gralį. Ištikimybė, skaistybė, šventumas  trys būtinos 
		viduramžiškosios riterių kultūros dorybės. 
tik tas, kuris yra teisus 
		/ skaistus, narsios širdies / kas pykčio neturės / tas Gralį užvaldyt 
		galės (Wolfram fon Eschenbach). Tačiau koks  semantinis  vizualinis ryšys gali būti tarp šių dviejų, 
		tokių skirtingų, simbolių? Tarp mažo gamtos stebuklo  sidabrinio  
		rytmečio drėgmės lašelio ir  juvelyrų meno šedevro  taurės? Pasirodo, 
		šį ryšį įmanoma atsekti. Legendos teigia, kad stebuklingąją taurę su 
		Viešpaties Jėzaus Kristaus krauju Juozapas iš Arimatėjos atvežė į 
		Angliją, į Glastonberį ir ten paslėpė. Vėliau ten įsikūrė abatija, kur 
		ši šventenybė ir buvo saugojama. Viena iš šios legendos teminių atšakų 
		teigia, kad, be taurės, Juozapui pavyko atlaužti šakelę nuo erškėčių 
		vainiko, kuriuo Kristaus kankintojai vainikavo Išganytoją, norėdami 
		pasityčioti. Šią šakelę Juozapas pasodino šalia  šv. Mergelės Marijos 
		bažnyčios, ir iš jos išaugo rožių keras. Nuo to laiko Glastonberio 
		abatijos sode kasmet, per Kalėdas, šis rožių keras pražysta (nuo 1929 m. įsigalėjo 
		paprotys karališkajai porai per Kalėdas dovanoti šios rožės žiedą).
 Tad koks ryšys tarp rožės ir rasos? Visų pirma fonetinis  lot. rožė yra
		rosa, o rasa  ros. Rožė priklauso tai archainei 
		Indoeuropos stebuklinių augalų šeimai, tokių kaip papartis (visų 
		pirma), amalas, slavų иван да марья, iš dalies 
		šermukšnis ir kiti. Kas suartina rožę ir papartį? Tai, pavyzdžiui, 
		grasõs motyvas  laukinės erškėtrožės žiedelis slepiasi, ginasi 
		tankiais dygliais ; po paparčiu niekas neauga dėl stipraus, gailaus 
		kvapo. Ir vieno, ir kito pražydimas yra mažas gamtos stebuklas  
		paparčio visai negalimas, o laukinės dygliarožės toks retas ir 
		nuostabus, ypač atkilėliui iš šiaurės girių. Galima teigti, kad rožės 
		žiedas yra  vėlyvas,  kurtuazinis paparčio žiedo variantas. Rasą ir 
		rožę suartina tylos motyvas (tyla apskritai yra būtina visų 
		virsmų kulminacijos sąlyga).  Sub rosa dicta facenda  tas, kas 
		pasakyta po rožėmis, t. y. intymią akimirką, yra neskleistina, 
		reikalauja tylumos. Senovės romėnams rosa  buvo paslapties 
		emblema  su rože siejamas tylėjimo  dievas Harpokratas, vaizduojamas 
		su pirštu prie lūpų  tylėjimo, paslapties laikymo žestu. Est rosa 
		flos Veneris (rožė  Veneros gėlė) - tai jau kurtuazinis 
		motyvas .  Krikščionybėje (katalikybėje) rožė yra neatsiejama nuo Šv. 
		Mergelės Marijos kulto  rosa mystica  iš litanijos, rosarium, 
		maldų vėrinys, dailininkų pamėgtas Santa Maria del Fiore, rožėmis 
		vainikuotos šv. Mergelės Marijos siužetas. Šalia seka ir nekalto 
		prasidėjimo, - immaculata concepcione, - skaistos motyvas.
 
		Rasoj sužvilgus ryto rože  
		 /   tave širdis pasiilgus mato   /    Immaculata
		[iš lietuvių religinės poezijos]
 
		Taigi, rasa  papartis  rosa,
		rožė - šv. Gralis, eucharistijos taurė. Rasos ir Gralio slėpiniai  
		neišsemiami. Tikime, kad mūsų protėvių paveldas bus tas dvasinis kelias, 
		kurį atvėrę pagilinsime šių slėpinių savivoką, jų sąveiką. Dar lieka 
		daug neatsakytų klausimų  kas gi ta šventoji ietis, Longino ietis, visą 
		laiką minima šalia šv. Gralio (pagal Juozapą iš Arimatėjos, šia ietimi 
		buvo atverta mirtina žaizda Kristaus kūne). Ar yra čia ryšys su keistu 
		ir slėpiningu Rasos siužetu, kai pražydęs žiedas kažkodėl slepiamas 
		žaizdoje? Ir t. t. Tačiau tai  antrinės linijos. Esminė gi  Rasa ir 
		Gralis, esa ir pavidalas žymi du pasaulius, Kristaus aukos 
		dėka suvienytus į vientisą žmonijos kelią dievop. Taigi, dvi giliausios šventybės  senojo pasaulio ir Naujojo. Neįmanoma, 
		kad tarp jų nebūtų ryšio. Ryšio tarp pažado ir žodžio, 
		kursai buvo Dievuje iš pat pradžių (tas žodis buvo pas Dievą), ir 
		kuris galų gale įsikūnijo, kad išgelbėtų pirminėje nuodėmėje įstrigusią 
		žmoniją.
 
		2009 m. 
		  |