Šventoji
      Dvasia - danguje, žemėje, mumyse
      
      Sekminių
      šventės tradiciškai yra siejamos su Apaštalų darbų knygoje aprašytu
      įvykiu, kai ant Jėzaus mokinių būrelio, kuriame buvo ir Jėzaus motina
      Marija, nusileido Šventoji Dvasia. Tačiau Bažnyčios patirtyje buvo ne
      tik šitos Sekminės. Evangelija pasakoja ir apie tyliąsias
      Sekmines, kai Jėzus kambaryje kvepia į apaštalus Šventąją Dvasią
      ir siunčia juos misijai. Taigi Sekminės yra susijusios su pažadu atsiųsti
      Šventąją Dvasią. Tuo pačiu metu, kai buvo švenčiamos pirmosios
      Sekminės, anot Apaštalų darbų knygos, vyko ir Senajame Testamente aprašoma
      derliaus šventė. Šventoji Dvasia visada yra siejama ir su vaisingumu,
      su tuo, kad Bažnyčiai ji suteikia galią misijai, o misija yra ir tai,
      kad Dievo meilės žinia plinta pasaulyje. Nepaliaujamas Bažnyčios
      augimas yra Šventosios Dvasios derlius.
      Tačiau Šventoji Dvasia labai dažnai šiandien paprasto pamaldumo yra užmirštama.
      Betgi ji yra tas Trejybės asmuo, kuris mus veda. Mes juk neturime Jėzaus
      regimu būdu, ir Tėvo nepažintume be Šventosios Dvasios. Šventoji
      Dvasia yra tai, kas mums šiandien atskleidžia Dievo meilę. Nuo
      pirmosios Sekminių dienos iki šiandien. Jos atsiuntimas ir priėmimas
      yra vienas didžiausių pažadų išsipildymų  to Globėjo, to Vedlio,
      apie kurį kalbėjo Jėzus.
      Kaip
      konkrečiai pasireiškia Šventosios Dvasios veikimas mūsų gyvenime,
      kaip jis atpažįstamas?
      Apaštalų tikėjimo išpažinime yra tokios eilutės: Tikiu į Šventąją
      Dvasią, Šventąją Visuotinę Bažnyčią. Šie du dalykai yra
      susieti visiškai neatsitiktinai  Bažnyčios visuotinumas ir Šventoji
      Dvasia. Manau, Šventosios Dvasios veikimas pirmiausia atpažįstamas per
      krikščionių bendrystę. Per ją gimsta bendruomeniškumo ir meilės žinia
      visam pasauliui. Šventoji Dvasia yra vienybės, atvirumo, komunikavimo,
      bendrystės Dvasia. Ten, kur ji yra, yra ir šviesa. Šventajame Rašte
      mums žadama: nevaikščiosite tamsoje, turėsite gyvenimo šviesą. Tai
      yra šviesa, kuri leidžia mums bendrauti vienam su kitu, būti vienam šalia
      kito, dalytis tuo, ką dovanoja Dievas. Dalytis tiek, kiek mes jį pažįstam,
      kiek galime jį priimti. Tos dalybos, man atrodo, yra vienas pagrindinių
      Šventosios Dvasios veikimo rezultatų. Bažnyčios augimas, plėtimasis,
      gyvenimas per visas krizes, išbandymus, nepaisant visų skilimų.
      Ekumeninis judėjimas, pavyzdžiui, tikrai yra Šventosios Dvasios darbas.
      Kitas dalykas, minimas Šventajame Rašte, yra Šventosios Dvasios
      dovanos, vadinamos charizmos. Jos dovanojamos bendruomenėje  apaštalas
      Paulius visą laiką tai pabrėžia. Ir dovanojamos ne tam, kad patirtume
      kažką ypatinga, bet kad dalytumėmės jomis vieni su kitais. Paulius
      sako  vienas turi vieną dovaną, kitas  kitą, o mes visi turime
      vieną dovaną  būti su Dievu, būti su Kristumi.
      Šventosios
      Dvasios patirtis pirmiesiems krikščionims buvo labai konkreti, galima
      sakyti  apčiuopiama: nusileido ugnies liežuviai, visi ėmė kalbėti
      kalbomis, tapo kupini Šventosios Dvasios... Ar turėtume suprasti šiuos
      žodžius tiesiogiai?
      Šventoji Dvasia nėra neapčiuopiama, nėra abstrakcija. Jei kas nors pažodžiui
      supranta tai, kas parašyta, nieko blogo nematau  palaiminti tie, kurie
      priima tokią žinią. Bet už kiekvieno įvykio aprašymo slypi ir
      simbolis, gilesnė tikrovė, kurią norima apreikšti. Pirmųjų Sekminių
      pasakojime svarbiausias dalykas, kurį panoro apreikšti mums Dievas per
      Šventąjį Luką, yra tai, kad po tų įvykių, griausmų ir ugnies liežuvių
      jie meldėsi, ir tos maldos buvo suprantamos visiems, atvykusiems į
      Senojo Testamento šventę Jeruzalėje. Taip tarsi atstatoma tai, kas buvo
      sugriauta Babilono bokšto statybos metu. Atstatoma arba pažadama per
      šį Dievo veikimą žmonijos vienybė.
      Tačiau krikščionys turi vengti siekti įvairių patirčių bet kuria
      kaina. Mes turime prašyti dovanų, laukti jų, priimti jas, tačiau tai nėra
      savitikslis dalykas. Apaštalas Paulius pabrėžia, kad ne visiems duotos
      kalbų ar stebuklų darymo, pranašavimo dovanos, bet tam tikra dovana
      duota kiekvienam. Pavyzdžiui, jis kalba apie vadovavimo dovaną, kas mums
      atrodo labai įprasta ir kasdieniška. Iš tikrųjų tai nėra kasdieniška.
      Tai irgi dovana, ir priimti ją yra viso mūsų gyvenimo mokykla.
      Gal
      daugiausia klausimų ir neaiškumų sukelia maldos kalbomis dovana.
      Pakomentuokite tai plačiau.
      Dažnai kalbant apie charizmas minima būtent ši  maldos kalbomis -
      dovana, nes būtent su ja siejamas gausus charizmatinis sąjūdis, prasidėjęs
      XX a. Tai malda nesuprantamais žodžiais, malda, kurią, sakoma, Dievas
      girdi kaip širdies kalbą. Dažnai charizmatų teologai ją lygina su
      kontempliatyviąja malda, kurioje jau nebėra jokių žodžių, tiktai Šventosios
      Dvasios įkvėpti atsidūsėjimai Dievo akivaizdoje. Ši dovana buvo
      pasirinkta paties Dievo - kaip ženklas, kurį paskui charizmatinis sąjūdis
      galbūt pernelyg sureikšmino. Bet jei peržvelgtume visą XX a. šimtmetį
      ir bandytume įsigilinti į šio judėjimo misiją, tai toji misija 
      tiesiog perduoti kitiems gyvą Dievo žinią. Ši dovana buvo duota ne
      tam, kad kažkas įgytų galią, bet kad krikščionys įgytų meilės jėgos,
      kuri veda į mažumą ir nuolankumą. Charizmų turėjimas veda į tai,
      kad jos pagaliau tampa dovana visai Bažnyčiai, su ja susilieja, tie žmonės
      tampa tarsi atgimimo šaukliais, ir tas atgimimas vėl leidžia pajusti
      vienybės ir meilės ryšį Bažnyčioje.
      O
      pranašystės dovana?
      Ši dovana visų pirma skirta visai Bažnyčiai. Visa Bažnyčia yra pranašiška
      tauta, nes skelbia Dievo karalystę, kurią reikia atpažinti ir priimti
      čia, žmonių bendruomenėje. Pranašystė  tai pasakyti žmonėms
      apie jų situaciją, atskleisti ją ir pasiūlyti išeitį, įvardyti
      Dievo artumo ženklus. Pranašai taip elgėsi visais laikais  ir
      Senojo, ir Naujojo Testamento. Žiūrėjo į Dievo tautos būklę ir kalbėjo
      apie tai  ne dėl to, kad pažemintų ar kažkaip sutryptų. Tiesiog
      kalbėjo, įspėjo, žadino, sakydami, kad toji būklė šaukiasi Dievo.
      Tai yra pagrindinė pranašo funkcija. Pranašas kalba apie tai, kas turi
      įvykti tavo gyvenime, kad jis pasikeistų iš esmės. Tai labai skiriasi
      nuo visokių dalinių pranašysčių, kuriomis paprastai užsiiminėja žmonės,
      norintys patirti įvairiausias paslaptis  atspėti būsimus savo
      gyvenimo įvykius ar valdyti kitų gyvenimus. Nors Biblijoje nėra visiškai
      atsisakoma pranašystės, kaip ateities įvykių spėjimo, tačiau tai
      niekada nėra esminis dalykas  jis visada susiejamas su esminiu Dievo
      ir žmogaus, Dievo ir tautos, Dievo ir Bažnyčios santykiu. Prisiminkime
      Pauliaus pranašystę, kai jis kalba, jog Šventoji Dvasia jam sakanti,
      kad jis tuojau turės pasitraukti, išeiti. Paulius atsisveikina su
      bendruomenėm, grįžta į Jeruzalę, nes Šventoji Dvasia kalba jam apie
      skaudžius įvykius, kurie bus jo gyvenime. Paulius nežino, kas jo laukia
      tiksliai, bet jaučia. Ir tai yra Dvasios pranašystė. Jam tiesiog
      duodama proga kalbėti žmonėms ir galbūt  atnaujinti su jais santykį,
      pagilinti jį toje perspektyvoje, kuri jo laukia.
      Kaip
      neapsigauti, kad dovanos, kurias minite, nekyla iš paties žmogaus, o yra
      Dievo Dvasios duotos?
      Sunku pasakyti taisyklę, kaip čia neapsigauti. Katalikų teologai, kalbėdami
      apie charizmas, sako, kad jos atpažįstamos pagal vaisius. Ne per apraiškas
      ir ne per jausmus. Žinome, kiek daug žmonių šiandien ir balsus girdi,
      ir regėjimus mato, ir labai emocingai išgyvena maldą, tapdami savotiškais
      emocijų narkomanais. Ką reiškia pažinti per vaisius? Žmogus gali
      matyti savo gyvenimo kaitą ir vertinti, ar tas gyvenimas yra tik ėjimas
      per gilias duobes nuo emocijos prie emocijos, ar jis turi nuoseklią kryptį.
      Ar jis yra integralus, ar nėra suskaldytas į atskiras realybes 
      gyvenimo ir maldos. Ar jis turi kryptį, kurioje vis labiau ryškėja Jėzaus
      veidas? Jo meilės šaukimas?
      Padėti mums visa tai atpažinti gali dvasios vadovai. Kiekvieno iš mūsų
      kelias vyksta ir vienumoje, ir slaptoje su Dievu, bet ganytojas, kunigas
      ar dvasios vadovas, arba tikėjimo broliai ir seserys, kurie meldžiasi
      kartu, gali padėti mums atpažinti, kas čia tikra, ir kas  ne. 
      Kaip
      su Šventosios Dvasios nužengimu yra susijęs Sutvirtinimo sakramentas,
      kuris paprastai bendruomenės nariams suteikiamas per Sekminių šventę?
      Susijęs tiesiogiai, nes Sutvirtinimo sakramentas ir laikomas Šventosios
      Dvasios suteikimu, pripildymu Šventąja Dvasia.
      Suteikiant šį sakramentą, uždedamos rankos ir patepama šventąja
      krizma  du šie gestai žymi Šventosios Dvasios atėjimo ir misijos
      vienybę.
      Kodėl neužtenka Krikšto, o reikia dar ir Sutvirtinimo sakramento?
      Sutvirtinimo sakramentas Vakarų Bažnyčioje yra suprantamas kaip sąmoningas
      žmogaus atsakas į Dievo kvietimą. Kai žmogus krikštijamas jau suaugęs,
      Sutvirtinimo sakramentas teikiamas tuojau po Krikšto, kai krikštijami kūdikiai,
      Sutvirtinimas teikiamas atskirai. Tada mes kviečiami jau sąmoningai
      apsispręsti ir priimti Dievą į savo gyvenimus. Per Sutvirtinimo
      sakramentą mes ne tik priimame vienybę su Dievu, bet vienybę su Bažnyčia.
      Mes sutvirtinami ir siunčiami į misiją. Ir tai yra Sutvirtinimo
      sakramento esmė.
       
      Arūnas Pranciškus
      Peškaitis OFM, Bernardinai.lt, 2005